hallo,
sinds april zijn we in het bezit van een kwpn van 1,71m.
het is een schat van een paard en nergens bang voor alleen is hij erg sterk en heeft zo zijn eigen wil.
waar hij weg komt reden er mensen op zonder ervaring zodoende mocht hij doen wat hij wou en liep wat achter een ander paard aan.
nu met het rijden ervaren wij wat problemen:
hij hangt aan de teugels of heeft zijn hoofd in de lucht.
rij je langzaam gaat het hoofd in de lucht maak je wat meer snelheid gaat hij hangen.
ook longeren is een groot probleem. als je hem links om longeert doet hij het in stap prima. laat je hem aan draven bedankt hij zo ineens ik ga rechts af en dan zet hij ook al zijn gewicht in de strijd. opgeven doe ik niet. ik laat wel de lijn los want anders sleept hij je mee of trekt je handen kapot. maar ik pak hem gelijk weer en ga verder waar ik mee bezig was.
op het moment dat hij het braaf doet beloon ik hem en mag hij weer bij de kudde op het land.
heb de bak al voor de helft afgezet zodat hij geen kans heeft te draaien. dat gaat goed tot je het lint er weer tussen weg haalt
met rijden doet hij het net zo. op het moment dat je linksom een volt maakt zet hij zijn hoofd naar rechts en loopt gewoon de andere kant op ga je er tegen in steigert hij laag.
wil je hem uit het land halen bedenkt hij ook zo ineens ik heb geen zin draait zich om en weer komt al het gewicht in de strijd en kun je er ook niks aan veranderen.
het rijden en longeren lukt mij wel aardig maar mijn zusje van 14jaar loopt hij dus gewoon "overheen". heeft ook waarschijnlijk met angst en niet streng genoeg te maken.
maar ziet iemand een oplossing voor haar? dat hij ooit is naar haar luistert?
(naar mij luistert ze liever niet(eigenwijs) misschien hebben jullie nog wat ideeen?