Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
) en naar je buik ademen 
) en vele anderen ook. Wat het idee is dat je niet met je lijf maar met je armen moet gaan galopperen. Als dat eenmaal lukt dan zal je vanzelf stiller blijven in je lijf. Meebewegen met je armen kan je doen door voor je gevoel een jockey na te doen, oftewel heel overdreven met je armen mee in de beweging van de galop. Soms kan je er ook nog beter even bij gaan staan in de verlichte zit en dan meebewegen. Dan steun je automatisch meer in je beugels ook. Als je dan de beweging doorhebt ga je weer zitten. En mee blijven bewegen met die armen. Als je iemand kan vinden die je daar bij kan helpen denk ik dat je al lekkerder zal gaan zitten.
Dat gaan ik de volgende keer eens uittesten!Lillian__ schreef:Buikspieren aanspannen heeeeel belangrijk, broekspieren aanspannen, binnenbovenbeenspier ontspannen, polsen recht, hoofd recht, schouders ontspannen, recht op je zit been botjea gaan zitten en mee bewegen. In theorie heel makkelijk maar als je heel erg heb geleerd te knijpen is het heel moeilijk... ik ben nu al twee jaar bezig om mn zit te perfectioneren.
janderegelaa schreef:Lillian__ schreef:Buikspieren aanspannen heeeeel belangrijk, broekspieren aanspannen, binnenbovenbeenspier ontspannen, polsen recht, hoofd recht, schouders ontspannen, recht op je zit been botjea gaan zitten en mee bewegen. In theorie heel makkelijk maar als je heel erg heb geleerd te knijpen is het heel moeilijk... ik ben nu al twee jaar bezig om mn zit te perfectioneren.
Met een paar zitlessen aan de longe zonder beugels en zonder teugels ben je er hoor.
GrimFandango schreef:Het zal misschien voor iedereen anders zijn. Maar wat ik heel erg fijn vond (en wat hier misschien ook kan helpen) is een keer houding/zitles te nemen. Je gaat dan op het paard zitten, geen teugels, geen beugels, en aan een longeerlijn doorzitten in draf.
Dat voelt eerst natuurlijk heel gek on onwennig. Maar het geeft de gelegenheid om alleen maar met je zit en houding bezig te zijn. Om echt het paard aan te voelen zeg maar. Bovendien is het de ideale manier om te leren doorzitten zonder dat je klemt. Je voelt ook gelijk aan waarom je niet moet klemmen, en hoe dat je belemmerd om met de beweging van het paard mee te gaan.
Ik ben geen instructeur, dus kan je niet vertellen wat je wel en niet moet doen. Maar ik kan wel vertellen wat mij persoonlijk hielp. "Ontspannen blijven" had voor mij ontzettend veel te maken met de houding van mijn bovenlichaam (en borst) en mijn ademhaling. Alle krampachtigheid (ook in de benen) leek daar eigenlijk te beginnen. Met het doorzitten bijvoorbeeld nam ik door het overdreven kantelen van mijn bekken een gespannen houding aan waarin ik niet goed ademde. Hetzelfde proberen, maar dan meer rechtop en met een goede ademhaling bleek veel te helpen.
)