Ik handel/reageer te laat.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Ik handel/reageer te laat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 06:34

Best mensen,

Met het rijden loop ik tegen een probleem aan met wijken.
In het L1 kon ik het nog verbloemen, maar nu in het L2 loop ik tegen de lamp.

Bij het afwenden ben ik te laat met begrenzen van de buitenhand en het om mijn binnenbeen stellen.
Hierdoor komt ze omhoog met haar hoofd, drukt de rug weg en dendert over de schouder weg.

Zijn er mensen die dit probleem kennen of een soort gelijk probleem hebben?
En hoe hebben jullie dit opgelost? Ik doel dan op het te laat handelen/reageren.

Ik heb keurig iedere week privé les en mijn instructrice hamert er rustig op los.. :o

Al vast bedankt voor de reacties!

Yenni

Re: Ik handel/reageer te laat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:40

Doe jij de hulp verkeerd door geven of te laat of geef jij de hulp en loopt ze er door heen? In geval het laatste: thuis met een zweepje gaan trainen en wanneer ze over de schouder weg loopt een tik tegen de hals. Daarbij wel begrensen met buitenteugel en been.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:40

Eerder beginnen met het voorbereiden van de wending?;)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:41

Goed de hoek doorrijden. En eerst goed rechtstellen voor je ze opzij zet. Als ze dan nog/weer over je buitenbeen wegvalt weer opnieuw rechtstellen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:42

waarschijnlijk ben je onbewust al bezig tijdens het afwenden met het wijken.
Wend eerst eens af met je paard stel hem, recht en rij een aantal keer rechtuit naar de C ,wend dan af stel hem recht en geef dan de hulp voor wijken . Ik maakte die fout ook , dit werkt bij mij echt perfect
Laatst bijgewerkt door mickydo op 23-06-15 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:42

Van de hoefslag af wijken , zo maar 1 meter of zo , en weer naar de hoefslag toe . Dan pas op je a-c gaan wijken .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:46

De andere kant op wijken :7
dat leert jou om goed buitenkant begrenzen en je paard om op jou te letten

Ook afwenden bij B of E en dan wijken, juist niet bij A dat is al te voorspelbaar.

schuine balken neerleggen is ook leuke o efening, dan langs de balk wijken, heb je steun van de balk.

eigdnlijk creatief de oefening op een andere manier aanleren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 06:52

Even halthouden bij of voor a/c en heel bewust even stilstaan bij wat je wil gaan doen. Dan wegrijden en (proberen) te doen wat je moet doen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 06:56

Cas123 schreef:
Doe jij de hulp verkeerd door geven of te laat of geef jij de hulp en loopt ze er door heen? In geval het laatste: thuis met een zweepje gaan trainen en wanneer ze over de schouder weg loopt een tik tegen de hals. Daarbij wel begrensen met buitenteugel en been.

Doordat ik te laat reageer loop ik meteen overal achteraan, waardoor ik haar niet meer op kan vangen.
Het stomme is, dat ik haar wel de andere kant op kan laten wijken, maar ze houdt haar hoofd omhoog..
Zodra ik de hoefslag aanraak laat ze meteen weer los en loopt ze heerlijk ontspannen weer door..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:11

1 pas wijken zonder problemen? Gelijk weer rechtuit. dit langzaam opbouwen en bij goed doen belonen. Komt ze omhoog oefening omzetten in een andere oefening en weer terug gaan naar het wijken. Probeer eerst ook dichter op de hoefslag te zitten, dus voorbij A af te wenden. en laat je binnenteugel eens los. Wie weet pak je die er teveel bij.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:19

Zorg ervoor als eerste dat je een stuk rechtuit rijdt. Dan heb jij tijd om na te denken over het begrenzen.
Wanneer jij je buitenhand eraan hebt, dan pas opzij.
Enkele passen en weer recht, dan als je weer goed begrenst weer enkele passen opzij en weer recht.

Dit kun je vanaf ac doen, maar ook vanaf de hoefslag naar binnen.

Je moet er gewoon heel bewust bij gaan nadenken.
En niet willen wijken, maar je begrenzing voor elkaar hebben.
Niet hele 10 meter willen, maar stuk voor stuk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:19

Alleen tijdens het wijken het hoofd omhoog ?
Probeer eerst uit te vinden waarom je paard dat doet.

Ga daarna pas verder met het wijken...lijkt alsof je paard wellicht ergens niet soepel genoeg is voor de oefening.
Gaan andere oedeningen wel goed ? schouder voor en schouderbinnenwaarts....
Een pasje opzij zetten in de volte kan ook helpen, de volte dus vergroten dmv een pasje wijken , en weer sluiten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:25

Linnietje schreef:
Cas123 schreef:

Doordat ik te laat reageer loop ik meteen overal achteraan, waardoor ik haar niet meer op kan vangen.
Het stomme is, dat ik haar wel de andere kant op kan laten wijken, maar ze houdt haar hoofd omhoog..
Zodra ik de hoefslag aanraak laat ze meteen weer los en loopt ze heerlijk ontspannen weer door..

