Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ibbel schreef:Ik begrijp die vraagtekens wel... Paard is 25. Maw, vergelijkbaar met een mens van pak 'm beet 75. Die ga je toch ook niet meer aan de rekstok hangen à la Epke Zonderland, ook al is-ie z'n leven lang een 4-daagseloper geweest?
Maw, het lijkt mij niet eerlijk naar het paard toe. Piaf en passage is krachtsport. Daar heeft een paard van 25, hoe goed in conditie ook, de conditie niet meer voor.
aerdenhout1 schreef:Waarom zou je het willen aanleren?
aerdenhout1 schreef:Waarom zou je het willen aanleren?
Mousmous schreef:ik begrijp niet waarom je dat zou willen. Ik dacht dat paarden ouder dan 20 jaar ook geen grand prix meer mogen starten. Kan ook dat dat een fei regel is en dat het alleen internationaal geldt, maar het geeft toch aan dat het te zwaar wordt, ook al draait het bij die regel natuurlijk wel om volledige proeven. Een paard van 25 is behoorlijk bejaard, er zijn er zat die die leeftijd niet halen. Mocht je het gaan proberen en het paard geeft aan het niet te kunnen bolwerken ben je misschien te laat en is het dier geblesseerd. Als een paard jaren dat nivo heeft gelopen wordt het een andere zaak, maar het aanleren alleen omdat hij verzameld kan draven begrijp ik niet. In de lichte tour lopen paarden die verzameld draven maar waarvan er heel veel de piaffe/passage nooit zullen beheersen en dat daarom de lichte tour het eindstation is voor deze combinaties. Ik zou zo'n paard lekker 'bejaardengymnastiek' geven, meer niet.
Mousmous schreef:Zou je een oma van 80 laten gewichtheffen? Dan heb je denk ik jouw antwoord wel.
ninietje_x schreef:aerdenhout1 schreef:Waarom zou je het willen aanleren?
Ik ben niet per se van plan dit aan te leren, daar heb ik zelf momenteel nog iets te weinig ervaring voor. Het ding is gewoon dat ik zelf een 25-jarig paard rij en verzorg die heel erg goed is in verzameld draven. Het gebeurt wel vaker dat ik tegen de eigenaresse zeg: "Als hij nu wat jonger was geweest, zou hij volgens mij heel goed zijn geweest in piaffe en passage!"
Maar met dat te zeggen begon ik te denken of ie daar wel echt jonger voor moet zijn om het nog te kunnen aanleren. Daarom dat ik die vraag hier stelde.
Citaat:Joolien schreef:ninietje_x schreef:Ik ben niet per se van plan dit aan te leren, daar heb ik zelf momenteel nog iets te weinig ervaring voor. Het ding is gewoon dat ik zelf een 25-jarig paard rij en verzorg die heel erg goed is in verzameld draven. Het gebeurt wel vaker dat ik tegen de eigenaresse zeg: "Als hij nu wat jonger was geweest, zou hij volgens mij heel goed zijn geweest in piaffe en passage!"
Maar met dat te zeggen begon ik te denken of ie daar wel echt jonger voor moet zijn om het nog te kunnen aanleren. Daarom dat ik die vraag hier stelde.
Wat ik me dan weer afvraag, is het verzameld draven of gewoon sloom traag sukkelen? Dat wordt nog wel eens met elkaar verward namelijkVerzameld draven kan een paard pas wanneer deze verder in de africhting is en sterk genoeg is om meer gewicht op het achterbeen te plaatsen.
midgie schreef:Mousmous schreef:
Je hoef geen uren te trainen, maar soms kan 5 min genoeg zijn om het paard soepel te houden om de dingen te kunnen doen die hij zou moeten doen, ...........