paard is erg sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inverda

paard is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 01:29

hallo,
sinds april zijn we in het bezit van een kwpn van 1,71m.
het is een schat van een paard en nergens bang voor alleen is hij erg sterk en heeft zo zijn eigen wil.

waar hij weg komt reden er mensen op zonder ervaring zodoende mocht hij doen wat hij wou en liep wat achter een ander paard aan.

nu met het rijden ervaren wij wat problemen:
hij hangt aan de teugels of heeft zijn hoofd in de lucht.
rij je langzaam gaat het hoofd in de lucht maak je wat meer snelheid gaat hij hangen.

ook longeren is een groot probleem. als je hem links om longeert doet hij het in stap prima. laat je hem aan draven bedankt hij zo ineens ik ga rechts af en dan zet hij ook al zijn gewicht in de strijd. opgeven doe ik niet. ik laat wel de lijn los want anders sleept hij je mee of trekt je handen kapot. maar ik pak hem gelijk weer en ga verder waar ik mee bezig was.
op het moment dat hij het braaf doet beloon ik hem en mag hij weer bij de kudde op het land.

heb de bak al voor de helft afgezet zodat hij geen kans heeft te draaien. dat gaat goed tot je het lint er weer tussen weg haalt

met rijden doet hij het net zo. op het moment dat je linksom een volt maakt zet hij zijn hoofd naar rechts en loopt gewoon de andere kant op ga je er tegen in steigert hij laag.

wil je hem uit het land halen bedenkt hij ook zo ineens ik heb geen zin draait zich om en weer komt al het gewicht in de strijd en kun je er ook niks aan veranderen.

het rijden en longeren lukt mij wel aardig maar mijn zusje van 14jaar loopt hij dus gewoon "overheen". heeft ook waarschijnlijk met angst en niet streng genoeg te maken.

maar ziet iemand een oplossing voor haar? dat hij ooit is naar haar luistert?

(naar mij luistert ze liever niet(eigenwijs) misschien hebben jullie nog wat ideeen?

aeolusnr1

Re: paard is erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:16

Hallo, je beschrijft vrij duidelijk wat er hier allemaal misloopt, en dat is toch vrij veel.
Toch minimaliseer je heel het probleem, je beschrijft dat je het paard niet kan tegenhouden wanneer hij heel zijn gewicht in de strijd gooit, vooral tijdens het longeren op de linkerhand, of bij kleine voltes en dergelijke.
Tegelijkertijd zeg je dan op het einde , dat het longeren en rijden je wel lukt en dat het niet echt een groot probleem is. Dat is het dus wel héééééééé, vergis je hier niet in, paard heeft soms geen aandacht aan jou, geen respect en accepteerd jouw leiderschap niet of maar half.
Kan je dit oplossen ????? Uiteraard kan dat , maar dat kan je nooit klaarkrijgen door enkel wat verder te oefenen op de manier waarop je nu bezig bent, ook niet door hier de vraag te stellen en zo maar wat tips te gaan uitproberen.
Dit moet je samen met een Trainer gaan oplossen, iemand die ervaring heeft met dit soort gedrag, en die jou dan laat zien op welke manieren het wel kan, en geloof me dat is iets dat op vrij korte tijd gecorrigeerd kan worden.
Eens er echt wederzijds vertrouwen en respect is, zal het paard automatisch ook het leiderschap gaan aanvaarden, en is er eigenlijk alleen nog maar medewerking, en zal het paard zich niet meer lostrekken.
Zoek dus een trainer en doe het samen.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:21

Neem les van iemand die je meer kan leren over je houding en communiceren met paarden. Daarmee bedoel ik puur praktisch. Wat begrijpt jouw paard wel of niet. Uit welke regio kom je? Misschien bieden mensen zich aan. Sterkte!

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 21:49

het ligt niet alleen rij technisch ook aan de hand. voor mij heeft hij respect. maar dat moet hij ook voor mijn zusje en ouders hebben. en niet losrukken en zijn eigen gang gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:15

Een paard gaat zijn eigen gang als hij geen leiding krijgt, het dier is in dit geval niet de oorzaak van het probleem, dat ben jij zelf en je zusje, zoek hulp en neem les van iemand die jullie kan begeleiden en niet van iemand die het probleem naar het paard verschuift.

Waarom trekt een paard zich los ??
Waarom word een paard sterk?
waarom draait een paard zich om enz enz,
dat zijn allemaal dingen wwar de ruiter de oorzaak van is en niet het paard zelf.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 22:03

als je even leest zie je dat ik zeg dat ze niet streng genoeg is en hij de baas is over haar! maar dat ik er geen last meer van heb en hij naar mij luisterd! tevens is hij 13 jaar lang zijn eigen gang gegaan en had niemand die hem zei wat ie moest doen.

rijles heeft totaal geen nut het moet eerst vanaf de grond! als er iemand in de buuurt van emmen is die grondwerk lessen geeft hoor ik het graag!