Hoe kan ik beter doorzitten en galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Hoe kan ik beter doorzitten en galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:23

Hallo bokkers,

Ik ben van mezelf al vrij gespannen en betrap mezelf er telkens op dat ik als ik moet doorzitten of galopperen dat ik mezelf helemaal vastklem met mijn benen. Hierdoor kan ik niet goed drijven, raak ik mijn beugels kwijt en zit ik voor mijn gevoel niet lekker stabiel. Ook draaien mijn tenen naar buiten, wat er gewoon niet mooi uitziet.

Maar als ik meprobeer te ontspannen heb ik het gevoel dat ik er zo af kan glijden, ik kan de bewegingen van mijn paard niet goed volgen en ga voor mijn gevoel ook echt stuiteren. Ik kan dan dus niet rustig blijven zitten.

Hebben jullie nog tips of andere dingen die ik kan proberen?

welmoed__

Re: Hoe kan ik beter doorzitten en galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:32

Ga samen met een goede instructrice aan de gang. Bij mij wou het ook helpen om zonder beugels te rijden, in het begin met goede begeleiding aan een longeerlijn.

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:38

Inderdaad de tips zoals hierboven.
Goede instructrice zoeken , die kan je sowieso helpen ;)
Longeerlijn eraan of zonder beugels/zadel helpt ook , maar de gouden tip is een gouden instructie :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:41

Helaas ben ik "maar" een manegeruiter en kan ik dus niet op zoek naar een "echt" goede instructrice. Maar ik kan misschien wel een keer een privé les nemen om hieraan te werken.

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:42

Oh ja ik snap wat je bedoelt ;)
Rijd je iedere keer op een andere pony ? of steeds een vaste ?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:45

Waarschijnlijk knijp/klem je met je knieen waardoor je geen steun vind in je beugels en deze verliest.
Wanneer je gespannen bent, is doorzitten echt geen pretje, en is galopperen ook niet verstandig denk ik.

Probeer meer steun te vinden in je stijgbeugels, je knieen los te houden, lekker achter over zitten en het tempo bij je te houden.
(hoe is je ademhaling tijdens het rijden? Ben je snel rood of buiten adem? :) )

ValentinoJR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:52

Zonder zadel rijden
En je goed blijven klemmen tussen het zadel met je benen

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:59

Benen lang , knieen loslaten ( niet met je knieen klemmen ! ) , druk op de beugels ( en beugels op de juiste plek ! ) , achterover , handen laag ( ellebogen laag ! klinkt raar , maar helpt mij heel erg :) ) en naar je buik ademen :D
Jezelf afleiden , ga lekker tot 20 tellen en tussendoor galoppeer je aan of ga je doorzitten , of ga heel erg bezig met juist een leeg hoofd en alleen maar letten op je ademhaling.
En dan dus weer : benen lang , knieen los , druk op de beugels , achterover , handen laag en naar je buik ademen.
Doorzitten en galopperen zijn misschien ook nog wel eens lastig op vreemde ponys. je rijd op een manege , ik weet niet of dit in jouw geval zo is , maar als je iedere keer op een andere pony rijd is het heel normaal dat je niet altijd even goed met de beweging meekomt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:00

Klemmen is juist het probleem... Valentino.. als je gaat spannen dan kan je niet meer meebewegen... en dan krijg je dat je gaat stuiteren.
Het gevoel dat je er zo af kan glijden moet je eigenlijk gaan ombuigen. Zorg dat je op een paard rijdt wat je vertrouwd en die eerder stil gaat staan als je het lastig vind ipv te gaan rennen. Vraag de instructrice om hulp daar is ze ervoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:30

Miss niet galopperen, want dat brengt blijkbaar spanning , miss eens vragen op de manege of je zonder zadel mag rijden, rij ook nooit te hard in een hoog tempo want dan is het altijd lastig doorzitten,

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:01

EngeltjeS, over het algemeen voel ik me wel "ontspannen". Het is niet zo dat ik bang of in paniek op mijn paard zit en ben ook niet bang om bv aan te galopperen. Maar ik weet hoeveel ik onbewust toch gespannen ben. Wel weet ik van mezelf dat als ik mijn beugels kwijt dreig te raken dat ik toch een soort van in paniek raak en nog meer ga klemmen zodat als ik mijn beugel kwijtraak ik wel kan blijven zitten (dit lukt mij anders voor mijn gevoel niet).

