Juiste manier losrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Juiste manier losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:06

hoi,
Als ik een paard ga rijden (ik rijd er 2) dan begin ik altijd met enkele rondjes stappen en rustig draven.
Dit gecombineerd met kleine en grote voltes en geregeld veranderen van hand.
Meestal is het na 15 min dat ik met actiever rijden begin.

Ik heb geen les en daarom ook geen zicht of ik het wel goed doe.

Hoe doen jullie het?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:16

Losrijden doe ik ook actief, maar in een andere houding, afhankelijk van het paard. De een wat lager ingesteld dan de ander, of de een iets ronder dan de ander. Maar eerst over de rug in een lagere lijn, voor ik ze op pak.

Mousmous

Re: Juiste manier losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:21

Als je iets op wilt steken kan je altijd gaan kijken bij een wedstrijd, maar dan bij het losrijden en kijken hoe het daar wordt gedaan.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:22

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:26

Eerst 2 rondjes op elke hand een rondje stappen aan een lange teugel. Daarna ben ik vaak (uit luiheid :P) een 10 minuten bezig met warmstappen, zeker nu het weer kouder wordt en veel op stal staan. Hierbij vraag ik wat lengte in de hals naar beneden, lukt niet altijd even goed omdat dit paard echt goed warmgestapt moet worden. In dat warmrijden rijd ik allerlei grote figuren waarbij ik regelmatig wat extra inbuiging vraag. Pasje wijken, schoudervoor en dan begin ik met draven met regelmatig een rondje stap. Als de draf goed aanvoelt of juist heel stug, galoppeer ik een paar rondjes om hem toch wat soepeler te krijgen. Als hij dat braaf doet ga ik wat 'moeilijkers' doen. Volte vergroten, verkleinen, gebroken lijnen, slangenvoltes, maar net waar ik zin in heb. Eigenlijk is elke keer wel anders, maar ik stap altijd best lang in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:30

Voordeel bij de paarden die ik rijd:
1 is erg rustig en heeft haar hoofd altijd op middelhoge stand bij het rijden.
De ander is ook rustig maar wel actiever en brengt de hals sneller naar beneden. Soms met de neus tegen de grond (stofzuigen)

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:37

Ik heb een friesje en die staat dag en nacht buiten. Bij mij is losrijden vooral lang en laag in alle gangen en verschillende tempo. Ook voltes/spiralen en allemaal nog niet uitgevonde vormen.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:32

Ik pak bij het losrijden ook altijd een galopje mee, na de stap en draf natuurlijk. Paard wordt daar lekker los en ontspannen van bij mij. Daarna ga ik weer stappen en pak ik haar wat op.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:34

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 12:11

thnx allemaal. De linkjes ga ik ook eens doorlezen :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:17

Ik stap ook minstens 10 minuten los, aan lange teugel. Erna ga ik draven, maar wel meteen actief maar toch ook laag, en na eventjes gedraafd te hebben galoppeer ik nog aan beide kanten met lange teugel. Ik merk dat mijn paard pas echt klaar is om te werken na die galop :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:16

Mijn paard begint vaak redelijk stijf. Dus ik stap eerst zeker wel een kwartier. Eerst 5 minuutjes aan een lange teugel, daarna pak ik haar wat meer op en rij ik veel voltes, schouder binnen , wijken enzo. Als ze in stap goed los voelt draaf ik aan.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:41

Ik begin met een rondje helemaal vrij stappen, lange teugel. Vervolgens pak ik het paard in de lage lijn, waarna ik dik 10 minuten stapoefeningen doe (Wijken, appuyeren, schakelen, halt houden e.d). Ook in de draf lekker in de lage lijn losjoggen, na een minuut of 20 pak ik hem wat hoger op.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:46

Mousmous schreef:
Als je iets op wilt steken kan je altijd gaan kijken bij een wedstrijd, maar dan bij het losrijden en kijken hoe het daar wordt gedaan.

