Martingaal naar het strand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke1999

Martingaal naar het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 22:21

Hoihoi, ik zou binnenkort graag met mijn hafje naar het strand willen. Nu kan ze best wel een stresskipje zijn en op buitenrit ziet het er qua gedrag meer uit als een arabiertje dan een nuchtere haflinger. Nou wil ik er geen scherpe bitten of een slof aan gaan hangen, maar ik zou op het strand of op vreemd terrein toch wel iets meer zekerheid willen. Denken jullie dat een martingaal kan helpen? Als ze haar hoofd niet omhoog kan gooien kan ze ook het bit niet tussen haar tanden pakken en ervandoor gaan (want het is en blijft een haflinger) was mijn redenatie. Wat denken jullie ervan? :)

YellowGray

Re: Martingaal naar het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:22

Jahoor dat kan zeker helpen. Een martingaal is een relatief zachte hulpteugel die er alleen voor zorgt dat jij kunt blijven sturen als ze haar hoofd omhoog gooit. En zelfs als je hem niet nodig blijkt te hebben dan kan het je wel geruststellen, lijkt me alleen maar fijn :)

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:24

Zoiezo niet naar het strand gaan, als je je paard niet zelf onder controle kunt houden. Je moet er ook aan denken dat er meestal op het strand ook meerdere wandelaars rondlopen. Die moeten natuurlijk ook veilig blijven!

Lieke1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 22:40

Freki schreef:
Zoiezo niet naar het strand gaan, als je je paard niet zelf onder controle kunt houden. Je moet er ook aan denken dat er meestal op het strand ook meerdere wandelaars rondlopen. Die moeten natuurlijk ook veilig blijven!

Ik kan haar op zich goed onder controle houden, ze is er nog nooit echt vandoor gegaan, maar dat wil ik ook graag zo houden. Ik ken haar inmiddels een beetje en weet dat ze het wel spannend zal vinden, en als ze gek gaat doen wil ik iets meer zekerheid hebben. Wat YellowGray zei, het is ook voor mijn eigen gevoel :o

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:42

Gewoon proberen, het kan in principe geen kwaad en als het voor jouw gevoel veiliger is.. Gewoon een keer proberen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:57

Ik denk dat je meer hebt aan een nuchter paard dat bekend is op het strand als een hulpteugel. Achter een ander paard hebben veel paarden de nodige houvast en zijn daardoor veel braver. Daarbij kun je best een martingaal gebruiken hoor, daar is niets mis mee, maar als je paard gaat, dan kan hij dat met martingaal ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:10

Heb ook al eerder die martigaal gebruikt, en wat is effect op je Haflinger? (want ik zal niet pas op strand gaan uitproberen wat voor effect de martigaal heeft).
Al sluit ik mij ook aan bij bovenstaande dat ervaren paard waarschijnlijk meer kan betekenen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 05:49

Niet de kans geven om weg te sprinten. Alleen maar stappen op het strand. Regelmatig even afstappen en wat grondwerk doen, zodat de haf ook weet dat jij op het strand de baas bent.
Ik ben mijn mijn op het strand getrainde draver eerst dagen achter elkaar aan de hand gaan wandelen. Daarna er op en stappen.
Hulpteugel is niet nodig, wel een beetje geduld en leiderschap

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:17

Milkberry schreef:
Niet de kans geven om weg te sprinten. Alleen maar stappen op het strand. Regelmatig even afstappen en wat grondwerk doen, zodat de haf ook weet dat jij op het strand de baas bent.
Ik ben mijn mijn op het strand getrainde draver eerst dagen achter elkaar aan de hand gaan wandelen. Daarna er op en stappen.
Hulpteugel is niet nodig, wel een beetje geduld en leiderschap

Afstappen lijkt me niet heel handig, zoef... Weg Haffie.
Een gewoon stapritje over het strand is vaak al spannend genoeg de eerste keer, en daar zou ik het voor deze rit bij laten.
Blijkt het paard braaf op het strand, kun je de volgende keer een stukje draf meepikken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:27

Ik zou ook niet afstappen (of er naast gaan), ben nooit een voorstander van afstappen op buitenrit of aan de hand wandelen. Martingaal zit niet in de weg als hij niet hoeft in te werken, als jij je daardoor fijner voelt zou ik hem gewoon gebruiken. Wij hebben het bij de eerste strandrit van ons paard ook gedaan. Wel met twee brave paarden mee die het strand al kenden. Als je voelt dat je controle hebt kun je best een drafje of handgalopje meepakken. Meeste paarden (die van ons iig wel) worden niet blij van alleen een stapritje, en raken daardoor juist alleen maar meer gespannen. Vaak is er zoveel te zien dat ze wel bij je blijven als je gaat draven of galopperen. En wat je ook kan doen: de meeste frisheid eruit rijden in de duinen.

