Wedstrijdhouding

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Karlovy95

Wedstrijdhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 22:18

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik weer een eigen paard waar ik lekker mee aan het trainen ben voor de wedstrijden. Ik neem er graag de tijd voor totdat ik er zeker van ben dat het tijd is voor zijn eerste wedstrijd. Nu ben ik zelf ook niet vaak op wedstrijd geweest en ik wil al een hele lange tijd graag weten wat de theorie van de wedstrijdhouding is en hoe je het in praktijk uitvoert. Het zal vast niet makkelijk zijn om uit te leggen via de pc, maar toch ben ik er heel nieuwsgierig naar..

Vraag: Nu is mijn paard weleens druk in de aanleuning omdat hij zijn concentratie snel verliest, wat kan ik doen om dat beter te krijgen?

Ik hoor het graag:)

Feeling down? Saddle up!

Peelie

Re: Wedstrijdhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:24

ik zou zeggen, begin met kijken naar filmpjes op youtube naar proeven van andere ruiters. Leer daar van.

Hoe je zoiets doet, ik zou zeggen, neem les. Dat is echt niet te beschrijven via het internet.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:24

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:33

Op je specifieke vraag, paard meer aan je hulpen krijgen. Als je paard concentratie verliest is hij onvoldoende op jou gericht tijdens het rijden. Hij heeft te veel tijd en 'ruimte' om iets anders te bedenken of op te merken. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat het gaat om een wegspringende kat of iets dergelijks? Paard beter aan de hulpen krijgen is een kwestie van oefening. En zelf ook je concentratie vasthouden in het rijden, want vaak begint het daar ;)

Wat de algemene wedstrijdhouding betreft. Is het inderdaad niet verkeerd om te kijken wat er op concours in de verschillende klassen gevraagd wordt. Als ik me niet vergis staan er ook afbeeldingen (tekeningen) van in het proevenboekje. Hoe hoger je komt, hij hoger het hoofd komt.
In de B kom je nog wel weg met een redelijk lange hals, mits nageeflijk ;) Maar in het Z en hoger moet de hals gedragen worden en het paard gaan zitten in de achterhand. Dit wordt bereikt door training, wanneer je je paard goed en correct traint kan het ook eenvoudiger oprichting bereiken.

Je traint een paard natuurlijk nooit constant in de wedstrijdhouding, of je nu B of Z of GP rijdt. In de training wissel je af in hoofd hals houding, om je paard te gymnasticeren. Voor aanspanning en ontspanning van de spieren etc.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:19

Voor de concentratie is het heel belangrijk is op te bouwen en behapbaar te maken voor je paard. Zo kan het zijn dat je begint met maar 5 minuten volledige concentratie te vragen en dan even halsstrekken en weer opnieuw oppakken. Dit kan je telkens verder uitbreiden.

Roos J (Heinse 354 x Piter 312),Nougy OX (Nougatin x Karnaval) & Gulonia (Biscayo x Wolfgang)

Roos J. B+11, L1 + 11, L2 +10, M1 +10 M2+10, Z1+11, Z2+1 :-)
Gulonia B+11, L1+5 :-)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:55

Mijn pony verveelt zich snel, zeker als we terug naar de basis gaan. Lekker veel bezig houden en zorgen dat ze het koppie wel gebruiken.

En hoofdhouding, ga eens naar een wedstrijd in de buurt. Kijk B proeven, maar ga ook eens kijken naar L M Z, dan zie je het verschil erg goed!

In de B is nagefelijkheid goed, dan maakt het niet veel uit of het neusje iets langer is of dat ie iets lager loopt.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kerstmuts zij willen hebben!

M_M_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:45

Op de specifieke vraag over de wedstrijdhouding is niet echt een duidelijk antwoord te geven. Dit hangt geheel af van het niveau waar je in start. De wedstrijdhouding is in de B heel anders dan in de M.
Een goede instructeur die zelf actief is op wedstrijden kan je een heel eind op weg helpen en je goed begeleiden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie