Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HuppeltjeZ

Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:32

Ja want zo denken veel mensen er blijkbaar over...

door dit verhaal kreeg ik onverwachts, maar zeer gewild, een veulen onder mijn hoede toen ik 16 jaar was. Ik heb heel veel geluk gehad met het karakter van mijn paard en met het feit dat we al een band hadden (ik gaf hem van de papfles in de eerste weken van zijn leven, tot zijn verwaarloosde mama terug melk gaf), want ik had nog nooit een veulen opgevoed. Met de juiste hulp, tips en heel veel lees- en opzoek werk zijn we intussen 3 jaar later. Sinds maart dit jaar staan we op een andere stalling (nog steeds 24/7 buiten in een fijne kudde) en nu hebben we een buitenpiste! We zijn sinds twee weken bezig met in de piste los op stemcommando's te werken, om binnenkort te beginnen met longeren en dit lukt al aardig goed. Ook zadeldoek is gekend en mag hem hier overal mee aanraken, plotselinge bewegingen maken, meneer blijft braaf staan.

Nu zit het zo, ik word bijna letterlijk uitgelachen door iemand omdat hij nog niet ingereden is.
Wanneer ik uitleg dat hij mentaal misschien wel klaar is (en hier valt over te discussiëren) maar dat ik hem lichamelijk nog te 'puppy' vind, wilt ze dit niet aannemen. Mijn paard is volgens haar puppy omdat hij onbespied is en daarom moet ik hem beginnen inrijden. Elke keer krijg ik weer te horen 'Je had hem al een jaar moeten kunnen longeren en er nu al moeten kunnen opzitten!' Opzich trek ik me hier niet zoveel van aan, ik weet zelf wel wanneer mijn paard en ik hier aan toe zijn en dat is gewoon nog niet nu, wij doen het nu eenmaal op een wat trager tempo. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die hun paard wel al inrijden wanneer ze 3 zijn. Als jouw paard er dan al klaar voor is dan doe je maar, maar ik doe het nu anders...

Dit speelt zich allemaal af in België. Weet niet hoe dit in Nederland zit. Ik weet dat jullie een 'opfok' hebben waar de paarden blijven tot ze 3 jaar zijn dus misschien hebben jullie geen last van dit soort opmerkingen?

Is dit nu zo schandalig dat een paard op drie jaar nog niet is ingereden?
Discussieer er maar op los, ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Jellybeans

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:35

Nee hoor. Daar is niks schandaligs aan. Sommige paarden worden pas op hun 5e of 6e beleerd...
Het lijkt mij dat alleen jij over je paard mag oordelen en dat andere daar niet mee te maken hebben? Lekker niets van aantrekken!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:36

Ik vind drie jaar juist te vroeg. De mijne is vijf en wordt nu rustig aan beleerd.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:37

Jouw paard, jouw keuze.
Als jij vindt dat hij er nog niet klaar voor is, dan niet.
Daar heeft een ander niet mee te maken.
Je kan hem beter wat meer de tijd geven en zorgen dat het inrijden goed en verantwoord gaat, in plaats van je paard verpesten omdat hij er nog niet klaar voor is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:38

Gewoon de vraag terug stellen of hij met 3 jaar ingereden MOET zijn dan?? :+
En als ze daar antwoord op heeft, kan je ook nog vragen in welk boek dat geschreven staat..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 12-06-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:38

Nee, niks schandalig aan. Het verschilt per paard in combinatie met je doelstellingen. Hier een laatbloeier die vanaf 2,5 dingen geleerd heeft met veel vakantie tussentijds. Nu ruim 6, groeit nog steeds en gaat deze zomer onder het zadel beleerd worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:39

Hier loopt een 3.5 jarige hengst die nog amper gelongeerd is. :D Ik doe wel af en toe wat met 'm en hij kent in principe alles voor je er op kan. (zadel, hoofdstel enz) maar hij is nog niet echt in het werk gezet. (10min longeren een keertje per maand noem ik niet werken. _O- )
Ik zit ook in Belgie.
Dat één persoon jou uit lacht maakt nog niet dat dat de algemene "mening" is. Ik merk vaak zat dat paarden pas rond hun 3.5 a 4 ingereden worden.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:39

Misschien is dit in Nederland dan inderdaad anders dan hier in België. Sprak erover met een vriendin en die zegt ook, het is alsof (hier in België) mensen echt enorm de link leggen tussen drie jaar en zadelmak. De persoon in kwestie is dan ook trouwens niet de enige die hier opmerkingen over maakt tegen mij.