Er zijn wel veel ruiters die op wedstrijd anders losrijden dan thuis. Ik rijd thuis +/- 20-30 min laag en rond en daarna zet ik ze meer bovenin en dan ben ik na 45-60 min klaar met trainen. Op wedstrijd rijd ik max een half uur los dus pak ik d'r na een minuut of 10 al meer bovenin. Ik zie ook maar weinig mensen die lang laag losrijden op wedstrijd terwijl ze daar thuis wel mee bezig zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:57

ik merk vaak, ook op bokt dat mensen loswerken wel heel simpel nemen..

ik stap een paar rondjes, ik draaf een paar rondjes en ik verander een paar keer van hand.. eigenlijk precies zoals TS zegt.. maar daarmee breng je eigenlijk alleen de spieren (en het paard) op temperatuur..

wat ik vaak mis is het 'loswerken'.

stelling en buiging vragen beide zijden op (ook op de lange stukken, of zelfs juist op de lange stukken).. losjes aandraven, en weer terugschakelen, zodat hij op het been wordt.. rustig aangaloperen, losjes galoperen en weer terug. als hij lekker warm is en soepel.. wat schouder voor, op het lange stuk, maar ook op een volte.. Wijken neem ik ook mee, appuyeren niet omdat ik daar zelf nog niet echt handig in ben, en ik met loswerken geen communicatieproblemen op zoek.

pas als alles lekker aanvoelt, tempo, losjes aan beide zijden, stelling en buiging lekker en voor het been, ga ik pas 'werken' aan dingen waar ik aan wil werken. De hoofdoefeningen zeg maar.. maar daar gaat nog geen 1/4 van mijn totale rijtijd inzitten.

ik merk heel duidelijk aan hem wanneer hij echt lekker los is, pas dan vraag ik wat meer van hem, of iets dat hij nog niet zo lang met mij doet

soms doe ik mijn hele 'training' niet anders dan loswerken.

Uitstappen is voor mijn pony niet heel effectief.. hij raakt enorm snel verveeld..
Bij hem werkt uitdraven het beste.. lekker lang teugeltje, uitjoggen, meestal zit ik dan eerst nog even in een verlichte zit.. soms merk je aan hem dat hij behoefte heeft om zelfs even uit te galoperen, dan hoef ik alleen maar zachtjes 'toe maar' te zeggen en komt er nog een traag jog galopje uit met zijn hoofd bijna bij de grond, anderhalve volte en dan merk ik aan zijn lijf dat dat restje energie afgevloeid is, neem ik hem terug naar draf.. nog even rustig doordraven en dan een paar rondjes uitstappen tot zijn ademhaling keurig rustig is.. zweten doet hij dan allang niet meer.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:02

hoe ik losrijd:
links en rechts om eerst 2 rondjes lange teugel stappen. dan laag en rond vragen. dit doe ik zo'n 5 minuten. in deze 5 minuten maak ik hem ook scherper voor het been. halt, stap etc. maar ook voorhand binnen, achterhand naar binnen(travers), wijken, appuyeren. dit om het scherper op mn been te maken, en bij mijn paard werkt het erg goed. hij laat zijn hele lijf los. doe ik dit niet, dan kan ik amper figuren rijden zonder dat hij door mn binnenbeen heen loopt, en zich niet rond maakt

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:03

Ik stap altijd in met een lange teugel, eerst een beetje 'lui' stappen. Daarna wat actiever. Na 10 minuten neem ik de teugels aan en dan stap ik nog 5 minuutjes en dan draaf ik aan.

Een van de paarden die ik rijd is bijna niet op je been te rijden, dus tijdens het losrijden rijd ik veel voltes, kleine en grote voltes. Veel overgangen van stap-halt (>achteruit) > actieve stap. Paard is redelijk stijf en dingen als wijken is nog niet het niveau dat ze aankan.

Hangt er wel vanaf of het weer goed is. Nu het zo koud is stap ik wel langer dan wanneer het warm is.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:14

Ik ben een heel atypisch ruiter want ik werk mijn paard los in galop. Ik stap en draaf rustig in, cirkeltje links rechts om spieren warm te krijgen. En dan ga ik al galloperen, wordt mijn paard lekker soepel van. Daarna begint de echte training.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:25

Seltje schreef:
Ik ben een heel atypisch ruiter want ik werk mijn paard los in galop. Ik stap en draaf rustig in, cirkeltje links rechts om spieren warm te krijgen. En dan ga ik al galloperen, wordt mijn paard lekker soepel van. Daarna begint de echte training.

