Sterkere galop en achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvandenakker

Sterkere galop en achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 15:23

Beste bokkers,

Ik rij nu al een tijdje een paard en we hebben afgelopen vrijdag onze laatste L2 wedstrijd gereden, we zaten namelijk aan onze max. van het aantal winstpunten en durfde nog niet goed over. We rijden altijd dik een winstpunt (laatst zelfs 210 pnt.) dus in principe zouden we klaar moeten zijn voor het M1 maar ik loop toch tegen een probleem aan waardoor ik zo lang heb gewacht met het overstappen omdat ik bang ben dat het vies tegen gaat vallen.

De oefeningen zitten er allemaal prima in, echter blijven we moeite houden met het rijden van kleine voltes (10 meter). Daarin vooral het uitzwaaien en door mijn binnenbeen heen vallen (vooral naar rechts dus het ligt eraan of rechts binnen of buiten is wat ze doet, ze is ook wat stugger in haar hals en lichaam om de rechterhand), daarbij is het lastig om impuls te houden in de kleine voltes in draf.
Daarbij hebben we nog een grotere moeite met de kleine voltes (10 meter) in de galop. Daar verliezen we totaal onze impuls en gaat de galop van een 3-takt naar bijna een 4-takt. Ook gebeurt dit met de links- en rechtsomkeerts. Middengalop is ook een lastig punt op de volte daar rijden we in de zesjes terwijl op de rechte lijnen dit prima gaat en we wel eens een 8 scoren omdat ze dat wel erg lekker doet. Het grootste probleem is dus de achterhand die op kleine wendingen ' afslaat ' en die ik eigenlijk sterker wil hebben ookal zal dit lastig worden.

Nu is mijn vraag, hebben jullie goede oefeningen om haar achterhand actiever en sterker te kunnen maken?

Ik ben zelf al veel bezig met overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen. Ook overgangen van stap-galop en terug gaan prima en ook wijkend ben ik overgangen aan het maken.
Daarnaast probeer ik haar telkens op haar eigen benen te rijden en ben ik veel aan het oefenen met de kleine voltes maar ik heb niet het idee dat ze het daardoor makkelijker gaat vinden. Ik heb zelf wel eens moeite om mijn buitenteugel goed er bij te houden en wil soms teveel tillen, dus moet meer los laten en naar voren rijden. Hier ben ik me wel van bewust en mee aan het werk omdat dit eigenlijk ook de zwakkere punten van mijn paard versterkt.

Ik hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen schetsen van de problemen die er zijn. Ik krijg bijna elke week goed les en daar zijn we nu ook zeker mee bezig maar misschien leiden jullie oplossingen tot nieuwe inzichten en goede oefeningen die ik ook mee kan nemen in de training!

Na aanleiding van een reactie van iemand; Hoe kunnen we het best balkjes rijden? tempo/afstand/rechtuit of juist meer richting een volte etc.
Laatst bijgewerkt door kvandenakker op 07-10-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:30

Neem je ook het schouderbinnenwaarts en Travers mee?
Ik lees namelijk niet dat je dat ook doet.
Wijken helpt eigenlijk niet. Ik heb geleerd dat het meer een kunstje is en dat het alleen is om je paard op zijwaartse hulpen te laten reageren, maar het voegt wat dat betreft niet veel extra's toe. Oa. die andere twee zijgangen wel. En is ze wel recht onder het rijden? Je zou haar ook stukken op de binnenhoefslag kunnen laten lopen. Dan moet je paard wel recht zijn en voel je goed of je paard wel goed loopt.

xAntoinettex

Re: Sterkere galop en achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:38

Balkjes lopen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:43

Ik lees even mee want mijn paard mag ook nog heel wat sterker worden in de galop.

Wat ik moet doen tijdens de les is vanaf de AC-lijn voltes 10m rijden en er dan op focussen dat ik weer netjes op de AC-lijn uitkom. Paard laten wenden op de buitenteugel en je been geeft de buiging aan. Als hij z'n achterhand verliest even een kort tikje met beide benen (of een kriebel met de zweep achter je been). Hij moet leren dat een volte 10m veel makkelijker is wanneer hij gewicht op het achterbeen neemt.
Verder nemen we regelmatig een stukje contragalop mee. Ik merk wel echt dat dat zijn galop verbetert.
Ik probeer ook regelmatig oefeningen met balkjes mee te nemen maar daar zijn we beide nog niet zo handig in (draf wel, galop niet).

