paard schopt als je er op zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

paard schopt als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:02

hallo,

met 1 van de paarden die ik rij zijn we tegen een probleem aangelopen.

het gaat om een 4 jarige merrie.
dit voorjaar heeft ze een veulen gehad. toen ze 6 maanden drachtig was begon ze tijdens het rijden te slaan met het achterbeen. maakte niet uit of je been gaf of niet. zelfs in draf en galop. we dachten dus dat het door het veulen zou komen en zijn met haar gestopt.
sinds een paar weken hebben we haar weer opgepakt. de eerste paar keer gingen super goed, en nu ineens begint ze er weer mee.

nu heb ik mijn twijfels of het door het veulen komt.

harnachement, tandarts en hoefsmid is allemaal dik in orde, en ook komt regelmatig de sportmasseuse. ook is ze op de foto geweest.

ik heb er nog geen les mee omdat ik er niet langer dan een kwartier op zit. dit is uiteraard wel binnenkort de bedoeling.
wie o wie heeft tips?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:19

Misschien heeft ze geleerd dat als ze dat doet, ze kan stoppen met werken/de oefening waar je me bezig was. Misschien kun je proberen om het een tijdje te negeren,dus gewoon doorgaan met wat je aan het doen was en ook niet boos of zo worden.

Maar dan moet er inderdaad niets zijn waardoor ze pijn heeft.

Daniquebyoux

Re: paard schopt als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:21

Misschien toch ff dierenarts laten checken en anders is ze ws neidig omdat ze niet wilt werken. Daarbij is ze 4 en dus een puber

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:34

ik stop ook elke keer pas als ze een aantal rondes goed braaf gelopen heeft. doet ze het tijdens een oefening, dan herhaal ik deze weer tot dat het goed gaat.

ze maakt er ook elke keer zo'n raar geluid bij( alsof 2 paarden aan het neuzen zijn en gaan gieren)

ik weet dus niet of ik dit moet negeren of moet straffen. en als ik moet straffen hoe ze gaat reageren. als ze dit doet geef ik direct streng been, en dat laat ze wel merken dat ze er niet van gediend is.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:40

Ik heb vorig jaar ook een pony gereden die sloeg met haar achterbeen, wij hebben dit er gewoon uitgereden. Gewoon door gegalopeerd, dat vond de pony moeilijk en dat was haar protest.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:58

Als er zo'n geluid bij gemaakt wordt zal het wel hormonaal zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:01

Is het zadel kortgeleden nog weer nagekeken. Kan heel goed zijn dat het na de dracht niet goed meer past.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 15-09-15 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:01

Denk dat het iets hormonaals is als ze zo piept.
Kan ook iets met de eierstokken ed zijn.
Klinkt als een pismerrie.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:07

edit; niet goed gelezen...
is het veulen al afgespeend en rij je met of zonder sporen?
Laatst bijgewerkt door carika op 15-09-15 09:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:08

carika schreef:
Heel herkenbaar en bij mijn merrie was het voorbij toen ik haar weer opgepakt heb naar de geborte van haar veulen. Gun haar zwangerschapsverlof en pik haar daarnaar weer op.

Het veulen is in het voorjaar geboren, dus ik neem aan dat deze al is afgespeend.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:00

lovemario schreef:
ik stop ook elke keer pas als ze een aantal rondes goed braaf gelopen heeft. doet ze het tijdens een oefening, dan herhaal ik deze weer tot dat het goed gaat.

ze maakt er ook elke keer zo'n raar geluid bij( alsof 2 paarden aan het neuzen zijn en gaan gieren)

ik weet dus niet of ik dit moet negeren of moet straffen. en als ik moet straffen hoe ze gaat reageren. als ze dit doet geef ik direct streng been, en dat laat ze wel merken dat ze er niet van gediend is.

Aangezien je gewoon doorrijdt tot ze braaf is, is het op die manier dus niet om onder het werk uit te komen.

Ik weet dan ook niet of je ze dan wel of niet moet straffen.

Misschien toch een keer je instructeur laten kijken.

Succes ermee.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:03

mijn paard deed dit ook. Het is bij hem een uiting van pijn/ongemak, hij heeft kissing spines en artrose in zijn hals. Dus misschien eens rug en halsfoto's laten maken?

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:09

Waarschijnlijk is er iets wat niet lekker in het lichaam al eens aan ander soort therapeut gedacht? En zijn der hormonen wel in balans?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:17

is ze niet gewoon hengstig?Kan dat in deze periode?(geen idee,ik heb alleen maar hengsten)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 08:46

bedankt voor alle reacties.
het zadel is nog geen half jaar oud, en voor haar opgemeten ( duur geintje :$ )

ze is wel op de normale tijd hengstig.
het veulen is er nog niet bij weg( gebeurt volgende week) en ik rij zonder sporen.
zou het dan toch nog met de dracht te maken hebben? ze heeft bijna 5 maanden na de geboorte nog rust gehad, dus lijkt me niet..

toch maar even mn instructrice er bij halen. het is makkelijker te beoordelen als je het ziet natuurlijk. ik zal kijken of ik binnenkort een filmpje kan laten maken hoe ze doet.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:51

Ik heb nu 2 maanden een merrie in mijn bezit die twee veulens heeft gehad en daarna nog een jaar op het land heeft gelopen. Nu aan het werk ermee maar je merkt toch de impact wel van de dracht.
Heel veel longeren is mijn advies.. afwisselend bijgezet en halstertje en heel veel overgangen. Vaak is het het stukje bekken waar ze lange tijd vast in blijven zitten.
Super dat je haar ook naar de fysio laat gaan zo nu en dan +:)+

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:00

Als het zadel een half jaar geleden is gepast op haar, was dat dan niet te kort na de drachtigheid? Kan maar zo zijn dat ze toen nog wat overtollige kilo's had die er nu af zijn, waardoor het niet meer past.

Ik zou voor de zekerheid er toch naar laten kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:23

Als het veulen nog drinkt kan ze nog last hebben van de lymphevaten die over de buik lopen.
Soms zie je zelfs strengen lopen van de voorbenen naar de buik.
Bij sommige fokmerries blijft dit nadien gevoelig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:53

Een iets te breed zadel kan je makkelijk oplossen een dikker zadeldekje er onder of zelfs gewoon 2 dekjes op elkaar.
Een te smal zadel kan je niks aan doen, te smal is te smal.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 17:48

het zadel ligt goed, dat is allemaal gecheckt. volgende week weer les, dus dan vraag ik meteen of ze even wil mee kijken :)