Er zijn rare dingen aan het gebeuren. Ik heb mijn paard nu 5maanden en in het begin was de galop langs beide kanten echt perfect. Nu sinds laaste tijd kan ze aan de longe de rechtergalop heel moeilijk ze doet de hele tijd linkse galop totdat ik haar ong 10 keer heb laten aanspringen dan doet ze 1 keer rechtse en dan beloon ik haar door snoepjes en te stoppen. Nu sinds gisteren was ik met bbp aan het rijden en deed ze geen rechtse galop ze stopte en sprong/steigerde. Ik dacht dat het was omdat ze voelde dat ik niet echt stevig zat maar linkse galop met bbp ging perfect en dan heb ik vandaag met zadel gereden en linkse galop ging weer perfect maar rechtse stopte ze weer en bokte en steigerde. Weet iemand aub iets wat haar kan helpen ik weet het echt niet
Het klinkt alsof je paard vast zit in zijn lijf. Ook door het protest dat hij geeft en zelfs aan de longe het heel moeilijk gaat. Ik zou er een ostheopaat bij laten komen én je zadel eens na laten kijken of dat wel goed past. Als dat in orde is, zelf lessen nemen en goed leren rechtrichten.
Ik heb altijd lessen genomen van een persoon die Z rijdt en bij die lessen was er nooit een probleem. Ik zal zeker eens een osteopaat laten langskomen heel erg bedankt voor je reactie
different1
Geplaatst: 13-09-15 18:39
Zijn verschillende oorzaken voor te bedenken. Een osteo is zeker geen overbodige luxe denk ik. Les hebben van een Z ruiter zegt niets, een goede ruiter is niet automatisch een goede instructeur. Heb je nog steeds les?
Wat is een bbp? En sommige z ruiters kunnen inderdaad heel goed rijden, maar het niet vertellen. Als er aan de longe ook problemen zijn, zou ik zeker een fysio of een osteopaat contacten.
En Z-ruiter zijn zegt niet echt wat meer. Bijna iedereen met genoeg tijd en/of genoeg geld kan het Z dressuur inrijden
Zadel laten controleren, laat eens een keer iemand anders kijken naar je rijderij en eventueel een osteopaat. Als daar niks uitkomt naar de dierenarts en op de foto laten zetten. Succes
belper
Geplaatst: 13-09-15 19:57
Misschien tandarts laten kijken?
Dustypower
Geplaatst: 13-09-15 20:03
ik zou toch laten uitsluiten of ze nergens pijn heeft
Idd onmiddellijk een da naar laten kijken. Klinkt als een serieus probleem in de rug of rechterachterbeen
dresjoepie
Geplaatst: 13-09-15 20:54
Zit zelf ook aan probleem in 1 van de achterbenen te denken Ik zou er eerst eens een goede da op het gebied van paarden naar laten kijken Zodat die het paard aan de longe zowel op het harde als zachte kan beoordelen Leg je probleem gwn uit en vraag om een kreupelheids onderzoek Als hier niks uitkomt kun je verder kijken voor evt een ostheo of fysio
Ik zou eerst een afspraak bij een dierenarts maken. Dan pas fysio/osteopaat als de dierenarts dit ook adviseert. Stoppen/steigeren doen ze niet voor niets.
Mijn lerares heeft mij al met zoveel paarden geholpen en ik weet dat dat niet veel betekent dat ze z rijdt ma ze doet het echt goed en ik ga verder kijken met da en osteo
Waarom stop je gelijk na het 1x rechtsom aanspringen? Als ze 10x linksom aanspringt en maar 1x rechtsom, wordt linksom wel sterkter en rechtsom juist niet.. Zo werk je dus ook zelf scheefheid in de hand.
Dus.. niet gelijk belonen met een snoepje, maar lekker door laten galopperen.. ze moet rechtsom sterker worden. Haar na laten kijken is natuurlijk nooit verkeerd, maar je zal ook moeten 'trainen' om het aangalopperen makkelijker te laten worden..
Klinkt inderdaad als scheefheid... ik zou eens op zoek gaan naar een instructeur die je kan helpen rechtrichten, daar wordt geen enkel paard slechter van.
Travers is eigenlijk dé oefening om de galop te verbeteren. Verder zou ik alle oefeningen die je doet gewoon vaker rechtsom doen dan links. Ik zou echter op zoek gaan naar een instructeur die je kan helpen rechtrichten, die kan je verder helpen en wat specifieker op problemen ingaan.