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 15:44

@heidy_wilco: Ja die oefeningen neem ik ook mee in het rijden en zitten er ook bevestigd op. Paard heeft voorheen Z1 gelopen. Binnenhoefslag neem ik inderdaad ook veel mee maar daar ondervind ik niet veel problemen mee.
Ik heb zelf ergens gelezen dat het een goede oefening voor de achterhand is om de volte klein te rijden en die groter te wijken en daarbij dan aan te draven, dat ze de achterhand daar meer onder moet zetten.

Ik heb het idee dat ze het lastig vind om in te buigen in de voltes en toch takt en impuls te houden. Maar ik ben nu vooral bezig om de voltes recht te rijden en dat vinden we ook lastig.

@Antoinettex: Daar kan ik inderdaad wel mee bezig denk ik! Daar zat ik deze week ook al aan te denken maar is er nog niet van gekomen. Hoe kan ik dat het best doen? in langzamer tempo of juist sneller. balkjes iets meer dan een meter uit elkaar. zelf verlichte zit of juist blijven zitten?

@Dee_Es: daar ben ik inderdaad ook mee bezig nu! Contra heeft ze heel makkelijk dus daar ben ik niet heel erg veel mee bezig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:45

Ze te lezen is het een kwestie van tijd. Je bent op de goede weg.
Heb je een lang paard? Dat vermoeden heb ik in ieder geval.

Ik heb een lang paard met neerwaartse romprichting, zelfde probleem als jij. Ik probeer hem nu ook heel klein te rijden. Dus van heel klein naar zo groot mogelijk. Een hele kleine stap en dan een zo groot mogelijk stap. Heel klein draven (maar actief) naar groot en actief.
En ook in galop telkens de grens op zoeken, het hoeft niet perfect in je training. Dan valt hij er maar een keer uit. De volgende keer herken je dat punt wel en ben je hem voor door hem weer naar voren te rijden. Je zult zien dat je hem steeds kleiner kan rijden.

Ohja en vergeet niet je paard actief te houden, dat is misschien wel het aller lastigste. Als je dat voor elkaar krijgt, klein en actief, dan zijn de wissels straks ook een eitje.

En wat doe je tijdens de les? Hoeveel huiswerk heb je na de les? Voor mij persoonlijk is elke week lessen gewoon geen optie. Veel te weinig tijd om aan mijn huiswerk te werken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:50

kvandenakker schreef:
@heidy_wilco: Ja die oefeningen neem ik ook mee in het rijden en zitten er ook bevestigd op. Paard heeft voorheen Z1 gelopen. Binnenhoefslag neem ik inderdaad ook veel mee maar daar ondervind ik niet veel problemen mee.
Ik heb zelf ergens gelezen dat het een goede oefening voor de achterhand is om de volte klein te rijden en die groter te wijken en daarbij dan aan te draven, dat ze de achterhand daar meer onder moet zetten.

Ik heb het idee dat ze het lastig vind om in te buigen in de voltes en toch takt en impuls te houden. Maar ik ben nu vooral bezig om de voltes recht te rijden en dat vinden we ook lastig.

@Antoinettex: Daar kan ik inderdaad wel mee bezig denk ik! Daar zat ik deze week ook al aan te denken maar is er nog niet van gekomen. Hoe kan ik dat het best doen? in langzamer tempo of juist sneller. balkjes iets meer dan een meter uit elkaar. zelf verlichte zit of juist blijven zitten?

@Dee_Es: daar ben ik inderdaad ook mee bezig nu! Contra heeft ze heel makkelijk dus daar ben ik niet heel erg veel mee bezig.

Dat ik niet aan die het volte sluiten en openen heb gedacht! Dat is inderdaad een hele goede en fijne oefening. In het begin heb je er waarschijnlijk een hekel aan, maar het zal steeds makkelijker worden.

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 15:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn wel van juni, toen reden we net in het L2, tegenwoordig krijg ik haar al meer 'zelf' aan het lopen en geef ik meer mee met mijn hand.

