Paard van 22 jaar weer rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanna_dirk

Paard van 22 jaar weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:49

Hallo,
Ik heb sinds een week een nieuwe verzorgpony Lyanne. Ze is een merrie van 22 jaar. Haar eigenaar heeft een ernstig ongeluk gehad en kan daardoor niet meer op haar rijden. Ze zeiden tegen mij dat ze nu 1 jaar lang stil gestaan heeft. Ze wilt graag en dat kan ik ook aan het merken. Ze loopt altijd te stuiteren als ze aan de hand meeloopt. Ook als je haar longeerd dan is ze helemaal door de dolle heen.
Nu wil ik als het beter gaat langzaam aan weer op haar gaan rijden.

Kan dat nog? Ze is 22 en heeft totaal geen ouderdom trekjes. Ze staat stevig op haar benen. Geen doorgezakte rug.
Hoofdstel en longeersingel omdoen vind ze allemaal prima!

Ik hoop dat jullie misschien weten wat ik kan gaan doen met haar!

Groetjes Sanna

Afbeelding

EliseXJoelle

Re: Paard van 22 jaar weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:52

Waarom niet? Als ze het graag wil, en altijd bereden is is het juist voor zo'n beestje goed om door lekker in beweging te blijven.

Rust Roest ;)

Let er wel op dat ze minder soepel zal zijn als een 6 jarig paard :p

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:52

Rust roest! Dus juist goed als ze beweging krijgt! uiteraard rustig opbouwen, maar dat geef je zelf ook al aan!

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:55

Gewoon doen! Wel goed naar het paard 'luisteren'. Rustig opbouwen en kijken wat ze kan en wil.
Veel plezier samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:04

En de eigenaresse vind dat ook goed? ;)
Zo ja, dan lekker doen! Wel aan denken dat je het zal moeten opbouwen en ze niet zo soepel zal zijn als een jonger paard (zeker na een jaar niet), maar zolang ze er plezier in heeft waarom niet :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:16

Paard geeft vanzelf wel aan of ze het nog aankan. Gewoon rustig opbouwen en vooral niets overhaasten. Je longeert haar nog zie ik dus ze heeft in ieder geval beweging. Via de foto kan ik de rug niet zien maar verder ziet ze heel opgewekt uit.
Ik zou alleen rekening houden met der bespiering met name op der rug. Daarmee bedoel ik dat het zadel wat ze heeft wss aangemeten is op haar toestand van een jaar geleden en dit nu wss niet meer goed ligt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:25

Mijn pony van 22 jaar heeft ruim een half jaar stil gestaan door een blessure. Hij kwijnde echt weg, toen ik het werk weer op begon te pakken, leefde hij weer helemaal op.
Maar... rustig aan! Zeker met een ouder dier moet je echt heel voorzichtig zijn. Ik ben nu een half jaar verder en werk nu weer een half uurtje in de bak met hem en maak rustige buitenritjes.
Hij blij, ik blij, we kijken wel hoe ver we komen. Heeft hij een dag geen zin, dan gaan we lekker wat anders doen. Maar ik ben wel een voorstander van lekker doorrijden zolang de gezondheid het toelaat. Beweging/training is goed, zowel fysiek als in het koppie.