drempel om weer te gaan rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

drempel om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:03

Na lang twijfelen zet ik hier mijn verhaal maar neer.

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik vrij abrupt gestopt met paardrijden, na ruim 19 jaar paardrijden, door medische oorzaak.
Nadat mijn medische probleem was opgelost bleek ik helaas vele kilo's te zijn aangekomen door het niet mogen sporten/belasten en wilde niet met overgewicht op mijn paarden rijden, eerst afvallen.

Afgelopen 4 jaar heb ik bij elkaar misschien 6 keer te paard gezeten, en als ik dan eenmaal erop zit en rijd dan geniet ik met volle teugen, maar vóórdat ik er op zit, het is net alsof ik een enorme drempel over moet.

Ik heb altijd meerdere paarden gereden, zowel privé als bedrijfsmatig, maar het lijkt wel alsof ik nu overal beren bij de weg zie, en bedenk, terwijl ik ondertussen echt heel graag het rijden weer op wil pakken.

Wat houd mij dan tegen?
-Wij hebben een eigen bedrijf en ik kan niet meer het risico nemen wat ik vroeger wel nam, want als ik wegval door botbreuk of wat dan ook, dan hebben we wel een probleem.

-Het paard waar ik op dit moment op kan rijden ken ik nog niet zo goed, al heb ik hem al vaak genoeg met andere ruiters zien rijden en weet ik dat ik het best kan. (heb wel moeilijkere paarden gereden zeg maar)

-Ik kan alleen overdag rijden, en dan is er verder niemand thuis, dus als er wat gebeurd dan is er niemand die kan helpen.

-en verder vele smoesjes als in: geen tijd, paard loopt net op de wei, het waait, het regent, paard is al tijdje niet gereden, etc.

Voor een deel moet ik dus een schop onder mijn kont, maar een ander deel wil dan nog steeds niet die drempel over.

Wie heeft dit ook (gehad) en wat kan ik eraan doen? Ik word er namelijk ongelukkig van...

Foreverkliek

Re: drempel om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:14

Heb net ff gekeken maar er is geen smiley waarmee ik je die schop onder je kont kan geven :=
Dus dan maar praktisch, begin met grondwerk dan bouwen het paard en jij een vertrouwensband op en gaat het als ik je verhaal zo lees vanzelf kriebelen om op te stappen. Verder altijd je telefoon in je jas of broekzak, de kleintjes zijn nog voor een tientje te koop mocht je alleen zo'n reusachtig onding hebben. En een ongeluk zit idd in een klein hoekje. Bedenkt wel dat je 100 keer van een paard kan vallen zonder meer dan een blauwe plek te hebben. En daarnaast, steek je ook geen straten meer over en loop je niet meer van trappen af? Ook dan kan er nl vanalles gebeuren waardoor je een tijdje niet kan werken. Hoeveel reserves heb je en wat is echt de maximale tijd die je uit de running kan zijn? Valt waarschijnlijk nog best mee.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:26

Fijn dat je medisch weer in staat bent om te rijden en dat je daar nu ook het gewicht voor hebt. Schouderklopje voor jezelf.

Ik zou proberen om heel vaak een heel klein beetje te gaan doen zodat je veel positieve herinneringen op gaat bouwen.
Je hebt nu in 4 jaar 6 keer op je paard gezeten.
Wat als je nou iedere keer als je er bent eventjes gaat rijden, al is het aan het begin maar één rondje. Gewoon dat doen wat goed voelt voor jou. En verder op de grond met je paard aan het vertrouwen werken. Wederzijds vertrouwen maar ook vertrouwen in jezelf.

Je zou ook begeleiding kunnen zoeken van iemand die ervaring heeft met angstruiters. Mijn ervaring (als instructeur) is dat als je even korte tijd (1 tot 2 maanden) intensief begeleid wordt (1x per week) door iemand die daar ervaring mee heeft dat je dan snel weer met plezier in het zadel zit.

Je kan en mag het medisch en je hebt de moed genomen om je verhaal hier te plaatsen. Dat zijn al stappen in de goede richting !

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:28

Ik zou gewoon kleine stapjes nemen. Desnoods beginnen met eerst longeren en dan onder het zadel uitstappen. En dan longeren afbouwen zodat je telkens een beetje meer aan een beetje rijden toekomt. Dan een keertje gewoon alleen stappen zonder van tevoren longeren, etc. Op die manier kunnen jullie elkaar op een veilige manier leren kennen, of in ieder geval een manier die veilig aanvoelt. :)

Hoe val je eigenlijk gelijk weg door een botbreuk? Moet je veel fysieke arbeid verrichten op jullie bedrijf? Investeren in een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering is sowieso iets om te overwegen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:31

Jeetje wat balen dat je zo abrupt moest stoppen :(:)
Kan mij voorstellen dat de drempel steeds een beetje groter wordt en je uiteindelijk allerlei dingen gaat bedenken om er niet op te stappen.

Is het geen mogelijkheid om eerst gewoon op de grond helemaal gewend te raken met het paard wat je momenteel tot je beschikking hebt? Ga poetsen, wandelen, of er gewoon lekker bij staan/zitten in de wei. Als je eenmaal een klik met elkaar hebt op de grond dan is de stap om erop te stappen misschien wat minder groot. Je kent elkaar immers al heel goed dan :j

Succes ermee!! Hopelijk zit je snel weer te paard, ontspannen en te genieten :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:32

Ik begrijp je helemaal, ik ben ook voorzichtig geworden. Probeer echt een heel knuffelig paard te vinden, ga een vertrouwensband opbouwen, en ga dan langzaam maar zeker aan rijden denken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:43

jetm schreef:
Fijn dat je medisch weer in staat bent om te rijden en dat je daar nu ook het gewicht voor hebt. Schouderklopje voor jezelf.

Van mij ook. Straks weer smoesje erbij: schouder doet zeer :+

Is er op een manege bij je in de buurt geen "huisvrouwengroep" die overdag rijdt? Rij je niet alleen, heb je de stok van die-dag-dat-tijdstip, paarden zijn wel wat gewend en met wat geluk nog een binnenbak in geval van herfstweer. En oh ja, als je een leuke groep treft nog erg gezellig ook.

Misschien niet eerste keus als je een eigen paard hebt of kostenloos kunt rijden, maar het hoeft ook niet meteen voor jaren. Gewoon beginnen met 10-rittenkaart of kwartaal oid.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:52

Rex_Rolfo schreef:
jetm schreef:

Van mij ook. Straks weer smoesje erbij: schouder doet zeer :+

:D