Wie heeft de TIP voor mij? (lb links)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Wie heeft de TIP voor mij? (lb links)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 06:40

Het probleem is dat ik met mijn paard altijd moeite heb gehad met de lengtebuiging links!
We reden Z1 nu weer oppakken na blessure

Maar nu heb ik het geluk dat ik op doorgereden mag rijden ZZ zwaar nivo! Het appyeren naar rechts gaat vanzelf voorwaarts over de benen kan daar zelfs in schakelen! Maar links is drama haal misschien net de middenlijn en al het voorwaartse is verdwenen schakelen lukt niet!

Nu weet ik dat het aan mij ligt vind het dan ook vervelend om die paarden die het heel goed kunnen er mee lastig te vallen! Dus probeer ik eerst de basis voor elkaar te krijgen links Voltes openen wijken voor linkerbeen Ook in de app wijk ik dan weer terug voor mijn linkerbeen! En dan zeg ik steeds los links rechterteugel!

Wat ik doe om te compenseren is die linkerteugel vast pakken mijn hand gaat omhoog en een soort van naar mijn buik Dan knik ik ook nog in in mijn linkerheup en gaat min rechterhand naar voren pfff Allemaal hartstikke fout ik weet het dat is het ergste maar kan het mezelf gwn niet afleren! Dus wie heeft de tip voor mij???

PS punten en komma s zitten niet meer op mijn pc :o
Laatst bijgewerkt door Urielle op 28-07-15 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verduidelijking titel

melissapupa

Re: Wie heeft de TIP voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 06:46

les nemen? met les valt dit goed op te lossen :j

LaSuerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 06:49

Ik probeer te lezen zonder de punten en komma"s hoor haha,hopelijk begrijp ik je verhaal voldoende.
Maar is het niet een oplossing voor je om je hand voor jouw gevoel overdreven van de hals af te plaatsen? Een constante herhaling wat je tegen jezelf zegt tijdens je trainingen?

0000

Re: Wie heeft de TIP voor mij? (lb links)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:43

Je blokkeert dus eigenlijk met jouw eigen houding de bewegingen van je paard. Dat je weet wat er misgaat is al heel belangrijk! Probleem met dingen afleren is dat er een bepaald bewegingspatroon is bevestigd in je lijf en dat veranderen kost wat tijd. Daarbij komt dat iedere keer dat je het nog op de verkeerde manier doet, je eigenlijk het oude patroon opnieuw bevestigd. Het snelste verbeter je dus door de nieuwe manier te oefenen en ervoor te zorgen dat je niet terugvalt in je oude houding. Dat kan door je appuyementen voorlopig alleen in de les te rijden, maar ook door bijvoorbeeld iedere keer voor je het appuyement rijdt even te gaan stappen, te voelen, een stukje 'droog' te oefenen (dus gaan zitten alsof je het appuyement al inzet zodat je even voelt hoe het ook alweer ging) en dan pas je oefening te rijden. Kortom zorgen voor bewustwording van je lijf zodat je het meer kan gaan beïnvloeden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 06:37

Dank jullie wel voor het mee denken :)

Les nemen is idd nodig want ondanks dat ik weet wat ik fout doe lukt het niet om het op te lossen! Het is alleen dat de paarden niet van mij zijn en ik ze vooral in het weekend of met vakanties rijdt! Maar als ik het vraag mag dat vast wel een paar x

Vandaag mag ik weer rijden ik ga aan de slag met de tip 0000

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:43

Ga je zelf ook wel naar een chiropractor of een osteo? Kan best zijn dat je zelf in je lichaam ook ergens wat vast of scheef zit en dat dit jou daardoor ook belemmerd en je daardoor tegengesteld gaat reageren.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:20

Ik zou eens kijken of je les kunt krijgen van een Centered Riding instructeur.
Die zijn over het algemeen veel bezig met de houding en zit en bewustwording van de ruiter en hebben ook vaak meerdere manieren om uit te leggen hoe iets anders kan want niet ieder mens leert op dezelfde manier.
Ook hebben ze vaak oefeningen om je te helpen zonder paard zodat je ook thuis kunt oefenen met een stukje bewustwording en "herprogrammering" van je lijf.

