trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susanjo74

trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:18

Sinds 3 maanden hebben mijn dochter van 12 en ik een eigen paard. Het is onze eerste ervaring met eigen paard. Wel hebben we ervaring met rijden echter hebben we al gemerkt dat bij het hebben van een eigen paard dat even anders uitpakt...ook omdat je elkaar moet leren kennen. Op dit moment word ik gek van de adviezen en zoek mij tot naar een juist trainingsschema om onze Frieze Merrie van net 5 jaar goed te trainen. Ze voelt zich nu thuis op stal en begint de stoute trekjes te laten zien...ze is nu niet meer voorwaarts en luistert niet naar been of zweep. We hebben de zweep op zij gelegd, omdat ze daar naar bokte en ons is geadviseerd om te beginnen met sporen. Bosritten en longe vindt ze leuk en dan is ze ook voorwaarts. echter in de bak rijden is ze haast niet voorwaarts te krijgen terwijl ze eerst wel doorreed. Ze is nog jong dus haar koppie gaat alle kanten op dus we zitten niet aan de voorkant...echter nu met sporen is ze ook niet voorwaarts te krijgen...het aandrijven doet haar niets lijkt....wat doen we fout (we hebben een stil been)? Dus terug naar de basis....
De eerste vraag is dus
- hoe vaak kunnen we het beste trainen voor de juiste intensiteit?

- krijgt ze de juiste hoeveelheid voer 1x kuil en 3x 3/4 sportbrok en na een training een klein beetje meusli met seleen e.
- wat doen tijdens de training - heel basaal wellicht maar ik ben het even helemaal kwijt.

Het is een heel verhaal echter is er iemand die verstand heeft van Friese paarden, jonge paarden die mij kan voorzien van een trainingsschema incl longeren, weidegang zodat ik houvast heb, want ik heb het idee dat het nu de verkeerde kant opgaat.

We hebben les echter ik zoek iemand die obv ervaring met Frieze paarden ons zou kunnen helpen met een trainingsschema.

Alvast bedankt!

paardrijmiep

Re: trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:27

Ik denk dat je gewoon het beste helemaal geen hulpmiddelen kunt gebruiken, desnoods hulp van iemand vanaf de grond die haar voorwaarts kan drijven met een longeerzweep.

been is been..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:31

Heel rap een andere instructeur zoeken. Dit gaat op termijn helemaal fout.

Als ze een bok op de zweep geeft, moet je juist een tik erachteraan geven, zodat ze echt voorwaarts gaat en geen verzet op de zweep heeft. Sporen afdoen en heel consequent voorwaarts gaan rijden. Echter is instructie veel belangrijker.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:32

Hoe lang doet ze met 1 x kuil?
Vind het erg weinig voor ruwvoer.

geesje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:38

Hallo! Allereerst wat leuk dat je je hobby kan delen met je dochter!....
Het is de vraag of dit paard bewust stout is, of dat je paard je iets duidelijk wil maken. Gezien ook het feit dat het staken alleen tijdens het rijden is en niet bij het buitenrijden of longeren. (denk aan rug? zadel?)
dan je vragen....
- hoevaak? is volledig afhankelijk van conditie en leeftijd van het paard. Trainingsschema zou ik zeggen 3/4 keer in de week wat doen (afh van conditie 20 min longeren, lange buitenritten, max half uur bakwerk en veel afwisseling). Weidegang; zo veel mogelijk...
- gezien ze andere dingen wel leuk vind denk ik dat het probleem niet in het voer zit. 1x kuil vind ik wel weinig overigens.
- wat doen tijdens de training? proberen aan te voelen wanneer en waarom ze in de staak gaat. Ook veel afwisselen met dingen die ze wel echt leuk vind.....succes!

