Midden draf, uitgestrekte draf, arbeidsdraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Midden draf, uitgestrekte draf, arbeidsdraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:22

Hallo,

Na een tijdje zoeken toch nog geen antwoord op mijn vraag.

Ik doe mee aan een fotoverhaal, alleen moet ik daar draven in: arbeidsdraf, middendraf en uitgestrekte draf.

Maar nou zou ik graag willen weten:

* wat houd alles nou precies in (ik haal het continu door elkaar :( )
* hoe moet ik dat doen?
* en dan op een manege pony nog wel

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :j

Groetjes,

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:33

Arbeidsdraf is gewoon de normale draf (wel met genoeg impuls)
Middendraf heeft echt meer verruiming zonder dat je heel veel harder gaat.
Uitgestrekte draf verruim je nog meer en het paard komt nog meer op de achterand waardoor het voorbeen nog wat meer omhoog en ruimer vooruit gaat (oefening komt pas vanaf m2 dus weet niet of dit met elk manege paard gaat lukken)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:39

pitbullgup schreef:
Arbeidsdraf is gewoon de normale draf (wel met genoeg impuls)
Middendraf heeft echt meer verruiming zonder dat je heel veel harder gaat.
Uitgestrekte draf verruim je nog meer en het paard komt nog meer op de achterand waardoor het voorbeen nog wat meer omhoog en ruimer vooruit gaat (oefening komt pas vanaf m2 dus weet niet of dit met elk manege paard gaat lukken)

En hoe zou ik ze zo krijgen?

Yenni

Re: Midden draf, uitgestrekte draf, arbeidsdraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:42

Hoe ik mijn pony middendraf laat lopen: afwenden bijv bij H. Rechtstellen, opvangen, kuit en dan verruimt hij. Niet de sterren van de hemel natuurlijk maar hij verruimt wel. Ik weet alleen niet of dit allemaal gaat lukken bij een manege pony. Er rijden veel mensen op, meerdere manieren en mijn ervaring is dat het vrij moeilijk is. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:43

Les nemen. Dan kan de instructeur/trice zien wat jij evt verkeerd doet, waardoor de oefening niet goed gaat. Is niet via het internet uit te leggen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:46

FriesWytske schreef:
Les nemen. Dan kan de instructeur/trice zien wat jij evt verkeerd doet, waardoor de oefening niet goed gaat. Is niet via het internet uit te leggen.

dat is t hem nou juist. maandag is de fotoshoot voor t fotoverhaal er al....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:48

Dan had je er dus eerder aan moeten denken. En niet op het laatste moment moeten doen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:50

Het is een mange pony toch? Zoja, sorry dat ik het zeg maar als jij 1 uur in de week lest krijg je dit niet voor mekaar. Dit is ook een stukje training. :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:52

Arbeids draf is dus normale draf
midden draf is dus ruimer
en uitgestrekte draf geef ik wel aan dat ik dat waarschijnlijk niet kan fixen.

Bedankt voor de hulp +:)+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:57

Check. Verstandig besluit. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:02

Vanaf pagina 17:
https://www.knhs.nl/media/1247/bijlage- ... r-2013.pdf

Arbeidsdraf. Het woord zegt het al: de draf waarin het paard normale arbeid verricht. Vaak is dit met iets meer impuls dan het dier van nature aanbiedt. Voor een goede arbeidsdraf moet je het paard/de pony dus meestal een beetje actiever laten draven dan hij zelf wil. Uitzondering zijn de overactieven, die je juist onder je moet zien te houden zonder aan de teugels te gaan hangen (ook een kunst op zich).

Uitgestrekte draf. Het paard verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen en verlengt daarbij maximaal in zijn bovenlijn (meer halslengte, neus meer naar voren) zonder op de voorhand te vallen of de aanleuning te verliezen.

Middendraf. Zit tussen de uitgestrekte- en arbeidsdraf in. Paard verruimt duidelijk maar niet maximaal.

Veel gemaakte fouten:
Paard/pony teveel tegen houden aan de voorkant: bovenlijn verlengt niet.
Paard versnelt wel maar verruimt niet/nauwelijks.

Met alle respect, ik zou het al knap vinden als je een middendraf (dus verruiming zonder versnelling) met je manegepony kan laten zien :o . De meeste manegepony’s worden nou eenmaal geselecteerd op braafheid en gezondheid en niet op bewegingstalenten.

Succes met je fotoshoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:11

Arbeidsdraf, middendraf en uitgestrekte draf is eigenlijk een opbouw in moeilijkheid.
De arbeidsdraf is idd je basisdraf, mits genoeg activiteit, daarna een middendraf, een paard kan alelen verruimen als het correct getraind is. Een paard wat bijv op de voorhand loopt, zal gaan krabbelen, kortere en snellere passen maken ipv verruimen of in galop aanspringen.
Uitgestrekte draf wordt niet voor niks pas in de M2/Z1? gevraagd. Dat kan een paard pas als dezze verder in de opleiding is. Het is geen truukje, maar een kwestie van (jaren)lang trainen, zodat het paard meer gewicht op de achterhand gaat dragen zodat er meer ruimte komt in het voorbeen.

Dus zoals je samenvat, een arbeidsdraf en middendraf moeten wel lukken, uitgestrekte draf zal moeiliujk worden, omdat de manegepony gok ik geen correcte basis daar voor heeft :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:16

FriesWytske schreef:
Dan had je er dus eerder aan moeten denken. En niet op het laatste moment moeten doen.

'T is een fotoshoot, zo ontzéttend belangrijk zal het ook wel weer niet zijn... Beetje onaardige reactie imo.

Ts, heel leuk dat je meedoet aan een fotoverhaal! Ik denk dat het helemaal goedkomt, er word hier ook goede uitleg gegeven.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 09:01

UhNee schreef:
'T is een fotoshoot, zo ontzéttend belangrijk zal het ook wel weer niet zijn... Beetje onaardige reactie imo.

Ts, heel leuk dat je meedoet aan een fotoverhaal! Ik denk dat het helemaal goedkomt, er word hier ook goede uitleg gegeven.

Inderdaad. We zullen het gaan zien!

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:24

Vet cool dat je meedoet! Bij Poelenburgh? En met welke pony?