Dit klinkt voor mij heel bekend.
Ik heb ook een jong paard wat dit probleem heeft.
De juiste stelling aannemen en het juist aanspringen in galop heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je paard scheef is. Het is dus van belang dat je tijdens het losrijden veel voltes probeert te rijden en dit af te wisselen met zijn goede en zijn slechte kant.
Mijn paard is bijv. erg links gebogen. Rechtsom loopt hij dan ook met linker stelling door een volte heen.
Ik stuur hem dan op de volte, als ik merk dat hij naar binnen valt (door zijn verkeerde stelling) stuur ik hem terug en wend ik eigenlijk direct af naar binnen. Als je dit steeds herhaalt zullen de spieren aan de korte kant flexibeler worden en is het voor hem mogelijk om in de juiste stelling een volte door te rijden. Met deze voorbereiding wordt het juist aanspringen in galop ook makkelijker want hij is dan losser en rechter in zijn lichaam.
Voor je tweede probleem is tempo controle heel belangrijk. Jij bepaald het tempo. Bij een jong paard is het in het begin niet erg om hem even zelf te laten lopen in het tempo wat hij wil. Maar als je meer aan de slag gaat moet hij reageren op wat jij vraagt.
Heel veel succes, en les nemen met een jong paard is erg leerzaam.