Wiebel/klapper benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:03

Hallo

Ik rij met mijn Fries L2 maar heb bijna de punten voor het M1 en zou graag over willen
Maar mijn punt is ik krijg mijn benen niet stil...

Hij is goed voorwaarts en ik merk zelf niet dat ik zo erg met mijn benen beweeg maar ze klapperen om ze te zeggen. Ik stap en galop is er niks aan de hand daar zijn mijn benen wel stil het is alleen in de draf met doorzitten.
Mijn boven lichaam is wel verder stil en in stuiter niet dus mijn paard heeft (als het goed is) weinig tot geen hinder verder.

Wat ik al heb geprobeerd
- gaatje korter (werkt niet maar zit wel beter)
- beugels aan de singel maken (werkt wel oké bewegen nog wel maar krijg ontzettende pijn klachten in mijn knieën en dan ga ik wel stuiteren dus daar ben ik meteen mee gestopt voor het paard)

Morgen ga ik proberen om mijn beugel riem die onder mijn zweetband zit vast te maken aan mijn singel stoot kijken of dat helpt

Het is eigenlijk alleen maar dat ik Door krijg dat mijn benen stil zijn en er aan ga wennen dus niet op wedstrijd ben me bewust dat dat niet mag.

Sorry voor het lange verhaal maar zit er best mee :\ veel denken dat ik hem steeds aanspoort met mijn sporen ( kan ook zonder sporen goed rijden) maar ik voel wel het verschil tussen klapperen/bewegen en aansporen/kuit hulp


Groetjes amber

iiSunshine

Berichten: 1247
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:05

Ik heb hier ook last van, maar dan wiebelen vooral mijn voeten
Dus ik volg even

Chantaliiejj
Berichten: 5637
Geregistreerd: 25-01-10

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:31

Gaatje korter ?! Misschien eens proberen om je beugels een gaatje langer te doen dan druk je meer je hakken uit en kan zit je daardoor rechter op

Wat voor verschil merk je als je zonder sporen rijd ? Geef als tip mee neem les! Een goede instructrice kan je hier mee helpen

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:37

Een gaatje langer word het alleen maar erger en ga ik schuiven in het zadel als mijn paard onder iets uit wil komen gooit hij me naar een kant toe steeds een andere

En sporen reageert hij precies het zelfde als met dat is meer voor het corrigeren en niet voor voorwaarts want dat is hij wel en ik heb ook les maar heb er eigenlijk nog niet bij stil gestaan om het te vragen :x ga ik ook meteen even doen

Misscjien uit andere hun ervaringen kan ik handige tips halen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:42

Is jouw fries wellicht een vrij rond model?

Ik heb hetzelfde probleem := Paard in kwestie is ook vrij rond, als ik dan echt goed ga zitten dan voel ik nauwelijks paard bij mn kuiten. Ik heb ook anderen gehad die op het paard zaten en aangaven dat ze geen paard voelden en ook hun benen niet stil konden houden :')
Maar goed, dat lost het probleem natuurlijk niet op :\

Ik rij ook al met mn beugels een gaatje korter. Verder kijk ik nu regelmatig in de spiegel van de bak om te kijken of het plaatje klopt met mn gevoel. Lastig :\ Wij zijn er nog niet helemaal uit.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:44

Hoe is je houding verder?
Schouder-heup-hak een rechte verticale lijn ?
Knieën goed aangesloten?

Vaak zijn wiebelbenen een gevolg als er ergens anders in de houding iets mis gaat

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:48

Hij is idd best rond niet alleen iets te zwaar maar ook ronde ribben

Andere kunnen hun benen ook niet heel stil houden maar ik sla wel alles zeg maar nou ben ik ook niet slank maar dat is de ander die er op rijd ook niet en die houd haar benen stiller als mij

Schouder heup is in een rechte lijn enkel in principe ook alleen het is meer klapperen als wiebelen wat je normaal ziet bij mensen die hun paard 'aan trappen' maar dat is niet nodig want hij is verder goed aan het been kwa overgangen
In de stap en galop heb ik die schouder heup en enkel wel weer helemaal goed dat is het rare eigenlijk

Knie heb ik niet opgelet ga ik morgen ff doen maar denk het wel geen gevoel dat ik klem maar echt mijn onderbenen die ' de fout in gaan "

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:02

Klinkt heel cliché maar neem eens zitles, en ga hier in op zoek naar de 'kern' van het probleem.
Beugels vastbinden zet je benen alleen maar vast en is dus puur symptoombestrijding. Maar het probleem dat ergens zit, blijft.

Zitles heeft mij persoonlijk echt erg veel geholpen!

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 15:36

Heb vandaag met het rijden gelet op hoe ik zit kon niet veel merken hoe ik zit

maar toen ik iemand anders liet kijken gaf die gene mij de tip om terug te rijden in tempo en mijn knieën 'naar binnen te draaien' zodat mijn tenen ook beter naar binnen blijven dit ging een stuk beter. Ze zei dat het natuurlijk moeilijk is in het begin maar als je het Door hebt en er op blijf letten dan moet het steeds makkelijker gaan ook in hogere tempo of tempo wisselingen

Misschien hebben anderen hier ook wat aan ik in iedergeval wel :D

Jumpingnick

Berichten: 297
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:40

Paar keer trainen met bierviltjes tussen je knieen en het zadel? vooral in draf, doorzitten?