Achja ene oor in en andere oor uit, mijn paard en ik doen het gewoon op onze eigen manier!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:39

Elke dag. Misschien word het tijd je mond open te trekken. Jou paard jou manier van opleren.
Ik zou gek worden van zo iemand.

Overigens naar mijn idee ben je fijn bezig.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:40

Ik heb zo'n soort opmerking gekregen van een zogenaamde ostheophaat... Mijn paard was 4 jaar net 3/4 maanden ohz omdat ik gewoon wilde wachten en hij met 3 voor de wagen was beleerd en dus niet teveel tegelijk wilde doen. Nou wat een drama! Ik had veel te lang gewacht hij had veel te weinig spier voor zijn leeftijd, had hem veel eerder ohz moeten doen want wachten was onzin. Wat heb ik staan koken, man is nooit meer geweest ook!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:40

het is eerder schandalig als een paard met drie jaar al ingereden is.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:41

Amber7777 schreef:
Misschien is dit in Nederland dan inderdaad anders dan hier in België. Sprak erover met een vriendin en die zegt ook, het is alsof (hier in België) mensen echt enorm de link leggen tussen drie jaar en zadelmak. De persoon in kwestie is dan ook trouwens niet de enige die hier opmerkingen over maakt tegen mij.

Achja ene oor in en andere oor uit, mijn paard en ik doen het gewoon op onze eigen manier!

Misschien moet je eens nagaan in welk gezelschap je je bevind want ik merk juist vaak dat ze daar helemaal niet zo op drammen. :+ Vaak juist dat ze pas een jaar of vier zijn eer ze beleerd worden.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:41

Ik vind het heel knap dat je je niet omlaat praten.
Gewoon nog lekker doorgaan op jou tempo en hoe jij het wilt doen.
Ik denk dat het nu normaal is om je paard op 3 jarige leeftijd in te rijden, vooral bij sportpaarden.
Die willen ze zo snel mogelijk hoog in de sport.
Ik vind het helemaal niet verkeerd om pas met 4 jaar of later in te rijden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:42

Heeft weinig met BE te maken denk ik.
Eerder met de omgeving waarin je zit.

Hier heeft niemand een probleem met 3jarig onbeleerde paarden. De meeste zijn van het principe dat je kan starten als ze mentaal en fysiek puppy af zijn.

Gewoon lekker verder doen zoals je bezig bent!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:44

Het is absoluut niet schandalig, naar mijn idee gaan steeds meer mensen wat langzamer op dat gebied.
Het blijft echter wel zo dat het in de meeste kringen "normaal" gevonden wordt om een paard in te gaan rijden zodra ze 3 jaar oud zijn en eventuele voorbereidingen al eerder te doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:45

Lekker de tijd geven! :) Mijn pony was bijna 5 met inrijden. Sinds kort werkt ze regelmatig en ze word in Juli 6 jaar.

En ja, genoeg mensen die het zonde vinden, omdat een paard met 3 jaar oud genoeg zou zijn... Dat zegt meer over hun. Het ene paard is het andere paard niet. Ik ben opzich niet tegen met 3 jaar beginnen, maar wel tegen beginnen als paard nog duidelijk een pup is.

En al wil je hem met 10 pas inrijden, of nooit. Jouw paard, jammer dan voor de mensen die het daar niet mee eens zijn.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:47

Wij rijden ze hier al veel jonger in (20 maanden oud meestal), maar ik denk dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet bepalen, daar heeft verder niemand iets mee Te maken toch :)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:48

Is toch fijn om te lezen dat jullie er niet zo over denken als deze persoon!

@Kirrr: Ja zal inderdaad misschien niet direct met België te maken hebben maar met de stalling en de personen waar je bent. Op mijn vorige stalling (was bij mensen aan huis) waren de bazen van 'de oude stempel' en van hun moest ik er al op zitten als hij 1,5 jaar was! Die waren verbaasd toen ik er nog niet mee reed toen die 2 jaar was :+ Op mijn huidige stalling vinden alle mensen het normaal dat ik er nog niet mee rijd behalve deze persoon en haar vader. Verder heb ik dit soort opmerkingen wel al gekregen maar niet van mensen op stal of mensen die ik goed ken.

@Ayasha: Ja de meeste mensen die ik ken van de paardenwereld zijn het met mij eens maar er zijn er toch een aantal die het precies schandalig vinden dat ik er nog niet opzit! 'En jij hebt al drie jaar gewacht om ermee te rijden en je wilt nòg wachten? Ik zou dat niet kunnen hoor!' heb ik ook al te horen gekregen :) Maar dat ligt inderdaad bij de mensen die ik ken van op de manege van vroeger! Dus die zijn wel van die denkwijze.