Vandaag had ik wel een moment van paniek. Ga dan heel erg hijgen en heb wel eens vaker het idee dat ik niet genoeg lucht krijg en/of niet diep kan ademhalen. Maar dat is niet alleen bij het rijden en hiervoor zit ik ook bij een psycholoog.

Zonder zadel rijden lijkt bij mij juist averechts te werken. Zonder de "zekerheid" van een zadel ga ik juist meer klemmen omdat ik bang ben om eraf te glijden.

https://www.youtube.com/watch?v=AOLWGXE ... e=youtu.be
Misschien ter illustratie, een filmpje van het wedstrijdje van vandaag. (moet er wel bij vermelden dat ik erg gespannen was omdat ik het graag goed wilde doen)
Dit is wel de pony waar ik me het veiligst op voel, ik probeer dus ook het vaakst op hem te rijden. Hij schrikt nooit, houdt niet van snel, is geen hobbelpaard (en ik kan dus ook wel blijven zitten, dat geeft mij ook wel zekerheid) en hij is gewoon lekker rustig in zijn hoofd. Bij hem merk ik ook dat ik beter durf los te laten, maar in de rechtergalop lijkt hij toch wat minder in balans te zijn, gaat hij sneller en ga ik toch weer in de gespannen modus.

edit: en nog het doorzitten https://www.youtube.com/watch?v=YVuE8oF ... e=youtu.be

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:23

Wat ik zou zeggen als ik het filmpje zie: allereerst je beugels een klein tikje langer. Dan kun je de vering van je knieen en enkels wat meer gebruiken. Om diezelfde reden ook je voeten iets minder ver in de beugels, die moeten onder de bal van je voeten liggen.

Om je tenen meer naar voren te houden is het verder belangrijk dat je je hele been al vanuit je heup een beetje draait. Dus ook je bovenbenen, je rijdt dan meer op de binnenkant van je bovenbenen dan op de onderkant. Dat is even wennen, maar je zult merken dat je dan toch veel meer grip hebt dan je denkt.

Dan het galopperen zelf: vooral minder doen. De beweging komt nu veel van jou, maar laat het paard jou maar bewegen. Je zegt dat 'ie niet van snel houdt, en dat voelt veilig maar maakt wel dat je snel veel met je zit gaat duwen. En dat komt de ontspanning weer niet ten goede.
(Wat ik wel eens doe is de teugels in 1 hand, andere hand los met het zweepje wakend net achter je been. In plaats van steeds been of zit gebruik je een paar direct met het zweepje als 'ie terugvalt, hoeft meestal helemaal niet hard, maar dan vertel je "ook al ga ik zitten, jij mag niet terugvallen totdat ik het zeg." Extra voordeel: met je hand zo naast je ontspan je meestal vanzelf al wat.)

Bij doorzitten zou ik beginnen met kleine stukjes, aan het eind van de les als jullie allebei wat ontspannen zijn, en dan in een rustig tempo (maar niet sloom. Als de pony hier terugvalt en je gaat knijpen om te drijven, weer vooruit rijden.) Heb je het gevoel dat je gaat stuiteren? Meteen weer gaan lichtrijden. Dus je begint met een paar pasjes, en dat worden er dan vanzelf meer.

Ook kun je bij het lichtrijden proberen hoe klein je kunt lichtrijden. Hoever kom je normaal gesproken uit het zadel? Kun je dat terugbrengen tot 5cm, 2cm, 1cm? Kun je eens proberen hoe je zo min mogelijk moeite moet doen om omhoog te komen (dus ook daar weer: alle beweging uit het paard laten komen en zelf haast niks doen.) Dat werkt vooral goed bij paarden die wat ruimere beweging hebben en je wat opgooien trouwens. Bij pony's met een hele vlakke gang is dat juist weer moeilijker maar dan ga je automatisch gemakkelijker doorzitten.
Succes!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 19:01

Dankjewel Shadow, ik zal ook de volgende keer mijn beugels een gaatje langer doen :)

Ik begin de les meestal met mijn voet goed in de beugel, met inderdaad de bal van mijn voet op mijn beugel. Maar als ik dan moet doorzitten of galopperen (soms zelfs als ik ook lichtrijdt in de draf) gaat mijn voet steeds verder mijn beugel in. Door het klemmen steun ik niet goed op mijn beugels waardoor ik ze of gewoon kwijtraak of mijn voet verder mijn beugels inschuift.

