Neckrope staken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kmariee

Neckrope staken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:26

Hey mede bokkers !

Sorry voor het lange verhaal haha,

Ik zit met een probleem :(

vanaf 15/06/14 deed ik wel is rijden met neckrope, mijn paardje deed dit dan ook altijd super.
Overgangen, sturen, achterwaards,springen ze kon en deed het allemaal met plezier. ze genoot van het rijden zonder bit (ze was van een sloompie paardje opeens super voorwaards).

Jammer genoeg een paar maanden geleden begon ze opeens terug te vallen in haar oude gewoonte.

vroeger in het manege werk was het een staker waarschijnlijk teveel verschillende hulpen gehad "beestje heeft een geschiedenis", stond in het manege werk van jongs af aan. met beginner liep ze haar rondje, zet je er een ruiter op die wat van haar vroeg, stak ze net haar middel vinger niet op en kon je uit gaan van bokken/spinnen.

Met gewoon rijden (lees dressuur, waar we het beide niet op hebben) doet ze dit echt nauwlijks meer en wil ze werken voor me, wat in haar geval een wonder is.

nu ging ik een tijd geleden met neckrop rijden en zadel, dit ging goed en na 20 minuten sloeg ze opeens om. Bokken staken weer haar oude gewoontes ( 1x gebeten naar me teen). Ik heb geprobeert door te zetten maar ze hield niet op dus het hoofdstel maar gehaald om toch even het respect terug te halen, slecht afstappen is natuurlijk in mijn ogen te dom om te doen, dan heeft ze misschien wel haar zin.

Dit was in een andere bak dan waar we normaal neckrope rijden met zadel, dus ik ging denken misschien ligt het daar aan. Zadel is ondertussen aangepast en in deze bak niet meer met neckrope gereden.

de normale bak waar we het altijd deden tijd daarna weer geprobeert, dit ging redelijk dus goed afgesloten en afgestapt, keer daarna weer bokken.

dus ik dacht ik laat het even met rust, doen we het een tijdje niet meer.

nu een week geleden weer geprobeert.
Het ging als volgt.

rij halster om en zonder zadel even lekker lol met je knol draf, galop etc.
Ging perfect wat was ze voorwaards!

dus teugels van halster af neckrope om, halster om laten. waardoor je dus toch stuurt met je neckrope.
Ging goed !

Oké volgende stap, halster af.
Ging voor wel 10 minuten goed, opeens uit het niets draaid ze om als een blad aan een boom...
Bokken weer willen staken, geprobeert rustig op te lossen, werkte niet. Geprobeert wat dwingender op te lossen ook geen resultaat.

dus halster weer om en ja hoor ze gedroeg zich weer voorbeeldig.

Iemand dit ook meegemaakt ? Is er iemand bekent met dit probleem ?
Hoe hebben julie dit opgelost ?

komt het omdat ze dan misschien opeens te veel vrijheid heeft dus geen respect meer ?

We doen ook grond werk en dit gaat weer super, ze luisterd goed en heeft respect. (jambette, rondje op commando, lachen, buigen, stilstaan en weer naar me toe komen)

Ik ben heel benieuwd naar de reacties, je mening word gewaardeert zolang het netjes blijft tegen elkaar :) :) :)

Afbeelding

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:29

Hmmm, het lijkt erop dat ze inderdaad minder respect heeft , of anders gezegd, meer ruimte voelt voor haar eigen wensen of het testen van jouw leiderschap zodra het halster afgaat :D
Kun je niet eerst gewoon teugels laten hangen en dan met de neckrope sturen etc? Dan is de stap terug wat kleiner. En kun je steeds weer proberen, en goed belonen als het goed gaat.

Kan ook zijn dat jij te graag met de neckrope wilt rijden, het saai voor haar is?
Kun je haar meer opdrachten geven?

Weet je zeker dat ze verder geen medische dingen heeft? Ik bedoel last van tanden, lijf of zadel?
Dat zou ik eerst uitsluiten en dan een les nemen van een nh instructeur.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 27-08-15 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:31

Kan van alles zijn, maar staakgedrag zoals jij het omschrijft zou ik toch medisch denken.
Maar daarvoor zou ik het moeten zien, want staken gaat vaak een hoop aan vooraf.

Dorientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:31

wat apart joh
Mijn paard is stiekem net zo hoor daar niet van haha
hoofdstel om = prima te rijden
hoofdstel om maar sturen met neckrope = prima te rijden
hoofdstel af en sturen op neckrope = geen succes hahaha

ik denk toch dat het er mee te maken heeft dat ze zich zonder hoofdstel of rijhalster te-vrij voelen en daardoor minder tot niet meer luisteren naar de hulpen van de ruiter

Dorientjee

Re: Neckrope staken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:32

mijn paarden staken trouwens niet... ze worden eerder eigenwijs en gaan veel harder lopen

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:33

Wat vervelend....
Is er te achterhalen waarom ze het met halster wel goed doet en zonder ineens omslaat naar staken, bokken etc.? Is er iets gebeurt in haar verleden waarom ze zonder halster niet toestaat?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:35

Kan ook zijn dat je paard onbewust steun heeft aan het halster, dit zelf veilig vind. Dus als je dat ineens afhaalt ze je leiderschap test als in, ben ik nog wel veilig in jouw handen?

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:54

hmm jullie hebben allemaal goede punten, echter doet ze het dus perfect zolang ze maar wat om haar hoofd heeft zitten.

Medisch, tanden worden elk half jaar a jaar naar gekeken door de tandarts. staken doet ze dus zowel vroeger met zadel al nu bijna niet meer maar alleen met rijde neckrope en zonder zadel.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:39

voor de rest niemand ooit eerder zo iets mee gemaakt en opgelost ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:46

Misschien heeft ze nu júist de vrijheid (weer) om haar pijn te uiten... een paard bestaat niet alleen uit tanden, medisch kan er wel even wat meer mis zijn (helaas) dan dat.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 22:54

WildWings schreef:
Misschien heeft ze nu júist de vrijheid (weer) om haar pijn te uiten... een paard bestaat niet alleen uit tanden, medisch kan er wel even wat meer mis zijn (helaas) dan dat.

Idd een paard bestaat uit meer, maar met halster (dus zonder bit) en zonder zadel, gaat het gewoon goed. Met bit en zadel is er ook niks aan de hand. pas op het punt, uit het niets als ze niks om haar hoofd heeft verandert ze opeens totaal ( nadat het zelfs op deze manier 10 minuten goed ging en een tijdje geleden dus ook gewoon goed ging)

kan niets uitsluiten hoor, wie weet is het medisch, maar zou ze het dan niet vaker moeten tonen en niet alleen opeens nadat het 10 minuten gewoon goed ging met alleen neckrope ??

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 22:56

AnimalFriend schreef:
Wat vervelend....
Is er te achterhalen waarom ze het met halster wel goed doet en zonder ineens omslaat naar staken, bokken etc.? Is er iets gebeurt in haar verleden waarom ze zonder halster niet toestaat?

ik weet verder vrij weinig van haar verleden voor ze bij ons op de manege kwam, jammer genoeg.
ben al een x via hier en facebook opzoek geweest naar de oude eigenaar die haar had als veulen. nog niet kunnen vinden.

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:45

Heel veel succes! Probeer je te herinneren hoe je het eerder hebt opgepakt.