paard test mij uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyca

paard test mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 20:30

ik ben vandaag weer begonnen om een friese merrie bij te rijden, ik heb haar al eerder gereden, maar wegens zwangersschap gestopt, nu heb ik vandaag weer op haar gereden, maar gelijk wilt ze de hoeken al ontwijken en 1 hoek is wel heel eng, door te kijken en daarna harder te draven,

hoe kan ik haar duidelijk maken dat ik daar langs wil,
ze test iedereen uit die nieuw is, maar ik wil het op een duidelijke manier over brengen, zonder dwang zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:41

Mijn verzorgpaard doet dit ook. Ik stap meestal af en loop een rondje terwijl ik een koekje geef op het moment dat we in de enge hoek komen. Daarna stap ik op en houd haar gewoon goed aan mijn binnenbeen en buiten teugel. Maakt in het begin niet uit dat ze helemaal scheef gaan lopen en wegkijken etc. Zolang ze er maar door gaan. Desnoods een volte en die steeds verder naar de hoek/hoefslag uitbreiden.

Anoniem

Re: paard test mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:18

Ten eerste, is les nemen een goed idee.
Dit probleem kun je oplossen door niet te focussen op de hoek, maar juist wat andrs te gaan doen en daarbij stelling naar binnen te vragen. Ga bijv voltes rijden en rij daarbij elke volte iets meer de hoek in, wil ze niet, probeer dan niet aan je buitenteugel te zitten, maar haar nog meer op jou te laten focussen door binnenstelling te vragen.
Daarvoor dien je wel eerst stelling te bevestigen, anders heeft het geen zin. Ga niet met je binnenhand terugwerken, want dan creeer je juist spanning, maar breng je binnehand opzij. Begrens met je buitenteugel en been de buitenkant, en je binnenbeen gebruik je om haar door te vragen op je binnenkant.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:31

OPG > RT-V

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:33

Les nemen is inderdaad echt een super goed idee! Vanzelfsprekend is het ook dat je vanaf nu gewoon onder toezicht moet rijden en hieruit wat dingen moet opbouwen. Het ligt heel erg aan het karakter van jouw paard of je consequent moet handelen, of met geduld en vertrouwen. Heel veel succes!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:38

Juist niet focussen op die hoek!

Eerst maar ontspanning, en als dat goed gaat, dan de spanning opvoeren.
Veel paarden maken adrenaline aan, wanneer ze harder gaan dan stap.
Dat betekend dus, dat ze erg veel prikkels binnen krijgen, wanneer ze wat harder gaan.
Is niet zo erg. Maar met zulke paarden moet je begrijpen dat ontspanning eerst van belang is.
Dus, lekker eerst de hoek afsnijden, kop naar binnen, binnenbeen naar buiten hand rijden, binnenhand van de hals, en niet te veel vragen.
Ontspannen, stoppen, belonen en volgende x verder.

Zoek een bekwame instructeur op het gebied van dit soort paarden.

Helaas heb ik hier erg veel ervaring mee.

Wij zijn op de grond begonnen, dubbele lijnen. Lekker sjokken door de bak.
Op den duur waren die enge hoeken niet meer eng, want ik houd aan beide kanten contact, we gaan op mijn tempo, en die hoeken komen later wel. En ineens.... loopt ze de hoek door.
Belonen, stoppen en volgende x weer verder.

Nu ook onder de bips begonnen (nog geen zadel).
En in stap gaat het super!!!
Met draven wordt ze toch te enthousiast... Maar alles met tijd, en beleid.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:40

Geduld, je bent vandaag begonnen. Wie weet zat er wel gewoon een scheet dwars. Jammer voor je dat je niet zo lekker gereden hebt as dat je dacht dat je zou doen, maar maak hier geen drama van

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 17:55

Ze staat al 9 jaar daar op stal en doet het bij iedereen maar ik wil zelf proberen er geen issue van te maken maar ze wordt dan sterk en rent de hoek zowat uit les nemen ga ik van de winter pas mee beginnen ben zelf 9 maanden uit de runnING geweest wegens zwangerschap moet zelf eerst weer conditie krijgen

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:57

grondwerk doen in die hoek eerst? zodat ze leert dat het ook daar niet 'eng' is.
Verder ben ik van mening dat een paard niet 'uit test'. Hij handelt uit angst of instinkt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:03

Als je over pionnen beschikt, zou ik die gebruiken. Zet in iedere hoek een pion waar je omheen moet rijden. Is voor jou ook een heel stuk makkelijker.