Verzorgpony soepeler maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anous2002

Verzorgpony soepeler maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 08:53

Hallo Bokkers /3

Ik weet niet dat dit goed staat maar dat hoor ik dan wel weer.
Maar ik heb een verzorgpony, een haflinger van ongeveer net 10 jaar en hij is met het rijden steeds heel stijf enzov.
Hij werd eerst maar 2 a 3 keer per week gereden door dat: haar baasje het te druk had met school.
Maar nu is mijn vraag hebben jullie tips, een soort van schema of iets anders om hem wat soepeler te maken ??

Alvast bedankt!!!!

Groetjes Anous

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:14

Is de pony medisch wel in orde?

Want 2 a 3 x per week moet voldoende zijn om een paard in conditie en soepel te houden!
Zelf rijd ik ook maar 3 x per week en start succesvol ZZ-L, dus ik vraag mij af of er niets mis is met de pony (artrose of andere gebreken)

Goede instructie is ook nooit weg

anous2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 10:57

listiglistje schreef:
Is de pony medisch wel in orde?

Want 2 a 3 x per week moet voldoende zijn om een paard in conditie en soepel te houden!
Zelf rijd ik ook maar 3 x per week en start succesvol ZZ-L, dus ik vraag mij af of er niets mis is met de pony (artrose of andere gebreken)

Goede instructie is ook nooit weg

Er is niks mis mee Want is eenaand geleden ofzo daarom gecontroleerd door de dierenarts.Wat doe jij dan altijd met het rijden ?

xChanelx

Re: Verzorgpony soepeler maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:11

Probeer in ieder geval lekker actief te rijden, dus veel overgangen (stap-draf bijvoorbeeld, maar ook verzamelen-uitstrekken of schijnovergangen: arbeidsdraf-bijna stap-arbeidsdraf) om hem 'wakker' en aan je been te krijgen.

Daarnaast véél figuren. Voltes, achtjes vind ik zelf altijd heel fijn. Let hierbij er op dat je op twee teugels stuurt en je pony laat buigen, niet alleen met stelling (even voor de duidelijkheid: niet dat je het hoofd alleen naar binnen vraagt, maar dat hij van hoofd tot staart buigt om je binnenbeen). Veel van hand veranderen en dus wisselen met stelling en buiging. Slangenvoltes zijn ook erg goed, zorg ervoor dat je dan op de middellijn je pony recht maakt en weer de andere kant op vraagt. Doe dit eerst met drie 'lussen', dan met vier, dan met vijf.

Binnenhoefslag is ook een goede, omdat veel paarden aan de bakrand kleven. Door een of twee meter naast de hoefslag te rijden, leert hij op eigen benen te lopen.

Mijn tip: geen rondje alleen hoefslag rijden in hetzelfde tempo. Dus continu 'bezig zijn', schakelen, figuren, enz.

En ook met 2 of 3 keer in de week moet je paard prima te rijden zijn.

Ik ben benieuwd of je hier iets aan hebt en hoe het gaat. Houd je ons op de hoogte?

anous2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 12:35

xChanelx schreef:
Probeer in ieder geval lekker actief te rijden, dus veel overgangen (stap-draf bijvoorbeeld, maar ook verzamelen-uitstrekken of schijnovergangen: arbeidsdraf-bijna stap-arbeidsdraf) om hem 'wakker' en aan je been te krijgen.

Daarnaast véél figuren. Voltes, achtjes vind ik zelf altijd heel fijn. Let hierbij er op dat je op twee teugels stuurt en je pony laat buigen, niet alleen met stelling (even voor de duidelijkheid: niet dat je het hoofd alleen naar binnen vraagt, maar dat hij van hoofd tot staart buigt om je binnenbeen). Veel van hand veranderen en dus wisselen met stelling en buiging. Slangenvoltes zijn ook erg goed, zorg ervoor dat je dan op de middellijn je pony recht maakt en weer de andere kant op vraagt. Doe dit eerst met drie 'lussen', dan met vier, dan met vijf.

Binnenhoefslag is ook een goede, omdat veel paarden aan de bakrand kleven. Door een of twee meter naast de hoefslag te rijden, leert hij op eigen benen te lopen.

Mijn tip: geen rondje alleen hoefslag rijden in hetzelfde tempo. Dus continu 'bezig zijn', schakelen, figuren, enz.

En ook met 2 of 3 keer in de week moet je paard prima te rijden zijn.

Ik ben benieuwd of je hier iets aan hebt en hoe het gaat. Houd je ons op de hoogte?

