Te enthousiast buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarenko

Te enthousiast buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 18:56

Hoi,

Ik weet niet zeker of het hier goed staat. En anders sorry daarvoor.

Ik heb een verzorgpony een haflinger, hij is in de bak en op straat heel braaf. Maar als je eenmaal in het bos bent, is hij zo enthousiast dat hij alleen maar wil rennen. In stap is het geen probleem, maar als je gaat draven wil hij gaan galopperen en iedereen inhalen. Hij is heel sterk, ik krijg hem wel weer terug maar moeilijk. Ik dacht eerst misschien dat het komt, doordat hij niet op de wei staat. Want hij raakt heel snel hoefbevangen, hij staat altijd in een paddock met vriendjes. Weet iemand misschien hou ik hem rustiger kan houden? Zodat hij niet het hele bos door gaat crossen. Alvast bedankt!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:17

Tarenko schreef:
Hoi,

Ik weet niet zeker of het hier goed staat. En anders sorry daarvoor.

Ik heb een verzorgpony een haflinger, hij is in de bak en op straat heel braaf. Maar als je eenmaal in het bos bent, is hij zo enthousiast dat hij alleen maar wil rennen. In stap is het geen probleem, maar als je gaat draven wil hij gaan galopperen en iedereen inhalen. Hij is heel sterk, ik krijg hem wel weer terug maar moeilijk. Ik dacht eerst misschien dat het komt, doordat hij niet op de wei staat. Want hij raakt heel snel hoefbevangen, hij staat altijd in een paddock met vriendjes. Weet iemand misschien hou ik hem rustiger kan houden? Zodat hij niet het hele bos door gaat crossen. Alvast bedankt!

Eerst beweging geven in de bak ? Hij wil zijn energie kwijt. En volkomen logisch.
Wat gebeurd er als je gewoon langere tijd draaft ?

Tarenko

Re: Te enthousiast buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 19:20

Als je gaat draven dan wil hij alle andere paarden inhalen. En als hij eenmaal voorop loopt gaat hij rennen. Ik stuur hem meestal op een boom af want dan stopt hij (meestal) wel. Of ik stuur hem op een kleine volte. Maar hij is zo ongelofelijk sterk, en hij trekt zijn hoofd dan naar beneden. En trekt mij naar voren.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:13

BRT > RT-V

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:42

Mijn paard doet precies hetzelfde. En deed dit ook tijdens de crosslessen. Mij werd een mexicaanse neusriem aangeraden. Ik heb er inmiddels 2x mee gereden tijdens de crosslessen en het helpt wel degelijk.
Ik weet niet waar jij mee rijdt, maar een mexicaan is zeker aan te raden!

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 22:30

Nynke04 schreef:
Mijn paard doet precies hetzelfde. En deed dit ook tijdens de crosslessen. Mij werd een mexicaanse neusriem aangeraden. Ik heb er inmiddels 2x mee gereden tijdens de crosslessen en het helpt wel degelijk.
Ik weet niet waar jij mee rijdt, maar een mexicaan is zeker aan te raden!

Ik rijd met een gewone, enkele neusriem. Maar ik kan zeker aan de eigenares vragen of we dit kunnen proberen. Bedankt voor de tip! En weet je misschien ook waarom je dan beter de controle heb, met een Mexicaanse neusriem?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:09

Tjaaaa je bent 13j en je bent dus bestuurder van een zwaar pantser voertuig ????? eigenlijk niet echt een goede combi.
Paard is niet of slecht getraind, geeft niet na op druk, en luistert maar half naar de hulpen.
Een trainer kan dit paard omtoveren tot een heel ander beeld, voor een 13j ruitertje is dit een onbegonnen opdracht, er zijn hulpmiddelen zat die het even oplossen maar dit zal dan later leiden tot een totaal afgestomt paard dat echt naar niks meer zal luisteren.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 16:09

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa je bent 13j en je bent dus bestuurder van een zwaar pantser voertuig ????? eigenlijk niet echt een goede combi.
Paard is niet of slecht getraind, geeft niet na op druk, en luistert maar half naar de hulpen.
Een trainer kan dit paard omtoveren tot een heel ander beeld, voor een 13j ruitertje is dit een onbegonnen opdracht, er zijn hulpmiddelen zat die het even oplossen maar dit zal dan later leiden tot een totaal afgestomt paard dat echt naar niks meer zal luisteren.

Bedankt voor de reactie. Ik ga er natuurlijk niet over of hij en trainer nodig heeft. Maar ik zal het wel onthouden.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:23

Mijn Haflinger heeft een beetje dezelfde trekjes. Ga je alleen naar buiten? Want dan is het misschien wel handig om samen met een ander rustig paard op stap te gaan. Helpt bij die van mij wel. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:27

Tarenko schreef:
Als je gaat draven dan wil hij alle andere paarden inhalen. En als hij eenmaal voorop loopt gaat hij rennen. Ik stuur hem meestal op een boom af want dan stopt hij (meestal) wel. Of ik stuur hem op een kleine volte. Maar hij is zo ongelofelijk sterk, en hij trekt zijn hoofd dan naar beneden. En trekt mij naar voren.