@Casarell: ja dat is nog eens een vraag! benieuwd naar haar antwoord :')

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:49

Wij hebben ook gewacht met inrijden van ons jonge paard.
Hij was veel te puppy en nog veel te speels.

We hebben wel wat dingen gedaan toen hij 3 was. Poging gewaagd tot longeren, maar hij snapte er geen drol van. Heel veel grondwerk gedaan. Een keer een zadeltje op. Gewandeld. En vooral lekker paard laten zijn.
Met 4,5 vonden we dat hij volwassener werd en zijn we langzaam begonnen. 2 maanden later zat mijn man er voor het eerst op. Dat was Oktober 2014. (Jan is van januari 2010)

Ik heb in die tussentijd ook veel opmerkingen gekregen.
"Ik zou echt niet kunnen wachten hoor",
of als ik met zadel op in de bak wandelde "Moet ik er anders even op, als je het niet zelf durft"
"wanneer gaan jullie er nou eens op rijden?"

Ik heb tegen iedereen gezegd dat we er pas op gingen zitten als wij vonden dat hij er klaar voor was.
En dat we alles ZELF gingen doen en als ons dat niet lukte dat er een profesional ingeschakeld ging worden.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:50

Goed dat je de tijd neemt! Zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen. Ik snap die haast niet. Een paard gaat juist langer mee als hij fysiek meer is uitgegroeid voor je hem gaat belasten. 3 jaar is een prima leeftijd om te starten met wat serieuzer grondwerk en het hele mentale leerproces. Maar wat mij betreft wordt er pas vanaf 5 jaar op een paard gestapt. En als het goed is heb je dan een dusdanige basis op de grond, dat het inrijden zelf heel snel kan gaan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:50

WD-V > RT-V

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:52

Joh, die van mij is al 4 en nog niet ingereden :P heb hem al sinds hij een veulen was, dus ik krijg ook regelmatig de vraag wanneer ik er nou op ga. Hij is alleen nog zo verschrikkelijk puppy. Het is een heel groot paard en zijn familie bestaat uit laatbloeiers. Ik wacht lekker nog een jaartje.

Hij gaat trouwens wel aan de hand of als handpaard mee het bos in en we doen ook veel grondwerk :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:52

Die discussie is inderdaad niet land-gebonden :-).

Ik liep tegen hetzelfde aan. Mijn paard zag er met 2 jaar al uit als een 3-jarige, dus toen ze daadwerkelijk 3 was en ik er nóg niet op zat, heb ik dat ook heel vaak gehoord. Hoewel, ik heb een keer of 10 zonder zadel op haar gezeten, maar inrijden heb ik pas 2 maanden geleden gedaan toen ze 4 was.

En nu ben ik nog maar net zover dat ik los door de bak kan. En nog steeds hulp en mentale steun vanaf de grond heb. Ik heb haar de afgelopen maanden maar 2 keer in de week 'gereden' en dan ook nog eens vrij kort.

Ik geloof het allemaal wel. Graag houd ik mijn paard heel en ik zal haar dus niet -bewust- te veel belasten. Vind het ronduit bizar dat een osteopaat aanraadt om met 3 te beginnen. We weten allemaal dat paarden nog lang niet uitgegroeid zijn dan!

Moet wel eerlijk zeggen dat mijn paard er dit jaar wel aan toe was. Geestelijk gezien. Ze verveelde zich blijkbaar toch wat, want nu we wel 'iets' doen is ze een stuk aangenamer in de omgang. En het is dat mijn oude merrie plotseling overleed dat ik met mijn jonge paard begonnen ben. Anders weet ik niet of ik er nu al opgezeten had :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:53

saddledancer schreef:
Wij rijden ze hier al veel jonger in (20 maanden oud meestal), maar ik denk dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet bepalen, daar heeft verder niemand iets mee Te maken toch :)

Ik hoop toch echt dat je een grapje maakt.

ts lekker niks van aan trekken. lekker naar je paard kijken en doen wat goed voelt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:54

Ik vind 3 een prima leeftijd om rustig aan te beginnen met spelenderwijs werken. (longeren, dekje, bitje, hoofdstel en een handvast singetje)
Erop stappen, nee dat vind ik te vroeg met 3.

Er zijn veel te veel mensen met haast! Het beest moet maar gereden worden en zsm als dat kan.
De dieren krijgen geen tijd meer om op te groeien en met andere paarden te knoeien in de weide.