Spieropbouw, Wanneer stoppen met een training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Spieropbouw, Wanneer stoppen met een training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:42

Mijn fries en ik zijn tegenwoordig erg lekker bezig en werken vooral aan het wegwerken van de onderhals en het bespieren van de rug en achterhand. Als ik rij dan is het doel de ontspanning vinden en nageven waarna ik meer lengte kan geven in de hals en zij der hals netjes laat vallen vanuit de schoft.
Om dit te bereiken zijn wij vaak een half uur in stap bezig voordat we aandraven en verder gaan met overgangen en eventueel wat galop. Eergister heb ik perongeluk 1,5 uur gedressuurd, het ging zo goed, ze was zo fijn en ontspannen dat we verder gingen met oefeningen en heeel veel korte overgangen. Ik schrok er van hoelang we hadden gereden. ( gister 2 uur lange rustige stapbuitenrit gereden, half lang teugeltje, vandaag losgewerkt in de bak en wat gespeeld. )

Hoe heeft rijden in mijn geval nut?

Op het moment dat ze fijn is, netjes de hals laat vallen zou ik kunnen stoppen omdat dit gewenst resultaat is. Maar train ik spier in het proces er naar toe, of beginnen we met het trainen van de spieren op het moment dat ze fijn is, we doorrijden en er oefeningen aan vast gaan plakken?

Conditie is goed, maar der helemaal in het zweet werken is niet zo moeilijk. onder het zadel en op de hals is ze na al het werk wat zweterig, maar na en goed uur dressuur staat het schuim tussen der billen en gaat ze regelrecht onder de douche.

We sluiten de training sowieso af op "een goed punt". Maar wanneer stop je dan? Een maal het goede punt bereikt, of hoelang moet rijden over het goede punt om echt spier te trainen?

Als ze eenmaal fijn is en netjes nageeft kunnen we gerust uren door rijden en blijft ze fijn. Een maal fijn blijft die training fijn en dan gaan ook moeilijkere dingen goed. Als ik echt te lang doorrij geeft paard vanzelf aan dat ze niet zo veel zin meer heeft. Maar ook dit doet ze bescheiden en als ik zou willen kunnen we ook dan gewoon nog fijn verder trainen. Alleen merk ik het wel aan mijn paard. Het liefst stop ik natuurlijk voordat zij het zat is, het moet wel leuk blijven! Paard is erg gemotiveerd en doet super goed haar best!

Wat is handig voor een goede training? Als ze in stap fijn is ( vaak pas na een half uur) is ze na een paar minuten draf wel heel snel fijn. Wanneer is het genoeg? Hoe bepaal jij of je genoeg hebt gedaan voor die dag? Wanneer word het spier opgebouwd?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:04

Een spier bestaat uit verschillende soorten spiercellen, je kan ze voor het gemak kracht en uithoudingsvermogen spieren noemen. Door langdurig op een laag tempo te rijden, train je het uithoudingsvermogen. Door kort maar krachtig te rijden train je het krachttype.

Jouw manier van rijden heeft zeker nut, maar voornamelijk met het oog op uithoudingsvermogen van de spieren. Spieropbouw, of zoals jij zegt spier trainen, zal je krijgen door een zware oefening maar kort uit te voeren :j Dit soort trainen zie je bijvoorbeeld bij springruiters, die de kracht van hun paarden willen vergroten. Door na de warming up vrij snel de hoogte in te gaan, rechte lijntjes van 5-6 hindernissen met 1-2 galoppassen er tussen, vraag je in een korte tijd (vaak maar 5 minuten) heel veel van de spieren. Daardoor krijg je minuscule scheurtjes, die in de tientallen uren na de training zich sterker herstellen (overcompensatie) :) Zo krijg je meer spiervolume, en sterkere spieren. Korte, krachtige overgangen en tempowisselingen rijden zorgen voor ongeveer hetzelfde effect. Het werkt hetzelfde als bij de mens, kijk maar naar een bodybuilder, die doet weinig herhalingen met veel gewicht, terwijl een marathonrenner juist langdurig op een laag tempo loopt. Een 'gewone' fitnesser doet een beetje van allebei, en traint zo beide spiertypen :) Zweet is geen graadmeter voor hoe hard het paard zijn spieren aan het werk zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:12

Ja, ik train zelf vooral op ontspanning en loswerken/soepel maken en kleine beetjes verzamelen en sterk maken.
In verhouding laat maar zeggen half uur los/soepel maken en kwartier zwaarder, met daartussen nog wat stap.
Het kan ook zijn dat ik maar 20/30 minuten train in de bak, ik vind fris en fruitig in het koppie het belangrijkste, verder loopt hij toch altijd vrij rond.
Voor uithoudingsvermogen ga ik liever op buitenrit of laat hem naast de fiets lopen.
Afwisselen is erg belangrijk!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:13

Wat duidelijk, bedankt! Dus bijvoorbeeld: Hoe ik mijn paard fijn maak is meestal zon 20 a 30 min stappen, eerst lang opwarmen, dan oppakken en tempowisselingen, 5 passen langzaam 5 passen snel, halt houden, wegstappen, bijna halt, doorstappen etc. Dan draaf ik aan, eerst rustig want ze wil onder me vandaan rennen, totdat ze zich aan past aan mijn lichtrijden en dan geeft ze correct na, en laat ze der hals vallen. Dan kan ik ook in draf schakelen en overgangen rijden naar stap en halt.
Dus als ik dan 10 minuten veel overgangen zou rijden, gevolgd door uitdraven en uitstappen ( meestal in het bos ) dan is dit dus een goede training om achterhand spier op te bouwen?

