Paard slaat op hol en stress gevoelig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Paard slaat op hol en stress gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:07

Hallo allemaal k zit met een dilemma en heb even wat advies nodig.

Ik rijd voor iemand een Welsh pony bij, de pony is 8 jaar en al 4 jaar onder het zadel waarvan voornamelijk bosritjes. Sinds vorig jaar rij ik deze pony bij in de bak. Sinds ik deze pony rij merk ik al dat hij enorm stress gevoelig is. Hij zuigt ook lucht op weidemaatjes bij stress.

Tot 2 weken geleden ging het rijden heel goed maar sinds er een club schoolkinderen op de fiets langs de wei is gekomen is meneer heel gestresst. In de wei was hij al heel rennerig en toen ik hem binnen haalde stond hij te shaken en heeft wel 8 keer uit stress gepoept. De avond erna ging ik hem rijden en tijdens de draf was hij al constant aan het schudden met zijn hoofd (dit doet hij altijd wanneer hij stress heeft) en opeens rent hij van achter in de bak in volle galop op de uitgang. Ik kon hem nog net optijd stoppen, al bleef hij de rest van de rijles enorm gestresst schudden met zijn hoofd en constant weg willen sprinten. Nu kan ik alleen nog maar met hem stappen en hij is gigantisch gespannen.

Ik probeer elke keer ontspannen te zitten en mijn handen laag te houden, maar zodra ik de teugel iets meer ontspan gaat hij ervandoor.. Mijn instructrice zegt dat ik hem met mijn stem en veel voltes moet terug rijden.

Nu is mijn vraag, herkent iemand dit en hoe kan ik dit nou goed oplossen? En is er eventueel een aanvullende voeding voor paarden die zo stress gevoelig zijn en zo slecht weer vanaf komen?

Groetjes Emma

aeolusnr1

Re: Paard slaat op hol en stress gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:05

We gaan er even van uit de het harnachement goed aanpast en van goede kwaliteit is, dat het paard geen medische problemen heeft, indien dit niet zo zou zijn moet er uiteraard eerst naar dit onderdeel gekeken worden.
Paard heeft nu reeds ondervonden dat hij met dit gedrag zijn voordeel kan halen, dus de fout zit deels bij de ruiter, dus niet bij het paard.
De rust moet vanuit de ruiter naar het paard overvloeien, ik weet het dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Rust moet je aanbieden, en het paard er ook van overtuigen dat indien hij andere activiteiten gaat bedenken dat daar ook consequenties aan vast hangen, bv net iets meer werk, zo zal het paard snel kiezen voor de makkelijkste optie.
Werk dus vooral aan jezelf, en hoe je dingen vraagt, reageer snel en consequent.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:12

Hoofdschudden is vaak een teken van pijn.
En hoe is het dier met buitenritjes?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:33

Indien het niet aan het tuig en alles ligt zou je kunnen proberen om magnesium te voeren.
Kost niet veel, baat het niet, schaad het niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:43

hm als hij zo ontzettend veel staat te poepen is er misscvhien iets gebeurd met die langsfietsende kinderen, verder zijn zn tanden in orde, als hij zo met zn hoofd schud, kan stress zijn maar ook ordinair pijn. succes.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 08:06

Zijn tuig en tanden zijn allemaal dit jaar nog gecontroleerd dus ik verwacht eigenlijk niet dat het daar aan ligt. Ook slaat hij meer met zijn hoofd dan dat hij echt schud.