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:57

amber28 schreef:
Heb vandaag met het rijden gelet op hoe ik zit kon niet veel merken hoe ik zit

maar toen ik iemand anders liet kijken gaf die gene mij de tip om terug te rijden in tempo en mijn knieën 'naar binnen te draaien' zodat mijn tenen ook beter naar binnen blijven dit ging een stuk beter. Ze zei dat het natuurlijk moeilijk is in het begin maar als je het Door hebt en er op blijf letten dan moet het steeds makkelijker gaan ook in hogere tempo of tempo wisselingen

Misschien hebben anderen hier ook wat aan ik in iedergeval wel :D


Knieën naar binnen draaien lijkt mij niet de oplossing. Dan knijp je je bovenbeen aan, dit is een deel van je hulp om hem op je zit terug te laten komen ( langmaken, uitademen, bekken kantelen en broekspieren aanspannen).
Ik las ook iets dat je paard je scheeft gooit, het kan ook zijn dat jullie elkaar constant uit balans gooien waardoor je benen gaan wiebelen.

Is je zadel wel fijn voor jou lijf, zit je erin vast? Of kun je nog mooi los bewegen?

Heb je geen filmpje dat we het kunnen zien? Het is nu gissen?

Wiebel benen komt vaak uit een onstabiele houding, dit kan o.a. zijn ( ook gecombineerd met elkaar)...
In je lijf van boven naar beneden..
- Schouders en nek los ( en niet naar je paard kijken)
- Handen keurig stil op de plaats, ( voor je zadel)
- Buikspieren aanspannen..
- je bekken niet goed kantelt ( op je kont zit).
- Benen mooi lang maken, druk op de bal van de voet en hakken laag, bovenbeen los.
- Je hak onder je kont ( in de lijn van je lijf) waardoor je benen ook mooi zijn aangesloten. Je kan eenvoudig de kuithulp geven, omdat deze al is aangesloten tegen de paardenbuik ( lees, niet gaan knijpen met je kuiten)..

Ik hoop dat je hier misschien iets mee kunt :)
Zitles is misschien ook geen gek idee, of zonder zadel rijden.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:01

Je bekken niet goed kantelen / op je kont zitten kan er ook voor zorgen dat je je knieën naar buiten gaat draaien

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:32

Hier zelfde probleem. Alleen aan 1 been. Heeft ook niets met aandrijven te maken en inderdaad op een ronder paard. Krijg ook wel eens te horen dat ik moet stoppen met been hulp geven. Heel frustrerend. Want dat is niet wat im doe.

Laatst met iemand aan gewerkt.

Als ik meer druk op mijn beugels heb gaat het goed. Ik moest dus vanuit een verlichte zit (met stil been) weer gaan zitten en dat zelfde gevoel vast houden. Toen bleek dat als ik mijn been iets verder terug hou en mijn hak iets naar buiten draai en dus vanuit mijn heup iets meer in rol het beter gaat.
Ook er op letten dat ik voldoende druk op mijn beugels houd. Dan gaat het beter.

Nu de frustrerende weg van mij dit eigen maken -O-

Overigens zit ik verder heel stabiel te paard.

Wat renee zegt gaat hier overigens volledig tegenin zie ik. Die werkt voor mij in ieder geval helemaal niet.
En het 'op mijn kont zitten' schakelt bij mij mijn rug helemaal uit. Dat haalt alle natuurlijke vering er uit.

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:38

Ik heb gister ook weer een beetje uitgeprobeerd en het is idd aanleren verder

@ rente dan draai ik mijn tenen ver naar buiten en dan lijkt het nog meer dat ik hem aan trap helaas

@pol013 dat is wel het proberen waard

Gewoon in draf en dan een of 2 rondjes verlichte zit en dan normaal gaan zitten ??

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:01

Als je merkt dat verlichte zit helpt inderdaad weer gaan zitten en het gevoel vast houden. Als het weer mis gaat kun je dan door verlichte zit dat juiste gevoel weer terug vinden en weer gaan zitten.
Als het helpt bij jou dan he.......

cceellii
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Zalk

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:08

Ook ik heb last gehad van wiebelbenen, vanalles geprobeerd maar niks hielp. Nu met een nieuw zadel heb ik er geen last meer van, waarschijnlijk was het vorige zadel net iets te groot voor mij. Misschien dat dit bij jou ook het geval is?

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:16

Ik heb op het moment heb ik niet de mogelijk om een nieuw zadel te kopen dus moet nu helaas roeien met de riemen die ik heb

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:27

Ik volg even.

Heb zelf ook een Fries en deze is dan wel niet rond, maar smal. Wat wel mijn ervaring is dat ik veel beter en stiller zit op een kwpn'er.

Bij mij is het probleem dat ik m'n benen optrek. Ben nu aan het wachten tot mijn zadel klaar is en ook past en hoop met dit zadel stabieler te zitten...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wiebel/klapper benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:38

Ooooh hoe herkenbaar! Hier ook een Fries, een hele ronde Fries die totaal niet dik is. Dus niemand begrijpt waarom mijn benen bewegen. Nou komt bij dat ik zelf ook niet de kleinste ben, ik ben 1.86m, dus eerst steken mijn knieën af, en dan moeten m'n onderbenen er nog weer bij. Gelukkig heb ik er nog nooit commentaar op gehad. Ik merk wel dat ik met doorzitten minder beweeg. Dus wellicht je geluk in het M1?

Een ander zadel is mogelijk een optie, maar daar weet een zadelmaker/passer waarschijnlijk meer van.