Recht op zitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Recht op zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 16:41

Na 25 jaar freewheelen op mijn springzadeltje ben ik het toch wel beu dat ik continu gecorrigeerd moet worden dat ik voorover zit.

Wie heeft de gouden tip om dat af te leren?

Rijden op een dressuurzadel kan niet want die heb ik niet.
Zitlessen zou ik best willen nemen maar niet op mijn 4 jarige. Liever dan op een meer ervaren paard maar waar vind je zoiets.

EliseXJoelle

Re: Recht op zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:45

Lisanne thomas heeft een heel fijn boek geschreven over houding en zit van de ruiter.

ook is lessen in de centered riding dan erg aan te bevelen

xnatascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:47

Ik denk dat je dit al eerder gehoord hebt maar je moet vooral je schouders naar achteren duwen en je bekken naar voren.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:47

Als ik jou was zou ik je beugels langer doen en doen alsof je mag liggen, dus een stuk achterover.
Van te ver achterover naar rechtop is makkelijker werken dan van voorover naar rechtop is mijn ervaring

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:54

Zitten op een paard heeft meer weg van lopen dan van zitten. Ga dus niet op je paard zitten, maar probeer met je bovenlichaam in het zadel plaats te nemen alsof je loopt. Als je op de grond al een minder goede houding hebt, zul je dus op het paard ook een minder goede houding hebben. Om je bewust te worden van je rompspieren (corset) kun je een paar passen op je tenen gaan lopen. Je moet dan je bovenlichaam oprichten om niet je evenwicht te verliezen. Voel dan wat je spieren doen en wat je doet met je bovenlichaam. Loop in deze houding verder. Doe dit regelmatig. Probeer vervolgens dat gevoel op te zoeken op je paard.
Succes.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:53

Ik heb op het moment ook minder controle over mijn lijf voor mijn gevoel na de zwangerschap.

Mijn buikspieren zijn verdwenen.

Thnx voor alle tips :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:54

kan ook aan het zadel liggen. heb je al eens een ander zadel geprobeerd?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:58

Zoe_97 schreef:
kan ook aan het zadel liggen. heb je al eens een ander zadel geprobeerd?

Ik heb verschillende springzadels gehad. Het is iets wat ik al 25 jaar doe dus dat leer je niet zomaar af :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:59

En als je nu enkele keren op een diepe zit dressuurzadel gaat rijden dat je in zit dwingt, en dan die houding proberen na te bootsen in je gewone zadel?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:01

Zoe_97 schreef:
En als je nu enkele keren op een diepe zit dressuurzadel gaat rijden dat je in zit dwingt, en dan die houding proberen na te bootsen in je gewone zadel?

Heb een tijdje een dressuurpaard bijgereden voordat ik zwanger werd. Dan zit ik ook voorover/in elkaar gezakt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:02

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:24

Heb je ooit wel eens gedacht aan zitlessen? Ik had voor ik mijn paard had een waardeloze zit. Ik kreeg zitlessen. Ik kon mij dan even volledig concentreren op mijn eigen lijf.. Dit heeft wel een tijd geduurd, maar ik zit tegenwoordig liever door dan dat ik lichtrijd. Mijn zit wordt steeds meer onafhankelijker..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:25

Wat ook kan helpen is oefeningen doen met een fitnesbal.. Daar kan je ook het een en ander vinden op internet. Pferdia.tv via facebook geeft ook instructie over je zit. Zitten best goede dingen tussen. :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:34

Ik kan je naast zitlessen te nemen, ook aanraden buik- en rugspier oefeningen te gaan doen. En anders een fysio zoeken met een flexchair. Dat hielp mij al een heel eind.

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:36

Hoe is je houding als je gewoon in een stoel zit of loopt? Zie bij veel mensen dat ze steeds meer in protractie lopen en dit zie je ook in het rijden terug. Bekken kantel oefeningen etc. zijn ook altijd gunstig voor je houding en hoef je niet op je jonkie te doen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:44

Jorteee schreef:
Hoe is je houding als je gewoon in een stoel zit of loopt? Zie bij veel mensen dat ze steeds meer in protractie lopen en dit zie je ook in het rijden terug. Bekken kantel oefeningen etc. zijn ook altijd gunstig voor je houding en hoef je niet op je jonkie te doen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik loop of op een stoel zit. Nooit echt bij nagedacht.

