ten einde raad: toch stout paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eroslaris

ten einde raad: toch stout paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:12

Hey bokkers!

Ik ben echt helemaal ten einde raad, in januari had ik een toppic geopend over een paard dat ik op proef had, een topper maar eentje met karakter, hij uitte dit toen in het longeren. Inmiddels is longeren het enige wat we nog wel normaal kunnen doen....

Het is een paard met héél veel energie, zowel swinters als zomers, hij staat elke dag ongeveer 8 uur op de weide.

Hij heeft een eindje gesukkeld met zijn knie die in slot schoot, hij stond toen ook met weinig bespiering en relatief "mager". Inmiddels krijgt hij ruwvoer bij & heeft mij een kuur myoplast gekregen, waardoor hij er weer helemaal ok uitziet en die knie niet echt lastig meer heeft gedaan.

Toch uit hij al een aantal maanden staking in het rijden, en wat begon met "stilstaan en eens niet vooruit gaan, waarna je er eens je sporen inzet en hij weer top loopt" is het momenteel al "stijgeren en bokken om je er af te krijgen, crossen door de piste, blokkeren en achteruitgaan". Ik weet echt niet meer wat gedaan, ik heb vorige maand een goede dressuurruiter erop gezet, ze heeft een maand geprobeerd hem erdoor te rijden en heeft me daarnet laten weten dat "hij het niet waard is haar of mijn nek te breken".

Toen ik hem kocht is hij volledig nagekeken, klinisch en rx gekeurd. De enige opmerking toen was dat hij "een sterk karakter heeft". Hij is lang hengst geweest en toont zeker nog af en toe dat soort manieren.

Zijn er bokkers met een gelijkaardig verhaal? Weten jullie raad? :(

tanden zijn gedaan en osteopaat word gecontacteerd

Anoniem

Re: ten einde raad: toch stout paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:15

Is zijn rug en zijn hals gecontroleerd bij de röntgenologische keuring? En is zijn zadel nog recent gecheckt?

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:17

zijn zadel is gecheckt bij aankoop maar op andere zadels reageert hetzelfde, zijn rug staat niet op foto, is enkel gecontroleerd met de hand

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:21

Laat hem eens compleet of de foto zetten en zorg dat je 200% zeker weet dat het karakter is voordat je daar mee gaat werken.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:23

Misschien Freestylen, ik heb een dominante merrie waar nog wel doorheen te rijden is maar waar ik nu ook op vast loop. Ik ben 2 weken geleden begonnen met freestyle omdat ik nog geen longeerzweep had om te gaan longeren (was besteld) dus ik dacht laat ik het proberen. Toen na een week ben ik er weer op geklommen omdat ik ponykamp had en dat ging véél beter. Ze was rustiger en liet zich corrigeren dus ik ben er wel over te spreken. Of dat voor jou de oplossing is weet ik niet, maar bij heeft het nu al verschil gemaakt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:25

Handen zijn geen rontgen helaas.. Ook ik zou zeggen.. Rug op de foto :)

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:26

maar eerst een osteo bijhalen of meteen rug op de foto?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:26

Je bent 8 maanden verder, er kan een hoop veranderen in 8 maanden, zeker als hij nu meer bespiering heeft, kan het heel goed zijn dat het zadel toch ergens knelt.
Zou toch de rug én het zadel na laten kijken!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:28

Eerst medische oorzaken uitsluiten natuurlijk, maar mijn bijrijdpaard deed dit ook. Liep eerst als een zonnetje, waarna hij rond 4,5 begon te 'puberen'. Tot het extreme toe, bokken, hoofd tussen de benen, vier benen omhoog, noem maar op. Meerdere mensen hebben gezegd dat ik ermee op moest houden, omdat het anders verkeerd zou aflopen. Ik ben eigenwijs geweest en heb doorgezet. Meerdere keren gevallen, maar ook weer opgestaan en door gegaan. Na verloop van tijd sloeg ineens een knop op en liep hij heel veel beter. Heel af en toe heeft hij nog hypere dagen, maar verder is het een prima paard.

Maar... als je dit gaat doen (en medische zaken hebt uitgesloten), moet je weten waar je aan begint en wat de risico's zijn. Wil je de strijd wel aangaan en de risico's nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:30

Eerst foto's. Ostheophaat kan helaas niet door het velletje van je paard heen kijken. En als z'n rug en hals goed zijn een zadelmaker.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:30

Eerst foto's van rug en hals.
En ook zijn knie nog eens kijken.
Is hij echt oke dan naar de handige springruiter / africhting stal.
Daar zijn ze vaak wat handiger dan de dressuur stallen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:39

Eroslaris schreef:
maar eerst een osteo bijhalen of meteen rug op de foto?

Wanneer een paard afwijkingen heeft in de rug die te zien zijn op de rontgen en een osteo behandeld hem kan dat schade/pijn aanrichten heb ik begrepen.

