Paard onstabiel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Paard onstabiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:06

Tja hoe moet ik het eens omschrijven echt onstabiel is het niet maar stel ik rij ergens met mijn paard ben ik altijd bang dat ze uitglijd ergens in stapt of spontaan struikelt. Ik heb het gevoel dat ze niet stevig met haar 4 benen aan de grond staat. Als ik door een modderplas rij gaat mijn paard er in alle voorzichtigheid doorheen en daar door heb ik het gevoel alsof ze zo kan uitglijden. Dit gevoel heb ik vooral in galop komen we een modder plasje op het zandpad tegen valt ze wat terug en ik merk onder mijn kont dat ze 'voorzichtiger' is. Nu is het logisch dat je voorzichtiger bent maar ik vind dit toch wat overdreven. Het is een echte stoere ijslander maar kwa bepaalde ondergronden vind ik het een mietje. Zelfs op het zandpad wil ze nog liever in de berm van het zadpad in het gras lopen. In harde galop heb ik altijd het gevoel dat ze elk moment kan struikelen, het voelt gewoon niet stevig. Met haar hoeven is overigens niets mis, de hoefsmid heeft mij verteld dat ze hele goede en sterke hoeven heeft en dat hij ze zelden nog zo goed zag.

In de zomervakantie ben ik op trektocht geweest en daar heb ik na een aantal jaar weer eens op een ander paard gereden. Zelfs met een los zittend hoefijzer was geen enkele ondergrond een probleem. Modder, water, steentjes, heuvels enz enz maakte niets uit het paard denderde er wel overheen.

Ik besef ook wel door dat mijn paard zo voorzichtig doet ik zelf ook voorzichtiger ga doen en ik bij plassen water inmiddels zelf ook terug neem. Moet ik toe laten dat ze voorzichtiger is of meer oefenen door modder en ander terrein heen te rijden? Zijn er meer paarden die zo 'onstabiel' zijn?

Anoniem

Re: Paard onstabiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:12

Ik neem aan dat het de ijslander van 17 jaar is? Het komt wel eens voor dat paarden voorzichtig zijn, omdat ze pijn hebben. Ik ken ook een paard die in een natte bak voor geen meter loopt, maar dat komt door artrose.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:16

Mijn pony loopt ook zo. Zij heeft spat en verbeend Hoef kraakbeen. Of het daardoor komt weet ik niet maar feit is dat ze bij gladde ondergrond voorzichtiger is, en over een grasspriet kan strompelen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:18

Joolien schreef:
Ik neem aan dat het de ijslander van 17 jaar is? Het komt wel eens voor dat paarden voorzichtig zijn, omdat ze pijn hebben. Ik ken ook een paard die in een natte bak voor geen meter loopt, maar dat komt door artrose.

Ja ze is nu 16 a 17 jaar. Ze heeft inderdaad een blessure in dit topic is het hele verhaal te lezen: Alja @ [VVDD] Volg topic, Harde val met een IJsco...

Ik mag inmiddels weer gewoon rijden, nou ja buitenritten. In de bak les volgen, longeren en zware oefeningen mag ik niet doen. Maar voorheen is ze ook altijd al zo voorzichtig geweest ook toen ze die blessure niet had. Ik weet dus niet zeker of we het op de blessure af kunnen schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:24

Gydja schreef:
Joolien schreef:

Ja ze is nu 16 a 17 jaar. Ze heeft inderdaad een blessure in dit topic is het hele verhaal te lezen: Alja @ [VVDD] Volg topic, Harde val met een IJsco...

Ik mag inmiddels weer gewoon rijden, nou ja buitenritten. In de bak les volgen, longeren en zware oefeningen mag ik niet doen. Maar voorheen is ze ook altijd al zo voorzichtig geweest ook toen ze die blessure niet had. Ik weet dus niet zeker of we het op de blessure af kunnen schuiven.

