paard verder opleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inesanto

paard verder opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:20

Hallo
Ik rijd nu al zo'n 3maand een draver en hij moet nog heel wat leren hij kan al goed gallopperen maar aan een kant springt hij vaak verkeerd aan.hij begrijpt de druk van het wijken wel al maar weigert de juiste stelling en buiging te gebruiken.voor de rest doet hij het Super.voor te springen is hij zeer actief en loopt hij soms weg maar ik kalmeer hem altijd eerst voordat ik de sprong aanrijd hebben jullie tips om ern rustiger paard te hebben? Danku

Milkberry

Re: paard verder opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:40

Even een voor de hand liggende vraag: heb je les? Zo ja, was vind je instructrice?

Ik zou weer even helemaal terug gaan naar de basis als ik jou zo hoor, en het voorwaarts neerwaarts eerst bevestigen. Pas als hij in stap en draf met zijn hoofd naar beneden actief kan lopen, en daar spieren heeft opgebouwd. Kun je hem in galop vragen. Zoals ik er nu tegen aan kijk, heeft hij nog niet voldoende rijpaard spieren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:18

De juiste stelling en buiging aannemen is iets wat voor het aanspringen in galop komt. Zo te lezen ben je stappen aan het over slaan, en ben je teveel gericht op het aanleren van de galop. Het aanleren van de galop doe je niet in galop, maar door het juist voorbereiden in stap en draf.

Laat de galop dus voor wat het is, en ga vooral aandacht besteden aan het los maken van je paard, veel voltes en veel wisselen in stelling en buiging.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:55

Het lijkt ook duidelijk dat je aandachtspunten niet correct zijn, je loopt zo idd soms veel te vlug over de dingen over, je slaat dus belangrijke onderdelen van de training over, en dat is erg, want je kan geen huis bouwen op een fundatie die maar half goed is, dan gaat naderhand alles een beetje wankelen en soms tjaaaa stort gewoon heel het gebouw in.
Vertrouwen en respect opbouwen, voorwaarts achterwaarts, wijken voor druk, nageven, laterale buiging, voorwaarts neerwaarts, tempo wisselingen, alles aan een vrij los teugeltje, ......
Pas als al deze dingen bevestigd zijn kan je verder gaan opbouwen.
Een jong paard de basis bijbrengen is iets dat je nooit zomaar zelf mag gaan doen, jouw kennis ter zake is te beperkt en je zal dus dingen gaan overslaan gewoon omdat je niet juist weet hoe het aan te pakken.
Doe het dus samen met een goede trainer.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:46

Dit klinkt voor mij heel bekend.
Ik heb ook een jong paard wat dit probleem heeft.

De juiste stelling aannemen en het juist aanspringen in galop heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je paard scheef is. Het is dus van belang dat je tijdens het losrijden veel voltes probeert te rijden en dit af te wisselen met zijn goede en zijn slechte kant.
Mijn paard is bijv. erg links gebogen. Rechtsom loopt hij dan ook met linker stelling door een volte heen.
Ik stuur hem dan op de volte, als ik merk dat hij naar binnen valt (door zijn verkeerde stelling) stuur ik hem terug en wend ik eigenlijk direct af naar binnen. Als je dit steeds herhaalt zullen de spieren aan de korte kant flexibeler worden en is het voor hem mogelijk om in de juiste stelling een volte door te rijden. Met deze voorbereiding wordt het juist aanspringen in galop ook makkelijker want hij is dan losser en rechter in zijn lichaam.

Voor je tweede probleem is tempo controle heel belangrijk. Jij bepaald het tempo. Bij een jong paard is het in het begin niet erg om hem even zelf te laten lopen in het tempo wat hij wil. Maar als je meer aan de slag gaat moet hij reageren op wat jij vraagt.

Heel veel succes, en les nemen met een jong paard is erg leerzaam. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 07:25

Hoe oud is het paard?