Paard wil niet naar 1 kant van de paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mogwai2009

Paard wil niet naar 1 kant van de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:12

hoi allemaal,

ik start even een topic omdat ik met een redelijk vervelend probleem zit.

Thuis beschik ik niet over een paddock dus ik rij een straat verder in iemands paddock.
Mijn paard is normaal heel braaf en schrikt van bijna niets, maar daar krijg ik hem met geen mogelijkheid vanachter in de bak. Als ik hem al achter krijg, rent hij onmiddelijk weer terug naar voor in galop. Hij is dan echt niet te houden. Eigenlijk kan ik hem enkel fatsoenlijk rijden op de voorste helft van de bak. Vanachter luistert hij ook totaal niet meer, hij negeert mijn hulpen en rent gewoon.
Ik heb het ook aan de hand geprobeert, maar ook hier trekt hij zich niets aan van mij en vertrekt hij gewoon.
Iets wat hij anders nooit doet want hij luistert op zich heel goed, enkel daar niet.

Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Paard wil niet naar 1 kant van de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:15

Instructeur meenemen naar die locatie en het probleem daar ter plekke samen analyseren en oplossen.
Voor ons via computerscherm onmogelijk om de situatie in te schatten. Misschien is je paard gewoon stout, of misschien is 'ie hartstikke bang omdat het achterin bv naar varkenskadavers ruikt oid. Aanpak verschilt dan nogal.

Niet te lang mee doorklooien, zulk gedrag moet niet inslijten als zijnde 'normaal'.
Gewoon vandaag je instructeur bellen en nog deze week aanpakken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:21

Blijven oefenen. Stukje bij stukje je circel uitbreiden. Eventueel even in het enge deel longeren met longeerzwijp bij de hand om niet omver gelopen te worden of als de omheining degelijk is eerst even losgooien. Op mijn winterstalling heb ik het probleem ook. Meerdere paarden vinden deze piste eng en het is steeds een stuk langer losrijden om ontspanning te krijgen. Ik probeer op die momenten vooral schouder binnenwaarts om ze niet te laten kijken en dan vooral er aan blijven rijden ook al is er angst. Anders wordt het snel een gewoonte.

Mogwai2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:24

dankjulliewel :)

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:31

Waarom als er zulke topics zijn wordt er gelijk gereageerd met :" instructeur nemen en ....."
Waarom moet er altijd een instructeur bij komen? Wie weet kan ze wel hartstikke goed rijden maar weet ze even niet hoe ze dit probleem om moet lossen?
Het lijkt mij dat het paard bang is.
Dit kun je inderdaad oplossen door te blijven oefenen, het paard het vertrouwen geven dat er niks engs is.
Elke keer je cirkel wat vergroten en als je merkt dat hij gespannender wordt en weg wil rennen , ga je even wat anders doen. Bijvoorbeeld een stukje stappen, een kleine slangenvolte, een gebroken lijntje of iets, en wanneer hij weer rustig wordt ga je weer bezig met je cirkel weer iets vergroten, je hoeft niet perse een cirkel te vormen je kan het ook met figuren doen, dat je bijvoorbeeld een slangenvolte maakt en het laatste stukje zo ver mogelijk achterin de bak.
Ook als je gaat longeren in de paddock, zweep er bij en gewoon voorin de bak blijven, steeds een klein stukje naar achteren, wanneer hij gespannen wordt ga je weer een stukje terug en stel je hem gerust. wanneer je merkt dat hij niet angstig is maar je uit probeert en echt stout is dan moet je hem aanpakken, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hem moet gaan slaan natuurlijk, maar jij weet als eigenaar het beste hoe je je paard kan aanpakken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:39

Shellebel93 schreef:
Waarom als er zulke topics zijn wordt er gelijk gereageerd met :" instructeur nemen en ....."
Waarom moet er altijd een instructeur bij komen? Wie weet kan ze wel hartstikke goed rijden maar weet ze even niet hoe ze dit probleem om moet lossen?

