piaffe & passage

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

piaffe & passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:13

Heey,

Wat ik me al een tijdje afvraag, is of je een paard van 25 (let wel: gezond & nog steeds in goede conditie) op zo'n oude leeftijd nog piaffe en passage kan/mag aanleren, mits dit langzaamaan wordt aangeleerd en getraind?

aestate

Re: piaffe & passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:32

Is in feite geen probleem, zolang het paard een goede bespiering heeft (en natuurlijk gezond en in goede conditie). Voor een passage en piaffe moet een paard al behoorlijk hoog in de africhting staan. Aangezien het paard ouder is moet je je wel steeds blijven afvragen of wat jij van je paard vraagt nog wel werkt en of het paard er niet onder lijdt. Kijk dus niet te veel naar de leeftijd van het paard, maar meer hoe het paard erop reageert.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:18

Je mag het aanleren, waarom niet? houdt alleen maar je paard sterk/fit/los.

Zal wel aan de hand beginnen zodat hij/zij het zonder ruiter eerst zich in kan zoeken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:40

Waarom zou je het willen aanleren?

Milou143

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:18

aerdenhout1 schreef:

Waarom niet? Is toch alleen maar heel gaaf als je paard het kan. Als se gewoon rustig aandoet en goed op haar paard let qua fitheid enzo kan het toch gewoon?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:23

Ik begrijp die vraagtekens wel... Paard is 25. Maw, vergelijkbaar met een mens van pak 'm beet 75. Die ga je toch ook niet meer aan de rekstok hangen à la Epke Zonderland, ook al is-ie z'n leven lang een 4-daagseloper geweest?

Maw, het lijkt mij niet eerlijk naar het paard toe. Piaf en passage is krachtsport. Daar heeft een paard van 25, hoe goed in conditie ook, de conditie niet meer voor.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-10-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:23

Als je paard daarvoor de voorgaande benodigde africhting volledig correct beheerst. En aangeeft dit niveau aan te kunnen zou ik zeggen waarom niet.
Tweede wat ik me wel afvraag is wat de toegevoegde waarde nog zou zijn (voor het paard! maar ook voor de ruiter)
op deze leeftijd. T zijn oefeningen in de zwaarste graad. Is het nog wel eerlijk om zijn lijf hieraan bloot te stellen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:24

Ik zou het hem niet aanleren tenzij hij het al ware al zelf aangeeft, dan kun je er mee spelen. Maar ik zou een paard op die leeftijd niet te veel belasten met toch een hele zware oefening in de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:28

Ibbel schreef:
Ik begrijp die vraagtekens wel... Paard is 25. Maw, vergelijkbaar met een mens van pak 'm beet 75. Die ga je toch ook niet meer aan de rekstok hangen à la Epke Zonderland, ook al is-ie z'n leven lang een 4-daagseloper geweest?

Maw, het lijkt mij niet eerlijk naar het paard toe. Piaf en passage is krachtsport. Daar heeft een paard van 25, hoe goed in conditie ook, de conditie niet meer voor.

Dit.
Superfijn dat hij nog zo goed in conditie is, maar de spier- en peesstructuur is inmiddels wel veranderd. Ik denk niet dat je dit nog moet willen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:30

Nou ja ik was met mijn 22 jarige ook met de piaff begonnen, als het dier fit en lenig genoeg is en op een goede technische manier getraind word zie ik ook geen probleem, een vriendin van mij is ook bezig met de piaff met haar 23 jarige en die bied nu zelf de levade en ter at er aan en ontwikkeld zelfs op die leeftijd een bijzonder mooie boven lijn,
Maar idd begin aan de hand en leg er vooral geen druk op , maar speel met wat het paard jou aanbied,

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 15:50

aerdenhout1 schreef:

Ik ben niet per se van plan dit aan te leren, daar heb ik zelf momenteel nog iets te weinig ervaring voor. Het ding is gewoon dat ik zelf een 25-jarig paard rij en verzorg die heel erg goed is in verzameld draven. Het gebeurt wel vaker dat ik tegen de eigenaresse zeg: "Als hij nu wat jonger was geweest, zou hij volgens mij heel goed zijn geweest in piaffe en passage!"
Maar met dat te zeggen begon ik te denken of ie daar wel echt jonger voor moet zijn om het nog te kunnen aanleren. Daarom dat ik die vraag hier stelde.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:54

aerdenhout1 schreef:

