Pony raakt gespannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

Pony raakt gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 10:16

Hallo bokkers,
Ik rij nu een tijdje op mijn verzorgpony, ik heb hiervoor 2 maanden grondwerk met haar gedaan om haar te leren kennen en wegens mijn lichte blessure.
Dit ging altijd erg goed en het rijden nu meestal ook
Ik heb dan ook om de week les van de eigenaar met haar in centered riding, pony is op deze methode ingereden.

Maar af en toe is er een probleem. Op de ene lange zijde gaat zij veel sneller en meer gespannen en rent ze zo ongeveer onder me uit. Ze is dan wel te houden en ik krijg haar ook wel terug, maar niet mooi ontspannen en dan op de andere zijde loopt ze juist weer sloom.
Ze reageert op de 'gespanne zijde' dan ook niet op mijn hulpen met mijn zit.
Nu gaat dit als ik les heb opzich wel goed omdat de eigenaar mij dan heel duidelijk uitlegt wat ik moet doen etc.
Maar als ik dan zelf rij merk ik dat ze hier niet/nauwelijks op reageert, en hierdoor raak ik dan vaak gefrustreerd omdat het niet goed ontspannen gaat.

Dus ik vroeg me af of iemand misschien handige tips, oefeningen etc. heeft?

Groetjes Leonie

Anoniem

Re: Pony raakt gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:32

Is de 'spannende zijde' richting de uitgang? ;)
Hoe rijdt je haar terug?

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:34

Joolien schreef:
Is de 'spannende zijde' richting de uitgang? ;)
Hoe rijdt je haar terug?

Nee, de uitgang is op een korte zijde. Maar wat misschien wel handig is om te weten is dat er aan die zijde een slootje zit met wat bomen, planten etc. Soms was ze hier wel een beetje bang voor, ookal stond ze daar al haar hele leven, maar ze voelt niet echt bang ofzo.

Ik rijd haar terug door kleiner licht te gaan rijden en proberen te blijven lichtrijden op het tempo dat ik wil en niet wat zij wil. En door haar een beetje af te leiden door met mijn buitenhand te spelen en wat stelling te vragen naar binnen.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:08

Schopje

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:54

xLeonietje schreef:
Schopje

??

hoe komt het dat ze niet reageert op je hulpen als je instructrice er niet bij is?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:03

Niet gaan schoppen, dat werkt juist spanning op.

Goed rechtop blijven zitten en op beide zitbeenknobbels blijven zitten.
Benen er ook aan houden zodat hij hetzelfde contact blijft houden.

Al beginnen voorbereiden op de korte zijde (voor de lange spannende zijde) door hem al iets terug te nemen en goed onder je te houden.

Hem voor proberen tegen te houden, door klein en licht te kneden met je handen.
Absoluut niet vasthouden (!) want dan gaat hij onder je vandaan en ben je hem kwijt. Bovendien wekt dit spanning op.

Zelf ook rustig blijven en goed en rustig blijven ademhalen.

Ik hoop dat je iets met deze tips kunt.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:44

Iris965 schreef:
Niet gaan schoppen, dat werkt juist spanning op.

Goed rechtop blijven zitten en op beide zitbeenknobbels blijven zitten.
Benen er ook aan houden zodat hij hetzelfde contact blijft houden.

Al beginnen voorbereiden op de korte zijde (voor de lange spannende zijde) door hem al iets terug te nemen en goed onder je te houden.

Hem voor proberen tegen te houden, door klein en licht te kneden met je handen.
Absoluut niet vasthouden (!) want dan gaat hij onder je vandaan en ben je hem kwijt. Bovendien wekt dit spanning op.

Zelf ook rustig blijven en goed en rustig blijven ademhalen.

Ik hoop dat je iets met deze tips kunt.

Dankjewel voor de goede tips! :) En ik schop haar trouwens nooit hoor. Ik heb altijd al aangeleerd gekregen om te drukken met mijn kuiten.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:52

[/quote]

??

hoe komt het dat ze niet reageert op je hulpen als je instructrice er niet bij is?[/quote]

Ik denk doordat zij alles op precies het goede moment aangeeft en ik met instructice erbij op de een of andere manier minder snel gefrustreerd raak. En ik denk dat ik die (lichte) frustratie dan aan haar door geef.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 14:32

Niemand die nog meer tips voor mij heeft?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:52

Je kan proberen wanneer ze te snel wordt haar af te leiden door veel verschillende dingen te vragen (wendingen, kleine voltes, opeens van richting veranderen). Wanneer ze haar aandacht weer bij jou heeft en rustig is weer verder gaan op de hoefslag. Zo leert ze haar aandacht meer bij jou te houden.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 15:20

Sarah_Fons schreef:
Je kan proberen wanneer ze te snel wordt haar af te leiden door veel verschillende dingen te vragen (wendingen, kleine voltes, opeens van richting veranderen). Wanneer ze haar aandacht weer bij jou heeft en rustig is weer verder gaan op de hoefslag. Zo leert ze haar aandacht meer bij jou te houden.

