werk aan de winkel 13 jarige reus...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DebbieNL

werk aan de winkel 13 jarige reus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 03:27

hoi

Ik heb nu sinds een half jaar mijn eerste eigen paard!
Het is een kwpn merrie van 13 jaar met een hoogte van 1,78.
Ze is echt een grote goedzak.
Maargoed.. ze heeft zo'n 2 a 3 jaar lekker op de wei gestaan en af en toe meegenomen voor een bosrit, dressuurmatig is ze dus een hele tijd niet bereden..
Het eerste puntje was dus conditie... die had ze totaal niet.. nu inmiddels meer dan genoeg.
Ik merkte dat ze erg scheef was en een erg zware galop heeft, die erg moeilijk uit te zitten is, ik galloppeer dus eigenlijk altijd in een verlichtte zit.
Ze was ook niet erg los is dr lijf dus er is al een osteopaat bij geweest.. die zei dat ze waarsch al langere tijd flink vast zat aan de volledige rechter kant.. wat ook duidelijk te merken was onder t rijden.
Ze is vooral aan de voorkant al veel losser want aan de teugel rijden was meer dat dr hals wel wat lager ging maar zat totaal geen buiging in... dus beetje idee van hals recht vooruit.. hoofd wel op de loodlijn, nu doet ze dat veel beter na haar behandeling..
Alleen de achterkant blijft een probleem.
Nu is t zo dat ze bij t rechtrichten (schouderbinnewaards etc) steeds bokt. zodra ik mijn binnenbeen wat geef. Dat begin met slome kleine bokjes die je 4 passen van te voren aan zag komen.. Nou gaf ze laatst toch ineens een mega bok die mijn wel even in een ongemakkelijke positie bracht om maar zo te zeggen..
Dus zou graag tips krijgen om dat op te lossen.
Verder de galop... ik probeer haar meer te verzamelen om een meer bergopwaardse galop uit haar te krijgen maar krijg het niet voor elkaar.. omdat ze deze.manier van galloperen waarsch al haar hele leven doet...
Dus ook daarover zou ik wel wat meer willen weten.
Nou denk ik dat ze ook iet al te vrolijk wordt van t feit dat ze na die jaren ineens dressuurmatig wordt opgepakt maargoed.. ik rij wissel graag af dus daar hoort een beetje fatsoenlijk dressuurmatig ook bij natuurlijk.. alleen boscrossen gaat ook vervelen..
Ze is wel extreeeem goed op beenhulpen... als je je been eraan legt om te wijken dan vliegt ze bij wijze van spreken opzij... dat is wel een mega pluspunt.. maar ik heb wel een hoop werk aan haar tot ik gewoon lekker met haar kan gaan rijden.

Mijn excuses voor t mega lange verhaal.
Ik heb op zich wel de nodige ervaring maar dit paard is toch weer helemaal anders en misschien herkent iemand deze problemen en kan mij wat helpen...

groetjes debbie

sneeuwpop

Re: werk aan de winkel 13 jarige reus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:17

Zo op de computer uit woorden is er echt geen beeld van te krijgen. Zo zal iedereen hier reageren uit zijn uit zijn referentiekader. Eigenlijk heb je daar weinig aan.

foto's kunnen het iets duidelijker maken, maar dan nog....

Iig zou het kunnen zijn dat je paard medisch iets mankeerd waardoor ze gewoon niet jan ipv niet wil of moet jij rijtechnisch nog heel veel leren waardoor je de problemen niet kunt oplossen.

Een paard wat goed op je hulpen reageerd zie ik wel als een paard wat voor je wilt werken. Hierdoor zou ik eerder denken aan iets lichamelijks waardoor ze vast zit.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:24

Een groot paard waar lang niks mee gedaan is, dat is gewoon moeilijk om die bij elkaar te rijden. Nog even afgezien van eventuele lichamelijke problemen.
Bovendien kost dat tijd en geduld. Het paard moet sterker worden. Heb je wel les? Want het zal nog niet meevallen om dit onbegeleid voor elkaar te krijgen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:34

Mijn paard van 1m80 doet dit ook als zijn zadel niet goed ligt. Mss een bezoekje van de zadelpasser?
En wanneer was de osteopaat geweest? Als je paard zo vast zat, wordt er vaak een vervolgbehandeling aangeraden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:37

Persoonlijk zou ik het rijden beperken tot 1a2x per week en je paard sterker laten worden aan de longeerlijn.
Veel galoptrainingen zonder je paard vast te zetten. Je paard zal zelf zijn evenwicht gaan zoeken en je zult verbaasd zijn hoe snel je paard veranderd.

