Paard na een tijdje zn eigen gang gaan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

emenem98

Paard na een tijdje zn eigen gang gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 18:46

Hallo,

Ik heb sinds kort een verzorgpaardje. En ik rij hem bitloos, en heb een paard keer met neckrope gereden, dit gaat vrij goed. Ik merk alleen dat hij na een tijdje geen zin meer heeft, en niet meer luistert naar de druk op de neckrope. Aangezien hij ook nog zijn hoofdstel om heeft kan ik hem daarmee corrigeren. Hoe kan ik dit oplossen? Als hij met bit, en bitloos rijdt doet hij dit na een tijdje ook maar dan wel een stuk minder (Random van de hoefslag af gaan tijdens galop ed). Ik rij hem zonder zweep, en ik kan hem wel met zweep corrigeren, maar voor mijn gevoel is het idee van bitloos, en met neckrope dan ook weg. Iemand tips?

aeolusnr1

Re: Paard na een tijdje zn eigen gang gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:22

Je haalt heel wat dingen uit zijn context, je begrijpt niet dat leiding geven , respect en wederzijds vertrouwen , ook consequenties heeft.
Jij bent de leider, jij beslist, jij zegt waar - wat en hoe, en dit zonder boosheid maar wel gemeend er mag geen toelating zijn dat het paard af en toe eens dat leiderschap zomaar gaat overnemen (ongevraagd).
Neckrope en bitloos is in principe niet verkeerd, maar eigenlijk tellen de zelfde regels als tijdens het rijden met een bit, jij vraagt en het paard voert uit.
Timing en correct handelen, en zeker niet vergeten elke poging in de goede richting zou een beloning moeten opleveren.

emenem98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 19:37

Ik beloon het paard telkens als hij goed reageert, en ik straf hem in principe niet, ik doe de oefening opnieuw en opnieuw tot het goed gaat (of de goede richting) en dat beloon ik dan. Ik verwcht ook niet dat hij (en ik) het meteen perfect doen, het is natuurlijk een hele andere manier van rijden, maar dat hij uun het begin goed reageert, doet wat ik vraag, is voor mij wel een teken dat hij het redelijk snapt. Ik weet alleen niet hoe ik met dat vervelende gedrag om moet gaan (ja ik kan het aftikken, mar dat lijkt me niet de ideale oplossng).

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:39

Op tijd stoppen, goed is goed dat is zijn beloning.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:50

Hoezo is het een andere manier van rijden? Als ik mijn paard op neckrope rijd merk ik niet veel verschil. Het is natuurlijk wel lastiger dat je nu echt alles met je houding, zit en benen moet doen, maar dat hoor je eigenlijk ook te doen als je wel een hoofdstel om hebt.

Als ik jou was zou ik daar dus lekker op gaan oefenen met hoofstel, en pas als dat perfect gaat weer met neckrope proberen. :)