Kortom: hij luistert dus gewoon niet.

Daar helpt geen andere neusriem aan. Daarbij snap ik dat sowieso niet, want wat maakt een neusriem nou uit?

Dit moet je echt dressuurmatig oplossen. Hij moet luisteren en jij moet weten wanneer en hoe in te grijpen. Dat gaat alleen maar lukken met les, en met wellicht iemand die hem rijdt en die iets meer bij te zetten heeft qua kennis en kunde.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:29

Wat doet hij als de eigenaar er mee naar buiten gaat?

Dat doorbuffelen, hard willen gaan (behalve in stap) en aan willen galopperen herken ik enorm van mijn haflinger.

Maar die krijgt de kans niet, elke poging tot eigen initiatief wordt door mij gelijk de kop in gedrukt, er wordt niet gesleurd, gehold en gedenderd door mijn hulpen heen.
Daardoor is ze prima te rijden, voor mij, voor mijn verzorgerster en eigenlijk door iedereen.

Zodra ze doorkrijgt dat er dus niet ingegrepen wordt en ze de kans krijgt om harder te gaan zal met liefde het tempo over nemen en heb je dus als ruiter een probleem.

Voor jou dus taak om voordat het te hard gaat, koppie omhoog te houden en de rem er op. Telkens terug zetten naar jouw tempo en absoluut niet toestaan dat ze zelf het tempo bepalen. Dat is een kwestie van handig zijn, pony aanvoelen enz.
Kan de eigenaresse als het daarbij wel goed gaat niet een aantal keren mee op de fiets of op een ander paard zodat ze je aanwijzingen kan geven en kan laten voelen waar het mis gaat en hoe je kan ingrijpen?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:31

Tarenko schreef:
aeolusnr1 schreef:

Bedankt voor de reactie. Ik ga er natuurlijk niet over of hij en trainer nodig heeft. Maar ik zal het wel onthouden.

Mijn pony doet dit ook hoor, in de cross en in het bos. En ik ben helaas al 20 jaar geen 13 meer, en pony loopt Z dressuur tussen de paarden dus is zeker goed aan de hulpen. Als ze echt willen hou je ze gewoon moeilijk tegen. Goed op je billen blijven zitten, je zwaar maken en veel oefenen met schakelen buiten. Verzameld aangalopperen, versneld hij weer weer gaan stappen of draven. Jouw tempo! Ik heb ook een Mexicaanse neusriem buiten en in de cross.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:56

Ik zou de galop eerst maar eens even helemaal laten zitten eigenlijk.

Lijkt me al heel wat als TS de pony in een gecontroleerde draf kan krijgen/houden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:39

Zet je paard aan het werk buiten, dus overgangen, aanleuning, dressuurmatig aan het werk op jou tempo. Mijn paard is super enthousiast buiten dus gaat in standje race en die heb ik dressuurmatig aan het werk gezet, dat betekent dat ik blijf rijden en haar laat nadenken over wat ze doet.
Door dit te vragen heeft ze geen tijd om te bedenken dat ze super hard wil :7
Verder geen galop buiten en als je pony hard wil iets meer vragen binnen dezelfde gang, dus hard binnen de draf is hard op mijn tempo binnen de draf, maar ook terug komen wanneer ik dat wil.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:49

Al rij je Grand Prix, een paard dat er buiten steeds vandoor gaat staat NIET goed aan de hulpen. Dit moet je oplossen met lessen en inderdaad ook buiten aan het werk. Niet rechtuit sturen, om en om li en re laten inbuigen, gewoon door je hand op te tillen. Stukjes schoudervoor, gebroken lijntjes. En voorlopig alleen stappen buiten. Heb je hem voor elkaar in stap, dan hetzelfde in een stukje draf. Kleine stapjes. Niet opeens een heel stuk gaan draven.
Nog iets: paardrijden is géén krachtmeting met je paard. Trekken en hangen heeft geen zin en doen je paard pijn. Je hoort je paard los van het bit, of de neusriem bij bitloze optoming, te rijden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:57

@Jetta ik ben het deels met je eens, aan het werk moeten ze zeker en de oefeningen die je aangeeft zijn idd goed, maar alleen stappen kan heel erg averechts werken. Dan ga je ze tegen houden en worden ze alleen maar heter van, and trust me they will :wow:
Vaak door meer te vragen haal je ze uit tankmodus en gaan ze weer reageren op je hulpen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:06

aeolusnr1 schreef:

Dit vind ik dus ook! Haflingers/fjorden etc worden zo vaak ingezet als pony voor kinderen omdat ze zo
'lekker rustig zijn'. Nou, nee :') Ik heb wel leren rijden op mijn fjordenbeest maar kan echt niet zeggen dat het altijd ontspannen ritjes waren, geef mij maar een KWPN of een ander warmbloed, luisteren imo vaak beter!

