Heb ik juist gehandeld?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Heb ik juist gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:22

Hallo beste bokkers.

Ik wou vanmiddag met mijn pony naar huis rijden om mijn vader te verrassen. Ik moet dan een klein steegje door voor fietsers. In het steegje was niemand, we stapte daar rustig. En ineens komt mijn pony omhoog en begint te bokken en om te draaien. (Dit deed hij vorige week zondag met buiten rijden in het bos ook al.) Aan allebei de kanten stond prikkeldraad. Hij kwam echt omhoog en protesteerde. Ik durfde hem niet aan te pakken door de prikkeldraad. Ik ben toen afgestapt. Een stukje verder weer opgestapt en ik zat amper en weer begon hij met stijgeren en bokken. Toen was hij terug gegaloppeerd tot het einde van het steegje. Ik afgestapt en met de zweep tegen mijn laars aan geslagen voor het geluid. Toen maar verder gelopen naar onze bestemming. Mijn vader had hem even gedag gezegt en toen weer terug naar stal over de openbare weg. (Ik zat er toen wel weer op). Toen we terug waren op stal heb ik een poosje in de bak gereden en tussen door beloond met stem. Na het rijden weer terug in de wei. Nu voel ik me best laf omdat ik hem niet aangepakt heb en ik ben afgestapt. Het zadel ligt trouwens goed, is nagekeken. Dit was wel de eerste keer dat ik alleen met hem op stap ging. Hij is wel al vaker in de wijk geweest. Ik hoop dat jullie iets van het verhaal begrijpen.
Bedankt voor het lezen.

Groetjes, mij :)

Snollygoster

Re: Heb ik juist gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:25

Vreemd dat hij zo opeens begon te bokken en steigeren, heb jij niet gewoon stress gehad en dat op hem overgezet? Aangezien je aangeeft dat het de eerste keer was dat je alleen ging.

Verder vind ik wel dat je oké gehandeld hebt. Mensen zeggen altijd dat je nooit moet afstappen, maar als de situatie gevaarlijk kan worden heb je soms geen andere keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:29

Dus van stal weg vervelend gedrag en naar stal toe een brave doerak. Duidelijk, je hebt het prima gedaan, veiligheid voor alles. Ik denk dat je gewoon een slimme pony onder het zadel hebt en eigenwijs ook. Volgende keer dezelfde weg gaan en dan je vader of iemand anders even mee zodat die hem vast kan pakken en dan doorlopen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:30

Snollygoster schreef:
Vreemd dat hij zo opeens begon te bokken en steigeren, heb jij niet gewoon stress gehad en dat op hem overgezet? Aangezien je aangeeft dat het de eerste keer was dat je alleen ging.

Verder vind ik wel dat je oké gehandeld hebt. Mensen zeggen altijd dat je nooit moet afstappen, maar als de situatie gevaarlijk kan worden heb je soms geen andere keuze.

Ik heb niet het idee gehad dat ik stress had. Ik dacht doe eens gek en wij kunnen dit. Hij was wat gespannen dus ik zong een beetje om hem te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:32

Veiligheid voor alles. :j
Je wil niet weten hoe je paardje eruit had gezien als hij in het prikkeldraad terecht was gekomen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:32

bigone schreef:
Dus van stal weg vervelend gedrag en naar stal toe een brave doerak. Duidelijk, je hebt het prima gedaan, veiligheid voor alles. Ik denk dat je gewoon een slimme pony onder het zadel hebt en eigenwijs ook. Volgende keer dezelfde weg gaan en dan je vader of iemand anders even mee zodat die hem vast kan pakken en dan doorlopen.

Ja het eerste deel over de openbare weg ging super. Alleen toen we het paadje in sloegen voor naar mijn huis te gaan ging het mis. Verder in de bak is hij een engel en meestal op buitenrit ook. Vorige keer in het bos heb ik hem wel aangepakt aangezien de paden daar breed waren en geen verkeer. De moed zakte me wel in de schoenen toen hij zo deed

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:33

Stel, je had hem wel aangepakt. Geslagen of noem maar. Vaak schieten ze daarvan nog even extra in protest. De 1 luistert daarna wel en de ander gaat nog een paar keer dieper in protest. Dan lag je dus waarschijnlijk daar ergens in het prikkeldraad. Ze gaan steigeren, naar achteren, bokken.
Aanpakken zou ik dus nooit doen. Dat heb je goed opgelost. Als de omgeving niet veilig is kun je het beste afstappen.

Goed gehandeld dus :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:34

Stilstaan vind hij echt heel moeilijk. Toen ik hem stil wou zetten begon hij op de plaats te bokken/ vervelend te doen. Toen ben ik er een soort van afgesprongen aangezien dat stil staan niet kon. Mijn vader zegt dat ik strenger moet worden in zo een situatie...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:36

KoudbloedKim schreef:
Veiligheid voor alles. :j
Je wil niet weten hoe je paardje eruit had gezien als hij in het prikkeldraad terecht was gekomen.