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:44

Is 1 x hooi het enige ruwvoer? Veel te weinig! Onze (wedstrijd)paarden staan de hele dag buiten op een schrale wei en krijgen nog 2 x goed hooi op stal...
Wees eenduidig met de been hulp: been = voorwaarts. Geen reactie, meer been. Nog geen reactie: zweepje achter de kuit. Wel reactie: belonen. herhalen.
Succes!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:46

1 x kuil is echt vreselijk weinig, ook al zou ze best veel krijgen, paarden horen het grootste gedeelte van de dag te kunnen 'grazen' dat is belangrijker dan die brokken. Brokken kan je het beste na het ruwvoer geven. Een disbalans in voer veroorzaakt bijvoorbeeld maagproblemen.

Daarnaast gebruik je sporen niet om een paard voorwaarts te laten lopen. Dus als een paard niet reageert op je been, los je dat niet op met een spoor. dan stomp je je paard juist vreselijk af. Inderdaad goede instructie erbij, desnoods iemand met zweep vanaf de grond, been = reactie en niet anders.

Ze loop dus wel lekker op buitenrit? Dat zegt dan vooral dat er met het paard niet zoveel mis is, maar in de communicatie tussen paard en ruiter juist wel. Misschien begrijpt ze het niet wat jullie van haar willen? Misschien is ze verveeld of juist overprikkeld, geen idee, maar met goede instructie is dit wel op te lossen

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:47

niet meteen naar sporen grijpen!
ik zou zeggen les nemen. het schema max. 3 dagen achterelkaar half uur 3kwartier rijden en dan 1 à 2 dagen vrij natuurlijk wel opbouwen. en meer kuil geven 2 of 3 keer per dag
Laatst bijgewerkt door melissapupa op 24-07-15 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:47

hebben jullie les?
ondanks dat julliemisschien niet wedstrijd gericht willen trainen is het verstandig om les te krijgen, zeker nu een jong paard plus dat jullie geen ervaring hebben met een eigen paard..
en je sporen weer even terug in de kast.
1x kuil is ook echt slecht minimaal 3x kuil, een paard mag eigenlijk niet zonder ruw voer daar kunnen ze maagzweren van krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:01

Moderatoropmerking:
ivm per ongeluk twee topics geopend, heb ik beide topics samengevoegd. Hierdoor kunnen de eerste berichten wat warrig overkomen. Excuses hiervoor.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:38

Qua rijden, sporen af! die zijn om je hulpen te verfijnen en niet om je paard vooruit te schoppen.
Weet niet wie het je aangeraden heeft, maar als het je instructie is, heel snel andere zoeken.

Zou iemand zoeken die je paard iets wat door kan rijden dressuurmatig, en jou les kan geven.
Dus eerst die persoon er 10 / 15 min op, en dan jij zodat deze jou precies kan vertellen hoe en wat je moet doen qua hulpen.

Ook kun je altijd nog even de rug / het zadel na laten kijken als je dit niet gedaan hebt.

Een 5 jarig paard zou ik 3 a 4 keer per week rijden / longeren.
Longeren max 20 minuten, en rijden +/- een half uur.
Een keer een iets langere buitenrit kan geen kwaad, maar zorg wel dat ze de dag erna ook beweging krijgt en die op stal opgesloten staat.

Qua eten...

1x per dag kuil, hoeveel wordt er gegeven.
Mijn paarden/pony's krijgen ook maar 1x per dag (in de zomer) en soms maar 1x per 2 dagen maar dan wel een heel krat vol waardoor ze onbeperkt kunnen eten.

Die brokken zou ik als ik jou was naar gaan kijken of die wel echt nodig zijn.
Veel Friezen kunnen slecht tegen normale brokken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:43

Op zoek gaan naar een goede instructrice die ervaring heeft met jonge paarden. Een paard van 5 kan best al aan het werk hoor en van werken worden ze beter. Er is geen enkel paard dat beter wordt van stil staan :P Over hoe lang ed zou ik me niet te druk maken. Beter een half uur goed trainen dan 10 minuten beetje rond sloffen!

