Benen afsteken met lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Benen afsteken met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:47

Hoi, aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie open ik een topic.

Ik rij tegenwoordig voornamelijk western en zit hier eigenlijk altijd door, echter rij ik ook zo nu en dan engels waar ik veel meer licht rij. Wat mij opvalt is dat ik mijn benen afsteek tijdens het lichtrijden (als ik uit het zadel kom)
Mij word altijd gezegd dat ik keurig zit, Let ook op mijn hakken etc. Maar dat afsteken blijf ik doen.
Las de tip van beugels korter maar ik vind dat erg onprettig rijden (heb ze liever te lang dan te kort) Tevens krijg ik dan met lichtrijden last van mijn knieën (waardoor ik ook niet mag fietsen/rennen etc ofja tot ik een bepaalde pijn voel) kortom kortere beugels zijn geen optie.

Mijn benen liggen verder eigenlijk vrij stil. Ook duw ik mijn knieën niet in het zadel maar heb ik van nature een lichte x stand (hierdoor en in combi met oude blessure nu dus ook last van knieën met bepaalde dingen) ook heb ik wat flinkere bovenbenen en las ik hier ergens dat dat ook een oorzaak van het afsteken kan zijn.

Kortom, zit mijn bouw mij tegen en moet ik mij erbij neer leggen dat ik afsteek of zijn er dingen die dit kunnen verhelpen? Zoja wat :)

Alvast bedankt voor de moeite
Laatst bijgewerkt door Apple op 09-10-15 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

AlexandraM

Re: Afsteken in verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 02:11

Niemand?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 06:54

Ik denk dat de oorzaak moelijk via internet bepaald kan worden en daardoor is het ook lastig om tips te geven.
Bedoel je lichtrijden of verlichte zit? Steek je ze naar voren of opzij?
Je kunt in elk proberen je bovenbeen nog meer te ontspannen en af en toe je bovenbeen en knie weer naar achter te leggen.
Beugels korter kan ook echt helpen, misschien kun je er een gaatje tussen prikken zodat het verschil minimaal maar wel voelbaar is?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:39

Dat snap ik :)
Ik bedoel lichtrijden (zie net dat het verkeerd staat, krijg t hier veranderd) net gevraagd aan moderator of het veranderd kan worden.

Ze gaan naar de zijkant (buitenkant dus)
Gaatje prikken was een optie als het mijn eigen spullen waren. Maar manege en eigenaar bijrijdpaard zullen daar niet blij mee zijn denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:48

Over het algemeen wordt afsteken van het been veroorzaakt doordat je de knie teveel aandrukt; dan maak je namelijk je been recht en zwiept je voet automatisch naar buiten. Wat helpt om bewust je benen rond om het paardenlichaam te denken en je knie zacht tegen het zadel aan te leggen. Afhankelijk van je bouw kan het daarnaast helpen om tijdens de sta-fase iets meer op de buitenkant van je voet te staan (bij sommigen helpt het juist om op de binnenkant van de voet te staan). Tenen iets meer naar buiten helpt ook omdat dat helpt om je been te ronden (je tenen moeten eigenlijk in dezelfde richting wijzen als je knie; als je teen in verhouding teveel naar binnen wijst, komt er automatisch spanning op de knie te staan.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:54

Dit ga ik de volgende x zeker proberen.