Paard "wil niet?"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asmodean

Paard "wil niet?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 18:13

Hallo!
Ik rij al een tijdje op een merrie, maar ik loop de laatste maanden tegen een probleem aan.
Voorheen was ze altijd graag lekker aan het werk en kon
ik echt alles met haar, maar de laatste tijd gaat het wat minder.

Zodra ik (onder het zadel) wil aandraven begint ze te 'huppelen' en heeft ze totaal geen voorwaarste drang met hoeveel been dan ook. In omgang is ze wat 'rustiger' dan normaal.

Ze is van top tot teen nagekeken door DA, osteopaat, zadelmaker en tandarts zijn geweest.
Nergens iets te vinden, alles zit/ligt nog goed, ze is recht en lekker soepel door haar lijf.

Aan de longeerlijn gaat het beter. Ze heeft niet de voorwaartse drang die ze had maar als ik haar
dan weer aanspoor komt het wel weer. Longeren met dubbele longe/pessoa gaat ook goed.
Maar waarom het onder het zadel nu zo gaat snap ik totaal niet. Het enige wat ik op het moment wil is haar goed voorwaarts onder het zadel maar het wil nog niet lukken.
Ik heb haar ook al een maand helemaal met rust gelaten, maar dat heeft niets geholpen.

De merrie is drachtig sinds maart, van de week kwam er een kennis langs en daar heb ik het probleem
ook aan voorgelegd, zij had het erover dat het weleens door de hormonen kan komen?
Opzich kan ik me daar wel in vinden omdat ze eerder nooit zo was als hoe ze nu is.
Ik vraag me dus af of meer mensen hier bekend mee zijn?

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust, ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen! :)
Graag hoor ik jullie advies!

Anoniem

Re: Paard "wil niet?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:32

Kan best zijn dat ze last heeft van haar buik. Maar wat ik eerder denk is last van de rug. Soms zie je dat alleen door foto's te maken. Maar ook doordat een paard misschien toch heel licht onregelmatig is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:38

Tja, iets medisch, iets rij technisch, iets met tuig, kan allemaal..
Wat ook kan.
Mijn merrie had omstreeks sept/okt het in haar dracht wel gehad met fanatiek rijden, die deed alles nog wel, maar zonder enige motivatie. Heb toen maar besloten dat ze ook niet meer hoefde.
Ene paard is de andere niet daarin.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 06:20

Als lichamelijke en zadelproblemen echt uitgesloten zijn, denk ik zelf dat het toch door de dracht komt.
Sommige merries gedragen zich dan anders, hebben minder fut en energie.
Misschien erover nadenken om het rijden toch even te laten liggen tot na de geboorte en haar nu alleen te longeren :)

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:16

Het zou inderdaad kunnen dat het door de dracht komt. Elke merrie reageert daar nou eenmaal anders op dan andere merries.
Is het haar eerste veulen? Dan is het ook lastig omdat je geen 'vergelijkingsmateriaal' hebt met voorgaande drachten.
Ik hoop dat het snel beter gaat voor je!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:30

Maak eens een filmpje wat jij precies met dat huppelen bedoelt en plaats het even, misschien dat er dan iets meer duidelijk word. Het is geen garantie dat wanneer je zadel is nagekeken dit ook daadwerkelijk goed ligt, er zitten nogal wat prutsers bij.

Asmodean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:01

Toch nog een afspraak gemaakt bij de zadelmaker (was een tijdje geleden), zadel bleek tóch een inieminie beetje te drukken op schoft.
Ik heb er nu een Prolite 3 in 1 pad onder liggen.
Vanavond weer gereden en ik merk meteen al verschil! Het gehuppel is véél minder geworden.
Hopelijk was dit dus wat haar dwars zat! :D

Het wordt trouwens haar 2e veulen, bij de eerste werd ze niet gereden tijdens de dracht.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:24

Blijft inderdaad niet voorwaarts zou ik ook eens naar haar voer kijken. Voeding heeft een grote invloed op je paard En als ze nu drachtig is zal ze meer energie nodig hebben naast de inspanning die ze verricht tijdens het werk.

Asmodean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 08:21

DarkoFoitzik schreef:
Blijft inderdaad niet voorwaarts zou ik ook eens naar haar voer kijken. Voeding heeft een grote invloed op je paard En als ze nu drachtig is zal ze meer energie nodig hebben naast de inspanning die ze verricht tijdens het werk.

Waar zou ik aan moeten denken dan? Ze krijgt nu (bijna) onbeperkt ruwvoer, na elke training 1 kilo muesli en 's ochtends en 's avonds nog biks.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:12

Kijk of ze voldoende vitamine krijgt en voldoende aan krachtvoer. Super om te horen dat ze al (bijna) onbeperkt hooi krijgt, is het beste voor paarden.

Je moet eens kijken wat werkt, sommige paarden reageren goed op brok andere reageren goed op haver. Die van mijn begint te stuiteren van haver, kunt kijken hoe ze reageert als je er een klein schepje bij doet. Is het te veel dan ga je minder, totdat je het gewenste resultaat hebt.

Qua vitamine vind ik het altijd moeilijk. Het lijkt me dat een drachtige merrie sowieso iets van een vitamine supplement zou moeten krijgen (het zelfde als zwangere vrouwen). Er zal vast iets bestaan voor drachtige paarden. Ik hoop dat je wat aan de info hebt, anders zul je af moeten wachten totdat de het veulen geboren is.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:19

In dit stadium van de dracht hebben ze nog geen tot weinig extra's nodig qua voer hoor.
Is een veel gemaakte fout om te gaan bijvoeren omdat ze voor 2 zouden eten.
Pas rond de 9 maanden dracht zou ik kijken naar merriebrok of een supplement ter ondersteuning van de dracht. Ze zit nu rond de 6 a 7 maanden denk ik? Onbeperkt ruwvoer is het beste en wat ze aan krachtvoer en biks krijgt lijkt me meer dan genoeg. Ik zou bij een drachtige merrie sowieso oppassen met "zomaar" en te vaak veranderen in voer, de darmen en het verteringstelsel hebben al genoeg te voorduren van het groeiende veulen.
Mijn merrie werd ook vroeg in de dracht al wat slomer, minder gemotiveerd. Ze is een hele hele voorwaartse maar dit werd al snel een stuk minder. En ze werd gevoeliger voor aanrakingen en prikkels, dus kan heel goed aan de dracht liggen.

Asmodean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:14

Bedankt voor jullie reacties! Het voer laat ik voorlopig zo, ik heb deze wel elke dag gereden (na bezoek zadelmaker), en tot nu toe heeft ze nog niet gestaakt. Hopen dus dat het zo blijft en dat het wel aan het zadel lag! :D