Bedankt! :)

Cioccolato schreef:
Stel, je had hem wel aangepakt. Geslagen of noem maar. Vaak schieten ze daarvan nog even extra in protest. De 1 luistert daarna wel en de ander gaat nog een paar keer dieper in protest. Dan lag je dus waarschijnlijk daar ergens in het prikkeldraad. Ze gaan steigeren, naar achteren, bokken.
Aanpakken zou ik dus nooit doen. Dat heb je goed opgelost. Als de omgeving niet veilig is kun je het beste afstappen.

Goed gehandeld dus :)

dankjewel :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:38

Ja je moet zeker strenger optreden in dit soort situaties, als de omgeving veilig is! Anders niet. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:39

Dankjewel!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:42

zou het ook niet kunnen dat ze het steegje eng vond.
Soms vinden de paarden het eng om een steegje door te gaan met aan weerszijden muren van de huizen.

Maar goed dat je bent afgestapt. veiligheid gaat voor alles.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:45

joey2010 schreef:
zou het ook niet kunnen dat ze het steegje eng vond.
Soms vinden de paarden het eng om een steegje door te gaan met aan weerszijden muren van de huizen.

Maar goed dat je bent afgestapt. veiligheid gaat voor alles.

3/4 van het steegje is omringt met wei en gras en 1/4 is 1 huis. Normaal loopt hij er zo doorheen. Ik had ook niet de intentie dat hij bang was. Dan gedraagt hij zich anders :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:49

Oke een ander soort steegje als ik in gedachte had....
wanneer hij er normaal zo doorheen loopt dan kan het inderdaad niet dat hij er nu bang voor was.
Je hebt goed gehandeld.

Misschien de volgende keer je vader met een halster en touw aan je pony vastmaken en dan door de steeg lopen zo krijgt ze niet de kans om om te draaien.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 17:59

Ja dat is een idee ja. Dankjewel!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:19

Ik krijg de indruk dat hij inderdaad je spanning heeft gevoeld. Ik had ook zo'n lekkere knol die de achteruit erop zette zodra we op het smalste stuk van de gracht waren. En ja, dat was 2 meter stijl naar beneden. Maar pas nadat ik had gehoord dat iemand die daar met paard en al naar beneden was gesodemieterd. Moet het paardje toch aan me gevoeld hebben. Kan me zo hetzelfde voorstellen bij prikkeldraad.

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:24

Klinkt precies zoals mijn paard vorige zomer was. Pure eigenwijsheid bij hem. Ik zou willen dat ik het anders kon verwoorden maar als hij het prima vind om door te lopen als je naast hem staat maar vervolgens weer "panisch" wordt zodra je erop stapt lijkt het mij niet dat hij bang is of dergelijk. Mijn paard deed precies hetzelfde. Zodra er iemand voor hem fietste of naast hem liep was er niks aan de hand. Maar als hij niemand meer zag deed hij geen stap meer in de goeie richting. Het enige wat ik kon doen was aanpakken. En geloof me, ik had ook geen prettige plek… Midden in de polder met dijkjes en steile hellingen naar beneden…. Deze rende mijn paard dan achterstevoren, bokkend of galloperend naar beneden. Was geen pretje. :+ Maar het enige dat je kan doen is weer alleen op pad gaan en je erdoorheen bijten. Zodra hij voelt dat je spanning krijgt door die plek wordt het alleen maar erger. Kalm blijven en goed drijven. Wat ik heb gedaan is zorgen dat hij zich op mij ging concentreren d.m.v. dressuur oefeningen. Ik liet hem wijken, aan de teugel, overgangen etc doen. Heeft uiteindelijk geholpen en nu rijdt hij er zonder problemen langs. :)) Ik hoop dat je hier iets aan heb

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 18:55

Dankje. Ik had hem goed voorwaarts. Door overgangen te rijden word hij alleen maar heet. :(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:10

Tegenwoordig stap ik ook af met zoiets hoor.

Vroeger pakte ik het aan of iets dergelijks. Maar ik ben er eens keihard afgeknald en was er een stukje bot van mijn heup los geschoten. Dat is zo pijnlijk, dat wil ik geen 2e keer.

Veiligheid boven alles :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 19:19

Oei pijnlijk! Dankjewel!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:22

BRT → RT-V

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:06

Let heel goed op hoe je het nu verder gaat aanpakken, want je bent nu eigenlijk bezig hem net dit soort gedrag aan te leren, en dat is dus zeker niet wat je graag zou hebben.
Je zegt zelf dat je paardje steeds heter wordt als je overgangen gaat rijden, dus ook daar ben je verkeerd bezig.
Zoek een goede trainer die je hierbij kan helpen, want dit kan wel eens heel gevaarlijk worden binnenkort, en het paard heeft daar echt geen schuld aan, die gebruikt enkel de mogelijkheden die jij hem bied.