Is mijn pony scheef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Is mijn pony scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 09:17

Hallo bokkers!

(Excuus als het hier niet hoort.)

Sinds 2 weken heb ik geen les meer.
Ik wil zo snel mogelijk weer een goede instructrise vinden maar dat is nog niet zo makkelijk.

Ik loop al 2 jaar tegen een probleem aan en heb me ook al gemeld in het centraal topic over nageeflijkheid. De goedbedoelde tips die ik daar kreeg heb ik gedaan en geprobeert. Mijn instructeurs zeiden toevallig het zelfde en het werkte niet.

Nu viel me vandaag iets te binnen waar ik nog niet over heb nagedacht. Zou het kunnen dat mijn pony scheef is?
Hij duikt extreem diep naar onder en bolt zich helemaal op. Het rijd niet fijn, lijkt me niet gezond voor mijn pony en ik vind het vrij "gevaarlijk" in de zin van hij kan makkelijker een loopje met mij nemen.

Op de linkerhand buigt hij makkelijker om mijn been en lukt het mij beter. Op rechts vind ik het moeilijk en daardoor hij ook denk ik.

Hebben jullie tips hoe ik dit kan zien e/o hoe ik dit kan oplossen.

Foto's voor een goed beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of het scheefheid is of iets anders maar ik weet wel dat dit een rijtechnisch probleem is en ik dit graag wil oplossen.

Mvg Yenniffer.

FriesWytske

Re: Is mijn pony scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:20

Inge_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:23

Is er al een osteopaat bij geweest? Misschien zit hij vast in zijn lichaam.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 09:25

Osteopaat komt normaal ieder jaar maar dit jaar staat nog op de planning. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:32

Paard kukelt inderdaad helemaal over de voorhand heen en draagt niet. Ook te zien aan het achterbeen wat alleen stuwt en niet draagt. De afdruk is ver achter het zwaartepunt ipv eronder.

Toch is het moeilijk om hier op internet advies over te geven. Er kunnen namelijk meerdere redenen zijn waarom jou pony zo loopt en dat is vanaf een computerscherm niet te beoordelen.

Hoe loopt je pony als je geen teugelcontact hebt? Gaat ie dan rennen of juist sloom lopen? Hoofd in de lucht of juist stofzuigen?

Mijn pony heeft ook een tijdje zo gelopen, uiteindelijk opgelost na 2x een happy athlete masseur te laten losmasseren, zijn spier tussen zijn voorbenen die naar de hals loopt zat helemaal vast en stond helemaal strak. Juist doordat ie hem zo strak hield werd ie steeds stijver en werd het probleem steeds groter. Door de massage is toen de vicieuze circel weer doorbroken en kon ie die spier ook weer strekken waardoor we weer meer konden focussen op de rest van z'n lijf. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 09:53

Als ik mijn teugels los laat dan blijft hij in een krulletje en gaat hij stofzuigen.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:01

Zoals al is gezegd is ieder pony een beetje scheef. Als pijn en dergelijke is uitgesloten, kun je er zeker wel wat aan doen om het beter te maken.

Je zegt dat hij rechtsom moeilijker buigt dan linksom. Ik had precies heffende met mijn pony. Ik heb een osteopaat laten komen en nu zou ze weer helemaal goed moeten zijn. Ze legde mij uit dat als een paard rechtsom niet goed buigt, de spieren aan de linkerkant te kort zijn. Als een paard rechtsom buigt maakt hij de linkerkant van de spieren namelijk langer om te buigen, terwijl de spieren van de rechterkant dan korter worden. Je kunt hiervoor veel voltes rijden (slangevoltes, achtjes, etc.) om de linkerkant te rekken. Ga niet alleen maar op een kant rijden.
Ik kan het een beetje moeilijk uitleggen zo, sorry :')
Succes!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:15

Loopt je pony ontspannen? Hij loop flink achter de LL, duikt weg, en dat is niet de bedoeling. Dat neusje moet naar voren, anders kan hij niet ontspannen. Dat voel je.
Hoe is het bit? Probeer eens zonder bit en kijk of hij zich anders gedraagt. Bij die van mij merk ik duidelijk verschil. Is je zadel goed passend? Ligt het niet wat te ver naar voren?
Scheefheid kun je met rechtrichten (veel voltes, vooral de moeilijke kant, afwisseling, veel figuren rijden) weer beter krijgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:30

Larissajulia schreef:
Zoals al is gezegd is ieder pony een beetje scheef. Als pijn en dergelijke is uitgesloten, kun je er zeker wel wat aan doen om het beter te maken.

