Oefeningen om netjes uit te komen voor de sprong.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emporio

Oefeningen om netjes uit te komen voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:24

Hoi Bokt!

Mijn naam is Bo, ik ben 16 jaar oud en nieuw op Bokt.
Ik rijd al zo'n 9 à 10 jaar paard, voornamelijk dressuur maar springen vind ik ook super! Hoe hoger hoe liever ghehe O:) .
Wat erg jammer is, is dat doordat mijn oude manege niet aan F-proefjes deed ik niet veel wedstrijden heb gereden, hierdoor moest ik op mijn nieuwe manege in de F4 beginnen, terwijl ik (niet arrogant bedoeld) gemakkelijk in de F10 had kunnen starten (nogmaals niet arrogant bedoeld!!). Momenteel rijd ik in de F5. Maar nu genoeg over mezelf!

Nu is het zo dat ik aanstaande zondag (6 september als ik me niet vergis) een springwedstrijd heb, ik heb wel nog een privéles van te voren ingepland, en ik doe mee aan de reguliere springles om mijzelf extra voor te bereiden. Ik vroeg me alleen af of iemand een oefening voor mij heeft om netjes voor de sprong uit te komen! Ik heb absoluut geen angst in het springen, maar ik merk wel dat ik af en toe moeite heb met de afstand inschatten voor de sprong. Wat ik zelf bedacht had was, als ik aanrijd naar mijn hindernis en hiervoor bijvoorbeeld 8 galopsprongen voor nodig had en niet lekker uitkwam, ik zou kijken of 7 wel lekker uitkomt of 9 misschien beter is. Toch vroeg ik me af iemand nog iets anders voor me had!

Alvast bedankt! :)

Desi_2409

Re: Oefeningen om netjes uit te komen voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:29

Emporio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:46

@Desi_2409 Top, dankje!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:16

Zolang je nog geen ingewikkelde dingen springt, is het devies vooral overlaten aan de pony. Wel overtuigd en in een actief tempo naar de sprong rijden,maar de afzet aan de pony overlaten. Als ruiter leer je er dan ook snel gevoel voor te krijgen.

Emporio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 07:25

@senna21 Ik spring eigenlijk vooral parcours en wat ingewikkeldere lijntjes, en wat me dan opvalt is dat als ik niks doe, ik aan m'n paard merk dat ze zich erg in de steek gelaten voelt omdat ik haar niet naar en over de sprong begeleid. Dus dat is eigenlijk niet echt een optie..

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:28

Meetellen in de galop, dan ga je het beter zien en voel je of je wat moet verruimen of juist verzamelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:42

senna21 schreef:
Zolang je nog geen ingewikkelde dingen springt, is het devies vooral overlaten aan de pony. Wel overtuigd en in een actief tempo naar de sprong rijden,maar de afzet aan de pony overlaten. Als ruiter leer je er dan ook snel gevoel voor te krijgen.

Dat vind ik niet. Ook over een klein sprongetje kan een pony heel heftig vallen als ie niet goed uit komt.

Je bent afhankelijk van de les, dus veel advies kunnen we niet geven. Wat je in ieder geval wel kunt doen is de galopsprongen tellen en gewoon goed opletten hoe de aanloop eruit ziet als je wel goed uit komt, en als je niet goed uit komt. Eventueel wat spelen met je tempo als de sprongetjes laag(!) staan, dan kun je voelen wat er gebeurd en kun je dat gebruiken.

Emporio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 07:52

@Geryon gelukkig heb ik inderdaad een hele goede instructrice! Ik tel inderdaad wel altijd mee met de galopsprongen, en ja, ik denk dat het veel oefenen wordt. Bedankt!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:40

Senna heeft wel gelijk, als je de afstand niet ziet kun je beter je pony niet storen, zodat hij zelf een minder mooie afstand op kan lossen.
Dat betekent niet dat je niets moet doen en je handen weg moet steken, maar ook zeker niet naar voren rijden of gaan trekken als je het niet zien. Je pony raakt dan namelijk zijn balans en zijn zicht op de afstand naar de sprong kwijt.