Het is heel verstandig dat je hulp op Bokt zoekt, maar als onervaren ruiters kan dit ook juist een valkuil zijn... Zoveel meningen, zoveel mensen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:29

Per direct stoppen met de sporen. Hierdoor wordt ze nog meer afgestompt. En heb je uiteindelijk iets nodig dat zo scherp is om haar voorruit te krijgen, dat het niet eens bestaat.

Wat je moet doen tijdens de training, heeft alles te maken met hoe het paard nu loopt. Mist ze nog veel balans (echt het eerste stadium), dan aan een lichte contactteugel alleen maar meters maken. Lekker buiten rijden, hoeft niet in de bak. Stadium erna, aan ontspanning werken, lekker lang en laag, onder het zadel en aan de longe. Zo'n drie keer per week, en dan één of twee keer lekker naar buiten of iets anders dat ze leuk vind.

Het is erg belangrijk het leuk te houden, bij zo'n paard dat liever lui dan moe is. Mocht het dat niet zijn, dan toch maar eens doorpakken met de zweep.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:39

Geryon schreef:
Per direct stoppen met de sporen. Hierdoor wordt ze nog meer afgestompt. En heb je uiteindelijk iets nodig dat zo scherp is om haar voorruit te krijgen, dat het niet eens bestaat.

Wat je moet doen tijdens de training, heeft alles te maken met hoe het paard nu loopt. Mist ze nog veel balans (echt het eerste stadium), dan aan een lichte contactteugel alleen maar meters maken. Lekker buiten rijden, hoeft niet in de bak. Stadium erna, aan ontspanning werken, lekker lang en laag, onder het zadel en aan de longe. Zo'n drie keer per week, en dan één of twee keer lekker naar buiten of iets anders dat ze leuk vind.

Het is erg belangrijk het leuk te houden, bij zo'n paard dat liever lui dan moe is. Mocht het dat niet zijn, dan toch maar eens doorpakken met de zweep.

Activiteit is bij zo'n paard het allerbelangrijkste, sowieso bij jonge paarden. Actief naar voren en de rest komt vanzelf wel. Lang en laag is vreselijk zwaar voor zo'n paard en moet je alleen ter controle een keer 1 rondje gebruiken om te zien of deze nog voldoende naar de hand toe is.

Met het neusje eruit actief naar voren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:42

Het lang en laag is dan ook bij pas bij het volgende stadium. We zeggen hetzelfde :) Je weet niet hoe dit paard gereden is en hoe lang al.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:52

Geryon schreef:
Het lang en laag is dan ook bij pas bij het volgende stadium. We zeggen hetzelfde :) Je weet niet hoe dit paard gereden is en hoe lang al.

Lang en laag gaan ze van op de kop lopen, en krijgen ze voorbeen blessures van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:59

R12312 schreef:
Geryon schreef:

Lang en laag gaan ze van op de kop lopen, en krijgen ze voorbeen blessures van.

:n
Even een voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=L-oPFxZmJHs
Verder niet de plek voor discussie (en heb ik daar uberhaupt geen zin in :o )

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:11

Ik heb niet alles doorgelezen maar het zal vast eerder genoemd zijn; sporen zijn niet om je paard voorwaartser te krijgen maar om je hulpen te verfijnen en niet om nog harder te kunnen schoppen. Als jou instructeur jou de sporen heeft aangeraden om je paard voorwaartser te krijgen zoek dan aub een andere instructeur. Daarnaast vind ik dat niet iedereen met sporen zal moeten rijden. Alleen mensen met een stille beenligging die controle hebben over hun benen zouden met sporen mogen rijden. Ik weet niet hoe stil jou been,inging of die van je dochter van twaalf is? Maar een stille been houden is moeilijk vaak bewegen ze toch wel iets, als er dan sporen aanzitten dan voelt je paard constant die sporen. Paard wordt dus steeds aangespoord maar zonder de bedoeling, hiermee stomp je je paard af.