@Janine1990: Dit is ze, volgens mij is het geen extreem lang paard, ook niet kort. Dus jij rijdt in principe ook veel overgangen inderdaad. Bedoel je de grens van een langzame gesloten galop (verzameld?) naar de midden/uitgesterkte galop? En dat gewoon erg vaak herhalen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:02

Is inderdaad geen heel lang paard. Maar ik mis wel wat gedragenheid. Daar kan het ook vandaan komen en dat heeft echt heel veel tijd nodig.
Trouwens wel een erg mooi paard!

Ik bedoel echt van klein naar groot. Verzameld is niet per se klein of langzaam. Ik bedoel echt het maken van een zo klein mogelijke pas naar een zo groot mogelijke pas. En in dat harmonica spelen moet je je paard zo actief mogelijk houden.
En als je paard het kleine dan niet kan bijbenen en in draf valt, geeft dat niets. Zo bedoel ik het. Dan begin je opnieuw en herken je het moment waarop dat gaat gebeuren om je paard dan juist weer groot te maken.

Herhaling is inderdaad key. Maar niet tot in den treure hoor. Je moet tevreden zijn en dan stoppen. Volgende keer ga je weer verder.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:11

Ik rij zelf een fries, en zit ook altijd met z'n achterhand te 'vechten'.
Inderdaad galop-stap is een goede oefening.

Maar ook : je paard op de volte zetten, ik rij 'm zelf dan vaak wat kleiner en vraag dan de achterhand naar binnen te brengen. Zo moet je paard z'n achterhand er onder brengen.

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:18

@Janine1990: Ja dat klopt, die gedragenheid zijn we inderdaad heel veel mee bezig en dat gaat ook al beter hoor, vind het erg lastig om op haar eigen benen te lopen, daar heeft ze altijd al moeite mee gehad en dat is ook het feit dat de vorige ruiter er mee gestopt is in het Z1, dat werd te zwaar voor haar.
Oké bedankt voor die uitleg! Zo is het iets duidelijker, ik rij meer op tempo inderdaad. Dus dat klein-groot kan ik mee aan de slag! dankje!
Ja, ik ben ook heel blij dat ik haar nu mag rijden! Zo'n fijn paard en leer er veel van.

@suus_toes: wat meer travers-achtig de volte rijden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:42

Springen van in-uitjes en molentjes. En SB en travers op de kleine volte in draf en galop afwisselen.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:37

kvandenakker schreef:

Daar kan ik je niet mee helpen, maar ik heb ook de tip gekregen om dit met mijn wat 'slappe' paard balkjes te gaan lopen.
Dus als iemand hier tips voor ons heeft? :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:14

3 balken op 3 meter op de grote volte en dat beide kanten op meepakken. Extra moeilijk wordt het als de balken door een blokje eronder 10 cm van de grond legt.

jaravwamel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:00

Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde probleem. Hierbij rij ik veel balkjes.
De balken heb ik op ongeveer 3 meter liggen, zowel draf en galop. Hierdoor moet het paard zich verder strekken en zijn benen beter optillen. Ook hou ik halt tussen de balken in en draaf dan weer weg.
Als hij het rechtuit goed doet ga ik op een volte werken. Hierbij heb ik buitenkant 3 galopsprongen en binnenring 2 galopsprongen. Je kan de volte natuurlijk ook breder maken naar 4 en 3 galopsprongen.
Tempo gewoon rustig doen. Niet aan je paard friemelen en het hem zelf uit laten zoeken. Misschien in de binnenste ring wat meer verzamelen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:20

Krijg het idee dat hij zijn voorheen te veel "de grond in wil drukken". Kan het niet uitleggen via internet. Maar dit Zie je bij meerdere paarden gebeuren. Vooral als ze in mijn ogen snel ingereden worden en daarna braaf rond mogen lopen. In de toekomst ga je daarop vast lopen. Gezien die al z1 heeft gelopen denk ik ook dat het probleem er toen ook al was.
Bij zadelmak maken moet je hier eigenlijk al gelijk rekening mee gaan houden. Daardoor duurt zadelmak maken langer, omdat het paard het moet leren, maar voorkom je dit soort problemen.

