Welk zadel voor inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zazu678

Welk zadel voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:19

Heii!
Ik ga waarschijnlijk een pony inrijden (ik schat de pony niet boven de 1.30, en ze is niet zo breed) maar ik heb werkelijk geen idee wat voor zadel/hoofdstel ik moet gebruiken. Volgens mij is shetlander een stuk te klein maar is pony net iets te groot >;) hebben jullie ervaringen? ik zit ook te denken aan een pinokkiozadel maar ik heb hier geen ervaring mee..
Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen!

Sorry als ik het in een verkeerd topic zet!!!

snuffie123

Re: Welk zadel voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:21

Volgensmij moet pony dan wel passen hoor. Veel succes!

zazu678

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:28

snuffie123 schreef:
Volgensmij moet pony dan wel passen hoor. Veel succes!

Haha dankjewel! ik zal eens kijken :j

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:09

Met inrijden veranderd er snel veel in het lichaam van het paard. Dat betekend dat op dit moment een goed passend zadel over een maand al helemaal verkeerd kan liggen.. Ik raad zeker aan om voor een barefoot te gaan (boomloos). Het is een flexibel zadel en vormt mee naar het paard. In de pad onder het zadel kan je verschillende lagen inbrengen die goed aansluiten bij je pony. Wel opletten bij een boomloos zadel dat jou houding goed is!!

Een slecht zittend boom zadel kan pijn gaan doen aan de rug en dus slechte ervaringen geven aan de pony met inrijden.

succes!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:38

Ik zie in je profiel dat je 12 bent en 1x per week in de manege les rijdt. Dit is geen antwoord op je vraag, maar is het dan wel slim en veilig om een pony in te rijden, of heb je er professionele begeleiding bij? Hoop ook niet dat jij zelf het zadel aan moet schaffen?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:32

Inderdaad; heb je begeleiding?
Inrijden kan een gevaarlijk klusje zijn. Ook moet het goed gebeuren, want alles wat je fout doet, maak je niet zomaar even ongedaan. Paard (en ook ruiter) kunnen er een behoorlijk trauma aan over houden als er iets verkeerd gaat!
Ik snap best dat het voor een B- of C-pony niet meevalt om een passend ruitertje te vinden, dan kom je al gauw op een kind uit. Als er altijd iemand bij is die weet wat hij/zij doet, is dat ook geen probleem.

Verder; heb je je wel eens verdiept in zadelmaten? De zitting wordt in inches gemeten en wat je nodig hebt, is afhankelijk van de grootte van de ruiter.
Verder heb je (bij boomzadels) een boommaat en dit is het belangrijkste voor de pony. De boommaat geeft de breedte van het zadel weer. Verder valt elk merk anders. Heeft de pony een hele hoge (of juist bijna geen) schoft, dan moet je ook daar op letten bij de pasvorm van een zadel.
Een zadel kan je eigenlijk niet zomaar ongezien (van internet) kopen. Het is verstandig om altijd te laten passen (door een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft!).

Nu is het zo dat een jong paard/paard wat ingereden wordt, heel veel gaat veranderen in zijn lijf: het krijgt bijvoorbeeld meer bespiering. Een jong paard groeit daarnaast ook nog gewoon door. Ze groeien dus zo uit hun zadel. Daarom is het verstandig om niet meteen een heel duur zadel aan te schaffen.
Als het mogelijk is qua pasvorm, is een Wintec (of elk ander verstelbaar kunststof zadel) misschien een optie: hierbij kan het kopijzer van de boom worden vervangen, waardoor je de boom telkens iets aan kunt passen.
Boomloos is idd ook een optie, maar ook hier moet je weten wat je doet, aangezien je ook bij zon zadel de pommel en de inlages zult moeten aanpassen op je paard. Het is overigens een fabeltje dat boomloos altijd past!

Wat betreft hoofdstel zal een Pony maat wel goed zijn. Wil je met bit of bitloos beginnen? Een bit moet namelijk ook de juiste maat hebben. Laat iemand met verstand van zaken een passend bit uitzoeken!!!

zazu678

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 08:11

Bambolina schreef:
Ik zie in je profiel dat je 12 bent en 1x per week in de manege les rijdt. Dit is geen antwoord op je vraag, maar is het dan wel slim en veilig om een pony in te rijden, of heb je er professionele begeleiding bij? Hoop ook niet dat jij zelf het zadel aan moet schaffen?

