Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
heidy_wilco schreef:Schakel jij over het algemeen wel tijdens het rijden? Dus niet dat je ineens uit het niets middendraf wil, maar dat je veel overgangen rijd. Ik heb een pony die van zichzelf niet voorwaarts is. In het begin krijg ik er ook echt niet heel gemakkelijk een middendraf uit, maar ik besteed vooral aan het begin van de training veel aandacht aan de overgangen. Niet alleen Halthouden-stap-draf-galop, maar ook (korte!) stukjes voorwaarts en weer meer verzamelen. Daar worden ze heel los en voorwaarts van en ik hoef dan ook maar een kleine hulp te geven en dan gaat hij al vooruit.
Denk er vooral aan om korte stukken te doen, dat ze echt op jou wachten en op jou hulpen voorwaarts gaan en terug. Als een paard geen goede balans heeft, kan hij ook onmogelijk goed verruimen. Ook niet vooruit schoppen. En ik weet niet of je met nageeflijk bezig bent, maar ook nageeflijkheid is een voorwaarde voor een goede verruiming. Anders heb je een grote kans dat je alleen maar harder gaat, terwijl dat niet de bedoeling is.
En een hulp is reactie. Reageert hij niet, dan duidelijker doorkomen. Indien nodig een tikje met de zweep. Bij elke voorwaarte reactie (Ook als hij in galop vliegt) belonen.
RoronaZorro schreef:Hallo allemaal,
Het manegepaardje waar ik op rij, heeft heel erg moeite met de middendraf. Op mijn protocollen staat altijd 'geen verschil' of iets in die richting. Mijn instructeur zei dat ik haar dan in de hoek iets terug moet nemen en dan op de diagonaal eerst rechtstellen en dan de hulpen voor de middendraf geven, maar dit helpt dus niet.
Hebben jullie nog tips hiervoor?
Alvast bedankt!
RoronaZorro schreef:heidy_wilco schreef:Schakel jij over het algemeen wel tijdens het rijden? Dus niet dat je ineens uit het niets middendraf wil, maar dat je veel overgangen rijd. Ik heb een pony die van zichzelf niet voorwaarts is. In het begin krijg ik er ook echt niet heel gemakkelijk een middendraf uit, maar ik besteed vooral aan het begin van de training veel aandacht aan de overgangen. Niet alleen Halthouden-stap-draf-galop, maar ook (korte!) stukjes voorwaarts en weer meer verzamelen. Daar worden ze heel los en voorwaarts van en ik hoef dan ook maar een kleine hulp te geven en dan gaat hij al vooruit.
Denk er vooral aan om korte stukken te doen, dat ze echt op jou wachten en op jou hulpen voorwaarts gaan en terug. Als een paard geen goede balans heeft, kan hij ook onmogelijk goed verruimen. Ook niet vooruit schoppen. En ik weet niet of je met nageeflijk bezig bent, maar ook nageeflijkheid is een voorwaarde voor een goede verruiming. Anders heb je een grote kans dat je alleen maar harder gaat, terwijl dat niet de bedoeling is.
En een hulp is reactie. Reageert hij niet, dan duidelijker doorkomen. Indien nodig een tikje met de zweep. Bij elke voorwaarte reactie (Ook als hij in galop vliegt) belonen.
Dankjewel voor je tips. Nu ik er even goed over nadenk, moet ik bekennen dat ik eigenlijk niet zo bezig met overgangen. Daar ga ik meer aan werken.
Nageeflijkheid ben ik wel mee bezig, maar dat gaat nog niet helemaal goed. Het gaat wel steeds beter. Ze vindt het moeilijk om los te laten. Mijn instructeur zegt dat ik kneepjes moet geven, maar dat vind ik eigenlijk niet de beste manier (wist eerst niet beter, nu wel). Ze wil soms mijn been wel een beetje negeren dus daar moet ik ook nog aan werken. Ik rijd zonder zweep, omdat ze anders alleen maar aan het rennen is.