Klinkt als een goede tip! Ik zal het zeker eens proberen :)

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:12

Inderdaad veel voltes, figuren en overgangen rijden. Vooral actief bezig zijn en telkens iets anders. En belangrijk is dat je niet iets met je handen doet zoals kneden, dat lijkt mij niet fijn voor het paard en daar lijdt je hem ook niet mee af.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:19

Als je gefrustreerd raakt afstappen, wandelen tot je weer helemaal rustig bent en dan opstappen en verder rijden. Even doorbijten, je zal zien dat je na een aantal keren een stuk rustiger blijft en het rijden dan ook makkelijker zal gaan. Maar zolang jij niet rustig blijft, komen je hulpen toch niet op de juiste manier aan, geef je onbewust spanning door aan de pony kortom, dan ben je jezelf aan het tegen werken. Eerst weer rust, dan verder rijden.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:58

0000 schreef:
Als je gefrustreerd raakt afstappen, wandelen tot je weer helemaal rustig bent en dan opstappen en verder rijden. Even doorbijten, je zal zien dat je na een aantal keren een stuk rustiger blijft en het rijden dan ook makkelijker zal gaan. Maar zolang jij niet rustig blijft, komen je hulpen toch niet op de juiste manier aan, geef je onbewust spanning door aan de pony kortom, dan ben je jezelf aan het tegen werken. Eerst weer rust, dan verder rijden.

Goed idee! Ik denk dat iedereen op stal wel raar op kijkt maarja :D

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:21

waarschijnlijk is de pony erg scheef in haar lichaam of zit ze ergens vast. De zijde waarop ze versneld is waarschijnlijk de kant waar ze het minst soepel is. Waarschijnlijk is op deze hand de binnenstelling ook moeilijker?
Je kunt rechtrichtoefeningen gaan doen en verder veel oefeningen doen waardoor ze soepeler worden. Veel slangenvoltes rijden, voltes openen en verkleinen ed. En veel overgangen rijden (om de lendenpartij los e maken).
Wellicht ook een idee om de pony eens te laten nakijken door een osteo of fysio

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:43

Dankjewel voor de goede tips! :) En ik schop haar trouwens nooit hoor. Ik heb altijd al aangeleerd gekregen om te drukken met mijn kuiten.[/quote]

Nee hoor ik reageerde op de persoon die je advies gaf om te schoppen. :)

Goedzo!

Gaat het ondertussen alweer iets beter?

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:24

Iris965 schreef:
Dankjewel voor de goede tips! :) En ik schop haar trouwens nooit hoor. Ik heb altijd al aangeleerd gekregen om te drukken met mijn kuiten.

[/quote] Nee hoor ik reageerde op de persoon die je advies gaf om te schoppen. :)

Goedzo!

Gaat het ondertussen alweer iets beter?[/quote] [/quote]

Ja zeker! Ik begin steeds meer aan haar te wennen en de tips die in dit topic zijn gegeven helpen mij echt! Dus ontzettend bedankt hiervoor! :)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:41

xLeonietje schreef:
0000 schreef:

Goed idee! Ik denk dat iedereen op stal wel raar op kijkt maarja :D

Hahahaha al rare blikken gehad? Desnoods ga je even rustig stappen :)

Maar mooi dat het goed gaat!!

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 00:33

Ik heb het wel een keertje moeten uitleggen, maar gelukkig is het nooit heel druk bij ons op stal :')

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:22

Hahaha :')

Je bent er wel serieus mee bezig dat is wel goed van je :o

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:18

Wat grappig, ik heb bijna hetzelfde probleem gehad, met een paard. Aan de ene lange zijde vloog ze als een gek, en de andere lange zijde stond ze bijna stil, zo langzaam ging ze..! Alleen was dit wel(vooral als ze in d'r eentje in de bak was ) waarschijnlijk uit angst, want de "enge" kant was grenzend aan volkstuintjes, en daar gebeurde natuurlijk regelmatig het een en ander, waar ze giga van schrok, soms. Wel vervelend was het dat de instructrice maar niet wilde geloven dat ik zelf NIET bang was.. Dat ging er gewoon niet in op een of andere manier, heel vervelend.. Ik vond het juist een uitdaging, om te proberen het paard rustiger te krijgen, ik had niet voor niks juist dat paard uitgekozen als verzorgpaard! ;)