Ik ben met je eens dat ik minder zou moeten bewegen in de galop. Maar ik weet niet zeker of al dat bewegen echt alleen maar naar voren willen is of dat het ook gewoon een poging is tot "meegaan in de beweging". Ik beweeg met andere paarden ook zo mee/naar voren.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:13

Hoi hoi, als ik jouw galoppeerfilmpje zie, zie ik mezelf galopperen (nu ja hopelijk doe ik het nu niet meer :) ) en vele anderen ook. Wat het idee is dat je niet met je lijf maar met je armen moet gaan galopperen. Als dat eenmaal lukt dan zal je vanzelf stiller blijven in je lijf. Meebewegen met je armen kan je doen door voor je gevoel een jockey na te doen, oftewel heel overdreven met je armen mee in de beweging van de galop. Soms kan je er ook nog beter even bij gaan staan in de verlichte zit en dan meebewegen. Dan steun je automatisch meer in je beugels ook. Als je dan de beweging doorhebt ga je weer zitten. En mee blijven bewegen met die armen. Als je iemand kan vinden die je daar bij kan helpen denk ik dat je al lekkerder zal gaan zitten.

Daarnaast snap ik heel goed dat galopperen en doorzitten op manegeponies heel moeilijk is. Dit kan pas lekker als het paard of de pony zijn of haar lijf goed loslaat en dat is met een manegepony gewoon moeilijker dan als het je eigen paard is...

Succes en het feit dat je er zo mee bezig bent vind ik echt geweldig!

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:17

Ik heb nog wel een tip voor de hakken... Pak 2 strotouwtjes en bind die om je beugels en je singel. Zo kan je niet je hakken naar buiten draaien. Dat ben je zo zo afgeleerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:23

Je moet ook proberen om je hakken naar beneden te duwen en je beugels 2 gaten langer te maken. Dan zit je ook stabieler en hoef je niet te klemmen.

Leren jullie op de manege niet hoe je de beugels af moet stellen? In principe de lengte van je arm. Dus beugel in je oksel en met je vingertoppen de gesp aanraken bij het zadel.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 19:36

Elpharo, bedankt, ook voor het compliment! :D Dat gaan ik de volgende keer eens uittesten!

Aman, dat klinkt vrij riskant als ik eerlijk ben. Ik los het liever op door gewoon goed te gaan rijden dan door een touwtje aan de beugels en singel te binden.

janderegelaa, het is een soort cirkeltje. Als ik me niet ontspan kan ik m'n hakken niet goed uitdrukken en als ik mijn hakken niet goed uitdruk kan ik niet ontspannen. Maar ik zal er in het vervolg nog beter op letten.
Dat trukje voor je beugellengte ken ik wel, maar had ik vandaag voor die wedstrijd geen tijd voor (je stapt op in de gang en gaat dan meteen de bak in) Normaliter doe ik dat wel, maar dan zit ik volgens mij nog steeds op deze lengte. Ik zal er in ieder geval de volgende keer op letten dat ik mijn beugels lang doe dan normaal.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:39

Buikspieren aanspannen heeeeel belangrijk, broekspieren aanspannen, binnenbovenbeenspier ontspannen, polsen recht, hoofd recht, schouders ontspannen, recht op je zit been botjea gaan zitten en mee bewegen. In theorie heel makkelijk maar als je heel erg heb geleerd te knijpen is het heel moeilijk... ik ben nu al twee jaar bezig om mn zit te perfectioneren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:47

Lillian__ schreef:
Buikspieren aanspannen heeeeel belangrijk, broekspieren aanspannen, binnenbovenbeenspier ontspannen, polsen recht, hoofd recht, schouders ontspannen, recht op je zit been botjea gaan zitten en mee bewegen. In theorie heel makkelijk maar als je heel erg heb geleerd te knijpen is het heel moeilijk... ik ben nu al twee jaar bezig om mn zit te perfectioneren.

Met een paar zitlessen aan de longe zonder beugels en zonder teugels ben je er hoor.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:48

janderegelaa schreef:
Lillian__ schreef:

Met een paar zitlessen aan de longe zonder beugels en zonder teugels ben je er hoor.

Dat klopt maar wij doen het zo

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:48

Het zal misschien voor iedereen anders zijn. Maar wat ik heel erg fijn vond (en wat hier misschien ook kan helpen) is een keer houding/zitles te nemen. Je gaat dan op het paard zitten, geen teugels, geen beugels, en aan een longeerlijn doorzitten in draf.