Ik ga gewoon flink oefenen en aan de slag met jouw tips
Janneke2 schreef:RoronaZorro schreef:Hallo allemaal,
Het manegepaardje waar ik op rij, heeft heel erg moeite met de middendraf. Op mijn protocollen staat altijd 'geen verschil' of iets in die richting. Mijn instructeur zei dat ik haar dan in de hoek iets terug moet nemen en dan op de diagonaal eerst rechtstellen en dan de hulpen voor de middendraf geven, maar dit helpt dus niet.
Hebben jullie nog tips hiervoor?
Alvast bedankt!
Het is natuurlijk de basisoefening: of een paard kan verzamelen en uitstrekken, of niet. (Ik gebruik expres de werkwoorden. )
De tip van je instructeur is een proefgerichte tip, maar het is niet voor niets, dat uitstrekken al in de eerste proeven zit en verzamelen nog niet.
De kern van de zaak is: kan het dier spelen met haar zwaartepunt.
Let dus op met nagefelijkheid: zodra dat een kwestie wordt van jij vraagt iets (ik heb het niet over in de krul trekken, maar over alles wat jij vraagt aan houdingcontrole) ipv het paard strekt de bovenlijn en reikt naar het bit -
...als jij een nieuwe houding vraagt, moet zij opnieuw haar evenwicht bepalen.
En vanuit de houding waarin zij loopt, welke dan ook, moet ze dan: extra het bekken kantelen, buikspieren kort maken en harder afzetten - dat is uitstrekken.
De beste manier om dit te vragen is door met je eigen zwaartepunt te spelen.
Navel naar binnen, je schouders iets naar voor - je zwaartepunt gaat terug, doe dit bij overgangen "terug", voor je met de teugels gaat werken.
En schouders iets terug, buik wat naar voor plus been: uitstrekken.
En dit kun je uitstekend 100x tijdens een les oefenen, jij neemt een punt in gedachten, op dat punt vraag je iets uitstrekken, en na 2, soms 4 of 6 pas terug. (Vooral variëren! )
Naarmate een paard dit beter kan, gaat het ook beter met nagefelijkheid.
RoronaZorro schreef:heidy_wilco schreef:
Dankjewel voor je tips. Nu ik er even goed over nadenk, moet ik bekennen dat ik eigenlijk niet zo bezig met overgangen. Daar ga ik meer aan werken.
Nageeflijkheid ben ik wel mee bezig, maar dat gaat nog niet helemaal goed. Het gaat wel steeds beter. Ze vindt het moeilijk om los te laten. Mijn instructeur zegt dat ik kneepjes moet geven, maar dat vind ik eigenlijk niet de beste manier (wist eerst niet beter, nu wel). Ze wil soms mijn been wel een beetje negeren dus daar moet ik ook nog aan werken. Ik rijd zonder zweep, omdat ze anders alleen maar aan het rennen is.
Ik ga gewoon flink oefenen en aan de slag met jouw tips
Super! Als je (op de goede manier) met de overgangen bezig bent worden ze vaak uit zichzelf al nageeflijk(er) en gaan ze beter op hulpen reageren. En qua methode van nageeflijk rijden ligt het er ook per paard aan waar hij het beste op reageert. Zolang je de buitenteugel er maar goed bij hebt en je niet gaat zagen.
Als voorbeeld met hoe ik de overgangen doe is: Ik begin in stap, vraag halthouden, dan weer vooruit in stap voor een paar passen, aandraven, na een paar passen terug naar stap/halthouden, dan weer stappen/draven, eens een paar passen middenstap/draf, weer terugnemen naar arbeidsgangen, eens wat kleiner laten stappen, etc. En niet langer dan 7/8 passen. Voor halthouden gewoon de tijd nemen tot hij mooi stilstaat.
Je hebt een goede instelling, je komt er wel