Van osteo/fysio horen zeggen dat een collega een paard had behandeld met artrose in de hals. Paard is er slechter van geworden en uiteindelijk hebben ze m in laten slapen toen het staken erger werd en aanzienlijke artrose in de hals gevonden werd dmv rontgen. (Was nog een jong paard)

Ik zou eerst problemen uitsluiten voor je aan behandelingen gaat beginnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:54

Ik zeg ook RX van de rug en co voor je er weer mee aan de slag gaat. Ook die knie lijkt een probleem als ik je vorige topic ( juni 2015? ) even snel doorlees. Lijkt mij in elk geval wel dat hij ergens flink pijn heeft met de reacties die hij vertoont.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:56

Wat met een dierenarts die ook chiropractor is? Ik heb van veel mensen al super dingen gehoord over hem, zou ik die eens contacteren en vragen of hij kan komen kijken, misschien heeft hij ook zo'n mobiel rx systeem? Of toch eerst eigen dierenarts vragen foto's te maken? Gosh zo moeilijk :(

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:58

Pandora2 schreef:
Ik zeg ook RX van de rug en co voor je er weer mee aan de slag gaat. Ook die knie lijkt een probleem als ik je vorige topic ( juni 2015? ) even snel doorlees. Lijkt mij in elk geval wel dat hij ergens flink pijn heeft met de reacties die hij vertoont.

Het probleem met de knie blijkt opgelost, hij heeft speciaal beslag, weer meer spieren en loopt als een zonnetje (als hij niet blokkeert :( )

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:15

Wat vervelend voor jou en het paard.
Tips over röntgen zijn gegeven, volgens mij kun je niet met mobiele apparaten rug en nek op de foto zetten maar misschien heb ik dat mis.
Wat wil je zelf? hoever wil je gaan en hoeveel geld heb je daar voor over.
Heb je er nog lol in, wat zegt je intuïtie ?

Geen enkel paard is het waard om je nek op te breken of die van een ander.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:21

Als je foto's maakt van hals en rug KUN je dat beter op een kliniek doen. Mobiele apparatuur is daarvoor niet goed genoeg.

Tja, ik heb zeven jaar geknokt met mijn zwarte draak. Volgens de da kon hij geen kissing spines hebben. Enkele weken geleden toch eigenwijs gedaan, opde foto en dus wel. Dat staken en steigeren was uit pijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:25

justkid schreef:
Tips over röntgen zijn gegeven, volgens mij kun je niet met mobiele apparaten rug en nek op de foto zetten maar misschien heb ik dat mis.

Er bestaan tegenwoordig ook apparaten die via de wifi gaan en die werken echt top, kun je overal prachtige foto's maken en razend snel, veel grote klinieken die veel met rontgen werken hebben er eentje!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:26

Eroslaris schreef:
Pandora2 schreef:

Het probleem met de knie blijkt opgelost, hij heeft speciaal beslag, weer meer spieren en loopt als een zonnetje (als hij niet blokkeert :( )

Ik bedoelde dat het probleem met die knie gevolgen kan hebben in de rest van het lichaam, zoals de rug of het bekken. Had het niet goed verwoord... :o

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:27

Mocht het niets medisch blijken, ik herken me heel erg in je verhaal. Alleen dan maakte mijn paard hoefblaren. Dit uitte zich in bokken, wegrennen, steigeren,... Maar ook had dit paard gewoon erg weinig respect onder het rijden.

Ik heb nooit het idee gehad dat grondwerk een oplossing zou zijn, en ondanks dat mensen me het aangeraden hadden om het te doen dacht ik dat het niet kon werken voor 'mijn probleem'.

Uiteindelijk kon ik door een blaar weer een tijdje niet rijden, om rustig te beginnen bouwde ik een roundpen van prikpaaltjes en lint om hem op zijn eigen tempo weer te kunnen laten starten, maar dat hij wel toch beweging had.
Vriendin van stalhouder (welke vroeger paarden - en vooral ruiters- trainde op natuurlijke manier) heeft me toen 2x laten zien wat de bedoeling was van het grondwerk. Uiteindelijk ben ik na een dikke week met hem gaan wandelen aan de hand zonder ander paard erbij. Dit zou anders bokken, steigeren,... zijn om maar niet zonder vriendje te komen zitten zijn. Maar dit ging super, uiteindelijk 2 weken zo gewandeld en poging gedaan om het op hem te doen, maar dat was duidelijk een stap te veel voor hem. Inmiddels rijden we 1 maand alleen in de bak. En alleen bedoel ik dan compleet zonder iemand die kijkt, altijd wel iemand die ik op voorhand bel om op de hoogte te stellen dat ik ga rijden en dat ik weer bel als ik klaar ben. Bel ik niet, moeten ze me even komen zoeken :') Ik heb hem al 6 jaar, en ik had nooit gedacht dat ik ooit met zoveel vertrouwen kon opstappen en gewoon rijden zonder dat er iemand bij is. Hij heeft nu gewoon veel meer respect voor mij en haalt regelmatig nog wel een trukje uit, hij is ook geen ander paard geworden. Maar hij is een paard geworden die echt wil samenwerken.

