Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Tarenko schreef:Hoi,
Ik weet niet zeker of het hier goed staat. En anders sorry daarvoor.
Ik heb een verzorgpony een haflinger, hij is in de bak en op straat heel braaf. Maar als je eenmaal in het bos bent, is hij zo enthousiast dat hij alleen maar wil rennen. In stap is het geen probleem, maar als je gaat draven wil hij gaan galopperen en iedereen inhalen. Hij is heel sterk, ik krijg hem wel weer terug maar moeilijk. Ik dacht eerst misschien dat het komt, doordat hij niet op de wei staat. Want hij raakt heel snel hoefbevangen, hij staat altijd in een paddock met vriendjes. Weet iemand misschien hou ik hem rustiger kan houden? Zodat hij niet het hele bos door gaat crossen. Alvast bedankt!
Nynke04 schreef:Mijn paard doet precies hetzelfde. En deed dit ook tijdens de crosslessen. Mij werd een mexicaanse neusriem aangeraden. Ik heb er inmiddels 2x mee gereden tijdens de crosslessen en het helpt wel degelijk.
Ik weet niet waar jij mee rijdt, maar een mexicaan is zeker aan te raden!
aeolusnr1 schreef:Tjaaaa je bent 13j en je bent dus bestuurder van een zwaar pantser voertuig ????? eigenlijk niet echt een goede combi.
Paard is niet of slecht getraind, geeft niet na op druk, en luistert maar half naar de hulpen.
Een trainer kan dit paard omtoveren tot een heel ander beeld, voor een 13j ruitertje is dit een onbegonnen opdracht, er zijn hulpmiddelen zat die het even oplossen maar dit zal dan later leiden tot een totaal afgestomt paard dat echt naar niks meer zal luisteren.
Tarenko schreef:Als je gaat draven dan wil hij alle andere paarden inhalen. En als hij eenmaal voorop loopt gaat hij rennen. Ik stuur hem meestal op een boom af want dan stopt hij (meestal) wel. Of ik stuur hem op een kleine volte. Maar hij is zo ongelofelijk sterk, en hij trekt zijn hoofd dan naar beneden. En trekt mij naar voren.
Tarenko schreef:aeolusnr1 schreef:Tjaaaa je bent 13j en je bent dus bestuurder van een zwaar pantser voertuig ????? eigenlijk niet echt een goede combi.
Paard is niet of slecht getraind, geeft niet na op druk, en luistert maar half naar de hulpen.
Een trainer kan dit paard omtoveren tot een heel ander beeld, voor een 13j ruitertje is dit een onbegonnen opdracht, er zijn hulpmiddelen zat die het even oplossen maar dit zal dan later leiden tot een totaal afgestomt paard dat echt naar niks meer zal luisteren.
Bedankt voor de reactie. Ik ga er natuurlijk niet over of hij en trainer nodig heeft. Maar ik zal het wel onthouden.
aeolusnr1 schreef:Tjaaaa je bent 13j en je bent dus bestuurder van een zwaar pantser voertuig ????? eigenlijk niet echt een goede combi.
Amaris schreef:Tarenko schreef:Als je gaat draven dan wil hij alle andere paarden inhalen. En als hij eenmaal voorop loopt gaat hij rennen. Ik stuur hem meestal op een boom af want dan stopt hij (meestal) wel. Of ik stuur hem op een kleine volte. Maar hij is zo ongelofelijk sterk, en hij trekt zijn hoofd dan naar beneden. En trekt mij naar voren.
Kortom: hij luistert dus gewoon niet.
Daar helpt geen andere neusriem aan. Daarbij snap ik dat sowieso niet, want wat maakt een neusriem nou uit?
Dit moet je echt dressuurmatig oplossen. Hij moet luisteren en jij moet weten wanneer en hoe in te grijpen. Dat gaat alleen maar lukken met les, en met wellicht iemand die hem rijdt en die iets meer bij te zetten heeft qua kennis en kunde.
Annoya schreef:Als ik de eigenaar was zou ik niet willen dat iemand een Mexicaanse neusriem gaat gebruiken, tenzij dat in goed overleg gebeurd. Je kunt het beste dit aankaarten bij de eigenaar. Wellicht heeft de eigenaar dit probleem eerder ook gehad, en weet de eigenaar de oplossing? Rijles nemen is een goed idee, en grondwerken met de pony.
Amaris en Brighteyes85 geven goede tips. Eerst in draf je pony onder controle en niet galopperen tot je draf goed beheerst. Dressuurmatig rijden in het bos is ook een goede tip. Overgangen, halthouden, pasjes achteruit. Evt.als je dat al doet/kunt stukje wijken voor het been over schouder binnenwaarts (in het bos heb je geen binnen of buitenhand).