Oog voor de sprong krijgen is een kwestie van meters maken. Dat kun je doen door vaak over balkjes op de grond te galopperen. Meer tips kun je vinden in het filmpje uit de eerste reactie van Desi.

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:58

probeer een lijntje neer te zetten en dan te spelen met de galopssprongen. doe de ene keer bijv 5 galopssprongen ertussen en die keer daarna 6 of 4. zo krijg je wat meer gevoel

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:15

Emporio schreef:
@senna21 Ik spring eigenlijk vooral parcours en wat ingewikkeldere lijntjes, en wat me dan opvalt is dat als ik niks doe, ik aan m'n paard merk dat ze zich erg in de steek gelaten voelt omdat ik haar niet naar en over de sprong begeleid. Dus dat is eigenlijk niet echt een optie..

Dan is het toch zaak om iets minder ingewikkelde lijntjes te oefenen en het met je instructeur op te pakken. Wat jij kunt doen, is heel goed op je houding en zit letten (voor, tijdens en na de sprong) en een voldoende voorwaarts, gelijkmatig tempo aan te houden. Meer hoef je als ruiter in de lagere sprongen/klasses eigenlijk niet te doen. Door een goede balans ondersteun je je paard/pony. En dan gaat het eigenlijk altijd goed.
(In het voorbeeldfilmpje zie je dat de ruiter niets anders dan dat doet. Hij zit en beweegt - nog wat stijfjes ;) - mee)
Tenzij je een jong/onervaren dier rijdt, maar dan denk ik dat het zaak is om het over te laten aan een wat meer ervaren ruiter.

Emporio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:21

@senna21 ja en de ellende is eigenlijk dat dat dan te gemakkelijk is voor me. Ik denk dat ik het misschien niet geheel duidelijk heb uitgelegd, want het springen beheers ik wel, ook de wat hogere stijlsprongen bijvoorbeeld, maar ik bedoelde meer oefeningen om mijn afstand wat te verbeteren. Maar alsnog bedankt voor jullie moeite!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:30

Afstanden zien is niet echt een trukje wat iemand je kan leren. Het is gewoon heel veel oefenen, je kan het een beetje vergelijken met een bal vangen. Vroeger toen je klein was, kon je waarschijnlijk nooit de bal vangen. Eens af en toe lukte het wel. Door goed naar de bal te kijken en in te schatten waar hij uit kwam, kon je leren om altijd de bal te vangen. Nu is dat een gewoonte en vang je hem (meestal) altijd.

Net hetzelfde met springen, je moet een gevoel krijgen op voorhand of dat een fijne afstand is. Dat doe je door heel veel te oefenen. Persoonlijk vind ik een erg lage sprong niet echt helpen omdat je paard daar vaak te vlak over springt. Een hoogte van 50 a 60 cm ongeveer is prima om echt mee te oefenen. Probeer te beginnen door op een bepaald punt te tellen hoeveel passen je maakt, breidt dit uit door bijvoorbeeld uit een bocht te komen, deze bocht uiteindelijk vergroten en verkleinen.
Dan leer je echt op die sprong aan gaan, van daaruit breidt je dat uit naar andere sprongen.
Het is dus geen trukje, maar echt een gevoel wat je moet leren krijgen door veel te springen.

Probeer in het begin ook niet te veel te doen, maar echt te voelen en af te wachten. Naar mate je het meer onder de knie krijgt kan je eens proberen om op het zelfde stuk (stel dat je eerst 5 galoppassen had) er 4 of 6 te doen. Als je je bocht waaruit je komt iets vergroot, gaat je afstand waarschijnlijk niet helemaal kloppen. Dan kan je kijken of die afstand fijn lijkt uit te komen, zo niet dan kan je nog groter of kleiner gaan.

