Hoe krijg ik mijn quarter actiever in de stap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Hoe krijg ik mijn quarter actiever in de stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:04

Hoi!

Als ik mijn paard aan het longeren ben wil ik haar graag actiever laten stappen. Ze stapt heel sloom. Dit heb ik ook als ik aan het rijden ben. Behalve op de terugweg want dat stapt ze gewoon actief.

Wat kan ik eraan doen om haar actiever te laten stappen? Ik spoor haar aan en dan gaat ze wel wat actiever stappen maar zodra ik daarmee stop gaat ze gelijk weer langzaam stappen. Zo kan ik de andere paarden ook niet bijhouden en moet ik de hele tijd bijdraven :P
Dit is dus ook als ik longeer. Soms ben ik echt streng en dan stapt ze 3 meter actief en dan stopt ze weer...

Zelf dacht ik aan:

Haver geven, al weet ik niet of ze hier nou echt drukker van wordt.

Hopelijk weten jullie een oplossing.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:30

Maureen95 schreef:
Soms ben ik echt streng en dan stapt ze 3 meter actief en dan stopt ze weer...

Na drie meter opnieuw echt streng worden. En dan weer. En weer. And over again. ;)

Nee, maar serieus, ik heb ook zo'n kandidaat. Wat helpt is écht consequent blijven vragen om actief te stappen. Vroeg of laat gaat het centje wel vallen. Maar dan ook zelf niet wegdromen en zodra je paard weer minder actief stapt reageren.

De mijne heeft het intussen door. De eerste 10 minuten is het nog hard werken maar dan loopt hij weer lekker. En het scheelt natuurlijk ook de ene dag tegen de andere. Vooral na de overgangen moet ik nog wel eens goed bijdrijven.

Een oefening die ik ben tegengekomen en die wel interessant klinkt (maar nog niet uitgeprobeerd) is het "hoeken rijden". Je begint in een hoek van de bak en rijdt je paard -in stap- zo snel mogelijk naar de volgende hoek. Daar krijgt hij een beloning in de vorm van rust en eventueel een snoepje. Dan gaat het door naar de volgende hoek, waar weer een pauze volgt. Je paard zal, zodra hij de oefening begrepen heeft, gemotiveerd zijn om de volgende hoek te bereiken en gaat dus vanzelf sneller lopen.
Zodra dit goed werkt, ga je beetje bij beetje de afstand vergroten door hoeken te gaan overslaan, dus telkens als je twee hoeken verder bent pauze. En dan drie, enzovoort. Tot je paard goed doorstapt.

Maureen95

Re: Hoe krijg ik mijn quarter actiever in de stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:41

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :D

Ik ga het inderdaad eerst proberen echt streng te zijn en te hopen dat je dan actiever gaat stappen. Want dat deed ze eerst ook bij het draven maar dit heb ik idd al opgelost!
Die oefening die je uitlegt is inderdaad een goeie voor in de bak! Alleen kan ik zoiets in het bos niet toepassen :P

Super bedankt!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:54

Bij longeren is ook je eigen positie tov je paard van belang. Sta in een driehoek tov het paard, dus met je linkerhand richting de schouder en met je rechterhand richting d'r kont. (In een driehoek dus) als je wat meer actie wilt zorg je dat d'r achterhand geactiveerd wordt door daar meer "druk" te geven. Je gaat dus een soort van met je rechterschouder naar voren om die achterhand wat "aan te duwen" snap je wat ik bedoel? Als jij meer naar de voorkant staat, dan belemmer je haar in t voorwaarts. En idd volhouden en belonen als ze wat actiever stapt. Onder het zadel veel tempowisselingen rijden. Bij draf terug naar stap, 4 passen stappen en weer weg in draf...hierdoor worden ze ook actiever....succes!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:59

Ja snap ik :) Doe ik inderdaad al :D

Bij het rijden heeft ze inderdaad ook als ik van draf naar stap ga bijvoorbeeld dat ze dan gelijk een soort van stilvalt. Ga ik inderdaad wat aan doen :D
Dankjewel voor je antwoord.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:05

herkenbaar probleem. Bij de mijne is het juist uit den boze om hem elke 3 meter eraan te herinneren. Dan wordt ze steeds slomer en slechter aan het been. Daarbij ziet het er slordig uit als je steeds moet porren en aantikken. Weet je wel zeker dat de jouwe niet actief genoeg is? De mijne heeft namelijk van nature een trage maar ruime stap. Ik laat haar dr eigen tempo lopen maar hou wel scherp dat ze op een kleine beenhulp onmiddellijk reactie moet geven. Pas zodra ze dat niet doet geef ik eens een tik of hard been en dan wel in die mate dat ze het zich nog minstens drie rondjes weet te herinneren. Verder houd ik mijn been er nadrukkelijk van af. Als ze goed reageert door iets te versnellen dan ook belonen door been er meteen weer af te halen en ruimte te geven aan de voorkant om te versnellen. Na een poosje gaat ze vanzelf toch wat sneller stappen. Wel draaf ik regelmatig even aan of ga halthouden en van halthouden weer in draf. Of eens van stap in galop. Zolang ze dat goed doet, weet ik dat ze actief genoeg op mijn been is. Niet alle paarden stappen van nature snel.
Daarbij maak je ze stomper door steeds maar te pushen en te pushen. Zelf zou ik dat ook niet prettig vinden. Ze leren beter op eigen benen te lopen als ze het werk leuk vinden. Zeker bij een jong paard kan het nog wel eens liggen aan tekort aan conditie en kracht. Door het werk leuk te maken en niet te veel negatieve aandacht erop te leggen kan het probleem ook verholpen worden. Leuk maken door eens wat cavaletti te doen of wat onverwachte dingen te doen.

probeer te denken als een paard. :D Als je steeds aangedreven wordt dan wordt dit steeds normaler en makkelijker te negeren. Als je bijna nooit aangedreven wordt, dan valt het meer op, want het zal best een irritant gevoel zijn voor een paard. Er moet een nadrukkelijke beloning zijn voor goed gedrag want waarom zou je als paard het anders goed gaan doen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:39

Dit is volgens mij geen voerprobleem, maar meer gehoorzaamheid!
En natuurlijk ook het toch vaak wel relaxte karakter van een quarter, haha!

Ik zou vanaf het begin gelijk oefeningetjes doen om haar aandacht erbij te houden, inbuigen, overgangen terug naar halthouden en bijna-halthouden, beetje zijwarts. Dat soort dingen helpt om te activeren en bovendien moet ze dan op jou letten.

Ook af en toe als een reactie echt te laat komt bijtikken met je zweep, om duidelijk te maken dat je direct een reactie wilt.

Ik denk dus dat het vooral een kwestie is van zelf strenger en actiever rijden.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:44

Balkjes lopen misschien een idee?

Draksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:37

Mijn paard is ook minder actief in stap. Draf en galop is geen probleem. Ik moet hem ook echt blijven aansporen in stap zodat hij niet steeds wat langzamer gaat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:42

Wat is de fokrichting van je quarter? Het kan ook zo maar zijn dat die langzame gangen erin gefokt zijn. Dat neemt niet weg dat je eraan kan werken om dat wat meer naar jouw hand te zetten, maar het zou wel een oorzaak kunnen zijn.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 18:07

Ze is pleasure gEfokt en haar vader is docs hickory
Heb vandaag geoefend en het ging al een stuk beter :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:42

Ik zal dit topic verplaatsen van BEH naar RT-V, daar krijg je vast meer tips op dit gebied. BEH is echt voor als er wat is met de benen of je paard kreupel is bijvoorbeeld.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:00

Oke dankjewel :D