Wijken leren vanaf grond? Instructie Betuwe Gld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Wijken leren vanaf grond? Instructie Betuwe Gld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:02

Zit ik hier goed met mijn vraag? Mijn paard heeft wat moeite met het aanleren van het wijken onder het zadel. Misschien helpt het als hij de beweging leert aan de hand, is dit zo? Is er een goede instructeur/trice in Gelderland die hierbij kan helpen?

uggy

Re: Wijken leren vanaf grond? Instructie Betuwe Gld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 01:04

Als je opzoek bent naar een instructrice ben je beter af op de markt.
Ben je op zoek naar tips, dan kan je inderdaad een paard leren wijken aan de hand.
Misschien vind je meer informatie met wijken voor druk,
of is dat niet wat je bedoeld?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:37

Mijn KWPN'er heeft niet de ideale bouw voor een dressuurpaard en ik merk dat hij meer moeite heeft met het aanleren van het wijken ohz dan andere paarden. Ik heb geen ervaring met grondwerk maar ben op zoek naar een instructeur/trice die kan tonen hoe wijken aan de hand wordt uitgevoerd. Ik wil hem/haar dan een uurtje inhuren voor een lesje aan de hand.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:38

Dan kun je het beste op de bokt markt zoeken naar iemand, of zelf een advertentie plaatsen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:45

Dus toch het verkeerde forum gekozen... Denk je wel dat het ohz gaat helpen als hij de beweging aan de hand leert?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:04

Wijken is niet een 'knopje' wat ze wel of niet kunnen of dat je direct als 'wijken' moet aanleren. Wijken is komt neer op schouder en heup controle, rechtheid van je paard.

Het kan zeker helpen hier eerst mee te beginnen vanaf de grond, aan de hand. Hierdoor kan je beter zien wat elk been doet en ga je niet je hulpen welke je ohz zo fijn mogelijk wilt houden, te groot geven doordat je paard het niet nog begrijpt/nog niet kan.

Ik kom dan wel uit de western dus de termen zijn iets anders, maar het principe is het zelfde.
Mijn 5 jarige ben ik nu pas aan het beleren ohz, maar aan de hand ik al een tijdje bezig met schouder binnenwaarts, travers, sidepass en turns. Hierdoor krijgt hij schouder en heup controle, wordt hij flexibeler en sterker en is uiteindelijk het wijken peace of cake.

Goede oefeningen als voorwerk voor het wijken zijn turns (pivots?) om de voor en achterhand. Voorhand blijft staan of loopt op een kleine cirkel, achterhand gaat eromheen via een groter cirkel. Hierbij moet binnen achter goed onder de massa leren doorstappen en dit is een beweging die je uiteindelijk in je wijken ook gaat gebruiken.
Turn om de achterhand, blijft binnen achter been staan en voorhand draait er omheen. Hierbij moet het buiten voorbeen vóór het binnen voorbeen langs komen en mag het binnen achterbeen niet naar achter gaan stappen, de beweging moet voorwaarts blijven. Zo leren ze de schouder te liften en opzij te verplaatsen.

Als deze soepel gaan, kan je ze een stukje zijwaarts laten stappen. Desnoods eerst stapje voorhand, dan stapje achterhand, rustig en gecontroleerd. Paar weken elke training eventjes doen en dan gaat het met sprongen vooruit.

Ook schouder binnenwaarts en travers zijn alle goed te leren vanaf de grond en zijn super goed om de laterale spieren sterker te maken, welke nodig zijn voor het wijken.

Uiteindelijk kan je vanuit een turn naar een sidepass, naar een travers en allerlei combo's maken, waarbij ze steeds soepeler en sterker worden en wijken ohz eigenlijk een eitje wordt.

Voor instructrices, geen idee. Ik heb 1x een clinic rechtrichten aan de hand gedaan en verder met een hoop youtube filmpjes kijken, logisch nadenken en kijkend naar hoe de anatomie van een paard in elkaar zit zelf aan de slag gegaan.

Succes in elk geval! :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:25

Onbelast beginnen is altijd het beste :)
Oefeningen hierboven zijn daar heel fijn voor.
Daarna onder het zadel in stilstand rustig beginnen met en flexen van de nek, en vanuit daar weer het wijken van de achterhand :)

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:43

De stand van het voorbeen is vrij wijd, dat maakt het voor overstappen al niet heel makkelijk voor dit paard. De old school keertwending om de voorhand was ik helemaal vergeten terwijl we dat tig jaar geleden in de lessen wel meenamen. Deze tip ga ik zeker gebruiken.
@Canisia, het is een vrij traag paard in alles, ik moet hem sneller maken, de combinaties die je beschrijft lijken me heel nuttig maar ik moet ook zorgen dat hij zijn balans niet verliest.
@JudArthos, in het losrijden neem ik het flexen d.m.v. omstellen in lage lange halslijn altijd mee maar ik denk dat jij iets ander bedoelt?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:16

Met flexen bedoel ik gewoon stil staan en het hoofd/de hals links en rechts in buiging vragen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 03:47

TVG>>>ED

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:16

Misschien kan Mariska Roelofsen van Equi Libra je hier wel bij helpen.
Komt ook uit Gelderland (Overbetuwe), ik weet niet precies waar in de Betuwe jij woont en of dat binnen haar klantenkring is in te passen, maar daarvoor zou je contact met haar op kunnen nemen.

Zij werkt heel veel vanaf de grond en kan zeker helpen met het aanleren van de zijgangen vanaf de grond.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 12:51

@Marije_jiplover: bedankt voor de naam van een instructrice die hierbij kan helpen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:31

ED → RT-V