Of ze heeft al langer ergens last van. ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:30

Ja dat zou inderdaad ook kunnen maar dan vraag ik me echt af wat. Door die val is het hele paard onderzocht van boven tot onder. Osteopaten, fysiotherapeut en dierenarts bijgehad, uiteindelijk dus naar de kliniek geweest om foto's te maken en daar kwam dus het probleem met de halswervel(s) uit zetten. Verder geen beschadigingen. Tijdje geleden weer een checkup gehad en het herstel gaat echt super goed.

Waar zou ik aan kunnen denken wat deze mensen niet is opgevallen, wat voor blessure zou het dan kunnen zijn? Iets met pezen of inderdaad artrose? Of zou dat wel aan het licht gekomen moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:36

Ik heb t topic doorgelezen, maar kan ze geen lichte vorm van ataxie oid hebben? Door een beschadiging in de hals komt dat wel vaker voor, een beschadiging van de zenuwen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:51

Eerlijk gezegd zou ik er niet meer mee gaan rijden tot het echt duidelijk is wat het is en waarom ze zo doet, straks gebeurd het weer, want ik herinner mij een topic dat ze erg gevallen was.

Ze is niet voor niets voorzichtig.....en dat terwijl ijslanders bekend staan als erg vast ter been zijn door diverse terreinen. Vermoedelijk had ze al langer last van, zoals wat Joolien ook zegt, want je gaf hier aan dat ze dat ook deed vóór de erge val.

Vaak is het een raadsel en een heel gepuzzel (en helaas ook de kosten) om erachter te komen wat er echt aan de hand is.

Pfff wel vervelend voor jou en jouw ijsje, want die heeft ergens last van.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:07

Lichte vorm van ataxie zou kunnen maar voor zo ver ik weet is ze daar ook op getest en is dit dus niet naar voren gekomen. Er werd mij nog specifiek gemeld dat er geen beschadiging was aan de zenuwen. Was dit wel het geval het geweest was de revalidatie veel lastiger geweest. Mochten we weer voor controle moeten zal ik het toch eens vragen.:j

Ik heb aan de andere kant ook het gevoel dat het door mij zelf kan komen. In stap, draf en tolt voelt ze wel stevig aan het probleem zit hem voornamelijk in de galop. Doordat ze zo onstabiel voelt in galop durf ik niet hard te gaan en dus niet door een modderplas, vermijd ik kuilen enz enz. Maar stel het is de waterbak bij de manege is er weer niets aan de hand... Het is zo lastig -O-

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:13

Is haar bekken en SI-gewricht gecontroleerd? Als dat niet goed zit, kan daar de onstabiliteit vandaan komen (in de galop).

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:18

Totje5mei schreef:
Is haar bekken en SI-gewricht gecontroleerd? Als dat niet goed zit, kan daar de onstabiliteit vandaan komen (in de galop).

Hoe kan dat gecontroleerd worden? Ze zijn een hele tijd bezig geweest met haar maar als het goed was kreeg ik niet echt veel te horen waar voor ze dat nou precies deden. Er zijn daar geen foto's van gemaakt. Ze hebben ook nog aan haar staart getrokken om te kijken of haar reflex goed was en dat zat ook allemaal prima. Geen idee of die oefening daar wat te maken mee heeft?

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:24

Gydja schreef:
Totje5mei schreef:

Hoe kan dat gecontroleerd worden? Ze zijn een hele tijd bezig geweest met haar maar als het goed was kreeg ik niet echt veel te horen waar voor ze dat nou precies deden. Er zijn daar geen foto's van gemaakt. Ze hebben ook nog aan haar staart getrokken om te kijken of haar reflex goed was en dat zat ook allemaal prima. Geen idee of die oefening daar wat te maken mee heeft?

