Stang en Trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveApache

Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 10:52

Hallo allemaal

Gisteren heb ik voor de eerste keer met mijn paard met stang en trens gereden.
Ik rijd mijn paard nu een week. Ze is al 13 en heeft al Prix St. Georges gelopen dus ze is dit al gewend ;)
Nu wil ik weten of het normaal is dat ik in mijn middelvinger nu zo'n raar gevoel heb? Het tintelt wat en gisteren was die precies gevoelloos.
Iemand die weet of dit normaal is? Het kan misschien komen omdat je bij een trensje de teugel tussen je ringvinger en je pink neemt en dat je de trens bij stang en trens tussen je middelvinger en ringvinger moet nemen? Ik weet het niet.

Ga alsjeblieft niet zeggen van ja maar het maakt niet uit dat ze het gewend is want stang en trens is slecht,... Ik heb de stang amper aangeraakt.

Linnie050

Re: Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:00

Kan je het beste vragen aan degene die er gisteren bij was.
Denk je hebt er les mee gehad?

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 11:07

linnie050 schreef:
Kan je het beste vragen aan degene die er gisteren bij was.
Denk je hebt er les mee gehad?

Gisteren was mijn papa er bij en hij zegt dat dit wel normaal is maar ik weet het niet? Het is al van gisteren avond dat ik dat gevoel heb en het gaat niet over /3
Normaal heb ik wel les maar gisteren was mijn trainer eerder naar huis ( hij rijdt een paar paarden van ons )

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:09

Nou normaal is het zeker niet.
Maar waar het aanligt, ik vermoed te krampachtig de teugels vasthouden, kan ik je niet met zekerheid zeggen dat zou je echt je instructeur moeten vragen

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:12

moet je de trens teugel niet als de normale teugel vast houden ( tussen pink en ringvinger) en de stangteugel onder de pink ?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:14

Dat is niet goed inderdaad. Ik hield de stang teugel tussen mijn ringvinger en pink en de trens onder de pink.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:16

Tazzey schreef:
Dat is niet goed inderdaad. Ik hield de stang teugel tussen mijn ringvinger en pink en de trens onder de pink.

Zo doe ik het ook inderdaad,

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:20

En ik heb de teugels onder mijn wijsvinger (stang) en ringvinger (trens) :+ dus ik zou even met je instructrice kijken naar je teugelvoering.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:20

Je moet volgens mij de trens altijd onder de ringvinger doen, ik doe de stangteugel onder de pink, zodat je deze heel los en soepel kan houden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:23

Er is geen goede of foute manier. Mij is altijd geleerd om de teugels zo te pakken dat jij het prettig vind en je paard er niet mee in de weg zit. Mijn instructeur heeft de stang tussen middelvinger en ringvinger en de trens tussen de pink en ringvinger. Voor mij werkt dat echt niet.

Kijk maar eens op concours, veel verschillende teugelvoeringen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:26

Er zijn inderdaad verschillende teugelvoeringen.
De huidige meest gebruikte sport voering is gekruist, maar dat maakt het andere niet per definitie fout.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:32

Ik vind gekruist ook prettiger, zo kan ik mijn hand sluiten zonder direct druk te zetten op de stang.

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:39

Gillbo schreef:
Nou normaal is het zeker niet.
Maar waar het aanligt, ik vermoed te krampachtig de teugels vasthouden, kan ik je niet met zekerheid zeggen dat zou je echt je instructeur moeten vragen

Ik hou hem echt niet hard vast hoor ;) Daarom snapte ik het ook niet goed

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:43

Ja je hebt verschillende manieren dit zijn ze:
-Gekruist:
*Stang tussen middelvinger en ringvinger & trens tussen de ringvinger en pink
*Stang tussen ringvinger en pink & trens onder de pink
-Niet gekruist:
*Trens tussen middelvinger en ringvinger & stang tussen de ringvinger en pink
*Trens tussen ringvinger en pink & stang onder de pink.

Ik vind niet gekruist gewoon het handigste. Dat heb ik gisteren ondervonden. Maar ik ga het vandaag dan eens anders proberen omdat mijn vinger zo raar doet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:55

Tja dan heeft er toch echt teveel druk op gezeten, heel simpel. Je hebt de stang dus tussen middel en ringvinger? Dit is ook zeker niet normaal. Kan je ook dat je krampachtig hebt gezeten.