Ja ik heb 2 x per week begeleiding en sowieso is er altijd een vriendin bij die het nummer van mijn ouders, de begeleider en de eigenaar van de pony heeft, en die vriendin heeft ook veel ervaring met inrijden, maar zij is veel te groot ;)

mairead schreef:
Inderdaad; heb je begeleiding?
Inrijden kan een gevaarlijk klusje zijn. Ook moet het goed gebeuren, want alles wat je fout doet, maak je niet zomaar even ongedaan. Paard (en ook ruiter) kunnen er een behoorlijk trauma aan over houden als er iets verkeerd gaat!
Ik snap best dat het voor een B- of C-pony niet meevalt om een passend ruitertje te vinden, dan kom je al gauw op een kind uit. Als er altijd iemand bij is die weet wat hij/zij doet, is dat ook geen probleem.

Verder; heb je je wel eens verdiept in zadelmaten? De zitting wordt in inches gemeten en wat je nodig hebt, is afhankelijk van de grootte van de ruiter.
Verder heb je (bij boomzadels) een boommaat en dit is het belangrijkste voor de pony. De boommaat geeft de breedte van het zadel weer. Verder valt elk merk anders. Heeft de pony een hele hoge (of juist bijna geen) schoft, dan moet je ook daar op letten bij de pasvorm van een zadel.
Een zadel kan je eigenlijk niet zomaar ongezien (van internet) kopen. Het is verstandig om altijd te laten passen (door een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft!).

Nu is het zo dat een jong paard/paard wat ingereden wordt, heel veel gaat veranderen in zijn lijf: het krijgt bijvoorbeeld meer bespiering. Een jong paard groeit daarnaast ook nog gewoon door. Ze groeien dus zo uit hun zadel. Daarom is het verstandig om niet meteen een heel duur zadel aan te schaffen.
Als het mogelijk is qua pasvorm, is een Wintec (of elk ander verstelbaar kunststof zadel) misschien een optie: hierbij kan het kopijzer van de boom worden vervangen, waardoor je de boom telkens iets aan kunt passen.
Boomloos is idd ook een optie, maar ook hier moet je weten wat je doet, aangezien je ook bij zon zadel de pommel en de inlages zult moeten aanpassen op je paard. Het is overigens een fabeltje dat boomloos altijd past!

Wat betreft hoofdstel zal een Pony maat wel goed zijn. Wil je met bit of bitloos beginnen? Een bit moet namelijk ook de juiste maat hebben. Laat iemand met verstand van zaken een passend bit uitzoeken!!!

Heel erg bedankt voor de info :) Zoals ik hier boven al zeg heb ik ervaren begeleiding erbij, die heel goed weten wat ze doen! nogmaals bedankt! :j

zazu678

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 09:54

Heeft iemand ervaring met Pinokkiozadel? xx

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:26

als je de zoekfunctie gebruikt kun je daar wel wat topics over vinden. Ik denk dat het zadeltje meer geschikt voor kleinere kinderen om eens op rond te hobbelen maar om een pony in te rijden zou ik toch iets beters zoeken.

ik zou wel kijken naar iemand die iets ouder is en veel ervaring heeft met het inrijden en het beglijden van ruiters hierin. Het kan makkelijk gaan en dan is het ook zeker leuk maar het kan ook goed fout gaan. Houd er rekening mee dat er een groot verschil zit tussen een aantal jaar manege ervaring en een jonge pony inrijden.

wat het zadel betreft kun je voor een barefoot gaan past natuurlijk niet altijd maar het is makkelijk aan te passen en is minder stug dan een boomzadel

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:44

Ik zou gaan voor een wintec. Verstelbare boom, kan je lang plezier van hebben. Een pinokkio zadel is geschikt voor shetlanders niet voor grotere pony's

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:11

Ik zou echt niet met een pinokkiozadeltje de pony inrijden, zorg voor een goed zadeltje, dat hoeft niet duur te zijn maar het moet wel passen. En inrijden klinkt altijd heel makkelijk maar dat is het niet. Inrijden is een vak apart en kun je het niet of heb je het nooit gedaan, laat het dan , zeker op jouw leeftijd, over aan iemand die het wel kan. Het is sneller fout aangeleerd dan weer afgeleerd. Succes

Deirdremijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:59

Ik heb paarden ingereden met een jockey zadel (wat niet echt fantastisch zit, haha) maar toch best ideaal, omdat het niks weegt en het een heel flexibel zadeltje is en de bokken zijn makkelijk uit te zitten!
Maargoed ik sluit me zeker bij de andere antwoorden aan, pas goed op met inrijden want het is echt een vak apart en je leert een jong paard al snel het verkeerde aan en daar worden de meeste fouten in gemaakt helaas :(

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:47

Begin met een longeersingeltje? Dan leert je pony vast de singelspanning kennen. En zorg dan dat je een goed passend zadeltje er op hebt liggen. Als je er op gaat zitten en het is te wijd, te krap of met gebroken boom, dan associeert je pony ponyrijden vanaf dag 1 al met pijn. Dat moet niet je insteek zijn. Dus zorg dat je met een goed zadel begint, nadat je de pony hebt geleerd wat aansingelen is.

Succes.