Kan een fysio of osteopaat voor je doen, en die kunnen zeggen of het te behandelen valt of dat het eerst op de foto moet.
Heb je misschien een filmpje? :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:31

Osteopaat heeft gezegd dat het paard niet vast zat in de rug maar voornamelijk bij het hoofd en de hals. ( Voor dat we naar de kliniek gingen eerst osteo er bij gehad die zei dat het in de hals zat, toen dierenarts die zei dat het in de rug zat en daarna bij de kliniek zeiden ze dat het in de hals zat en niet in de rug) Ik zat er inderdaad al aan te denken om hem er nog een keer bij te halen. Wie weet heeft mijn paard wel gek gedaan in de wei en zit het nu toch niet helemaal lekker. En bij de volgende controle in de kliniek ga ik ook maar eens vragen wat dit zou kunnen zijn.

Ik heb niet 123 een filmpje. Alleen filmpjes van op het paard tussen de oren door :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:38

Is er recent ook een kreupelheidsonderzoek gedaan?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:36

Niet recent. Eind mei begin juni.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:55

Ik heb vrij veel ervaring met onstabiele IJslanders. De oorzaak van die onstabiliteit kan heel divers zijn.
Om te beginnen zijn veel IJslanders hypermobiel in hun gewrichten, waardoor ze relatief veel training nodig hebben om balans te ontwikkelen. Als een paard langere tijd heeft stilgestaan met een blessure kan de bespiering en daarmee de stabiliteit sterk teruglopen.
Ook kan de onbalans voortkomen uit rijden in een te hoog tempo. Dat kan al in stap het geval zijn! Veel IJslanders zijn erg voorwaarts en het voorwaarts rijden in een behoorlijk tempo wordt ook door veel ruiters gewaardeerd als 'IJslands rijden'. Echter, een constant te hoog tempo zorgt ervoor dat het paard op de voorhand en niet in balans loopt.
Dan kan het uiteraard ook nog een fysiek probleem zijn zoals ataxie. Een van onze paarden heeft ataxie en daardoor een erg instabiele balans met weinig coördinatie in het achterbeen. Daarbij is het ook nog een erg voorwaarts paard. Ik ben in het verleden verschillende malen (soms behoorlijk hard) met haar onderuit gegaan. Toen ik haar leerde om klein en langzaam te bewegen zonder steun te zoeken op het bit, ging het geleidelijk beter en ontwikkelde ze steeds meer balans en coördinatie.
Wat de oorzaak ook is, ik denk dat de oplossing ligt in een training waarbij de nadruk ligt op tempobeheersing en zelfhouding (paard mag niet onder je vandaan lopen, ook niet een heel klein beetje, en mag niet op je hand leunen). Dit vraagt van de ruiter erg veel controle over de eigen balans. Begin in een heeeel langzaam tempo en bouw het geleidelijk op.
Uiteindelijk kun je op die manier alle paarden, ook paarden met een erg onzekere balans, zo stabiel krijgen dat je ze op zit en een superlicht teugelcontact kunt rijden zonder dat je bang hoeft te zijn dat het paard struikelt of op zijn snufferd gaat.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:22

Askja schreef:
Ik heb vrij veel ervaring met onstabiele IJslanders. De oorzaak van die onstabiliteit kan heel divers zijn.
Om te beginnen zijn veel IJslanders hypermobiel in hun gewrichten, waardoor ze relatief veel training nodig hebben om balans te ontwikkelen. Als een paard langere tijd heeft stilgestaan met een blessure kan de bespiering en daarmee de stabiliteit sterk teruglopen.
Ook kan de onbalans voortkomen uit rijden in een te hoog tempo. Dat kan al in stap het geval zijn! Veel IJslanders zijn erg voorwaarts en het voorwaarts rijden in een behoorlijk tempo wordt ook door veel ruiters gewaardeerd als 'IJslands rijden'. Echter, een constant te hoog tempo zorgt ervoor dat het paard op de voorhand en niet in balans loopt.
Dan kan het uiteraard ook nog een fysiek probleem zijn zoals ataxie. Een van onze paarden heeft ataxie en daardoor een erg instabiele balans met weinig coördinatie in het achterbeen. Daarbij is het ook nog een erg voorwaarts paard. Ik ben in het verleden verschillende malen (soms behoorlijk hard) met haar onderuit gegaan. Toen ik haar leerde om klein en langzaam te bewegen zonder steun te zoeken op het bit, ging het geleidelijk beter en ontwikkelde ze steeds meer balans en coördinatie.
Wat de oorzaak ook is, ik denk dat de oplossing ligt in een training waarbij de nadruk ligt op tempobeheersing en zelfhouding (paard mag niet onder je vandaan lopen, ook niet een heel klein beetje, en mag niet op je hand leunen). Dit vraagt van de ruiter erg veel controle over de eigen balans. Begin in een heeeel langzaam tempo en bouw het geleidelijk op.
Uiteindelijk kun je op die manier alle paarden, ook paarden met een erg onzekere balans, zo stabiel krijgen dat je ze op zit en een superlicht teugelcontact kunt rijden zonder dat je bang hoeft te zijn dat het paard struikelt of op zijn snufferd gaat.