Wat start je met het paard?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:58

Ik moet zeggen, in het begin had ik ook veel moeten met 2 paar teugels in elke hand.
Denk dat dat een gevoel is, ik ben in ht begin (ook voor het paard) vaak naar buiten geweest met S&t
En dan gewoon de teugels lang(er) laten, zodat je wel aan het gevoel went van 2 teugels zonder dat je krampachtig zit.
Werkte bij mij wel :)
(Ik heb de stang onder de pink, trens onder ringvinger, maar had ze eerst altijd gekruist. Middelvinger stang, ringvinger trens)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:05

tipje:
Ik heb altijd geleerd om eerst met twee teugels te rijden aan de trens om de teugelvoering te leren, die prettig is voor de ruiter, zonder het paard te hinderen met de stang.
Kan je ook goed leren teugels op maat maken etc.
Als het dan goed lukt, dan de stang erbij hangen en de 2e teugel aan de stang.

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 16:08

essie_blue schreef:
Tja dan heeft er toch echt teveel druk op gezeten, heel simpel. Je hebt de stang dus tussen middel en ringvinger? Dit is ook zeker niet normaal. Kan je ook dat je krampachtig hebt gezeten.

Wat start je met het paard?

Het rare is dus dat ik er helemaal geen druk op het gezet want ze loopt altijd met een stabiele, goede aanleuning waar ik dus niks aan moet doen. Neen, ik heb de trens tussen middel- en ringvinger en de stang tussen de ringvinger en de pink. Er zijn verschillende manieren om je teugels hierbij vast te houden dus normaal is het wel hoor ;)
Dat kan inderdaad wel. Voor de eerste keer met stang en trens was het wel even wennen natuurlijk maar ik had echt geen druk op de teugels ( gewoon contact zodat de teugels niet doorhangen maar met sommige momenten de stang wel omdat ik dit nog niet gewoon ben)

Ik ga nu nog eventjes doortrainen en dan ga ik in augustus de scholieren proef rijden en dan volgend jaar moet ik naar de junioren overgaan ;)

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 16:10

janouk schreef:
tipje:
Ik heb altijd geleerd om eerst met twee teugels te rijden aan de trens om de teugelvoering te leren, die prettig is voor de ruiter, zonder het paard te hinderen met de stang.
Kan je ook goed leren teugels op maat maken etc.
Als het dan goed lukt, dan de stang erbij hangen en de 2e teugel aan de stang.

Ik rijd al heel lang hoor ;) Ik heb ook nog een pony waarmee ik volgend jaar nationaal ga dus met een trens rijden kan ik wel ;) Met een trens rijden ging al heel goed en daarom neem ik nu de stang erbij. Maar ik vond het gewoon wat raar van die vinger :o

Toch dankje ;)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:14

Oh het gekruiste systeem is wel normaal, zo rij ik ook. Bedoel dat je vinger lam is, dat is niet normaal. Zou dan je stang en trens omdraaien. Je hebt als het goed is meer 'druk' op je trens dan op je stang, je handen zijn het gewend om je trens gewoon tussen pink en ringvinger te houden, dus hou dat dan ook zo :) En dan doe je je stang tussen je middelvinger en ringvinger, vind ik zelf veel vriendelijker rijden, je rijdt immers normaal ook met je trens tussen je pink en ringvinger.

Janouk bedoelt trouwens 2 teugels aan je trens te doen.. dat is zeker een handige tip.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:26

RUI → RT-V

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 16:30

essie_blue schreef:
Oh het gekruiste systeem is wel normaal, zo rij ik ook. Bedoel dat je vinger lam is, dat is niet normaal. Zou dan je stang en trens omdraaien. Je hebt als het goed is meer 'druk' op je trens dan op je stang, je handen zijn het gewend om je trens gewoon tussen pink en ringvinger te houden, dus hou dat dan ook zo :) En dan doe je je stang tussen je middelvinger en ringvinger, vind ik zelf veel vriendelijker rijden, je rijdt immers normaal ook met je trens tussen je pink en ringvinger.

Janouk bedoelt trouwens 2 teugels aan je trens te doen.. dat is zeker een handige tip.

Dat ga ik dan eens doen ;) En ik ga het ook nog eens proberen met de stang onder mijn pink omdat veel mensen dit doen.

Aa, oké dit had ik verkeerd begrepen, sorry :( Ja dat is inderdaad wel een handige tip ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:59

Ik heb ook altijd de trens teugel "gewoon" vast, dus tussen pink en ring vinger. De stang teugel heb ik meestal onder de pink en ook altijd vrij los. Sommige paarden heb ik stang teugel tussen middel vinger en ring vinger. :)

Je kan inderdaad fijn oefenen met een tweede teugel aan trens. Al is t gevoel vind ik dan toch iets anders, maar vast houden oefenen lukt zo wel.

Dat gevoel in je vinger had ik de eerste paar keer ook, dat komt door t te verkrampt vast houden van de teugels. Bang ze te verliezen of te streng te zijn, enz. Belangrijk je hand en vingers goed te ontspannen, dan krijg je dat gevoel niet meer.