Leuke afwisseling gezocht voor echte dressuurmiep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Leuke afwisseling gezocht voor echte dressuurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:34

Hey iedereen :D

Ten eerste, geen idee of dit op de juiste plek staat!

Ik ben op zoek naar een leuke afwisseling voor mijn merrie. We rijden voornamelijk dressuur, eigenlijk alleen maar :( Buitenritten in de omgeving is haast niet te doen, enge dijkjes en paard is gewoon nog niet braaf genoeg om naar buiten te gaan, dus dat riskeer ik liever niet. Als de auto gemaakt is, gaan we zeker naar de zee :D

Maar nu, wat doen jullie zo al als je geen zin hebt in alweer een 'suffe' ronde door de bak? Heel soms springen we, maar ik heb daar weinig verstand van en doe het daarom liever niet alleen. Ik zat zelf ook te denken aan schriktraining, dat kan sowieso nooit kwaad bij die van mij :=

Als jullie tips en ideeen hebben, graag! :D

Collie2008

Re: Leuke afwisseling gezocht voor echte dressuurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:36

(Rechtricht)oefeningen aan de hand (zoals travers etc), werken met dubbele lijnen, cavaletti's/balkes draven?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:36

longeren? met balkjes erbij.
aan de hand met kaptoom grondwerk doen?
dressuurtraining met balkjes op de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:41

Je kan inderdaad gaan werken aan de dubbele longe. Dan kan je de oefeningen die je ohz doet ook ernaast doen. :j

Verder loswerken, lange lijnen, schriktraining, longeren (enkel of dubbel), vrijheidsdressuur en ga zo nog maar even door. :P

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:44

Bedankt voor het meedenken :D Longeren met dubbele lijnen doe ik wel vaker, dat werkt inderdaad super. Echt werken met dubbele lijnen durf ik nog niet, ze vindt de lijnen vaak nog heel eng en ik ben er als de dood voor dat ze aan de kletter gaat met die lijnen eraan :oo

Schriktraining wil ik echt heel graag doen!! Zoals een plastic zeil oid?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:46

Ik volg even, zit met hetzelfde probleem :Y)

Vreemd genoeg is die van mij superbraaf als ik alleen naar buiten ga, en heel vervelend als ik samen met iemand anders ga..

Soms maak ik een sprongetje ter afwisseling (gelukkig heb ik een uitstekende springer :D ) of longeer ik ipv rijden, maar verder doe ik eigenlijk ook niets :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:48

Gewoon af en toe juist een springlesje nemen? Dat is leerzaam en leuk!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:49

Haha lekker inspiratieloos!

Ik ben ook aan het zoeken naar leuke spelletjes voor op je paard te doen, maar dat valt ook nog niet mee :P

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:50

xMercury schreef:
Haha lekker inspiratieloos!

Ik ben ook aan het zoeken naar leuke spelletjes voor op je paard te doen, maar dat valt ook nog niet mee :P

Ponyvoetbal! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:51

xMercury schreef:
Bedankt voor het meedenken :D Longeren met dubbele lijnen doe ik wel vaker, dat werkt inderdaad super. Echt werken met dubbele lijnen durf ik nog niet, ze vindt de lijnen vaak nog heel eng en ik ben er als de dood voor dat ze aan de kletter gaat met die lijnen eraan :oo

Schriktraining wil ik echt heel graag doen!! Zoals een plastic zeil oid?

Des te meer reden om ermee aan de slag te gaan? :P

Je kan ook les nemen voor net wat meer zekerheid. :j

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:52

Springlessen nemen en dan vooral in-uitjes doen! Super goed voor de rug en het voelt altijd als een kermisattractie :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:55

Joolien schreef:

Springen is inderdaad geweldig en ik heb een geweldige springjuf :D Helaas kan zij een tijdje geen les geven...

Zijn in-uitjes makkelijk te rijden als je er zelf aan de slag mee gaat? En wat is de afstand ook alweer? 3 meter toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:56

xMercury schreef:
Joolien schreef:

Springen is inderdaad geweldig en ik heb een geweldige springjuf :D Helaas kan zij een tijdje geen les geven...

Zijn in-uitjes makkelijk te rijden als je er zelf aan de slag mee gaat? En wat is de afstand ook alweer? 3 meter toch?

Misschien eens iemand anders vragen? Misschien kan ik je helpen? :P Weet niet waar je woont? Dan zal ik je ff over 10 in-uitjes jagen ~~}>

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:57

een balkjes training is erg leuk om te doen, vooral als je veel balken hebt. Maar ook met maar 4 balken kun je veel. Ik heb thuis een soort instructie hoe je deze neer kunt leggen, als je interesse hebt moet je het maar zeggen dan stuur ik hem door.
Als je veel balken hebt is het leuk om er allemaal figuren mee maken en op verschillende afstanden leggen, het is leuk en je traint je paard ermee

Schriktraining ook leuk onder het zadel en aan de hand.
pionnen ballonen paraplu's, muziek, zeil, grote vuilniszakken

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:59

Ah dankjewel voor je hulp Joolien! :D Ik woon helemaal in het zuiden van Zeeland... Dat is wel ver he :o 10 stuks klinkt als een leuke uitdaging hahaha!

