Paard klapt dicht tijdens proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:17

Dag Bokkers!

Ik zit nu al gedurende enkele wedstrijden met een vervelend probleem.. Mijn paard is tijdens de proef namelijk op geen enkele manier voorwaarts meer te krijgen, en dit begint nu ook ten koste van mijn punten te gaan.
Ik begin nu aan mijn 3e jaar wedstrijden met mijn paard en ken hem ondertussen al lang genoeg om te weten dat een kwartiertje inrijden ruim voldoende is voor hem. Tijdens het inrijden zelf loopt hij altijd fijn voorwaarts en soepel, maar vanaf het moment dat ik de ring binnen ga gaat het mis. Ik heb heus geen stress meer, de ondergrond is vaak hetzelfde en het is niet alsof er enge dingen in de ring te zien zijn.

Dit probleem is er pas sinds enkele wedstrijden, vorig jaar hadden we dit niet.

Wat er veranderd is? Ik heb minder gereden door mijn studies, maar zijn conditie is nog steeds in orde. Zou dit aan het zwoele weer kunnen liggen van de afgelopen weken? Een kennis zei me dat als het erg warm is geweest gedurende enkele dagen, de warmte nog kan blijven 'hangen' op de paarden en even moeten bekomen. Maar dat verklaart dan toch niet waarom hij tijdens het inrijden wel lekker loopt?

Het zou ook wel kunnen zijn dat ik té proefgericht wil rijden, maar in principe ben ik niet in mijn rijden veranderd.

Wie herkent dit? Ik hoor het graag, want ik heb dinsdag weer een wedstrijd opstaan ;)

Alvast bedankt!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:26

als je verschillende wedstrijden op verschillende locaties hebt gereden, dan is er maar 1 overeenkomstige factor. Nu zal het weer zeker ook wel een beetje meespelen..

maar jij hebt je leven omgegooid, kunt minder trainen (vind een paard geen probleem op zich natuurlijk) waarschijnlijk neem je onbewust een gevoel mee dat je niet voldoende hebt kunnen voorbereiden.. Omdat je deze spanning zelf niet opmerkt denk ik dat je er tijdens geen last van hebt en dus ook niets overbrengt.. Maar het moment supreme dat je de ring binnengaat besluipt je wellicht toch onbewust een spanninkje over dat je je vroeger beter kon voorbereiden en 'die anderen trainen misschien dagelijks'. omdat je dit normaal niet meeneemt naar je paard en dan ineens wel, dan kan je paard dit opvatten als 'er deugt iets niet met wat we nu gaan doen' en geremd lopen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:43

Ik heb dat gevoel nochtans niet echt, heb niet bepaald een type paard dat dagelijks gewerkt moet worden ;)
Maar het zou onbewust wel kunnen meespelen, inderdaad. Straks krijg ik de video's van de proef van vandaag doorgestuurd, misschien steek ik daar nog wat van op :)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:53

Misschien wil je hier een stukje laten zien?

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:57

Ik had dit met mijn vorige paard ook altijd.. Zeker als ik gewoon rustig rond de piste reed om hem alles te laten zien. De laatste keren altijd in harde middendraf rond de piste gereden en dan echt blijven vooruit rijden. Zo viel hij wel iets terug maar viel het veel minder op en reageerde hij beter op mijn been!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:06

Ja ik was ook aan het denken om het consequenter aan te pakken, misschien bij het binnenkomen gelijk laten merken dat ik geen slenteren duld. Maar het kan ook helemaal aan mij liggen, moet wel toegeven dat ik vandaag nogal moe was :')

wallance
Berichten: 271
Geregistreerd: 06-10-07

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:11

Hoe is je paard als je thuis je proef aan het oefenen bent?

De mijne is heel kijkerig en sluit/sloot zich ook erg af tijdens de proef. Ik rij erg veel tempowisselingen net voordat ik mijn proef mag beginnen. Dit helpt me heel erg. Ik gooi ook pas mijn zweepje weg vlak voor dat ik begin.

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:12

Gebeurt dit thuis bij het oefenen van je proef ook? Of alleen wanneer je op wedstrijd de proef rijdt?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:24

Hij is nooit een voorwaarts paard geweest, maar thuis gaat ie wel vooruit en moet ik niet de hele tijd drijven. Kijkerig is ie ook niet echt en tempo wisselingen doe ik ook altijd tijdens het inrijden om hem wakker te houden.
Zoals ik al zei is dit pas sinds enkele wedstrijden aan de gang, normaal moet ik hem in de proef zelfs wat terughouden, maar nu is het helemaal omgekeerd.

wallance
Berichten: 271
Geregistreerd: 06-10-07

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:53

Maar rij je die tempowisselingen ook net voordat je moet starten in je wedstrijdring. Net voor het moment dat de jury zegt dat je mag beginnen?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:31

Neen, rij meestal gewoon een keertje de ring rond dat ie alles gezien heeft en dan start ik meteen. Zal ik dinsdag eens proberen :)

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:37

Probeer eens een proefje uit je hoofd te rijden!
En een keer in galop baan verkennen wil ze ook nog wel eens verrassen! En inderdaad bezig houden vanuit de losrijring de baan in.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:54

Na het filmpje te hebben gezien ben ik tot het besef gekomen dat het probleem toch bij mij lag. Ik denk toch dat de stress onbewust mij had overgenomen want ik gaf benen en reed tegelijk met de rem erop.
Vandaag een stuk losser gelaten en zoooooo een fijne proef gereden! Ik was zo blij!
Helaas hoefde één zure blik van de jury het maar te verpesten, belachelijke punten en plaatsing gekregen. Jury zal zeker niet graag bont gezien hebben :\

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:59

Heb je ook die laatste proef op film? Wellicht voelde het een stuk beter als dat het eruit zag?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:15

Neen die heb ik niet op film. En ik wéét dat het een stuk beter was dan zondag, het voelde zo en alle omstanders zeiden het ook, die overigens ook mijn proef van zondag gezien hadden. Ik ben echt niet correct gejureerd, maar dat is nu eenmaal het nadeel van de LRV in België. Soms heb je er nu eenmaal onbekwame en achterlijke jury's tussen zitten, niks aan te doen :)

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:22

Maak je geen zorgen over die jurering. Ik heb vandaag ook veel straffe dingen gezien en gehoord van juryleden op de LRV. De piste's waren ook vaak slecht (ring 14 was een slagveld) en er waren zelfs mensen gaan klagen. Mijn jury was een meisje dat heel veel 7ens en 6jes schreef zonder enige commentaar. Wou nog info vragen maar eer ik mijn proef terug had was het al kwart voor 5. Trek t je niet te veel aan en rij maar fijn door. Je bonte valt goed op in het veld en ik vind hem ook een knappe verschijning om naar te kijken.

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:29

Niet teveel van aantrekken! Sommige juryleden bij LRV jureren niet altijd even correct. En bont is nu eenmaal niet populair, spijtig genoeg.

Fijn dat je de reden achterhaalt hebt. Bij het doorlezen van het topic dacht ik ook aan onbewuste stress.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:42

Kijk waar je tijdens de proef stiekem een paar tempowisselingen (in het klein! uiteraard) kunt rijden. In het normale losrijden doe je dat namelijk ook als je paard even een inkakmoment heeft, maar tijdens je proefje plotseling niks meer doen helpt dan ook niet.

JinxV
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-07-15

Re: Paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:15

Ik zou de oorzaak eerder bij jezelf zoeken dan bij het paard. Vaak creëer je onbewust toch een hoop spanning.