Je zegt dat hij rechtsom moeilijker buigt dan linksom. Ik had precies heffende met mijn pony. Ik heb een osteopaat laten komen en nu zou ze weer helemaal goed moeten zijn. Ze legde mij uit dat als een paard rechtsom niet goed buigt, de spieren aan de linkerkant te kort zijn. Als een paard rechtsom buigt maakt hij de linkerkant van de spieren namelijk langer om te buigen, terwijl de spieren van de rechterkant dan korter worden. Je kunt hiervoor veel voltes rijden (slangevoltes, achtjes, etc.) om de linkerkant te rekken. Ga niet alleen maar op een kant rijden.
Ik kan het een beetje moeilijk uitleggen zo, sorry :')
Succes!

Niet alleen aan de pony werken, maar zoals in het artikel staat beschreven ook jezelf recht gaan maken. Dus als je als je bv je zweep altijd in je rechterhand hebt, omdat links niet lekker voelt. Er toch voor zorgen dat je hem ook goed in je linkerhand kunt houden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 11:32

Zadel ligt goed. Zadel ligt ook niet tever naar voren. Ik zorg altijd dat er een hand achter de schouder past. Misschien dat het beeld vertekent doordat hij zo duikt. Hij ontspant zich zeker niet.
Bedankt voor de tips!

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:16

In principe is ieder paard een beetje scheef. Op de ene hand gemakkelijk als op de andere. Uitschuiven word er bij ons altijd gezegd. Maar ik lees dat hij daar niet echt op reageert dan zou ik toch een keer een osteopaat laten komen om er zeker van te zijn dat het niet gewoon ligt omdat hij het niet kan.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:43

Zoals gezegd is ieder paard of iedere pony in meerdere of mindere mate scheef. Ik zou dan ook les gaan nemen in rechtrichten. Hier staan een hoop instructeurs: http://www.paardenbegrijpen.nl/instructeurs/
Voor de zekerheid zou ik inderdaad ook een osteopaat o.i.d. laten komen omdat hij zich ook zo opkrult als je geen contact neemt, maar ik zou je vervolgens laten begeleiden in het rechtrichten zodat je niet weer tegen dergelijke issues aanloopt.

Hier staat trouwens een lange lijst symptomen van scheefheid:
http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... problemen/

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 17:41

Dank jullie wel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:44

Cas123 schreef:
Als ik mijn teugels los laat dan blijft hij in een krulletje en gaat hij stofzuigen.

Hij vindt het duidelijker prettiger dan om zo te lopen. Misschien last van de rug. Is hij gevoelig op de rug, bijvoorbeeld met poetsen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:12

Met poetsen merk ik niets. Met opzadelen doen hij altijd wel moeilijk dus draaien en wat happen maar ik laat hem nog nakijken door een osteopaat.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:14

is de tandarts al een keer geweest?
mijn bijrijdpony ging ook altijd stofzuigen door te lange voortanden, maar sinds de tandarts is geweest niet meer :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:50

De tandarts moet idd ook nog komen.... bedankt voor de tip!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:53

Cas123 schreef:
Met poetsen merk ik niets. Met opzadelen doen hij altijd wel moeilijk dus draaien en wat happen maar ik laat hem nog nakijken door een osteopaat.

Doet me namelijk denken aan KS (kissing spines).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 18:55

Ohh! Wat is dat precies?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:44

Dat is een artrose achtige aandoening in de rug, waardoor de doornuitsteeksels van de ruggegraat elkaar raken. Paarden die dat hebben willen ook nog wel eens lopen zoals die van jou (want dat doet dan minder pijn). Ook de reactie op het zadel past daar wel bij. Ik zou dat eens met de osteopaat bespreken als die komt. Op bokt loopt een topic daarover, waar je veel info kunt vinden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 06:46

Dankje! Hij heeft altijd zo gelopen op buitenrit. Nu nog steeds trouwens. Na een jaar deed hij het ook in de bak.
Ik zal dit zeker met een osteopaat bespreken!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 20:33

Heb eens heel goed gezocht op internet en ik heb iets gevonden... mijn pony laat het bit los. De "symtomen" komen heel erg over een met wat ik voel. Heeft iemand hier tips voor of weet iemand een goede inatructeur/trice in de omgeving weert?