Nou daar zeg je het toch precies? Niemand zegt dat ts niet kan rijden, maar twee zien altijd meer en wellicht heeft iemand die er op de grond bij staat wel een goede oplossing. Instructeurs zijn er echt niet alleen voor mensen die niet kunnen rijden, maar juist handig als je iets zelf niet opgelost krijgt.
En ik kan me zo voorstellen dat ts inmiddels (zonder dat ze het zelf doorheeft) zelf ook spanning opbouwt, omdat ze weet dat hij naar voren gaat rennen. Een instructeur kan dat goed in de gaten houden.

Ts, is het altijd al zo geweest dat je paard daar niet achterin durft te komen, is er ooit in het begin iets gebeurd?

Mogwai2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:10

Shellebel93 schreef:
Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Ja ik denk dat ik hier welwat aan heb :) dankjewel!

Naranga schreef:
Ts, is het altijd al zo geweest dat je paard daar niet achterin durft te komen, is er ooit in het begin iets gebeurd?

Neen, er is nooit iets gebeurd. Daarmee dat ik ook niet goed weet waarvoor hij precies bang zou zijn, want dat zou het natuurlijk een stuk makkelijker maken om het aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:54

Shellebel93 schreef:
Het lijkt mij dat het paard bang is.

Omdat hulp vanaf de grond voor alle ruiters op alle niveaus gewoon regelmatig even nodig is. Dat heeft niet alleen met rijniveau te maken, maar bv ook met al dan niet bewust gedrag van de ruiter en de invloed op diens houding en zit/spierspanning daarop.

Je ziet aan je eigen post al wat er gebeurt als je geen hulp 'live' vanaf de grond gebruikt maar bv vanaf een forum: het start al meteen met een aanname. "Het lijkt mij dat het paard bang is". Waarom? Misschien is 'ie er ooit 1x geschrokken en is het een prachtig spelletje geworden. Misschien anticipeert de RUITER wel op 'iets engs' inmiddels, en gaat het paard 'alleen maar' daar in mee.
Je hebt geen idee als je de situatie ter plekke, de uitdrukking/spanning van paard en ruiter, en de interactie van het duo paard/ruiter niet ziet.

Twee zien meer dan één. Maar als je een vriendin of de buurvrouw meeneemt, heb je minder kans dat die de didactische én rijtechnische vaardigheden heeft om je als ruiter hier even doorheen te loodsen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:18

Neem je paard mee aan de longe, vastgegespt aan een halster.
Geen bit.

Ga naar je rijbak, ga er zo ver in als je paard durft.
Beloon hem uitbundig en geef een handje brokken.
Loop een rondje in het veilige deel, ga naar de grens, niet erover, beloon en geef een handje brokken.
Klaar voor vandaag.
Fantaaaaastisch gewerkt, naar stal.

Zo bouw je dat succesieflijk op, iedere dag een paar meter verder, maar nooit in de vlucht angst komen.
Vergeet te scoren, denk aan het opbouwen van vertrouwen én zelfvertrouwen.

Mogwai2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:01

Dankjewel voor alle tips iedereen! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:15

@Sonja: enige juiste advies. Eerst het probleem analyseren; dan de juiste aanpak erbij. TS weet het niet (anders vraagt ze het hier niet) en vanachter de computer kun je het paard noch de ruiter lezen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:24

Tjaaa "Simpelman" ook jouw systeem werkt zeer zeker, maar hier heb je dan wel een tijdje werk mee.
Persoonlijk ging ik die piste niet uit voor het paard in heel de piste (rijbak) zonder wegspurten en dus vrij ontspannen overal loopt alsof hij het gewend zou zijn.
Maak het gewenste makkelijk, maak het ongewenste moeilijk, het paard zal kiezen voor de makkelijkste optie, simpel zat.
Dus in één training is zo'n dergelijk probleem opgelost, nadien uiteraard nog een paar dagen bevestigen.