Hulpmiddelen weg en dit gewoon rijtechnisch oplossen. Consequent zijn tijdens het rijden. Als jij voorwaarts wil moet je ook zorgen dat ze dat doet en niet opgeven als ze niet of matig reageert. Wat ik persoonlijk doe om een sloom paard voorwaarts te krijgen voor het been is veel en vaak overgangen maken. Dus 4 passen stap, 4 passen draf, 5 passen stap, 5 passen draf enzovoorts. Dus niet een halve baan doorrijden en dan pas schakelen maar na enkele passen al schakelen. De eerste paar keer dat je wil schakelen wil ze misschien niet reageren maar je zal merken dat het de derde keer al beter gaat en dat ze veel sneller gaat reageren op je been. Schakel net zo lang tot dat ze direct reageer. Je kan niet alleen in gang schakelen maar ook in tempo. Zodra ze aan het been is en je rijdt gewoon verder en je merkt dat ze maar heel iets vertraagt in haar gang geef jij been. Persoonlijk ben ik van mening dat je gelijk zodra je erop zit een fatsoenlijk temp mag vragen. Omdat je begint met de warming up hoeft dat niet te betekenen dat ze mag sjokken. Mijn paarden moeten gelijk op een goed basis tempo lopen tijdens de warming up alleen laat ik ze van voren dan wel los.

Qua traningsschema vind ik het lastig om je echt handvatten te geven omdat ik het paard niet ken, ik weet hoe ver ze is, wat voor conditie ze heeft en waar ze moeite mee heeft. Maar ik zal in ieder geval zorgen dat ze aan het been is en blijft. Doe veel tempo overgangen. Open en sluit voltes, houd haar bezig dus niet constant zelfde rondje bak enzovoort. Maar een goede instructeur kan je veel betere tips geven. Die ziet hoe ver je paard is en wat verbetert kan worden. Een goede instructeur geeft net alleen aanwijzingen tijdens de les maar geeft je ook huiswerk mee waar je de rest van de week mee verder kan. En aan hem of haar kan je altijd vragen hoe je trainingen eruit moeten zien. Ik zal haar wel 1 à 2 keer per week longeren, kan ze zonder iemand erop bewegen en vanaf de grond kun je ook nog veel trainen. En naar buiten gaan is altijd leuk. Maar ook buiten kun je gewoon je dressuurtraining doen.

Qua voer neem ik aan dat ze op gras staat? 1 x ruwvoer is namelijk te weinig. Een paard moet je eigenlijk niet langer dan zes uur zonder eten laten staan. En daarnaast krijgt ze behoorlijk wat krachtvoer. Ruwvoer is het belangrijkste. Paard heeft minimaal 1% van het lichaamsgewicht aan ds ruwvoer nodig. En de meeste paarden hebben helemaal geen of weinig krachtvoer nodig. Hier krijgen ze bijvoorbeeld ruwvoer ( nu gras en hooi) en ze krijgen maar een halve kilo krachtvoer. Hier krijgen ze wel een vitamine en minerale brok erbij om te zorgen dat alles echt gedekt is en een liksteen natuurlijk. Als ze echt hard getraind hebben krijgen ze max een halve kilo krachtvoer erbij. Mensen denken vaak dat een training intensiever is voor het paard dan wat het werkelijk is. Een basistraining is vaak een appeltje eitje voor een paard

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:21

Wat leuk zeg, jullie eerste eigen paardje!!!

Ook ik vind 1x ruwvoer heel weinig. De mijne krijgt:
rond 9:00 uur kuil & halve schep brok
rond 11.00 uur een hooinet met 2 plakken hooi
rond 16.00 uur halve schep brok
rond 20.30 kuil in hooinet
en daarnaast na het rijden slobber/bietenpulp.