Probeer wel altijd de laatste 2 passen gewone simpele galoppassen te laten zijn. Ik zie vaak op wedstrijd mensen die in de laatste 2 passen nog prullen omdat het niet uit komt, dan is het al te laat. Laatste 2 passen gewoon rustig laten gaan.

Wat ik ook een fijne oefening vond, was op een volte 2 hindernissen zetten zodat de volte in 2 verdeeld is. (telkens halve volte galoperen tot volgende hindernis)
Dan hield ik aan 1 kant de afstand gewoon altijd hetzelfde, en aan de andere kant ging ik een beetje spelen als ik de volte wat groter of kleiner maakte. Vaak kon ik dan net na x al zien of hij fijn uit ging komen of niet. Dan had ik nog een pas of 2 om bij te stellen en weer 2 passen normaal tempo.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:41

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:15

Emporio schreef:
@senna21 ja en de ellende is eigenlijk dat dat dan te gemakkelijk is voor me. Ik denk dat ik het misschien niet geheel duidelijk heb uitgelegd, want het springen beheers ik wel, ook de wat hogere stijlsprongen bijvoorbeeld, maar ik bedoelde meer oefeningen om mijn afstand wat te verbeteren. Maar alsnog bedankt voor jullie moeite!

Springen ís je paard goed kunnen plaatsen. Eenvoudige lijntjes zijn dus niet te makkelijk, maar zelfs nog moeilijk voor je. Daar kun je dus prima mee oefenen!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:59

Op lager niveau zie ik het juist vaak mis gaan met afstanden als de ruiter ineens iets verandert (op het laatste moment losgooien, of te streng) en gewoon gebrek aan tempocontrole. En dan terwijl het tempo niet onder controle is toch nog willen schakelen en dat gaat dan vaak niet goed.

TS in het filmpje van de eerste post wordt aangegeven dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen te kijken naar de sprong. Hiervoor moet je goed weten welke lijnen je wilt rijden en dus goed opletten met parcours verkennen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:51

Desi_2409 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=egFUJ17-kXw

Filmpje van Bianca Schoenmakers om oog voor de sprong te verbeteren

Vind de tips nuttig, maar kan er heel slecht tegen als een ruiter tijdens de sprong zijn handen niet naar voren doet. Vond het erg storend om te zien, vind dat bij een instructiefilmpje hier ook wel op gelet mag worden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:56

pinto_1 schreef:
Desi_2409 schreef:

Vind de tips nuttig, maar kan er heel slecht tegen als een ruiter tijdens de sprong zijn handen niet naar voren doet. Vond het erg storend om te zien, vind dat bij een instructiefilmpje hier ook wel op gelet mag worden.

Je moet je handen niet naar voor doen, je moet je paard's mond volgen. Als de ruiter in dit filmpje zijn handen naar voor zou geven zou het contact even helemaal weg zijn en bij de landing krijgt paard dan ineens weer druk. Dan zie ik liever een zachte constante druk die niet stoort voor het paard, want dat doet deze ruiter zeker niet. Ik heb net nog een paar sprongen bekeken en die welke ik zag zag ik nergens storende handen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:08

pinto_1 schreef:
Desi_2409 schreef:

Over welke van de twee ruiters heb je het dan?
Meebewegen is inderdaad belangrijk, maar je moet niet meer meegeven dan nodig is. Het contact moet bewaard blijven en het paard neemt de hand van de ruiter mee, zo veel als nodig is.
Daarom moet je dus ook nooit steunen op je handen boven de sprong. Dan zet je namelijk je handen vast, waardoor je het contact verliest en vervolgens in de landing te hard weer in komt met je hand.

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:02

meetellen qua galopsprongen, wil niet teveel zelf doen, begeleid je paard goed maar laat hem wel op eigen benen lopen! je paard wilt waarschijnlijk net zo min als jij de balk rakken :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:04

Goede lijnen rijden (recht voor de sprong uitkomen), ritme houden (in 1 tempo rijden) en de laatste paar passen meetellen voor de sprong. Altijd op je komt blijven zitten todat je paard besluit dat hij moet springen.