Enige wat ik kan zeggen is terug naar die basis, mja daar heb je waarschijnlijk ook niet zo veel aan omdat je eerst zal moeten leren zien/voelen: wanneer hij dat doet, en hoe je het op moet lossen.
Vind het wel knap dat je het bij de L2 al merkt, sommigen hebben het in de z2 nog niet eens door.
Maar laat ik het zo zeggen, zodra jij met je teugel door moet komen, dus meer dan een ophouding (wat eigenlijk al veel is omdat een paard op de positie van je hand kan reageren) dan druk je waarschijnlijk zijn voorbeen de grond weer in.

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 12:22

@Persevero: Ze is niet gehaast ingereden. Ze heeft tot haar 6e/7e op de wei gelopen als ik het goed heb, is dus laat ingereden omdat de vaste ruiter toen al drie paarden reed en ze doen altijd rustig, geen prestatiedrang, gewoon lekker op wedstrijd en kijken waar het schip strand dus ik denk dat het daar niet door komt. Ze is nu 15.

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt met het de grond in drukken, dat is ook wat ik voel, ze gaat dan langzaam steeds meer (stiekem) wat ik mijn hand hangen en voordat ik het weet loop ik weer te tillen en is de achterhand weg en komt voor er niet lekker uit. Ook in de middendraf is dat een dingetje, haar voorbeen mag er meer uit terwijl ik de achterhand al steeds meer mee krijg.

Maar je zegt, daardoor duurt het zadelmak maken langer omdat ze het moet leren, wat moet ze precies leren in jouw ogen want dat leg je niet echt (duidelijk) uit. Ik snap wat je bedoelt maar ik snap niet waar je naar toe wil met een oplossing zegmaar, hoe ik daar zelf mee aan de gang kan gaan.
En terug naar de basis ben ik inderdaad mee bezig, meer druk op mijn teugels omdat ze liever zelf in haar eigen houding loopt, die houding is in principe goed voor de buitenwereld maar niet zoals het hoort. Dus we zijn nu veel bezig met de druk op twee handen verdelen en recht onder me blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:25

Persevero schreef:
Krijg het idee dat hij zijn voorheen te veel "de grond in wil drukken". Kan het niet uitleggen via internet. Maar dit Zie je bij meerdere paarden gebeuren. Vooral als ze in mijn ogen snel ingereden worden en daarna braaf rond mogen lopen. In de toekomst ga je daarop vast lopen. Gezien die al z1 heeft gelopen denk ik ook dat het probleem er toen ook al was.
Bij zadelmak maken moet je hier eigenlijk al gelijk rekening mee gaan houden. Daardoor duurt zadelmak maken langer, omdat het paard het moet leren, maar voorkom je dit soort problemen.

Enige wat ik kan zeggen is terug naar die basis, mja daar heb je waarschijnlijk ook niet zo veel aan omdat je eerst zal moeten leren zien/voelen: wanneer hij dat doet, en hoe je het op moet lossen.
Vind het wel knap dat je het bij de L2 al merkt, sommigen hebben het in de z2 nog niet eens door.
Maar laat ik het zo zeggen, zodra jij met je teugel door moet komen, dus meer dan een ophouding (wat eigenlijk al veel is omdat een paard op de positie van je hand kan reageren) dan druk je waarschijnlijk zijn voorbeen de grond weer in.

Hij moet inderdaad meer openen in de schoft en van daaruit omhoog komen. En meer rek in de schouder, maar dat hangt gewoon samen. Hoe makkelijker het paard omhoog komt voor, hoe meer ruimte er ook komt in de schouder omdat hij meer tijd heeft om dat ben weg te zetten.

TS: Ik neem aan dat je bedoelt dat het Z1 te zwaar werd voor de vorige ruiter? Want ik zie zo niet waarom het Z2 een beperking zou moeten zijn voor dit paard. Zeker niet met de manier waarop jij bezig bent.

Persevero komt trouwens nog wel met een goed dingetje, aangaande het klein/groot rijden waar ik het over heb. Los laten aan de voorkant. Ik ga er vanuit dat je dat normaal ook doet, vandaar dat ik daar niet over heb gesproken. Maar zeker een goed punt.

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 12:45

Oké, en meer rek in de schouder bedoel je ook gewoon heel veel vw-nw mee rijden en daarna langzaam met druk op mijn hand/drang naar voren en op haar eigen benen omhoog rijden of niet?