Oja, en een goede tip die altijd werkt (mits je nog een stuur hebt): mocht hij toch de benen nemen stuur richting het duin. In het zware zand kunnen ze niet hard en remmen ze vanzelf af.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:43

Martingaal werkt prima op het moment dat je hem nodig hebt. Dus dat lijkt me een prima optie. Mijn ervaring is dat veel paarden erg onder de indruk zijn de eerste keer op het strand en wat terughoudender. Komt wel goed joh. Neem aan dat je niet alleen gaat dus een vriend(in) met longeerlijn voor in absolute nood kan handig zijn. En gaat het echt niet draai je om en ga je naar huis. Niet te moeilijk over doen en lekker genieten.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:56

Misschien onnodig te melden, maar hou er rekening mee dat je momenteel bijna nergens op t strand mag omdat je 'in seizoen' zit.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:11

Freki schreef:

Hoewel ik het met het veiligheidsaspect van deze reactie helemaal eens ben; moet je toch ergens beginnen? Eens zal toch de eerste keer moeten zijn voor deze Haflinger om naar het strand te gaan.

Dek je inderdaad in: ga op een tijdstip/dag waarop er weinig wandelaars zullen zijn en waarop het rustig weer is.
Neem extra mensen mee: liefst nog iemand met een ander ervaren paard erbij, waar je Hafje steun bij kan vinden indien nodig. En misschien iemand te voet om je Hafje in het begin vast te houden?
Doe een stapritje als je Haf het erg spannend vindt en je bang bent dat ze ervandoor zal gaan. Of misschien zelfs een drafje en een handgalopje als dat veilig kan en je pony rustiger is dan gedacht. Ga in elk geval niet harder dan je aandurft.
Martingaal lijkt mij ook een prima optie als jij je daar zekerder mee voelt. Een martigaal werkt ten slotte (goed afgesteld) alleen als het nodig is.

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:13

Ja hoor Martingaal kan zeker .Als jij je daar beter bij voelt gewoon doen .

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:15

Hier mag je nu wel op het strand hoor. Hetzij wel voor 10 uur 's morgens of na 7 uur 's avonds. Maar dat zijn wel de momenten dat het rustig is.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:33

Rivjenn schreef:
Hier mag je nu wel op het strand hoor. Hetzij wel voor 10 uur 's morgens of na 7 uur 's avonds. Maar dat zijn wel de momenten dat het rustig is.

Oh echt? :)
Ja t strand is voor ons dik 2u met de trailer. Dus tijdens 'seizoen' helaas minder interessant. Gezien je er niet op mag, of dus bij jou pas savonds.

Lieke1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 15:10

Dank jullie wel voor jullie reacties allemaal :D Ik ga natuurlijk van te voren uitzoeken waar ik het strand wel en niet op kan, er zijn stranden waar dat het hele jaar door kan. Een ervaren paard erbij wilde ik sowieso, het paard van een vriendin van mij is op zich een grote goedzak, maar wel overal bang van. Aangezien die van mij héél erg aan andere paarden hangt (kan een nadeel zijn, kan een voordeel zijn) lijkt me het geen verstandig idee om de eerste keer met alleen die 2 te gaan want dan staan we de hele tijd stil omdat er dingen eng zijn :')

Jennyj01 schreef:
Martingaal werkt prima op het moment dat je hem nodig hebt. Dus dat lijkt me een prima optie. Mijn ervaring is dat veel paarden erg onder de indruk zijn de eerste keer op het strand en wat terughoudender. Komt wel goed joh. Neem aan dat je niet alleen gaat dus een vriend(in) met longeerlijn voor in absolute nood kan handig zijn. En gaat het echt niet draai je om en ga je naar huis. Niet te moeilijk over doen en lekker genieten.

Dit bedacht ik me later ook, als zij in een vreemde omgeving is is ze vaak best onzeker en terughoudend. Andere keren is het weer een mafkees die de hele tijd wil sprinten en loopt de dansen op haar plek _O- Ik krijg soms niet echt hoogte van d'r, dus ik denk dat ik die martingaal gewoon er aanhang (eerst van te voren even proberen natuurlijk) en dan gaan we het inderdaad gewoon lekker proberen.