Dat voelt eerst natuurlijk heel gek on onwennig. Maar het geeft de gelegenheid om alleen maar met je zit en houding bezig te zijn. Om echt het paard aan te voelen zeg maar. Bovendien is het de ideale manier om te leren doorzitten zonder dat je klemt. Je voelt ook gelijk aan waarom je niet moet klemmen, en hoe dat je belemmerd om met de beweging van het paard mee te gaan.

Ik ben geen instructeur, dus kan je niet vertellen wat je wel en niet moet doen. Maar ik kan wel vertellen wat mij persoonlijk hielp. "Ontspannen blijven" had voor mij ontzettend veel te maken met de houding van mijn bovenlichaam (en borst) en mijn ademhaling. Alle krampachtigheid (ook in de benen) leek daar eigenlijk te beginnen. Met het doorzitten bijvoorbeeld nam ik door het overdreven kantelen van mijn bekken een gespannen houding aan waarin ik niet goed ademde. Hetzelfde proberen, maar dan meer rechtop en met een goede ademhaling bleek veel te helpen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:20

GrimFandango schreef:
Het zal misschien voor iedereen anders zijn. Maar wat ik heel erg fijn vond (en wat hier misschien ook kan helpen) is een keer houding/zitles te nemen. Je gaat dan op het paard zitten, geen teugels, geen beugels, en aan een longeerlijn doorzitten in draf.

Dat voelt eerst natuurlijk heel gek on onwennig. Maar het geeft de gelegenheid om alleen maar met je zit en houding bezig te zijn. Om echt het paard aan te voelen zeg maar. Bovendien is het de ideale manier om te leren doorzitten zonder dat je klemt. Je voelt ook gelijk aan waarom je niet moet klemmen, en hoe dat je belemmerd om met de beweging van het paard mee te gaan.

Ik ben geen instructeur, dus kan je niet vertellen wat je wel en niet moet doen. Maar ik kan wel vertellen wat mij persoonlijk hielp. "Ontspannen blijven" had voor mij ontzettend veel te maken met de houding van mijn bovenlichaam (en borst) en mijn ademhaling. Alle krampachtigheid (ook in de benen) leek daar eigenlijk te beginnen. Met het doorzitten bijvoorbeeld nam ik door het overdreven kantelen van mijn bekken een gespannen houding aan waarin ik niet goed ademde. Hetzelfde proberen, maar dan meer rechtop en met een goede ademhaling bleek veel te helpen.

De eerste 5 lessen die ik heel lang geleden kreeg (1978) waren zonder beugels en teugels. Daarna iedere keer als we een stapje hoger gingen deden we dat weer zonder beugels en teugels. Niet dat ik nu goed kan rijden ( want dat leer je vaak niet op een manege) maar ik kan wel zitten.

Bijkomend voordeel als je een paar lessen zonder beugels rijdt: het voelt dan vreselijk om met te korte beugels te rijden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:32

De kunst is echt ontspanning wat het stuiteren verminderd je moet erop vertrouwen dat je niet valt. Dus dat kan je met een prive les oefenen. en met je fiets over heuveltjes rijden en dan rechtop zwaar blijven zitten. vooral je zelf zwaar maken. en let goed op het ritme op het moment na het sprongmoment ga je naar voren in het zadelen dan zweef en weer naar voren dat is de beweging terwijl jezelf iets naar achter zit om het op te vangen.

RamboLeroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:57

Als eerste doe je beugels een stukje langer (een gaatje is voldoende), dan zorg je dat het stukje dan na je tenen komt (ik weet niet hoe je het noemt) goed in de beugel zit. Vervolgens druk je eerst je hakken goed uit, dan zit je steviger en klem je, in mijn ervaring, minder snel met je knieën. Zorg dan ook dat je correct in het zadel zit (een hoek in je elle boog, handen netjes recht op, en een recht rug). Als dat allemaal lukt moet je proberen een licht schuivende beweging in het zadel te maken met de beweging van de pony mee zeg maar (in de video deed je dat net iets te veel). Dat doe je automatisch als je je onderrug ontspant.
Maar ik snap ook dat het natuurlijk heel anders is als je een eigen pony hebt want daar ben je aangewend en rij je vaker op. Bij de manege zit je vaak op een andere pony en iedere pony heeft een andere beweging en daar moet je dus weer aanwennen.
Succes!!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:59

Ik heb precies hetzelfde.

Wat bij mij helpt is mezelf lang maken en heel erg letten op mijn ademhaling.
Soms doe ik mijn ogen dicht zodat ik goed kan voelen welke spieren ik aanspan.
(voor 2 secondes ofzo uiteraard :P)