Wordt een scheef paard rechter van alleen rechtuit gaan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Wordt een scheef paard rechter van alleen rechtuit gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 13:42

Achtergrondinfo: mijn zus heeft een Haflinger enkele jaren geleden gered van de slacht. Beest was zo scheef als maar zijn kon en kon haast geen voet meer voor de andere zetten. Zij heeft in overleg met o.a. DA's het paard gered door er ieder dag mee te gaan wandelen (aan de hand) over de weg, dus alleen maar rechtuit. Toen ze begon was 5 minuten al de max, maar ze heeft dit langzaam op kunnen bouwen tot zeker 45 minuten. Daardoor was het paard zodanig hersteld dat er weer kon worden begonnen met rijden.

Uit dit verhaal zou dus blijken dat een scheef paard rechter wordt van alleen recht uit stappen aan de hand. Is dit ook jullie ervaring / idee?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:52

Een paard dat amper de ene voet voor de andere krijgen, zal van simpelweg rechtuit stappen sterker worden. Nu je rechtuit gaat ontwikkelt die kracht zich automatisch gelijkmatiger dan met veel (belast) bakwerk en zal een paard sterker worden. Vanuit die kracht is rechtheid ook te verklaren, aangezien scheefheid vaak het gevolg is van een gebrek aan kracht.

voor een paard met een enigszins deugdelijke basis conditie lijkt het me minder toevoegen.

anneliesdj

Re: Wordt een scheef paard rechter van alleen rechtuit gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:56

Het ligt er natuurlijk aan wat de oorzaak is van het scheef zijn en hoe je rechtuit gaat.
Als een paard werkelijk zoveel problemen heeft dat gewoon lopen al moeilijk is voor hem, dan zal hij er idd beter van gaan worden en dat geld natuurlijk ook voor bepaalde spieropbouw en wanneer een paard heel gespannen is.
Maar ik denk dat het in jouw geval vooral verschil gemaakt heeft dat de medische problemen opgelost zijn en van daaruit heeft het paard weer kunnen herstellen/revalideren.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:57

Nee. Althans, niet volledig. Ik train mijn paarden volgens het rechrichten. Het woord zegt het al, je maakt je paard recht. Rechrichten gebeurd door verschillende oefeningen, oa voltes, laterale oefeningen en oefeningen voor het versterken van de lange rugspier, buikspieren en de achterhand. Dit zijn oefeningen welke je aan de hand doet en aan de enkele of dubbele longe. Ik doe dit sinds anderhalf jaar met een van mijn paarden. Deze staat jaarlijks onder toezicht van een zeer goed erkende osteopaat. Inmiddels hebben we al twee keer mogen overslaan, wegens soepele ledematen. Dit houdt in dat mijn paard correct zijn spieren gebruikt en lekker soepel is, aan beide kanten.
Dit merk ik ook met rijden. Ik vind het zelf een beetje kwalijk dat een DA beweert dat je Haflinger enkel van rechtuit lopen weer recht wordt. Het dier had destijds denk ik persoonlijk meer baat gehad bij oa een goede chiropractor, fysio of osteo. Diy had wellicht het proces versnelt en vergemakkelijkt voor het paard. Is het dier op de foto oid gezet om te kijken waarom het zo scheef liep? Daarnaast is rechtuit wandelen het minst belastend. Ga maar na als je paard een blessure aan de pezen oid heeft, dan is wandelen na verloop van tijd altijd goed.

Goed van je zus wat ze gedaan heeft iig, fijn voor de Haflinger. Hopelijk heeft ze er een leuk dier aan over gehouden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:58

aan de ene kant zijn de spieren langer dan de andere kant, door het rechtuit gaan maak je de kortere spieren langzamer langer dan wanneer je het paard ineens veel de andere kant op laat buigen, daar krijgt het paard nog veel meer last van

vroeger was het de gewoonte paard strak naast volgend te houden, veel paarden hadden daardoor een bolle kant en een holle kant in de spieren, tegenwoordig met de leadropes kunnen de paarden veel meer hun eigen baan wandelen en komt dit probleem minder voor

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:06

voorwaarts neerwaarts gaan rijden. lengte in de hals. kijk maar eens naar de filmpjes van art2ride

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:13

Er staat ook rechtER, niet recht. Toen de Haflinger weer normaal kon lopen is ze ook begonnen met rechtrichten aan de hand. Toen de Haflinger zo slecht was, verzorgde mijn zus het paard slechts. Aangezien de eigenaar geen enkele moeite in het dier wilde steken (voeren was al haast teveel werk) is het dier ook niet behandeld door een fysio of iets dergelijks en ook niet op de foto gezet. Mijn zus heeft toen de Haflinger overgenomen omdat zij de enige was die het ervoor over had om het werk erin te steken. Ze wilde helemaal geen eigen paard, maar ze kon het niet over haar hart verkrijgen om het paard te laten slachten.

Paard is inmiddels verkocht aan een vriendin van mijn zus, en staat nu samen met mijn paard op dezelfde pensionstal. Ondanks dat de Haflinger al bijna 20 is, gaat het nog hartstikke goed, met de juiste medicatie. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:14

Ik denk dat je de lijn te ver doortrekt.

In DIT specifieke geval was enkel rechtuit stappen op dat moment de enige manier om dat paard weer recht te krijgen. In zoverre recht dat meer belasting mogelijk is.
Zo lees ik het advies van de DA. En dat advies kan ik me volledig in vinden.

Doorgaans zijn de 'normale' scheve paarden alleen recht te krijgen door het juiste werk. Je zus was dus aan het toewerken naar een paard dat 'normaler' scheef is dan hij was bij de redding.
Nu is het zaak om te gaan kijken wat voor belasting er verder mogelijk is. Rechtuit gaan draven, zie ik dan als een volgende stap. Gaat dat goed, dan ga je longeren op een grote cirkel.
En zo werk je toe naar een 'normaal' scheef paard.

Dit specifieke advies is dus in het geheel niet van toepassing op 'normale' scheve paarden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:05

Oke, interessant om te weten. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:08

nee een paard wordt niet recht, en ook niet echt een beetje rechter, door zo te stappen als dat jij hier beschreef.
De problemen die jij hier in je openingspost beschreef hebben maar weinig of bijna niets te maken met het niet recht zijn van je paard.