Debby614

Re: Spieropbouw, Wanneer stoppen met een training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:14

Bedankt MirandaFuego, Hier loopt ze inderdaad ook altijd vrij in de wei. Ik heb leren rijden op een stal waar alles 24/7 binnen stond dus daar moesten ze bereden worden om beweging te krijgen. Nu ik opeens paardrij om mn paard te trainen vind ik paardrijden wel heel veel lastiger ( ook leuker ) worden! Bedankt in voor je ideeen

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:17

Als je het iets zwaarder wilt maken, dan zou je eventueel af en toe kunnen trainen met balkjes of cavaletti. Dat is ook super voor de achterhand en rug en dat is wel iets meer krachttraining als je daarnaar op zoek bent. Super dat je zo lekker ontspannen kunt rijden!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:23

Die tien minuten overgangen rijden is volgens mij al te lang, dan zal je paard verzuren of zijn spieren te veel beschadigen. Dan kan je het beter opdelen in 2 minuten flink schakelen in je overgangen, en dan weer even een paar minuten rustig, om daarna weer 2-3 minuten hard aan het werk te gaan. Een andere oefening om de achterhand sterker te maken is balkjes of cavaletti stappen of draven, of heuvel op stappen. Zorg zeker dat je variatie in de training houdt, dus de ene keer balkjes draven, dan veel schakelen in de galop, een andere keer veel verruimen/verkleinen in de draf, en de dag na een 'zware' training altijd rustig aan doen met bv een buitenritje, onbelast bewegen aan de longe of een rustige dressuurtraining.

Ik heb trouwens zelf een tijdje veel met balkjes opallerlei manieren geoefend om de achterhand van mijn pony te versterken, waar zeker een groot verschil in spiervolume te zien is na 6 weken 2-3x per week balkjes te pakken: [ITP] Resultaat van 6 weken balkjestraining

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:30

Ja, ik had dat vroeger ook met mijn paard, toen was het gewoon zo lang mogelijk uit de stal, maar dat hoeft nu gelukkig niet meer!
Dat maakt het wel wat anders. :j
Zelf doe ik wel behalve tempo wisselingen schouder binnenwaarts, wijken, volte openen/sluiten, contrastelling, regelmatig balkjes en af en toe een sprongetje.
Op zich vind ik wat jij doet goed, maar als je altijd hetzelfde doet gebeurd er ook niet veel meer qua spieren, dus behalve tempo wisselingen zou ik nog meer afwisselen.
En het hangt er natuurlijk van af hoe correct je paard de achterhand gebruikt.
Volgens mij zijn er ook trainingschema's te vinden, om een beetje een idee te krijgen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:42

Jij stapt alleen al de gehele duur van een training hier. Ik ben max 5 minuutjes aan het stappen, en dat is één rondje rustig en daarna direct tempowisselingen en aan het been maken. Een paar voltes op beide kanten, een beetje sbw en dan aandraven die handel. Daarna is het een 10-tal minuutjes lang en laag met tempowisselingen en overgangen en ruime voltes, dan is hij fijn, pak ik hem op en begin ik met de figuren. Als ik merk dat alles lekker gaat na een kwartiertje dan stap ik uit. En als ik merk dat we ergens tegenaan hikken dan train ik daar op door, tot het naar mijn idee goed genoeg gaat en dan stap ik uit. Maargoed eigenlijk hebben mijn eigen trainingen enkel het onderhouden van de soepelheid als doel. Alleen met de les rijden we langer en gaan we ook gedetailleerder op de (nieuwe) oefeningen in. Dit word dan gecombineerd met één keer aan de longe met veel tempowisselingen en overgangen en voor de echte krachttraining (bovenlijn, buik en bil) lang en laag in draf heuveltrainingen. Paarden hebben naar mijn weten meer baat bij regelmatig wat intensievere beweging dan hetzelfde met langere tussenpozen.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:04

Bedankt allemaal! Ik stap zo lang omdat dat de enige gang is waarin ik der goed correct aan het lopen krijg. Terwijl ik stap maak ik wel veel tempowisselingen en al veel voltes openen en sluiten, dus het is niet alleen maar instappen. Maar als ik korter stap heb ik heel veel meer moeite om haar in draf fijn te krijgen, daarom stap ik zo lang

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:47

Ja, ik vind het stappen wel goed hoor, anders wordt het een rennerige toestand waarbij ze dan toch niet fijn loopt, eerder had ik ook een renner. :+
Zelf stap ik ook wel 10 min./kwartier, gewoon omdat dat voor mijn paard goed werkt, (deze is geen renner maar een diesel) hij moet echt even inkomen. :j
Het hoeft niet standaard voor elk paard hetzelfde te zijn natuurlijk. :)