Wauw niet verwacht dat ik een IJslander gericht antwoord zou krijgen :D Ik heb zelf niet echt het gevoel dat die voorzichtigheid bij de val vandaan komt. Nou ja, half want de kans is aanwezig dat de blessure van de val meer problemen veroorzaakt want ze heeft inderdaad een flinke tijd stil gestaan. Ze mist heel veel bespiering zeker in de hals en achterhand. Gydja is niet een typische voorwaarde ijslander, ze is een stuk trager en luier dan de gemiddelde en ben nooit echt bezig geweest met het echte ijslander rijden.

Hoe moet ik het zien als het paard onder mij vandaan loopt? Bedoel je dit met tempo? Leunen op mijn hand doet zei naar mijn idee niet. Maar ik zal er eens op proberen te letten als ik weer ga rijden. De kans is aanwezig dat ze dit in galop wel doet maar in de stap en draf is dit niet het geval. Ik ga hier een keer goed op letten en probeer je tips toe te passen :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:50

Het gaat om de balans, niet zozeer om het daadwerkelijke tempo of de natuurlijke voorwaartse drang. Voelt jouw merrie aan alsof haar zwaartepunt onder jou blijft of geeft ze regelmatig het gevoel dat ze bij de geringste verstoring (hobbeltje in de bodem, schrikreactie) zo naar voren kan kiepen (bij wijze van spreken)? Is ze wiebelig, zwabbert ze of is ze in staat haar gewicht netjes steady over vier benen te verdelen? Kun je gemakkelijk op zit terug rijden en kleine tempowisselingen maken? Kun je haar gemakkelijk haar passen laten verkorten en verlengen zonder veel teugelinwerking? Is ze rechtgericht of houdt ze vast op 1 kant/ buigt ze moeilijk naar 1 kant? Al dat soort zaken zegt iets over de balans van het paard. IJslanders zijn natuurlijk relatief kleine paarden,wat betekent dat de ruiter sneller met zijn/haar eigen balans die van het paard verstoort. De laterale aanleg maakt ook nog eens dat er snel balansverstoringen optreden. De gangen liggen dichter bij elkaar en de balans binnen de gangen is daardoor fragieler. Een IJslander die bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk tactmatig draaft of erg gelopen galoppeert krijgt daarbij snel een balansprobleem en zal zich ergens vast gaan zetten, meestal un de rug. Soms is het echt een rijtechnisch puzzeltje om alle gangen stabiel op de rit te krijgen. Altijd blijven werken aan je eigen zitbalans,en balansproblemen altijd oplossen in een langzaam tempo. Als een paard moeilijk galoppeert eerst in de andere gangen de balans en rechtgerichtheid verbeteren en daarnaast het paard in galop trainen dmv onbelaste training, bijv. vrijlopen, longeren (op een zo groot mogelijke cirkel) of als dat kan buiten naast de fiets. Veel succes, komt met de juiste aanpak en geduld zeker goed!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:47

Heel erg bedankt voor de uitleg en tips! Ik ga er aan werken :D