Nou, genoeg over rassenvooroordelen van mij, daar heeft TS ook niks aan. Wat je misschien kan gaan doen is eerst flink werken voordat je naar buiten gaat? Dan zijn de scherpste randjes eraf. Wat je ook
kan doen is gelijk wanneer je het terrein verlaat 'oefenen' of je je rem nog hebt. Dus ook in stap en in draf steeds weer terug nemen. En anders ga je eens niet in een grote groep maar zelf met iemand met de fiets erbij. Misschien wordt de pony wel extra heet van een grote groep?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:43

Als je paard heet wordt van alleen stappen, heb je hem niet goed genoeg voor elkaar om de weg op te gaan. Wat ik bedoel gaat over ontspanning. Los van de hand, rust. Dan kan je echt wel een half uur stappen buiten. En als dat goed gaat, een drafje. Je voelt het vanzelf. Haal het moeten eraf. Relax!
Daarnaast is het inderdaad moeilijk voor een 13 jarige om een Haflinger te rijden. Dat zijn vaak eigenzinnige paarden.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 08:56

Bentee schreef:
Mijn Haflinger heeft een beetje dezelfde trekjes. Ga je alleen naar buiten? Want dan is het misschien wel handig om samen met een ander rustig paard op stap te gaan. Helpt bij die van mij wel. :)

Nee we zijn altijd met zijn drieën. Sorry ik had alle reacties helemaal niet meer gezien.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 08:57

Amaris schreef:
Tarenko schreef:

Kortom: hij luistert dus gewoon niet.

Daar helpt geen andere neusriem aan. Daarbij snap ik dat sowieso niet, want wat maakt een neusriem nou uit?

Dit moet je echt dressuurmatig oplossen. Hij moet luisteren en jij moet weten wanneer en hoe in te grijpen. Dat gaat alleen maar lukken met les, en met wellicht iemand die hem rijdt en die iets meer bij te zetten heeft qua kennis en kunde.

Bedankt! Ik zal het met de eigenaar bespreken.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 09:05

Bedankt voor alle tips. Ik ga aan de eigenaar vragen, of ik ook les mag bij haar instructrice.

Momenteel gaat het wel beter, stap gaat al heel goed. In draf wil hij nog steeds heel graag inhalen, de eigenaar zegt dat ik de teugels dan kort moet houden. Maar voor mijn gevoel doe ik hem dan alleen pijn. En als we aan het galopperen zijn, gaat het ook heel goed. Dan bepaal ik het tempo. Ik vind het wel raar dat hij het alleen in draf doet. Maar als we eenmaal een tijdje rijden is hij ook al rustiger in draf.

En stilstaan als we even wachten gaat ook moeilijk hij blijft dribbelen en draaien.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:11

Longeer je hem wel eens voordat je naar buiten gaat? Dan kan hij even de ergste energie kwijt zonden jou erop.

Heb je ook les met het paard?

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 09:13

Ineke2 schreef:
Longeer je hem wel eens voordat je naar buiten gaat? Dan kan hij even de ergste energie kwijt zonden jou erop.

Heb je ook les met het paard?

Nee, ik heb geen les. Normaal longeer ik hem niet voordat we naar buiten gaan. Maar ik zal het als we weer naar buiten gaan zeker proberen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:26

Als ik de eigenaar was zou ik niet willen dat iemand een Mexicaanse neusriem gaat gebruiken, tenzij dat in goed overleg gebeurd. Je kunt het beste dit aankaarten bij de eigenaar. Wellicht heeft de eigenaar dit probleem eerder ook gehad, en weet de eigenaar de oplossing? Rijles nemen is een goed idee, en grondwerken met de pony.
Amaris en Brighteyes85 geven goede tips. Eerst in draf je pony onder controle en niet galopperen tot je draf goed beheerst. Dressuurmatig rijden in het bos is ook een goede tip. Overgangen, halthouden, pasjes achteruit. Evt.als je dat al doet/kunt stukje wijken voor het been over schouder binnenwaarts (in het bos heb je geen binnen of buitenhand).

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 10:28

Annoya schreef:
Als ik de eigenaar was zou ik niet willen dat iemand een Mexicaanse neusriem gaat gebruiken, tenzij dat in goed overleg gebeurd. Je kunt het beste dit aankaarten bij de eigenaar. Wellicht heeft de eigenaar dit probleem eerder ook gehad, en weet de eigenaar de oplossing? Rijles nemen is een goed idee, en grondwerken met de pony.
Amaris en Brighteyes85 geven goede tips. Eerst in draf je pony onder controle en niet galopperen tot je draf goed beheerst. Dressuurmatig rijden in het bos is ook een goede tip. Overgangen, halthouden, pasjes achteruit. Evt.als je dat al doet/kunt stukje wijken voor het been over schouder binnenwaarts (in het bos heb je geen binnen of buitenhand).

Ik ga ook zeker niet zomaar een andere neusriem gebruiken. Alles in overleg.

Bij de eigenaar doet hij hetzelfde. De eigenaar zegt dat je hem bezig moet houden. Bijvoorbeeld een volte of wijken en dergelijke. Langzamer of sneller lopen. Maar ze zegt zelf ook dat dit niet altijd werkt.

En het rare vind ik dat alleen de draf zo moeizaam gaat. En de teugels korter blijven nemen vind ik totaal niet vriendelijk tegen over de pony.