Komt omdat je dan wijkt van de bolle naar de holle kant zodat je paard rechter moet worden, dat vind ze moeilijk en daarom komt het hoofd omhoog. Het probleem ligt dus niet in het wijken, maar in het feit dat je paard niet recht gericht genoeg loopt.
Dus terug naar de basis en je paard eerst meer op twee teugels laten komen, en je kan voltes gaan gebruiken..{verkleinen/openen} om haar meer te gymnastiseren en rechter op twee teugels te krijgen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:59

Probeer eerst eens te achterhalen wat er precies voor die spanning zorgt.

Doet ze ook haar hoofd omhoog als je gewoon afwendt? Dan zit het probleem misschien in de wending? Dan kan je eerst een hele tijd oefenen op het afwenden op zich, niet alleen bij de A maar op alle mogelijke plaatsen in de bak. Oefenen op het tijdig voorbereiden en netjes afwenden zonder spanning.

En kan je gewoon vanaf de hoefslag of een ander punt wijken zonder dat ze gespannen loopt? Lukt dat nog niet, dan kan je inderdaad gaan gymnastiseren op de volte en zo geleidelijk aan de voltes gaan openen en sluiten.
Doet ze het trouwens langs beide kanten of heeft ze een uitgesproken slechtere kant?

Als je beide elementen wel gewoon los van elkaar wel ontspannen kan, dan lijkt het probleem in de aaneenschakeling van beide te zitten. Dan rijd je je wending waarschijnlijk te gespannen omdat je weet dat je daarna moet gaan wijken.
In dat geval kan je geleidelijk opbouwen, in het begin wend je af, rijd je een stuk rechtuit en ga je pas op de X starten met wijken. Als dit lukt kan je proberen om het punt waarop je begint te wijken steeds een beetje dichter bij de wending te leggen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:03

Ze vind buiging in het lijf ook erg lastig.. In de nek heb ik buiging en stelling genoeg (eerder te veel).
Maar waar ik zit, vind ze nog erg lastig. Nu heeft ze begin april ook een veulen gehad...

Volte wijkend openen vind ze ook lastig, maar als ik rustig voorbereid, dan lukt het wel.
Maar dan heb ik haar rond genoeg!

Ze piept hem er steeds uit, omdat ik haar niet rond genoeg heb bij het ingaan van de wending en te laat reageer om dat weer op te vangen. Dan ben ik dus te laat en loop achter de feiten aan te 'hannissen'..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 08:06

@ Eline91: Ik denk dat het inderdaad ook een stuk tussen mijn oren zit, want bijv. een E-B lijntje gaat wel gewoon goed.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:31

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:57

Linnietje schreef:
Ze vind buiging in het lijf ook erg lastig.. In de nek heb ik buiging en stelling genoeg (eerder te veel).
Maar waar ik zit, vind ze nog erg lastig. Nu heeft ze begin april ook een veulen gehad...

Volte wijkend openen vind ze ook lastig, maar als ik rustig voorbereid, dan lukt het wel.
Maar dan heb ik haar rond genoeg!

Ze piept hem er steeds uit, omdat ik haar niet rond genoeg heb bij het ingaan van de wending en te laat reageer om dat weer op te vangen. Dan ben ik dus te laat en loop achter de feiten aan te 'hannissen'..

Dan verbuigt ze in haar hals en pakt ze geen lengtebuiging, mij lijkt dat op de volte voorlopig voldoende is en dat recht uit wijken eigenlijk nog een stapje te ver is. Had ze dit voor het veulenen ook al? of is het daarna erger geworden? soms beschadigt er wat waardoor merries ook schever kunnen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:57

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:03

Voor het veulen was het veeel minder, toen liep ze alleen over de schouder weg.
Na het veulen ben ik meteen in het L2 gestart. Nu drukt ze haar hele rug wel en gooit ze haar kop omhoog..

Ik ga je link eens goed lezen, dank je!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:04

Graag gedaan, wellicht kan een ostheopaat oid dan ook helpen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:15

Ik zou graag willen, maar ze is niet van mij en de eigenaar is niet van die 'poespas'.. :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:14

Linnietje schreef:

Krijg je dan al aanleuningsproblemen in de wending? Want bij het wijken moet je geen lengtebuiging hebben, alleen een kleine stelling. Maar als je paard moeite heeft met de wendingen an sich is het logisch dat het wijken niet wil, dan is er al storing nog voor de inzet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:42

Je bent al vrij ver geraakt blijkbaar, L1 en L2 ok
Maar je ziet nu dat er een deel van de basis niet in orde zit, wijken is ook wijken voor druk, en wijken voor druk moet een paard al kennen al voor er een ruiter op zijn rug gaat zitten.
Dus even paar stapjes terug en dit mee opnemen in de training.