Ik ben heel blij geweest met de longeerperiode. Was enorm afzien maar heb er een veel beter en blijer paard voor terug gekregen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:47

Als je nu eens aan de hand begint met schouderbinnenwaarts en kijkt welke reactie ze geeft?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:09

Ik denk dat het inderdaad heel goed is om de schouderbinnenwaarts eerst aan de hand te vragen. Dan kun je zien wat je paard ermee doet, en welke reactie die geeft. Als je paard het dan wel zonder protest (bokken is toch echt meestal protest) doet, dan weet je dat je moet gaan zoeken bij jezelf en bij je zadel. Als ook dat goed is, dan kan het nog zitten in dat de oefening belast met ruiter zwaarder is, en dat daar het protest vandaan komt (medische oorzaak dan wellicht).

Vooral bij zijgangen gaat de ruiter vaak iets naar links of rechts "hangen", wat voor het paard heel duidelijk voelbaar is in het zadel. Dat kan die reactie geven (als mijn zadel iets uit het lood ligt, dan heeft mijn paard daar (terecht!) ook commentaar op. Rij het zadel in het midden, en paard blijft blij).
Dat verschil hoeft maar heel weinig te zijn, en dat geeft voor mijn paard een wereld van verschil. Wellicht is jou paard ook kritisch op de ruiter, en kan niet zomaar met alles uit de voeten.

Voor nu zit je zelf ook nog met een paard met weinig kracht en conditie. Dat zal ik opbouwen met veel rechte lijnen (naar buiten dus), en veel longeren, liefst op dubbel longe zodat je het paard optimaal kunt ondersteunen. Vooral galop buiten op rechte lijnen is een goede oefening. In dat proces moet je zeker iedere 2 tot 3 maanden (eerste jaar) de zadelmaker laten langskomen, het verschil in bespiering gaat enorm zijn, en dat moet je zadel blijven volgen.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:16

hey bedankt voor de reacties ;)
Dit is mijn eerste eigen paard maar verder heb ik wel al 20 jaar eravring met paarden.. Dit zijn gewoon specifieke dingetjes waar ik nog niet eerder tegen aan ben gelopen :)
Zadel is wel op maat gemaakt maar omdat ze nog wat is afgevallen is er bij de schoft wel wat vet weg maar dat compenseer ik tijdelijk met een gel schoftverhoger.. en merke dan ze daar lekkerder door liep.. verder ligt het zadel nog prima :)
Ik ga daar nog wel opnieuw een keer naar laten kijken omdat je ke zadel natuurlijk mee moet laten vormen met de veranderingen van je paard, maar mijn verwachting is wel dat het vet wordt vervangen door spieren, dat is in ieder geval wel het doel.

Ze reageert overigens ook zo als je er zonder zadel op zit :)

En het aan de hand schouderbinnenwaards is iets dat ik idd ook doe...
Daar heeft ze dan weer geen probleem mee.. ik heb t idee dat t echt de beenhulp is en tegelijk lang en laag moeten lopen..
want aan de hand kan ze natuurlijk haar hoofd dragen waar zij dat wilt..
De osteopaat ga ik ook zeker nog terug laten komen hoor.. maar ze zei dat je het 6 maandjes moet laten uitwerken en zo lang geleden is t nog niet :)

Qua rijden, dat doe ik zeker niet te vaak, ik geef dr altijd een dagje vrij.. dagje losgooien, dagje longeren, dagje rijden en dat is ene keer dressuur en andere keer bosrit.
Springen wil ik ook nog wel doen maar laten we maar bij de basis beginnen.. ik pak wel eens een balkje of boompje in t bos maar dat stelt natuurlijk niet veel voor.