Zo doe ik dat ook regelmatig.
Eerst paar voltes in stap beide handen, daarna in draf en dan galopje erbij. Even lekker los galopperen. Daarna is hij vaak actiever en gaat voor 't been maken eenvoudiger.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:54

Ligt aan de bui van mijn paard of mij. Vaak stap ik het paard wat door en maak ik voltes. Tevens doe ik wat versnellingen in stap en kijk ik of mijn paard goed op mijn hulpen reageert, zo niet dan ga ik daar iets meer mee aan de slag, zo ja dan concentreren we meer op de voltes. Na ong 10 min doen we een rustig drafje die wel actief is (ik rijd western) :) ik doe algauw een galop tussendoor, omdat ze hier meer losser van wordt voordat ik wat moeilijkere oefeningen ga vragen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:01

@ amigo, maakt niet uit, leerzaam blijft het altijd. Je kan zelfs ook leren hoe het niet moet op een wedstrijdterrein.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:38

Interessant onderwerp! Voor mij hangt het echt van paard tot paard af, en dan ook nog eens van dag tot dag.

Ik stap altijd eerst een rondje aan de hand, zowel op de linker- en op de rechterhand. Dan kan paardlief eens rondkijken of er toevallig bakkabouters aanwezig zijn :+ . Meestal zie ik dan al in welke bui hij is. Ik vraag ook een paar pasjes achteruit, dan singel ik bij en stap ik op. Als hij rustig is, stap ik eerst nog een rondje aan losse teugel. Daarna neem ik de teugels iets meer op, en maak wat grote cirkels in stap. Na een minuutje of 5 draaf ik aan. Ik laat mijn paard dan meestal zelf zijn hoofd- en halshouding kiezen, alleen echt sterrekijken mag niet. Als ik te snel begin met stelling vragen en zo, dan wringt hij vaak tegen. Ik maak dan wat grote cirkels, verander een paar keer van hand, en begin dan met galopperen. Gewoon rustig galopje, waarin ik niet te veel vraag. Mijn paard heeft dat echt nodig om los te worden. Nadat ik op beide handen een galopje gedaan heb, kan ik beginnen met wat stelling vragen, wijken, beetje schoudervoor etc. Als ik die zaken probeer voordat ik gegaloppeerd heb, dan vindt hij dat heel moeilijk, en voelt het stijf aan (paardlief staat wel alle dagen minstens 10 uur buiten, maar is niet meer van de jongste). Ik zie er dus helemaal geen probleem in om na een minuutje of 10 te beginnen galopperen, zo lang het op een rustig tempo is, en er nog niet te veel van het paard gevraagd wordt.

Soms voel ik echter meteen als ik opstap dat mijn paard een bommetje is. Dan is er geen sprake van losstappen, dan neem ik meteen teugels op maat en begin ook meteen te draven. Ik draaf dan wel wat langer (15 à 20 minuten) en vraag enkel een beetje aandacht (soms al heel moeilijk :+ ), en wat grote figuren. Zodra hij een beetje rustiger wordt, kan ik aan een galopje beginnen, en daarna doe ik dan wel wat stapoefeningen.

Cooling down hangt ook van dag tot dag af. Soms galoppeer en draaf ik wat uit aan lange teugel, en stap daarna nog een minuutje of 5. Soms stap ik een kwartiertje, maar dan neem ik nog wel wat oefeningen mee, of oefen ik nog wat in het rijden zonder teugels te gebruiken. Ik rij western, en wat ik ook vaak zie, is dat bv. nadat het paard een goede sliding stop gedaan heeft, er meteen afgestapt wordt als beloning. Dan is het dus eigenlijk echt na een intensieve oefening stoppen. Toch vind ik dat op zich niet erg, zo lang er dan maar aan de hand uitgestapt wordt totdat paard op adem is. Ik stap eigenlijk altijd uit tot paard niet meer hijgt (als dat al zou gebeuren), en tot zijn hals niet meer warm aanvoelt.

Charlotte__A

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:13

wat wordt er bedoelt met actief rijden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:28

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:34

Ik doe altijd nu al ruim een half jaar het zelfde merk dat het voor mijn paard wat beter is.

In stap: volte bij a k een gebroken lijn C volte m een gebroken lijn. E B E grote volte dan van hand veranderen het zelfde doen aan de andere kant.

In draf het zelfde nu heb ik er dan ook nog bij gepakt om op x 8 jes te rijden.

In galop dan een bij a en C dan een volte en e b E volte weer het zelfde aan de andere kant.

Dit probeer ik dan allemaal met lang en laag soort van hals strekken dat ie zijn rug en kaak moet los laten. En daarna ga ik echt aan het werk zoals wijken en middendraf. Ik doe er 20 min over soms wat langer.