Waarom niet, het houd je paard in elk geval soepel, zeker een ouder paard kun je er mee helpen door ze soepeler te houden, maar dan moet het technisch wel echt goed gebeuren , dus je moet echt weten wat je doet anders maak je het paard juist kapot

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:06

ik begrijp niet waarom je dat zou willen. Ik dacht dat paarden ouder dan 20 jaar ook geen grand prix meer mogen starten. Kan ook dat dat een fei regel is en dat het alleen internationaal geldt, maar het geeft toch aan dat het te zwaar wordt, ook al draait het bij die regel natuurlijk wel om volledige proeven. Een paard van 25 is behoorlijk bejaard, er zijn er zat die die leeftijd niet halen. Mocht je het gaan proberen en het paard geeft aan het niet te kunnen bolwerken ben je misschien te laat en is het dier geblesseerd. Als een paard jaren dat nivo heeft gelopen wordt het een andere zaak, maar het aanleren alleen omdat hij verzameld kan draven begrijp ik niet. In de lichte tour lopen paarden die verzameld draven maar waarvan er heel veel de piaffe/passage nooit zullen beheersen en dat daarom de lichte tour het eindstation is voor deze combinaties. Ik zou zo'n paard lekker 'bejaardengymnastiek' geven, meer niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:06

Er zijn genoeg oefeningen om een paard soepel te houden die niet zo zwaar zijn als piaff.

Maar wij kunnen dat niet voor je beoordelen TS. Het ene paard is het andere niet. Als jij denkt dat het een meerwaarde heeft voor je paard en je paard de juiste conditie heeft om zo'n oefening aan te kunnen dan moet je het doen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 21:45

Mousmous schreef:
ik begrijp niet waarom je dat zou willen. Ik dacht dat paarden ouder dan 20 jaar ook geen grand prix meer mogen starten. Kan ook dat dat een fei regel is en dat het alleen internationaal geldt, maar het geeft toch aan dat het te zwaar wordt, ook al draait het bij die regel natuurlijk wel om volledige proeven. Een paard van 25 is behoorlijk bejaard, er zijn er zat die die leeftijd niet halen. Mocht je het gaan proberen en het paard geeft aan het niet te kunnen bolwerken ben je misschien te laat en is het dier geblesseerd. Als een paard jaren dat nivo heeft gelopen wordt het een andere zaak, maar het aanleren alleen omdat hij verzameld kan draven begrijp ik niet. In de lichte tour lopen paarden die verzameld draven maar waarvan er heel veel de piaffe/passage nooit zullen beheersen en dat daarom de lichte tour het eindstation is voor deze combinaties. Ik zou zo'n paard lekker 'bejaardengymnastiek' geven, meer niet.

Ik ben ook niet van plan het hem aan te leren, zoals ik al had gezegd vind ik van mezelf dat ik daar momenteel nog te weinig kennis voor heb. Ik vroeg me enkel af of het nog mogelijk was bij een paard met die leeftijd. Het is niet omdat ik zo'n vraag stel, dat ik dit ook zelf van plan ben uit te voeren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:05

Zou je een oma van 80 laten gewichtheffen? Dan heb je denk ik jouw antwoord wel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:35

Mousmous schreef:
Zou je een oma van 80 laten gewichtheffen? Dan heb je denk ik jouw antwoord wel.

Gymnastiseren wel , dus wat is er mis om een paard op hoge leeftijd te gymnastiseren en als het paard buigzaam is in de achterhand kan daar ook de piaff mee gedaan worden en kan zelfs zo zijn dat die oefening hem zo soepel houd dat hij ook op hoge leeftijd beter kan gaan liggen en opstaan, vaak hebben oudere paarden daar een te stijve achterhand voor, ze liggen te lang of gaan niet graag liggen omdat het opstaan en gaan liggen niet makkelijk is met zo een groot stijf lijf,
Je hoef geen uren te trainen, maar soms kan 5 min genoeg zijn om het paard soepel te houden om de dingen te kunnen doen die hij zou moeten doen, maar ook erg belangrijk in dit onderdeel is het paard zijn eigen vrijheid geven , jong en oud hoort niet op stal, du sje kan gymnastiseren wat je wil maar als hij aansluitend 23 u op stal moet heeft je training en je duren lessen geen zin, een paard is een bewegings- dier en dat kun je niet in een hok van 3x3 ,
Een paard van 23 is ouder maar niet zo oud dat hij al moet vergeleken worden met een mens van 80 , ik heb een 30 jarige rond lopen, die zie ik dingen doen die mijn oma van 80 echt niet meer kan doen als je het wil vertalen naar de mens, te veel ruiters vermenselijke hun paard, lekker op de bak dat is niks voor een dier en ook echt niet goed voor zijn lijf

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:05

Om een paard op hoge leeftijd soepel te houden is de piaf aanleren nogal over the top.

