plak paarden tijdens les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilona_romano

plak paarden tijdens les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:27

Ik heb een gek probleempje..
Ik geef een buurmeisje en nichtje paardrijles op mijn eigen paard en een leenpaard.
Nu is het zo dat beide paarden continu naar mij toekomen en krijgen de dames ze niet meer bij mij weg.
mijn eigen paard snap ik nog,maar heb maar 1x op dit andere paard gereden en die deed het direct de volgende dag toen mijn nichtje erop zat en ik de bak in kwam..
Ik probeer mij om te draaien,negeren,weg te lopen, zelfs weg te rennen ,achter het paard te blijven maar ze blijven naar mij toekomen en achter me aan wandelen. Of blijven naast me staan.. de meiden doen hun best om ze bij me weg te krijgen,maar uiteinderlijk lukt het alleen als ik de rijbak verlaat :(
Ik kan dan dus geen fatsoenlijke les meer geven..

Ik doe veel aan grondwerk en kom een heel eind qua paardentaal, maar hoe krijg ik de aandacht bij de ruiters...

Sjolvir

Re: plak paarden tijdens les

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:28

Als de ruiters beter leren rijden, gaan de paarden naar ze luisteren...
Gevalletje ruiters gewoon nog niet goed genoeg.

ilona_romano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:41

Hmmm tja maar de 1 rijd al heel wat jaartjes (en de andere nog niet zo lang. )
Maar ik zal dus buiten de bak moeten gaan staan om instructies te geven, want als de paarden niet bij me kunnen komen luisteren ze wel naar hun ruiters..
Erg lastig :(

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:45

are you kiddin me? Ben jij de instructeur?

ilona_romano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:01

Nee ik ben de paus , moeite mee??!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:05

Kun je niet een keer oefenen aan de longe? Dan kun je niet 2 kids tegelijk lesgeven maar dan doe je er eentje en dat paard aan de longe.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:08

Heel simpel. De paarden zien de ruiters niet als leiders en trekken dus naar jou. ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:10

Met longeerzweep wegsturen?
Gewoon uitsteken, meer niet.. Dat wil vaak wel helpen..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:11

Een beetje instructeur moet toch zelf wel weten wat hij/zij hier mee aan moet?

Toen ik nog les gaf op de pony club was er ook een pony die telkens na me toe komt
Idd ruiter moet zijn of haar paard onder controle krijgen en aan jou de taak deze dat te leren ;)

Binnen been erbij en goed begrenzen en indien nodig een tik op de binnenschouder
Veel figuren laten rijden dat het paard met het werk bezig is en niet met de instructeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:17

linerfa schreef:

Vind je dit niet een heel klein beetje onbeleefd? :+

Inderdaad een longezweep. Bij ons op de manege zijn er altijd kleintjes die nog wat moeite hebben met hun pony aan de gang houden, en soms slaan ze ook opeens af. Met een longezweep houdt de instructeur ze dan aan de gang, en kan ze weer terugdrijven naar de hoefslag. Ze moeten eerst gewoon goed leren zitten, en zich daarna pas over hun paard leren ontfermen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:18

linerfa schreef:

En jij bent als kant en klare instructeur geboren? Jij hoefde dus niets te leren? Stoer man......

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:36

De ruiter moet blijven drijven en tegelijkertijd moet jij het paard wegsturen, eventueel met zweep.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:47

Onze Tinker had hier ook een handje van, ik heb het opgelost door in de bak te gaan staan terwijl er een ervaren ruiter op zat waardoor hij de kans niet kreeg en door de minder ervaren ruiters te helpen. Gewoon het paard op de hoefslag houden met een longeerzweep en de kinderen ondertussen leren rijden, langzamerhand kun je ze steeds meer zelf laten doen.

ilona_romano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:21

Ik ben geen instructeur hoor, ik geef ze alleen een beetje les in wat verfijnen . Maar idd die zweep is wel handig!!
Idd dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.. hmmm
Thanks voor de bevestiging dat het ligt aan de leiderschap.. ik ben nogal dominant qua lesjes haha die paarden zullen wel denken.voor mijn gevoel rijd ik altijd mee haha.
De meiden zijn nog jong ( 12 en 13 ) dus best lastig voor ze om de overhand te pakken, wat uiteinderlijk wel gaat lukken als ze wat omhoog gaan qua zelfvertrouwen !!
wederom bedankt voor de tip (zweep) ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:55

ilona_romano schreef:
Ik ben geen instructeur hoor, ik geef ze alleen een beetje les in wat verfijnen . Maar idd die zweep is wel handig!!
Idd dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.. hmmm
Thanks voor de bevestiging dat het ligt aan de leiderschap.. ik ben nogal dominant qua lesjes haha die paarden zullen wel denken.voor mijn gevoel rijd ik altijd mee haha.
De meiden zijn nog jong ( 12 en 13 ) dus best lastig voor ze om de overhand te pakken, wat uiteinderlijk wel gaat lukken als ze wat omhoog gaan qua zelfvertrouwen !!
wederom bedankt voor de tip (zweep) ..

Waarom geef je ze les in de boel verfijnen als ze nog geeneens hun paard onder controle hebben? Eerst moeten ze gewoon goed leren rijden, daarna pas leren verfijnen... Don't get me wrong, maar ik denk ook niet dat de "echte" instructeur het fijn vindt als er iemand anders ook aan de leerlingen sleutelt. Misschien zeggen jullie wel hele verschillende dingen en zijn jullie met hele andere dingen bezig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:32

OPG -> RT-V

ilona_romano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:44

Hahahha nou ja zeg .....ik wil degene die de zweep als tip heeft gegeven bedanken, het heeft geholpen. Wij kunnen weer verder. Voor de enkeling met rare,vreemde opmerkingen : wat is sociaal zijn moelijk he?! Nog veel te leren , niet iedereen is zo goed als jij ;) . Wij gaan iig verder met verfijnen van hulpen ,houding en doorzettingsvermogen. Want dat ben je toch echt wel nodig met paardrijden , feeling en leiderschap ! En waarom zou je niet direct goed beginnen, dus verfijnen in alles wat je hoort te doen als je op normaal niveau wil rijden??? Moet je eerst manege lessen doen?? Ik heb ze nooit gehad.. dus ben ik niet goed in rijden??? Deze meiden willen graag van me leren, is dat verkeerd, verkeerd om een voorbeeld te hebben?? Haha, nou ik zeg niets meer pffff ..zucht... ga me niet verder verantwoorden....
Bij deze eindig ik dus mijn toppic en zal zo weer uitloggen..
nogmaals bedankt :) en voor de sociale ruiters veel rijplezier!!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:32

OOk ik vind het nooit een goed idéé dat sommigen zo een beetje voor instructeur gaan spelen.
Het kan best zijn dat je al een beetje kan rijden, maar je ziet niet wat er gezien moet worden, en ik begrijp ook niet helemaal wat je wil gaan verfijnen, want er is eigenlijk nog helemaal niets wat rijden betreft, eerst dat al klaar krijgen en controle krijgen over waar en hoe het paard zijn voeten zet.
Kids zijn idd nog vrij jong, dus is wel beetje normaal dat het niet soepel loopt.