Ik ga je even PB'en, AaronYve. Bedankt :D

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:04

fietsen met je paard? Dat doe ik vaak met mijn tinker en dat vind die van mij echt geweldig.
Ook een goeie oefening om ze laten wennen aan alles wat er buiten gebeurd.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:07

Ik ben ook echt een dressuurmuts maar kan enorm genieten van mijn paard als ze heel fanatiek wordt tijdens vrijheidsdressuur. Simpel beginnen (dat was voor ons flemen op commando) en dan samen onderzoeken wat je nog meer kunt (of met wat hulp).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:09

xMercury schreef:
Ah dankjewel voor je hulp Joolien! :D Ik woon helemaal in het zuiden van Zeeland... Dat is wel ver he :o 10 stuks klinkt als een leuke uitdaging hahaha!

Ik ga je even PB'en, AaronYve. Bedankt :D

Haha dat is ver weg idd :P

Maar idd, 3 meter tussen een in-uit, begin eerst met 2 en leg er altijd een drafbalk voor op 2.30 mtr ong. Je kunt van te voren al de staanders klaar zetten van de in-uotjes, dan hoef je enkel iemand mee te slepen die ze wil bouwen. Ik zou met een kruisje beginnen maar daarna kun je ook gewoon een stijltje zonder grpndbalk doen. Rond 50 cm hoogte is prima. Als het paard zijn nek niet breekt over 2 kun je rustig uitbouwen.
Stel dat je er een stuk of wat hebt staan, kun je de eennalaatste er tussenuit halen, zondat je voor de laatste 1 galopsprong krijgt. Als je het aandurft kun je deze langzaam in hoogte opbouwen, want eigenlijk komt een paard dan altijd goed uit.
Zoiets als dit :
https://www.youtube.com/watch?v=QK4d_062DnQ (alleen dan niet die laatste :P ) En zij komt overigens in gallop aan, ik zou het rustig bij draf houden.Dan kun je meer controle houden.
Bianca heeft overigens nog meer leuke en leerzame filmpjes! https://www.youtube.com/watch?v=egFUJ17 ... lQRnW7yQEp

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:10

Working equitation lesje een keer?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:14

leuk topic om ideeën op te doen. Vind balkjes ook altijd wel een fijne afwisseling.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:28

Wij bouwen thuis ook wel eens een soort schrik/behendigheid parcours

Een sprongetje bestaand uit pylonnen bv
Hadden eerst twee staanders met grondbalk en balk boven de pylonnen (ong 40cm?) toen dat goed ging balken weg gehaald, en daarna staanders.

Ook slalommen we wel eens, zowel nageeflijk als lange teugel, goed voor buiging etc

Of bouwen we een soort U van balken op de grond. Hier kun je veel mee doen. Tussendoor lopen. Achterwaarts, halthouden tussen de balken, halthouden met de voorbenen voor en de achterbenen achter een balk, overheen draven in zowel de lengte als de breedte, etc . Zoiets
Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:36

Lekker een eindje wandelen? Wordt hij meteen verkeersmak. Cavaletti draven, slaloms om pionnen. Lekker longeren zonder hulpmiddelen en stemcommandos aanleren, of gewoon een heerlijke troetel-en borstelsessie en daarna weer lekker terugzetten.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:47

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:49

Heel erg bedankt voor je uitleg Joolien, daar kan ik echt wat mee! Toevallig had ik Bianca haar filmpjes net gevonden, ook erg nuttig en leerzaam :j

WE lijkt me geweldig!! Dat zou ik zo graag eens willen doen inderdaad. Probleem is dat ik geen vervoer heb en dat het dan al snel af valt óf een heel dure grap wordt...

Wandelen doe ik ook liever niet. Het is niet zo zeer dat ze bang is voor verkeer, maar ze fokt zichzelf altijd zo onwijs op dat het gevaarlijk is. Als ik naar buiten ga, wil ik absoluut niet zonder een braaf leiderpaard :o

Cavaletti's en slalommen vind ik ook erg leuke ideeen!

Super bedankt iedereen!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:51

Google eens "trail" en " trail in hand". Dit zijn twee disciplines binnen het western rijden waarbij je obstakels moet passeren, bereden of aan de hand : door een poort, over een brug, 360° cirkel binnen een vierkant, enz.
Dit vormen leuke uitdagingen voor paard en ruiter en bieden afwisseling bij trainingen.