Begin wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Begin wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:29

Hoi!

Ik heb even een vraagje, sinds ik wss na het winterseizoen wel over moet want dan zit ik aan de maximale winstpunten..

Ik ben nou een begin aan het maken van het wijken maar het wil niet lukken, ze snapt mij gewoon niet omdat ik het verkeerd vraag en ik weet niet hoe ik het anders kan brengen zodat ze me wel gaat snappen.

In eerste instantie ben ik begonnen met kuitdruk op de korte zijde, nou schaart ze van voren wel maar achter niet, nu hebben we dit al kunnen uitbreiden naar volledig scharen in de stap op de lange zijde maar in de draf gaat het mis, ze loopt dan onder mij uit/gaat rennen.

Ik heb het bij andere paarden ook zo gedaan en daar werkt het wel zo bij dus ik moet nu iets anders gaan verzinnen..

Heeft iemand hier wat tips voor?
Ik heb ook les maar we zijn nu meer aan het actieve en verzamelen bezig dus ik wou zelf al n begin maken en dan uitwerken in de les maare ja dit gaat m fus niet worden haha.

Geryon

Re: Begin wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:33

Ze moet eerst het wijken voor druk goed begrijpen. Daar kan je aan werken vanaf de grond, of met iemand ernaast, een zweepje enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:34

DAn gewoon wachten totdat je het in de les gaat behandelen, want zelf aanklooien is niet altijd handig, en wij kunnen niet zien vanaf hier wat je verkeerd doet. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:44

Zelf zo maar wat gaan uitproberen is bijna altijd heel verkeerd.
Wacht er dus mee tot je dit in de les samen met de instructie gaat doen.
Voor mij is dit eigenlijk basis werk, wijken voor druk, is iets dat je al lang doet voor je nog maar gaat denken aan verzamelen, blijkbaar denkt niet iedereen in een zelfde volgorde als dat ik dat doe.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 07:18

Ben niet zomaar aan het aanklooien.. Weet echt wel wat ik doe maar schijnbaar doe ik iets waardoor zij mij niet begrijpt en ik vroeg om andere ideen. En niet hoe en wat ik in welke volgorde moet doen, verzamelen is voor haar op dit moment belangrijker omdat een handje heeft van heel snel onder mij uit lopen en als ik haar verzamel en dan iets onzet bijvoorbeeld het wijken lukt het beter omdat ze dan bij me blijft en niet gaat rennen.

Ik ga niet wachten tot in de les want ik heb nog maar 1x in de 2 weken tjjd vor les, daarbij gaat het binnekort weer heel slecht weer worden en dan kan ik niet lessen dus dan zijn we wen half jaar verder..

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:35

Heb je al gewerkt met cirkel vergroten en verkleinen, ideale voorbereiding op het wijken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:43

Stap een volte, maak deze steeds kleiner en kleiner. Op het laatst, kan ze alleen nog maar een wending om de voorhand maken. Leg dan je binnenbeen terug en tik evt met een zweepje bij. Je paard moet dan achter wel scharen. Wel even de hemel inprijzen als ze reageert!! Dit kun je dan later uitbouwen op een rechte lijn (wanneer ze wijken voor je kuit dus begrijpt).

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 11:19

Super thanks! Hier heb ik wat aan!

Ik doe het normaal op een andere manker maar dit ga ik zeker proberen!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:25

zelf leer ik wijken eerst op de grond aan. het begin is natuurlijk eerst dat je paard aan je been zit. dat ze snappen wat druk is vervolgens ga ik op de x staan pas voor ui pas zijwaarts met mn hand druk ik op de plek waar ik mijn been leg voor het wijken. wanneer ze dit goed is beloon ik optimaal dit breid ik dan uit tot ik weer op de hoefslag ben. als ze dit snappen (vaan na 1 a 2 weken) begin ik met de zelfde oefening enkel er op. hierbij vraag ik dan nog geen nageeflijkheid. teveel is lastig qua verwerking wanneer dit goed is er op komt dat er pas bij kijken. binnen 3 weken zit het wijken op beide kanten er in.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:35

als ze de hulpen wel soort van snappen zet ik ze om ze lenig te maken stil en laat ik ze in een zo recht mogelijke lijn oversteken naar de andere kant van de bak (in stap), dan heel goed de HO hulp er in zonder al te veel druk trekken en moeilijkheid. als ze dat goed kunnen, gewoon afwenden en dravent wijken, als ze gaan rennen terug in stap en verder wijken in stap. oefening baart kunst

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 12:15

bettyvn schreef:
als ze de hulpen wel soort van snappen zet ik ze om ze lenig te maken stil en laat ik ze in een zo recht mogelijke lijn oversteken naar de andere kant van de bak (in stap), dan heel goed de HO hulp er in zonder al te veel druk trekken en moeilijkheid. als ze dat goed kunnen, gewoon afwenden en dravent wijken, als ze gaan rennen terug in stap en verder wijken in stap. oefening baart kunst

Jaa dit kan ze dus wel in een rechte lijn wijken naar links en rechts maar alleen in de stap. Ik ga er over een weekje nog een flink mee oefenen! Heb wss nog maar 1 B seizoen te gaan hehe

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:44

Voor mij was het draaien om de voorhand ook de tip.
Paard snapte ineens dat ze iets met haar achterbenen moest doen ipv maar wat over de schouder te vallen.
Let wel op dat je klein begint, dus achterhand 1 stap opzij is dikke vette beloning en weer even vooruit.
En goed de buitenteugel eraan houden

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:38

Je mag tot de 30 winstpunten in de B hé?

Succes met het wijken!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:42

Oefen van 1/3 van de breedte van de bak naar de hoefslag toe en zorg dat je daarbij niet van hand veranderd. Dan maakt je het makkelijker, paard wil graag naar veilige hoefslag als hij iets lastigs moet doen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 08:56

Iris965 schreef:
Je mag tot de 30 winstpunten in de B hé?

Succes met het wijken!

Dat weet ik hahah, maar ik heb nu met 4 wedstrijden 11 winstpunten al gepakt dus als ik nu veel start zou ik na de idoor regios over moeten..

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:22

die van mij snapte niet dat hij iets met zijn achterbenen moest doen. Ik ben begonnen met overgang naar halthouden en daarin met been en zweephulp (korte tikjes) vragen de achterhand te verplaatsen (dus vergelijkbaar met wat al eerder genoemd werd "wending om de voorhand"). Vervolgens dit in stap proberen en gaat dat echt goed dan pas in draf. Ik ben er al zeker een half jaar mee bezig. Lukt het niet, dan ga ik weer terug naar de basis: halthouden en achterhand verplaatsen, en dan weer verder uitbouwen naar stap en draf. Ik heb ook gemerkt dat het veel verschil maakt waar je je been legt. Probeer daar ook eens mee te spelen. Ook maakt het verschil of je constante druk geeft, of (liefst onzichtbare) klopjes.