Wat betreft het rijden: sporen inderdaad af! Die zijn niet om een paard naar voren te trappen. Ik zou juist wel met een zweepje rijden. Bokken? Nog een tik. Net zo lang tot ze naar voren gaat en niet naar de zweep slaat. Maar ik ben 100% het met mijn voorgangers eens: ga vooral niet zelf knutselen; ga zo snel mogelijk op zoek naar een goede instructeur die jullie op weg kan helpen. Een paard verkeerde dingen aanleren is zo gebeurd, die zelfde dingen weer afleren vraagt echter veeeel meer tijd.

Daarnaast zou ik zo snel mogelijk het zadel na laten kijken, net als het gebit. Mijn paard is met een 'verkeerd' zadel echt niet te rijden. Bokken, staken.. Als je haar niet kent, zou je het makkelijk kunnen gooien op stout gedrag, maar het zadel ligt haar dan gewoon teveel in de weg.

Succes met jullie paardje!! :)

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:23

Ik vindt 3x 3/4 sportbrok wel erg veel eerlijkgezegd.. En te weinig kuil.
Heeft ze verder nergens last van?
Verder zou ik ook stoppen met de sporen.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:29

Alleen jouw post gelezen TS,
Maar neem van mij aan: Zoek goede begeleiding. Zelf hebben wij de zelfde fout gemaakt om het zelf te doen (ons heethoofd van 1.70 was toen 4) en dit is toen wel goed gegaan door zijn goede karakter. Maar een paard moet het correct leren, want je leert ze makkelijker iets aan dan af.
Sporen zou ik ook aflaten, anders is ze dadelijk helemaal "dood" voor het been.

Verder vraag ik me ook af of ze misschien toch ergens last van heeft , is ze wel eens gecontroleerd dmv foto's ? En het harnachement, past dat helemaal goed? Is er wel eens een fysio bijgeweest?
Staken komt (vaak) niet omdat ze bedenken van 'Ja vandaag heb ik geen zin' maar vaak is het hun enige manier om te laten zien dat iets ze niet lekker zit. Het kan trouwens best zijn dat ze staakt omdat ze een maagzweer heeft, ik lees namelijk dat ze maar 1 x kuil krijgt, dit is veelste weinig. Bij ruwvoer maken ze speeksel aan, dat is goed voor hun maag, hebben ze te weinig ruwvoer kan er een maagzweer optreden en hiervan kunnen ze ook gaan staken. Is ze ook vervelend met borstelen, aansingelen?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
:)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:53

Geryon schreef:
:n
Even een voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=L-oPFxZmJHs
Verder niet de plek voor discussie (en heb ik daar uberhaupt geen zin in :o )

Vreselijk, je hoeft in ieder geval de baan niet meer te slepen na zo'n ritje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:04

R12312 schreef:
Heel rap een andere instructeur zoeken. Dit gaat op termijn helemaal fout.

Als ze een bok op de zweep geeft, moet je juist een tik erachteraan geven, zodat ze echt voorwaarts gaat en geen verzet op de zweep heeft. Sporen afdoen en heel consequent voorwaarts gaan rijden. Echter is instructie veel belangrijker.

Dit dus...

- Trainingsintensiteit is iets dat je moet leren aanvoelen. Een goede instructeur kan je daar bij helpen.

- Wat een hoop krachtvoer voor een paard dat nog niets serieus hoeft te doen. Twee keer een halfje basis is ook ruim voldoende als je per se brok wilt geven.

- Als je niet weet hoe je je training aan moet pakken, is het echt zaak om een goede instructeur in de arm te nemen. Hoe je je training aan moet pakken is ook iets dat je moet leren aanvoelen.

Een fries paard is ook gewoon een paard. En elk paard is uniek, er is geen eenduidig trainingsschema te maken hiervoor.

Ik zit zelf in de Friezen, geen twee zijn gelijk. Mijn wedstrijdpaard rij ik vier keer per week. Ongeveer om de week hebben we een wedstrijd en hier werken we constant naar toe. Maar daarin wordt wel elke training aangepast op hoe het paard op die dag is. En dat is heel vaak heel erg verschillend.