Paard opeens heel schrikkerig en druk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elisatamara

Paard opeens heel schrikkerig en druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:23

Hoi iedereen,

Ik heb nu al 3 jaar een merrie die actrose heeft, ze was altijd erg braaf onder het rijden en schrok nooit. Ik reed vroeger niet zo vaak met haar (1 keer per week), vanwege haar actrose. Ze is 5 maanden geleden verhuisd naar een nieuwe stalling.

Wanneer ik nu rijd in de bak wordt ze na een halfuur erg schrikkerig en erg opgewonden. Ze gaat snuiven, opgewonden lopen of er steeds vandoor. Ze kijkt wel steeds naar een punt, maar als ik er heen loop is er niets meer aan de hand. Wel tilt ze haar linker been steeds heel raar en hoog op. Ze heeft dit gedrag steeds na ongeveer een halfuur lopen. Ik snap niet waar dit gedrag opeens vandaan komt. Kan ze pijn hebben vanwege haar actrose omdat ik vaker rijd dan eerst? Of stelt ze zich mega aan?

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen! :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:27

Ik denk dat je artrose bedoelt?
Kan heel goed dat ze er meer last van heeft.
Je kan haar nog een keer op de foto laten zetten, hoe erg het is.
Misschien is het beter voor haar als ze alleen stapritjes maakt of een rustig drafje op rechte stukken.

Maar dat zou je moeten onderzoeken.
Misschien is ze nog wel opgewonden vanwege de nieuwe stalling.

Maar aangezien niemand hier jouw paard kan zien lopen of van binnen kan bekijken, zou je het zelf moeten (laten) onderzoeken.

lhjw019

Re: Paard opeens heel schrikkerig en druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:01

Het kan inderdaad dat ze meer last heeft, maar misschien stelt ze zich gewoon aan. Probeer anders een keer er naast te lopen om te kijken of ze misschien echt iets eng vindt. Als ze zo druk wordt kun je haar ook op de kleine volte zetten en vooral zelf rustig blijven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:29

Ik geloof niet in aanstellerij bij een paard. Als ze zulk gedrag vertonen is er altijd iets aan de hand. Het kan de artrose zijn, het kan zijn omdat ze ander voer krijgt of meer op stal staat. Het kan zijn omdat je zelf onzekerder bent geworden, omdat het zadel niet meer lekker ligt omdat je nu meer rijdt, er zijn heel veel mogelijkheden.

Ik zou inderdaad eerst de DA er weer bij halen of je paard opladen en naar een kliniek voor paarden gaan om uit te sluiten dat het niet iets lichamelijks is. Als je zeker weet dat ze lichamelijk in orde is kan je verder op zoek gaan, een goede zadelpasser erbij, als ze vast zit in haar spieren een fysio of osteopaat en als dat allemaal goed is zou ik op zoek gaan naar een goede instructrice/instructeur die je ermee kan helpen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:31

Is ze ergens bang voor waar ze naar kijkt, spiegelt er iets piept er iets staan er windmolens. wappert er wat, of heeft ze inderdaad pijn.?

Laika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:55

Kan vanalles zijn, je kan oortjes aanschaffen waardoor ze misschien minder schrikkerig wordt. Het kan indd ook atrose zijn probeer anders wat rustiger te rijden en dat langzaam op de bouwen

Aural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:00

Vervelend!!! Dit kan inderdaad van alles zijn, maar ik zou de artrose niet uitsluiten.... kan je dit niet uitsluiten?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:04

Een paard stelt zich nooit aan. Een paard weet niet eens dat er zoiets als aanstellen bestaat.
Ik doe een wilde gok en zeg dat ze ergens last van heeft. Waarschijnlijk van het been wat ze zo gek hoog houdt. Als een paard last heeft in zijn gestel, en dus zwakker is, zijn ze vaak schrikkeriger, omdat ze zich niet sterk genoeg voelen om te kunnen vluchten bij gevaar.

elisatamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 19:41

franka75 schreef:
Is ze ergens bang voor waar ze naar kijkt, spiegelt er iets piept er iets staan er windmolens. wappert er wat, of heeft ze inderdaad pijn.?

Er staat helemaal niks, maar toch is ze aan een lange zijde van de bak erg bang.

elisatamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 19:44

Vandaag weer gereden, als ze in een andere bak loopt heeft ze nergens last van. Zodra ik weer naar de bak toega waar ze zo bang is, heeft ze weer het rare gedrag. Aan de hand is er niks aan de hand, alleen als ik erop zit.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:48

Aangezien ze dit gedrag pas na een half uur rijden gaat doen.
Is voor mij een teken dat ze dan last gaat krijgen van haar artrose, paarden kunnen zich niet aanstellen.
Paarden proberen op deze manier iets duidelijk te maken, ik zou dit eerst grondig laten onderzoeken voordat ik weer erop zou stappen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:57

dat klinkt idd als meer last krijgen..

het gedrag ontstaat na een tijdje..
het schrikkerig/drukke/zoekerig naar een aanleiding
is de manier van haar om te proberen om onder dat werk waar ze dan mee bezig is uit te komen..

in haar geval waarschijnlijk niet uit 'luiheid' maar gewoon omdat haar lijf haar niet lekker zit.