Pony wordt sterk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sandraax

Pony wordt sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 18:24

Hallo,
Sinds kort rijd ik met een pony in de koets. Hij heeft jaren met iemand anders wedstrijden gereden en heeft alleen maar hard moeten gaan. Maar nu is het probleem dat hij als hij niet mag galloperen dat hij heel sterk wordt. Als je hem los laat dan begint hij te hard te galloperen. Is hier een oplossing voor met harnachement of een bit?

alice0cullen

Re: Pony wordt sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:27

Dit is niet even snel op te lossen. Dit is een probleem in de basis opleiding van de pony.
Je kunt het beste weer even overnieuw beginnen met de basis, grondwerk, lange lijnen zodat hij weer gaat luisteren naar de hulpen zonder sterk te worden.

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 18:30

Met longeren etc luistert hij heel goed, doet alles op stemhulp. In de koets wordt hij pas sterk

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:34

Begin opnieuw ook met de koets, het is een slecht aangeleerde gewoonte geworden. Aangezien hij dus niet luisterd naar de terug hulp en alleen vooruit wil.
Dus behandel hem momenteel alsof hij nog nieuw is, en weinig voor de kar heeft gestaan en begin met het herhalen van de basis principes.

Hij gaat vooruit op jou hulp, en komt ook terug op je hulp. Veel overgangen maken begin weer klein. Eventueel met iemand ernaast die hem vasthoud.

Als hij in galop gaat is hij daaruit wel weer makkelijk terug te halen en blijft er een stuur opzitten?

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 18:37

In het enkelspan is hij vrij goed terug te halen, in het tweespan wordt hij 'gek' en krijg ik hem bijna niet terug. Vooral ook omdat je dan niet alleen hem terugvraagt maar ook de andere

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 12:55

Nog iemand een idee?

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:01

Als hij voor tweespan moeilijk doet zou ik als ik jou was dat maar even achterwegen houden.
Begin bij de enkelspan weer bij de basis en werk dit steeds verder uit. Ik denk dat hij te sterk is omdat hij te veel energie heeft. Longeer hem dan even voordat hij voor de koets gaat ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:26

Het beste is om hem op een plaats waar dat veilig is, zijn gang te laten gaan en 1 of 2 keer zachtjes vragen van langzamer te gaan. Daarna laat je hem zo hard gaan als hij wil, en als hij moe wordt of aanstalten maakt om langzamer te gaan vraag je het pas nog eens. Zo gaat het paard merken dat zijn zin doen heel zwaar is, maar als hij luistert hij het veel makkelijker heeft. Dat is vaak de snelste manier om het paard aan te leren niet sneller te gaan dan jij wil.

sandraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 20:04

Dankjulliewel voor de tips, ik ga met hem aan de slag