Wiebelhoofd bij doorzitten in draf...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Wiebelhoofd bij doorzitten in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:01

Misschien heb ik niet goed gezocht maar ik kan nergens op bokt.nl iets vinden over wiebelhoofden bij het doorzitten in draf. En dat is nu juist mijn probleem.

Ik heb geen wiebelbenen, geen wiebelarmen, alleen een wiebelhoofd en daar wil ik wel vanaf. Heeft iemand daar tips voor?

Het doorzitten an sich gaat eigenlijk heel prima en prettig verder dus ik vraag me ook af hoe het kan dat ik dit heb.

Help? :Y)

Roodvos

Re: Wiebelhoofd bij doorzitten in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:10

Lendenspieren aantrekken is mij ooit verteld.

En trek je misschien je schouders op/zet je de schouders vast?
Google dan eens op de Pilates-oefening "dumb waiter". Dat heeft mij goed geholpen om bewuster te worden van waar en hoe ik mijn schouderbladen plaats. En ik kan ze nu ook heel bewust lang mijn ruggegraad naar beneden laten glijden wat mijn houding erg ten goede is gekomen.
Succes.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:14

Wat je zegt over schouders optrekken of vastzetten.. dat zou goed kunnen. Dat is wel een aandachtspunt inderdaad bij mij want spanning zit vaak in dat gebied. Zou dat zodanig van invloed zijn dat het hoofd dan gaat wiebelen?

Ik zal even googlen op die pilates oefening. Thanks!

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:22

Een nekbrace misschien? :Y) Grapje! Maar ik moest wel glimlachen om 'wiebelhoofd'!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:27

femskie schreef:
Wat je zegt over schouders optrekken of vastzetten.. dat zou goed kunnen. Dat is wel een aandachtspunt inderdaad bij mij want spanning zit vaak in dat gebied. Zou dat zodanig van invloed zijn dat het hoofd dan gaat wiebelen?

Ja, dan steek je (ongemerkt) je hoofd iets naar voren en/of wordt een beetje bol in de schouders. En als er dan iemand in de bak staat te roepen “voor je kijken” of "rechtop" dan krijg je een soort “valse” kromming in je bovenlichaam. En dat is een gegarandeerd recept voor een wankel evenwicht.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:32

lauriluchies schreef:
Een nekbrace misschien? :Y) Grapje! Maar ik moest wel glimlachen om 'wiebelhoofd'!

Hihihi! Doe mij die nekbrace maar! Ik wist echt niet hoe ik het anders moest omschrijven.. denk dat iedereen hier een prima beeld bij krijgt :D :D

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:34

femskie schreef:
lauriluchies schreef:

Hihihi! Doe mij die nekbrace maar! Ik wist echt niet hoe ik het anders moest omschrijven.. denk dat iedereen hier een prima beeld bij krijgt :D :D

Hihihi ja, heb je goed gedaan! Ik zie het helemaal voor me! *D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:44

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:51

Ik ben wel benieuwd naar foto's. Het zou namelijk kunnen dat je net te ver achterover zit waardoor je je nek naar voren steekt om te compenseren. Hierdoor krijg je ook makkelijker een wiebelhoofd.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:19

Zo Simpelman, dat is een hele lap tekst, dank u! Ik heb het doorgenomen en begrijp wel waar het vastloopt denk ik, er zit ergens (onbewust) spanning in het lijf bij mij, waardoor dat gewiebel ontstaat. Ik denk dat het ook komt doordat er wellicht geen controle van mij over een deel van mijn rug is waardoor ik die ontspanning niet kan vinden.
De zitlessen zijn mij niet vreemd en het helpt, zeker ook met ogen dicht, om te voelen wat er gebeurt en hoe je ontspannen kunt zitten. Wellicht moet ik dat wat meer gaan doen.

Iris82: ik ga even zoeken naar foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:32

En de wiebeloren van het paard dan :+

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:34

Ja, die stop je dan gewoon in een oornetje :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:38

Hoe volg je de bewegingen van je paard in de draf? De paardenrug "slingert" min of meer in de drafbeweging, van links naar rechts, als jij met jouw lichaam niet die beweging volgt krijg je inderdaad een wiebelhoofd :D , wat je overigens bij heel veel ruiters ziet. Je zal de beweging dus van links naar rechts, in een U vorm of in een 8 vorm moeten volgen. Dan zit je veel stiller en is het voor het paard ook comfortabeler en dan zou je hoofd ook moeten stoppen met wiebelen ;)
Er stond een tijdje geleden een filmpje op FB wat de beweging van de paardenrug liet zien in stap, draf en galop, maar ik kan het niet meer vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:43

ElCid schreef:
Hoe volg je de bewegingen van je paard in de draf? De paardenrug "slingert" min of meer in de drafbeweging, van links naar rechts, als jij met jouw lichaam niet die beweging volgt krijg je inderdaad een wiebelhoofd :D , wat je overigens bij heel veel ruiters ziet. Je zal de beweging dus van links naar rechts, in een U vorm of in een 8 vorm moeten volgen. Dan zit je veel stiller en is het voor het paard ook comfortabeler en dan zou je hoofd ook moeten stoppen met wiebelen ;)
Er stond een tijdje geleden een filmpje op FB wat de beweging van de paardenrug liet zien in stap, draf en galop, maar ik kan het niet meer vinden.

Je moet niet denken, gewoon ontspannen en je evenwicht bewaren, je lichaam doet de rest van zelf.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:18

Als het zo simpel was dan zag je nergens wiebelhoofden! Je lichaam heeft nl. de neiging om de beweging van het paard in een op/neerwaartse i.p.v. een zijwaartse beweging te volgen en dan ga je dus de fout in. Bovenstaande tip heb ik gekregen van een paar zeer ervaren instructeurs/ ruiters/ trainers en als je het toepast merk je verschil, niet alleen in je eigen zit maar ook in de manier waarop je paard onder je gaat bewegen. Allicht de moeite van het proberen waard! Je zal moeten proberen om niet beide heupen tegelijk te bewegen maar om en om, met de beweging van het paard die ook zo loopt; dit is wel een aardig filmpje ( van een western ruiter, maar de bewegingen zijn natuurlijk hetzelfde! ) https://www.youtube.com/watch?v=jS0oJetUW94

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:40

ElCid: ik moet eens even op gaan letten. Ik kan dat zo niet reproduceren ben ik bang. Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk te zitten en mee te zijn maar hoe dat gebeurt?

Ik zal het filmpje eens even kijken. Dank je wel!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:41

Als je een U of 8 draait met je heupen als je doorzit ( even oefenen, maar dan gaat het na verloop van tijd vanzelf) doe je eigenlijk wat ik boven heb opgeschreven; dus niet van voor naar achter bewegen maar van links naar rechts en weer ter