Ik sta redelijk goed rechtop volgens fysio.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:46

Gizeppie schreef:
Heb je ooit wel eens gedacht aan zitlessen? Ik had voor ik mijn paard had een waardeloze zit. Ik kreeg zitlessen. Ik kon mij dan even volledig concentreren op mijn eigen lijf.. Dit heeft wel een tijd geduurd, maar ik zit tegenwoordig liever door dan dat ik lichtrijd. Mijn zit wordt steeds meer onafhankelijker..

Ja dat zou ik best willen. Maar zoals ik in de OP schreef niet op mijn 4 jarige.
Dan is dat wat Prrr schrijft misschien wel wat.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:46

Ik ga even meelezen in dit topic! Heb hetzelfde probleem. Mijn instructrice wijst me er altijd op dat ik achterover moet zitten, en dan probeer ik dat wel en lukt het heel eventjes, maar na een paar passen ben ik weer met wat anders bezig en zit ik weer voorover. Het lijkt dan of ik het niet probeer, maar dat is het niet, het lukt me gewoon echt niet om achterover te zitten als ik ook bezig ben met andere dingen. Tijdens een zitles aan de longe zit ik wel gewoon goed, want dan hoef ik niet ook nog te paardrijden.

Het enige wat bij mij tot nu toe wel wat helpt is mijn hoofd naar achteren kantelen (als het ware naar boven kijken). Blijkbaar ga ik dan meteen rechtop zitten, en vraag me niet waarom, maar het is makkelijker vol te houden dan constant mijn schouders naar achteren houden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:49

Flexchair heb ik geen ervaring mee. Klinkt ook wel nuttig.

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:55

Kan het zo zonder foto's ook niet echt zeggen natuurlijk. Als aanvulling op het bovenstaande; kantel je bekken niet naar voren, maar naar achter (holle rug). De banden die rond je bekken liggen (ligamenten) worden zwakker tijdens je zwangerschap (ivm hormonen) en dit kan voor instabiliteit zorgen. Zeker dat je daar tijdens het rijden ook dingen van merkt (coördinatie, kracht etc).

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:57

Ik had steeds een verkeerde arm/hand houding, maar vergat het ook steeds om er tijdens het rijden op te letten.. Handig is dan om een lintje in de manen te hangen en als je dat ziet weet je meteen weer waar je op moet letten! ;) Of bij een bepaalde letter oid even extra op je zit letten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 22:03

Jorteee schreef:
Kan het zo zonder foto's ook niet echt zeggen natuurlijk. Als aanvulling op het bovenstaande; kantel je bekken niet naar voren, maar naar achter (holle rug). De banden die rond je bekken liggen (ligamenten) worden zwakker tijdens je zwangerschap (ivm hormonen) en dit kan voor instabiliteit zorgen. Zeker dat je daar tijdens het rijden ook dingen van merkt (coördinatie, kracht etc).

Dus juist naar achter kantelen?

Ik moet ook eigenlijk mijn buikspieren trainen alleen doet het gewoon pijn om echt te fitnessen/sporten. Lopen doet ook pijn na de zwangerschap. Inmiddels kan ik wel bijna 1 km pijnvrij wandelen maar dan houdt het ook wel echt op. Paardrijden moet ik ook echt weer opbouwen maar dat gaat nog wel redelijk en met een jong paard rij je ook geen vol uur fanatiek nog.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 22:04

Titta schreef:
Ik had steeds een verkeerde arm/hand houding, maar vergat het ook steeds om er tijdens het rijden op te letten.. Handig is dan om een lintje in de manen te hangen en als je dat ziet weet je meteen weer waar je op moet letten! ;) Of bij een bepaalde letter oid even extra op je zit letten.

Haha das wel geinig idd een reminder in de manen.

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:16

Yes, als je de punten van je bekken voelt aan de voorkant, moeten die eigenlijk wat naar onder wegdraaien, terwijl je cristarand omhoog komt. En anders misschien handig om begeleid wat met de fysio te gaan trainen. IRL altijd handiger om dingen uit te leggen. Succes! :)

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:25

Centered riding lessen helpen bij mij heel goed! Ik zat naar voren geleund en zat veel te ver naar achteren, maar ik zie echt al verschil! Zeker aan te raden als je een doede instructeur vindt!