Mocht je hier meer over willen weten staat mijn pb box altijd open. Inmiddels ben ik trouwens begonnen met mijn schoonzus dit ook te leren, en wat een prachtige resultaten heb ik tot nu toe gezien! Ik heb al jaren niet meer met een grijns van oor tot oor gestaan bij mijn paard. Maar de laatste tijd kan ik niet anders dan gelukkig en trots zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:31

Amiigo schreef:
justkid schreef:

Er bestaan tegenwoordig ook apparaten die via de wifi gaan en die werken echt top, kun je overal prachtige foto's maken en razend snel, veel grote klinieken die veel met rontgen werken hebben er eentje!

Voor fotos van de rug is een sterkere röntgenbuis nodig. Dus inladen en op naar de kliniek.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:40

3 maand geleden heb ik een gelijkaardig topic geopend.
Hengst die opeens begon te bokken. Bleek dan ook een knie probleem te zijn. We zijn er nog niet helemaal uit. Want hij blijft lastig te rijden ook al zijn de knieen nu ok, denken we. Was een onsteking op de knie.
Dus ik ben ook nog zoekende, en doen het eventjes heel rustig aan.
Bij mij was het wel een heel abrupte verandering in zijn karakter tijdens het rijden. Niet iets dat erin is geslopen.
Dat was voor mij wel een indicatie dat het een medisch probleem is. En niet alleen zijn karakter.
Alhoewel ik nu soms de indruk heb dat hij nu zodanig zijn weg kwijt is door de pijn die hij heeft gehad dat hij zich nu niet laat rijden. Is altijd beetje een paniekerig type geweest.
Ik zou je paard wel eens aanmelden op een goede kliniek, zodat ze hem volledig kunnen uitlichten.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:41

Een kliniek is redelijk ver voor mij, gezien ik zelf niet over vervoer beschik dus liever toch mobiel, hij is ook mobiel op foto gezet met de keuring en die zijn super gedetailleerd.

Het probleem is wel dat het erg in periodes ligt, zaterdag heb ik gesprongen en heeft hij 1x gewoon stilgestaan waarna ik terug kon aandraven en verder rijden met een superbraaf paard. Maandag is hij in volle galop gestopt vlak voor een muur en beginnen stijgeren daarna gedraaid en in volle galop de andere kant op gegaan met die dressuurruiter, en hij stijgerde en bokte ook vaak hoger en meer bij haar, ik weet niet of zij dan meer vraagt bij hem, met mijn andere lesgever was het ook zo, hij bokte en staakte ook meteen als hij er opkroop waarna die lesgever het niet meer zag zitten en het is afgestapt.... Dat is ook mijn probleem, niemand lijkt mij te "kunnen" helpen omdat ze het niet zien zitten...

Mocht het niet aan zijn lichaam schelen maar puur dominantie en karakter dan wil ik zeker verder met hem, grondwerk is een optie die ik openhou, ik zou graag les volgen daarin. Eventueel ook iemand die met dominant gedrag werkt maar hoe zoek ik dan zo iemand? tips?

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:43

bloed laten afnemen,en controleren op klophengst misschien

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:47

ChocooPrins schreef:
3 maand geleden heb ik een gelijkaardig topic geopend.
Hengst die opeens begon te bokken. Bleek dan ook een knie probleem te zijn. We zijn er nog niet helemaal uit. Want hij blijft lastig te rijden ook al zijn de knieen nu ok, denken we. Was een onsteking op de knie.
Dus ik ben ook nog zoekende, en doen het eventjes heel rustig aan.
Bij mij was het wel een heel abrupte verandering in zijn karakter tijdens het rijden. Niet iets dat erin is geslopen.
Dat was voor mij wel een indicatie dat het een medisch probleem is. En niet alleen zijn karakter.
Alhoewel ik nu soms de indruk heb dat hij nu zodanig zijn weg kwijt is door de pijn die hij heeft gehad dat hij zich nu niet laat rijden. Is altijd beetje een paniekerig type geweest.
Ik zou je paard wel eens aanmelden op een goede kliniek, zodat ze hem volledig kunnen uitlichten.

wow beetje gelijkaardig dus, hopelijk vind jij ook een oplossing

en nog eventjes verduidelijken, een kliniek is toch niet altijd kans op zekerheid? Iemand op stal haar paard is volledig maar dan ook volledig binnenstebuiten gekeerd in de kliniek (foto's van het hele lijf, gekeken naar het longeren, het rijden en het vrijspringen, naar de tanden gekeken en naar de spieren..) en was volledig goedgekeurd, toch vertoonde het paard pijnlijk gedrag (ze kon er niet meer op, paard stijgerde al bij voet in de beugel en is een paar keer omgegaan bij het stijgeren) 2 dagen later komt die chiropractor waar ik het over had, hij heeft 2 wolfstanden getrokken en 2 blokkages opgelost, na 10 dagen liep het paard terug als normaal, en dat is nu nog altijd zo. Dus dan heb ik soms mijn twijfels om vervoer te huren, zo ver naar de kliniek te gaan en zo veel geld te betalen... Ik wil echt dat het probleem word opgelost maar ik begin aan iedereen te twijfelen :(

@moniquebosch, bloed is al bekeken en in orde, klophengst is bekeken bij keuring en is het niet