Mocht dat je wat lijken dan kun je hier een lijst vinden met CR instructeurs in NL.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 21:28

Daar heb ik zelf ook aan zitten denken om zelf naar de ostheo te gaan Ik heb het ooit echt gwn gekund :o Mijn eigen paard is net weer recht gezet ze heeft dan ook een scheef heupje rechts waardoor zijgangen naar links moeilijk zijn! Om dit dus te compenseren ga ik zo raar doen

0000 Ben aan de gang gegaan met de tip en we hadden al iets vooruitgang Ik steek mijn linkerbeen dus ook na enkele passen af en dan ga ik het er doorheen vallen
opvangen met teen duwen of iets

jetm Ik ga eens droog oefenen :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:30

Zoals je zelf ook weet ieder mens en ieder paard is net iets anders, de één is meer links gebogen de ander meer rechts , ook het linkshandig zijn of rechtshandig zijn , beïnvloed natuurlijk heel de motoriek.
Met oefenen en heel veel zelfreflectie en echt streng zijn naar jezelf toe , en ook naar het paard toe, eerlijk en zeer consequent, enkel naar de feiten kijken en deze telkens een millimeter aanpassen en verbeteren.
Eigen blokkades herkennen , is natuurlijk het eerste waar je aan moet werken, dit kan in veel gevallen door gewoon zelf oplettend en gericht er naar te werken, maar soms is de hulp van een osteo- of fysio- ook wel een noodzaak.
Als ik jouw vraag lees kan ik duidelijk opmaken dat je zelf niet echt een beginner bent, en dus best al wel wat kan rijden, alsook jouw paard want die is toch ook reeds al in het gevorderde stadium beland.
Maar, je merkt nu een probleem en het blijkt niet echt vlot te verlopen.
In eender welke situatie waar je op een probleem stuit, hoe dan ook, moet je altijd het probleem eerst opdelen in kleine sub-deeltjes, kleine onderdeeltjes om tot de gevraagde beweging te komen.
En elk onderdeel apart inoefenen tot dat onderdeeltje perfect verloopt en zo telkens een ander klein onderdeel er aan toe voegen, tot je weer tot het hele geheel bent aangekomen.
Jij probeert nu blijkbaar het geheel aan te pakken, en dat lukt zelden of nooit, ga dus weer opsplitsen en begin altijd vanuit stilstand.
bv vanuit stilstand; stelling vragen,
achterhand één pas verzetten,
voorhand één pas verzetten,
als deze drie deeltjes lukken dan pas de beide samen, uiteraard geen lengte maar één of een paar pasjes,
als dit goed lukt vanuit stilstand , dan pas vanuit de stap, en zeker er op letten hou het beperkt enkel stappen goed is beter dan een hele bak-lengte slecht uitgevoerd,
En zo steeds verder uitbouwen.
Alles eerst in kleine onderdeeltjes gaan uitproberen lijkt zo op papier mssn een hele hoop werk, maar in de praktijk valt dit echt wel heel erg mee, zo kan je je aandacht op één ding richten, het paard zal het ook makkelijker vinden en dus vlugger het fijne wauw gevoel ervaren, dus trager is in dit geval de allersnelste manier. Zoiets opbouwen is dus echt geen weken werk, ik spreek eerder of enkele uren of dagen werk , echt niet veel langer dus.
Op zich allemaal niet zo moeilijk, toch is het belangrijk er een instructie bij te hebben, die ziet vanop een afstandje wat er juist aan het gebeuren is, en dat is soms echt heel anders dan de ruiter denkt dat er aan het gebeuren is, op deze manier kan er dadelijk correctie optreden, en wordt je ook dadelijk met je neus op de feiten gedrukt, "je deed nu dit en het had net iets meer dat moeten zijn".......
succes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:59

En leef je nog topicsteller ??????
Ik steek er ook mijn werk in omjou gericht antwoorden te geven, graag toch een teken van jou dat je het gelezen hebt.
Lijkt me ook deels toch een beleefdheids uiting dacht ik, ook in het geval je het er niet mee eens zou zijn.
succes verder zou ik zeggen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 06:25

Heb het idd gelezen snap helemaal wat je bedoeld Heb het alleen nog niet kunnen uitproberen aangezien ik deze paarden niet elke dag rijdt En mijn eigen paard mag nog geen zijgangen lopen Heb er dus nog niet op kunnen reageren of het kunnen proberen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:42

Inmiddels les gehad wat ik doe Ik wil naar links dus te veel opzij zet hem zo schuin in dat ik er eienlijk weer een soort van schrik dat te veel naar links gaan/door linkerbeen vallen Dat ga ik dan compenseren met raar zitten

Nu app ik dus tot de G en is het van alles te weinig buiging/scharen Maar de tact en het tempo blijven goed dus hou dit voorlopig maar aan Eerst maar even het gevoel terug krijgen en dan over paar weken weer x lessen