De vorige ruiter heeft zelf wel hoger gereden, in het Z2. Dus voor de ruiter is het in principe niet te zwaar. In mijn ogen weet ze ook wel waar ze mee bezig is, heb tijden les van haar gehad maar ben nu overgestapt. We krijgen nu les van Robin Beekink (misschien zegt dat je wat). Misschien dat het voor de combinatie samen te zwaar was. Wat ik gehoord heb is dat het zwaar was voor de merrie en dat ze uitgeput de proeven uit kwam, problemen bleef houden met haar achterhand en volgens de ruiter het wat te hoog gegrepen was voor unity (zo heet de merrie). De ruiter kon toen een jong en 'beter' paard gaan rijden ook van mijn buren en is die toen gaan rijden en ik ben deze merrie toen gaan rijden onder het motto van 'een stapje terug' voor haar zegmaar. Dat was nu 1,5 jaar geleden en ik hoop stiekem toch verder te kunnen komen.

Los laten aan de voorkant ben ik hard mee bezig inderdaad, dat wil er soms bij in schieten als ze heel erg heet is op wedstrijd maar ik ben me er nu wel een stuk bewuster van als eerst, dat wel dus dat gaat de goede kant op.

Ik ga het balkjes rijden in ieder geval met mijn lesgeefster bespreken, kijken wat zij er van zegt en of zij nog bepaalde tips heeft en dan kan ik daar de komende tijd in ieder geval goed mee aan de slag! Verder hebben jullie het vooral over het loslaten en toch de tempowisselingen he

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:59

Met meer rek in de schouder bedoel ik dat de schouder meer naar voren moet bewegen zodat het voorbeen wat groter er uit komt. Niet per se het voorbeen zwaaien, maar zo op de foto oogt het alsof je paard weinig rek in de schouder heeft waardoor het voorbeen wat stug/kort blijft in verhouding tot het achterbeen.

Meer ruimte in het voorbeen krijg je ook door balken verder uit elkaar te leggen dan de beweging van je paard is. Uiteraard met beleid ;)
Voorwaarts neerwaarts is goed, mits je je paard op het achterbeen kan houden, want dan kan je het stukje voor de schoft los krijgen (dat stukje moet hij dan echt laten vallen) om in de schoft te kunnen klimmen.

Z2 zegt mij niet zo heel erg veel. Zijn zoveel mensen die daar op god mag weten wat voor manier zijn gekomen, maar er niet thuishoren... :P En soms is het gewoon de combinatie die niet matcht.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:01

Vlak voor de volte van 10 meter het paard activeren alsof je een middengalop ingaat, maar dan maak je dus de 10 meter volte. Van voren goed los laten en goed sturen met je lichaam om de bocht zeg maar volledig te kunnen maken, extra binnen/buitenbovenbeen erbij in de laatste helft van de volte en direct na de volte goed los laten en in middengalop weg rijden (in de training dan) in proefje natuurlijk niet. Succes ermee!

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:07

@Janine1990: Daar ga ik eens mee aan de slag! Ze is wel heel erg lomp, dus ik hoop dat ze niet op de balken gaat staan :'). Maar ik ga vrijdag eens goed aan de gang met balken! Is wel een fijnere rustigere training zo na de les van vanavond denk ik!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:08

Travers op de volte, dus richting werk piroutte rijden. Korte stukjes, eventueel met zweepje om bij te tikken, en dan er weer uit rijden.

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 19:17

Bedankt voor alle tips! Ben gisteren bezig geweest met het groter-kleiner rijden, merk dat ik zelf te veel op tempo hoger-lager gefocust heb ilv groter-kleiner. Daarna ben ik met balkjes 3 meter aan de gang gegaan in de draf en galop. Ook heb ik nog schouderbinnenwaarts op de rechte lijn en travers op de volte meegenomen en het groter-kleiner maken met wijken en overgangen. Zware training, paard (en ruiter was ook voldaan ha-ha) was bekaf maar was een goede vervanging voor mijn uitgevallen les! Vandaag heb ik rustig een half uurtje losgereden en laag gereden met wat kleine oefeningetjes voor de afwisseling. Super bedankt voor al deze tips tot nu toe! Aarzel niet om extra oefeningen te posten! Ik kan hier in ieder geval flink mee aan het werk! Bedankt!