xChanelx schreef:Probeer in ieder geval lekker actief te rijden, dus veel overgangen (stap-draf bijvoorbeeld, maar ook verzamelen-uitstrekken of schijnovergangen: arbeidsdraf-bijna stap-arbeidsdraf) om hem 'wakker' en aan je been te krijgen.
Daarnaast véél figuren. Voltes, achtjes vind ik zelf altijd heel fijn. Let hierbij er op dat je op twee teugels stuurt en je pony laat buigen, niet alleen met stelling (even voor de duidelijkheid: niet dat je het hoofd alleen naar binnen vraagt, maar dat hij van hoofd tot staart buigt om je binnenbeen). Veel van hand veranderen en dus wisselen met stelling en buiging. Slangenvoltes zijn ook erg goed, zorg ervoor dat je dan op de middellijn je pony recht maakt en weer de andere kant op vraagt. Doe dit eerst met drie 'lussen', dan met vier, dan met vijf.
Binnenhoefslag is ook een goede, omdat veel paarden aan de bakrand kleven. Door een of twee meter naast de hoefslag te rijden, leert hij op eigen benen te lopen.
Mijn tip: geen rondje alleen hoefslag rijden in hetzelfde tempo. Dus continu 'bezig zijn', schakelen, figuren, enz.
En ook met 2 of 3 keer in de week moet je paard prima te rijden zijn.
Ik ben benieuwd of je hier iets aan hebt en hoe het gaat. Houd je ons op de hoogte?
Is goed ! En dankje voor de tips, ga het zometeeb uitproberen