Bekken kantelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ejikas

Bekken kantelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 21:53

Hoooi bokkers, ik zie overal dat als je aan wilt drijven je je bekken naar achter moet kantelen en dat dan je rug bol wordt, maar ik heb juist het idee dat als ik mijn bekken naar achter kantel dat ik dan een holle rug heb? Of heb ik nu een totaal verkeerd beeld van wat je bekken zijn?

Selina

Re: Bekken kantelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:55

Ik zeg altijd je doos naar je navel, dat is makkelijker te onthouden :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:56

Selina schreef:

Hahahahaha, die is goed en omschrijft het ook nog eens perfect _O- :')

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:57

Niet alleen met aandrijven, als je zit in je zadel moet je wel iets je heupen kantelen om correct te kunnen zitten.
Inderdaad wat selina zegt, doos naar je navel :D

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 21:58

Selina schreef:

Duidelijk hahaha _O-

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:59

Ik denk dat je het inderdaad verkeerd hebt. Ik heb het namelijk ook heel lang verkeerd begrepen en deed het dus andersom.

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:38

Lekker duidelijk zo. "Je moet je bekken kantelen". Daar kan je weinig mee als je niet weet welke kant op.

Er zijn wel meer van die kreten die zonder uitleg nutteloos zijn. "Je moet dieper gaan zitten" is er ook zo een.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:44

Eens met GrimFandango.

Bekken kantelen: ga eens op een stoel zitten, met je handen onder je billen, handpalmen naar de stoel (dus je handen naar beneden). Als het goed is voel je twee botten in je billen, je zitbeenknobbels. Als je ze gevonden hebt, haal je je handen weer weg en kijk je of je ze nog kunt voelen.
Probeer eens je botjes 'naar voren te rollen' en 'naar achter te rollen'. (Als het je lukt daar een beeld bij te vormen) Je kantelt dan je bekken.

Je kunt je ook verbeelden dat je een staart hebt en die intrekt, zoals een hond die bang is.

Ik ben niet helemaal mee met wat er in de link beweerd wordt, maar het geeft je misschien een beeld:
http://www.spirithorses.be/zitles.html

Overigens zou je bekken kantelen ook niet direct mijn aandrijfhulp zijn, maar dat terzijde.

Laat maar weten of je iets met dit beeld kunt, anders proberen we iets anders. :)

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:36

TurdusMerula schreef:
Eens met GrimFandango.

Bekken kantelen: ga eens op een stoel zitten, met je handen onder je billen, handpalmen naar de stoel (dus je handen naar beneden). Als het goed is voel je twee botten in je billen, je zitbeenknobbels. Als je ze gevonden hebt, haal je je handen weer weg en kijk je of je ze nog kunt voelen.
Probeer eens je botjes 'naar voren te rollen' en 'naar achter te rollen'. (Als het je lukt daar een beeld bij te vormen) Je kantelt dan je bekken.

Je kunt je ook verbeelden dat je een staart hebt en die intrekt, zoals een hond die bang is.

Ik ben niet helemaal mee met wat er in de link beweerd wordt, maar het geeft je misschien een beeld:
http://www.spirithorses.be/zitles.html

Overigens zou je bekken kantelen ook niet direct mijn aandrijfhulp zijn, maar dat terzijde.

Laat maar weten of je iets met dit beeld kunt, anders proberen we iets anders. :)

thanks nu begrijp ik het eindelijk :j

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:46

Als je je bekken naar achter kantelt word je rug juist hol. Je moet je bekken naar voren kantelen dan word je rug bol en kan je beter zitten etc :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:53

Ik wil graag inhaken op deze vraag: als ik zo goed mogelijk mijn bekken kantel, zit ik meestal op mijn stuitje (auw). Kantel ik dan teveel, of is mijn stuitje gewoon gek?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:12

Je moet op je paard gewoon ontspannen recht op zitten en je eigen evenwicht zoeken.
Het kantelen van het bekken waar men het over heeft heet het aantrekken van het kruis, dit is een hulp.
Het aantrekken van het kruis doen we door onze buikspieren lich aan te spannen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:24

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:05

Er is nog iets dat voor mij hielp. De experts en instructrices moeten maar beslissen of het een juiste manier van denken is, maar de visualisatie hielp mij begrijpen wat we doen wanneer we het bekken kantelen. Ik wil wel duidelijk maken dat dit op basis is van mijn eigen ervaring en gevoel.

Als je op een stoel zit, en je gaat met je schouders meer achterover zitten, dan moet je eens voelen wat er bij je billen gebeurd. Je gaat dan als het ware meer op je zitbotjes zitten en het voelt alsof je jezelf harder in de stoel drukt.

Om deze reden zie je vaak dat beginners (te) ver achterover gaan leunen bij bijvoorbeeld de galop. Het is eigenlijk een manier om jezelf in het zadel te drukken en constant contact met het zadel te houden.

Na wat meer ervaring is zo een overdreven leunachtige zit niet meer nodig. Je leert je houding van je lichaam zo aan te passen dat je goed contact kan blijven houden zonder je bovenlichaam als gewicht te gebruiken om jezelf er in te duwen.

Dit heeft onder andere te maken met het kantelen van het bekken. Als je dit opnieuw uitbrobeerd op een stoel, merk dan dat er grotendeels hetzelfde gebeurd als wanneer je de schouders naar achteren doet, maar nu met een rechter postuur van je bovenlichaam. Je kan het uitproberen en voelt dan dat je inderdaad bij het kantelen van het bekken je jezelf harder in de stoel drukt en meer op je zitbotjes gaat zitten (let er op dat je het echt vanuit het bekken doet met je buikspieren, en dus niet met je benen, op een paard resulteert geklemde aangespannen benen in een slechtere zit en waarschijnlijk verlies van je beugels).

Precies dat gevoel is eigenlijk waar je ook naar op zoek bent op het paard. Maar dan niet heel geforceerd, waar je continu heel bewust je bekken kantelt, maar eigenlijk juist heel onspannen, waar je continu onbewust een juiste houding aanneemt en op je zitbotjes zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:10

ejikas schreef:
Hoooi bokkers, ik zie overal dat als je aan wilt drijven je je bekken naar achter moet kantelen en dat dan je rug bol wordt, maar ik heb juist het idee dat als ik mijn bekken naar achter kantel dat ik dan een holle rug heb? Of heb ik nu een totaal verkeerd beeld van wat je bekken zijn?

Interessante techniek, hoe wordt dit verder uitgelegd dan?
Het risico van op deze manier proberen aan te drijven lijkt me nl dat je een heel onrustige zit krijgt, omdat je gaat proberen het paard 'vooruit te duwen'.

Weet je zeker dat het om 'regulier aandrijven' gaat, en dat je niet toevallig iets opgevangen hebt over de hulp 'kruis aantrekken' of de zithulp voor aangalopperen?