Is goed ! En dankje voor de tips, ga het zometeeb uitproberen

Boraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:34

Warm je wel genoeg op voor het rijden? Dan bedoel ik niet tien minuten instappen, maar verschillende rekoefeningen zoals buigen, hoofd naar de billen toe en benen strekken. Als je dit doet en daarna ook nog tien minuten instapt zijn de spieren in ieder geval soepeler. Door water lopen wil ook nog wel eens helpen. Krijgt je paardje meteen sterke benen van!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:43

VNA > RT-V

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:15

Jouw paardje is wel zadelmak, het is ingereden en braaf genoeg, en daar stopt het hele verhaal.
Jouw paardje heeft nooit geleerd om zacht op de hulpen te reageren, na te geven, te wijken voor druk, en dadelijk te reageren op dingen die gevraagd worden.
De opleiding is dus maar in het allereerste deel blijven steken, en daar zit je nu nog steeds in.
Het is niet dat het paard dit niet wil, het paard heeft nooit geleerd om dit goed uit te voeren.
Dit kan nog steeds maar is nu net iets moeilijker dan wanneer je dat van bij het begin ineens goed zou gedaan hebben.
Dus fout zit bij de mens, niet bij het paard.
Nu zijn Haflingers hier nog moeilijker mee dan het gemiddelde warmbloed, in principe zijn het werkpaarden en die trekken graag en werken hier vanuit hun hals en voorhand.
Dit kan opgelost worden maar dan moet het beleringsproces van bij het begin helemaal overgedaan worden, anders kan het echt niet.
Zelf zou ik zels durven te zeggen er zo blijven mee verder rijden is vragen om een ongeluk, dit is niet veilig.

anous2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:08

aeolusnr1 schreef:
Jouw paardje is wel zadelmak, het is ingereden en braaf genoeg, en daar stopt het hele verhaal.
Jouw paardje heeft nooit geleerd om zacht op de hulpen te reageren, na te geven, te wijken voor druk, en dadelijk te reageren op dingen die gevraagd worden.
De opleiding is dus maar in het allereerste deel blijven steken, en daar zit je nu nog steeds in.
Het is niet dat het paard dit niet wil, het paard heeft nooit geleerd om dit goed uit te voeren.
Dit kan nog steeds maar is nu net iets moeilijker dan wanneer je dat van bij het begin ineens goed zou gedaan hebben.
Dus fout zit bij de mens, niet bij het paard.
Nu zijn Haflingers hier nog moeilijker mee dan het gemiddelde warmbloed, in principe zijn het werkpaarden en die trekken graag en werken hier vanuit hun hals en voorhand.
Dit kan opgelost worden maar dan moet het beleringsproces van bij het begin helemaal overgedaan worden, anders kan het echt niet.
Zelf zou ik zels durven te zeggen er zo blijven mee verder rijden is vragen om een ongeluk, dit is niet veilig.

Bedankt voor je reactie ! maar ten eerst het is niet mijn paard maar verzorgpony haha, ten 2de dat heeft ze wel geleerd hoor en ze reageert wel heel goed! dus euh jaahhh. En het is wel waar dat fouten bij een mens zit en niet bij het paard :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:47

ok probleem is dus niet om opgelost te worden.
Of het nu jouw eigen paard betreft of een verzorgpony of een geleend of een ...... jij moet leren hoe je met dit dier kan omgaan.
En paard moet leren dat wanneer je zijn hoofd naar links vraagt hij ook zijn hoofd onmiddellijk en met volle medewerking naar links beweegt, als daar ook maar enige aarzeling in te merken is, of wanneer hij zich soms even heel sterk maakt en gewoon tegen gaat trekken, tjaaaa dan is er toch nog wel wat werk aan de winkel zou ik zeggen.
Als ik een jong paard zadelmak maak, dan is af en toe niet willen nageven en af en toe eens tegentrekken gewoon een reden om nog niet op dat paard te stappen, want eerst dit in orde voor de rest.
Ook al zeg je het gaat algemeen wel goed maar af en toe, tjaaaaa als een vliegtuig af en toe even zijn motor hapert ga je er ook niet instappen.
Ik zou zelf zeggen nee niet rijden op zo'n dier in deze staat van belering, klinkt mssn beetje overdreven, maar als het paard een goed stuur heeft en zacht op de hulpen is en altijd zonder twijfel wil nageven en er een goede rem op staat dan pas heb je een veilig paard.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:20

^^ ik ben erg nieuwsgierig hoe je op basis van de korte info van TS deze conclusoes kunt trekken?
Puur interesse hoor.
Hoe zou TS het volgens jou op moeten lossen dan?