In theorie is het misschien nog wel mogelijk, als het paard al enkele jaren bijna op dat niveau is. Maar waarom zou een paard zo'n 15 jaar tegen nét dat laatste stukje aanhikken? Meestal omdat dat laatste stukje er nou net niet in zit.
Een paard dat laten we zeggen maximaal Z heeft gelopen, heeft nog altijd een paar jaar nodig om naar de echt zware oefeningen door te gaan - zéker een ouder paard. Laat staan een paard dat eigenlijk nooit op enig niveau gelopen heeft 'en wel aardig kan verzamelen'. Dan ben je mogelijk tegen de tijd dat-ie 30 is zo ver.

Maw: in de praktijk zal het gewoon nooit voorkomen of voorgekomen zijn dat iemand een paard dat z'n topjaren toch echt wel achter de rug heeft, zó laat nog eens gaat leren piafferen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:58

midgie, er zijn ook mensen van 80 die dingen doen die iemand van 60 al niet meer kan. Heel veel paarden van 25 zijn toch echt wel behoorlijk bejaard, ook al ken ik ook een pony die met 30 nog kleine wedstrijdjes liep. uitschieters heb je altijd. Piaffe is niet zomaar een oefening om je paard soepel te houden. Het vereist gigantisch veel kracht. Het is niet voor niets een oefening op het hoogste nivo. Zoals Ibbel zegt gaat daar jaren aan training aan vooraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:01

ninietje_x schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik ben niet per se van plan dit aan te leren, daar heb ik zelf momenteel nog iets te weinig ervaring voor. Het ding is gewoon dat ik zelf een 25-jarig paard rij en verzorg die heel erg goed is in verzameld draven. Het gebeurt wel vaker dat ik tegen de eigenaresse zeg: "Als hij nu wat jonger was geweest, zou hij volgens mij heel goed zijn geweest in piaffe en passage!"
Maar met dat te zeggen begon ik te denken of ie daar wel echt jonger voor moet zijn om het nog te kunnen aanleren. Daarom dat ik die vraag hier stelde.

Wat ik me dan weer afvraag, is het verzameld draven of gewoon sloom traag sukkelen? Dat wordt nog wel eens met elkaar verward namelijk :D Verzameld draven kan een paard pas wanneer deze verder in de africhting is en sterk genoeg is om meer gewicht op het achterbeen te plaatsen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:07

Nou Joolien, daar dacht ik ook aan. wordt die draf wel herkend als een echte verzamelde draf?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:18

Een oud en stram paard zou ik ook lekker laten staan, maar de vraag was een paard in goeie conditie en gezond , dus ik neem aan een paard wat altijd juist is getraind kan dit met de juiste training echt wel aan,

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:46

Citaat:
Joolien schreef:

ninietje_x schreef:

Wat ik me dan weer afvraag, is het verzameld draven of gewoon sloom traag sukkelen? Dat wordt nog wel eens met elkaar verward namelijk :D Verzameld draven kan een paard pas wanneer deze verder in de africhting is en sterk genoeg is om meer gewicht op het achterbeen te plaatsen.

Het is wel degelijk verzameld draven. Maar daar gaat het niet om, dat was gewoon hoe ik op de vraag ben gekomen, niet omdat ik van plan was het hem aan te leren. In het topic gaat het gewoon over algemeen een gezond paard in goede conditie, natuurlijk getraind door iemand die er verstand van heeft om zware oefeningen zoals piaffe aan te leren. Daarvoor hoeft dat niet het paard dat ikzelf rij te zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:08

midgie schreef:
Mousmous schreef:

Je hoef geen uren te trainen, maar soms kan 5 min genoeg zijn om het paard soepel te houden om de dingen te kunnen doen die hij zou moeten doen, ...........

Dus een paard van 25 nog piaffe-passage leren volgens de normen uit de reguliere dressuur is niet eerlijk. Zon oefening is veel te zwaar en vergt jaren van voorbereiding. Maar als je je paard een academische piaffe-passage wilt leren dan is dat geen enkel probleem.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:29

Sorry, maar misschien begrijp ik de quote verkeerd, maar dit heb ik in ieder geval niet gezegd.